Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Termopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Naświetlarka do PCB

krzysztofh 12 Apr 2011 07:17 45190 84
  • Naświetlarka do PCB
    Przedstawiam Wam kolejny projekt naświetlarki pcb. Poprzednia spisuje się cały czas doskonale, ale naświetlenie dużej płytki zajmuje sporo czasu - czasem nawet pół godziny. Wynika to stąd, że jedna świetlówka musi naświetlić płytkę, poruszając się na wózku w tył i w przód.

    Nowy projekt, jakich wiele na Elektrodzie, przewiduje statyczne naświetlanie całej płytki czterema lampami o mocy 8 W. Konstrukcja jest oczywiście prosta, a zastosowany procesor ma za zadanie odmierzyć w tył zadany czas, sterować załączaniem lamp, sygnalizować koniec naświetlania sygnałem dźwiękowym oraz zająć się multipleksowaniem wyświetlaczy LED.

    Zastosowałem to, co było pod ręką (Atmega 8), ale do tej aplikacji może być użyty dowolny procesor, bo musi niewiele robić. Zdecydowałem się na wyświetlanie czasu w sekundach, gdyż w praktyce naświetlenie pcb wymaga 70-90 s. Ten zdefiniowany czas po włączeniu zasilania jest ustawiony na 60 s. Zmieniać go możemy switchami w dół i w górę. Trzeci switch służy do włączania pracy ze zwłoką 1 s (na zamknięcie klapy) oraz jej wyłączania przed czasem (jeżeli to potrzebne).

    Pomijając kwestię obudowy z odzysku (w obu naświetlarkach), koszt drugiej jest większy, bo trzeba zakupić 4 lampy UV i stateczniki do nich. Reszta kosztów jest łatwa do skalkulowania, biorąc pod uwagę zastosowane elementy. W moim przypadku w zasadzie musiałem kupić tylko lampy i stateczniki oraz postarać się o stary skaner.

    Naświetlarka jest zasilana typowym kablem komputerowym. W obudowie jest zamontowany wyłącznik sieciowy.
    Dla zainteresowanych – płytki wykonuję w oparciu o POSITIV 20.
    Załączam schemat projektu naświetlarki, wzory płytek w Corelu i w formacie postscriptowym oraz plik hex do załadowania.

    Naświetlarka do PCBNaświetlarka do PCBNaświetlarka do PCB
    Naświetlarka do PCBNaświetlarka do PCBNaświetlarka do PCBNaświetlarka do PCB

    Cool! Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    krzysztofh
    Level 29  
    Offline 
    Has specialization in: elektroenergetyka
    krzysztofh wrote 1507 posts with rating 881, helped 100 times. Live in city Warszawa. Been with us since 2003 year.
  • Termopasty
  • #2
    didii0074
    Level 12  
    Ładnie wykonane, czy taka płytka wykonana tą metoda różni się jakością od płytki wykonanej termo-transferem ?
  • #3
    hotdog
    Level 26  
    Estetyka na wzorowym poziomie.

    Dasz radę zrobić dwustronną płytkę tą metodą? Jeżeli używasz elementów THM to jest duża granica błędu. Ja robiąc PCB dwustronne do projektów ze scalakami w obudowach LQFP, mam duży problem z dopasowaniem obu warstw, tak żeby wiercąc przelotki się spasowały na obu warstwach. Więc moje pytanie jak spasowujesz te 2 strony?
  • Termopasty
  • #5
    Tarnus
    Level 20  
    Co tu napisać. Rewelacja. Ja na sznurku wieszałem lampę :) tyle że mam zrobioną maskownicę z cieniutkiej szyby na zawiasach i z uchwytem pod którą umieszczam laminat z wydrukowaną folią.
    Wymieniałeś może szybę na najcieńszą z możliwych? Ja kiedyś robiłem próby z różnymi grubościami to efekty były różne.

    didii0074 wrote:
    Ładnie wykonane, czy taka płytka wykonana tą metoda różni się jakością od płytki wykonanej termo-transferem ?


    Jak się przyłożysz to nie ma co porównywać nawet. W latach 90' robiłem płytki tylko w ten sposób ale wykorzystywałem fabrycznie pokrywany laminat emulsją. To dawało rewelacyjne wyniki. Robiłem nieraz oczywiście ręcznie nakładanym pozytywem ale to już z różnym skutkiem. Lepiej jednak kupić gotowy pokryty laminat z jednorodną warstwą pozytywu a wtedy masz te same powtarzalne czasy naświetlania. Przy ręcznym malowaniu to raz grubsza raz cieńsza warstwa wyjdzie i czasem jakiś paproch spadnie albo się okaże że oczko wyjdzie.
    Druga sprawa to musisz mieć wydruk naprawdę dobrze zaczerniony. Ja wtedy miałem słabą drukarkę więc drukowałem na jednej folii dwa rysunki i składałem do naświetlania podwójnie. Potem kupiłem inną drukarkę która kryła lepiej to wystarczała pojedyncza dobrze zadrukowana folia.
    A ostatnio idę na łatwiznę i jadę tylko termotransferem. Robię coś dla siebie to uważam że to ma działać a nie wyglądać a jak dla kogoś to za parenaście-dziesiąt złotych projekt ląduje w płytkarni.

    Marek
  • #6
    krzysztofh
    Level 29  
    Kiedyś próbowałem metody termotransferu na żelazku, ale bez powodzenia. Przyznam, że szybko się zniechęciłem i moja uwaga skierowała się na metodę fotochemiczną.
    Moim zdaniem jest dokładniejsza, nawet w przypadku tych doświadczonych, którzy mają ja dobrze opanowaną. Oczywiście nie uważam, że to ją wyklucza. Przeciwnie w nieskomplikowanych projektach jest może trochę szybsza.
    Co do pytania nie umiem odpowiedzieć z braku doświadczenia w termotranferze.

    Płytki dwustronne bez problemu wychodzą pod warunkiem, że po pierwsze dobrze się wykona wydruk na folii i po drugie, że właściwie przygotuje "kanapkę" do naświetlania.
    Korzystałem z różnych folii i z doświadczenia wiem, że niektóre folie po przejściu przez drukarkę laserowa nieco się kurczą, co można sprawdzić drukując okrąg o sporej średnicy na dwóch foliach. Potem te folie należy przyłożyć do siebie obracając jedną o 90st. Nie jest to dużo, ale w przypadku większych płytek różnica na ścieżkach 10mil już jest istotna.
    Jeżeli chodzi o samo naświetlanie, to należy najpierw dwie wydrukowane folie skleić ze sobą na krawędziach, a potem umieścić wewnątrz pcb pokryte POSITIVem.
    Jeżeli folie będą o min 5cm z każdej strony większe od pcb, to będzie dość łatwo utrzymać zbieżność wydruku.
    Oczywiście naświetlanie każdej strony osobno.

    Dodano po 19 [minuty]:

    Tarnus wrote:

    Wymieniałeś może szybę na najcieńszą z możliwych? Ja kiedyś robiłem próby z różnymi grubościami to efekty były różne.


    Naświetlarki robię stosując oryginalne szyby od skanerów, z resztą w ich obudowach, bo to najwygodniej. Zastosowane szkło w tym przypadku przepuszcza UV lepiej niż np. typowa szyba okienna.

    Tarnus wrote:

    Druga sprawa to musisz mieć wydruk naprawdę dobrze zaczerniony. Ja wtedy miałem słabą drukarkę więc drukowałem na jednej folii dwa rysunki i składałem do naświetlania podwójnie. Potem kupiłem inną drukarkę która kryła lepiej to wystarczała pojedyncza dobrze zadrukowana folia.
    Marek


    Kwestię zaczernienia można załatwić poprzez umieszczenie wydruku w kąpieli oparów acetonu na 10 min. Do płaskiego naczynia nalać trochę acetonu i przykryć go szybą z naklejoną folią z wydrukiem.
  • #7
    Tarnus
    Level 20  
    hotdog wrote:
    Estetyka na wzorowym poziomie.

    Dasz radę zrobić dwustronną płytkę tą metodą? Jeżeli używasz elementów THM to jest duża granica błędu. Ja robiąc PCB dwustronne do projektów ze scalakami w obudowach LQFP, mam duży problem z dopasowaniem obu warstw, tak żeby wiercąc przelotki się spasowały na obu warstwach. Więc moje pytanie jak spasowujesz te 2 strony?


    A jak metalizujesz przelotki?
    Wydaje mi się że czasem lepiej wysłać projekt do płytkarni.


    Marek

    Dodano po 9 [minuty]:

    krzysztofh wrote:

    Naświetlarki robię stosując oryginalne szyby od skanerów, z resztą w ich obudowach, bo to najwygodniej. Zastosowane szkło w tym przypadku przepuszcza UV lepiej niż np. typowa szyba okienna.


    Tzn, robisz je i sprzedajesz? Tak to zabrzmiało :) no ale nie o to mi chodzi w sumie... Tzn że szyby w skanerach są specjalne z niską zawartością tlenków. Tego nie wiedziałem.
    Dzięki za info.

    krzysztofh wrote:

    Kwestię zaczernienia można załatwić poprzez umieszczenie wydruku w kąpieli oparów acetonu na 10 min. Do płaskiego naczynia nalać trochę acetonu i przykryć go szybą z naklejoną folią z wydrukiem.


    Człowiek to się całe życie uczy. Też cenna informacja.
    Zapewne chodzi o coś jakby delikatne rozpuszczenie nadruku przez co staje się bardziej jednorodny poprawiając krycie tak?
    A czy z folią przezroczystą do drukarek laserowych nic się nie stanie?

    Marek
  • #8
    krzysztofh
    Level 29  
    Do tej pory nie robiłem projektów, w których trzeba by stosować przelotki. Unikam ich bo moim zdaniem nie da się tego zrobić porządnie w domowych warunkach. Staram się na ile to możliwe aby nawet to co nie widać, a pcb prawie zawsze jest schowane wewnątrz, było estetycznie wykonane.

    Naświetlarki oczywiście nie na sprzedaż. W ogóle wszystko co robię to wyłącznie dla przyjemności. Nie traktuje tego zarobkowo.
    Co do folii to nic się z nią nie dzieje. Natomiast toner się jakby rozpływa i widać to wyraźnie że jest sporo czarniejszy. Nie osiągnie się jakości naświetlarni, ale wystarcza na prawidłowe wykonanie maski do naświetlenia.
  • #9
    edenlubawa
    Level 15  
    A czy do tej metody można by zastosować wydruk na folii drukarką atramentową??
  • #10
    krzysztofh
    Level 29  
    Oczywiście. Tutaj wydruk na folii pełni rolę maski do naświetlenia płytki pokrytej preparatem światłoczułym. Nie musi być przenoszony na płytkę.
    W sumie na folii transparentnej można wykonać rysunek w jakikolwiek sposób. Zależy tylko co ma przedstawiać i z jaką dokładnością ma być wykonany.
  • #11
    edenlubawa
    Level 15  
    Na jaką powierzchnię wystarcza positiv 100ml?
  • #12
    LA72
    Level 40  
    Fajny sposób wykorzystania obudowy skanera.
    Ja tak wykorzystuję skaner SCSI w trybie testu.
    Urządzenie wiekowe ale dalej działa.
    Jak na razie nie zawiódł mnie :D
  • #13
    krzysztofh
    Level 29  
    edenlubawa wrote:
    Na jaką powierzchnię wystarcza positiv 100ml?


    Trudno powiedzieć, ale jak się robi jakiś projekt od czasu do czasu, traktując jako hobby, to na parę miesięcy.
    Wszystko zależy od doświadczenia podczas natryskiwania no i od powierzchni rzecz jasna.
    Sprawa powierzchni jest też dyskusyjna bo jeżeli robi się duże formaty to wyjdzie sumarycznie większa powierzchnia niż dużo małych płytek.
    Trzeba poszukać w necie, często sprzedawcy podają teoretyczną wydajność.

    Edit:
    Na opakowaniu nie jest napisane, ale zajrzyj na stronę znanego sklepu internetowego z Krakowa. Jest tam instrukcja, w której można wyczytać że opakowanie 200 ml starcza na pokrycie 4 m² laminatu jednostronnie.
    Moim zdaniem jest to teoretyczna wielkość, trudna do uzyskania w praktyce domowego warsztatu.
  • #14
    Tarnus
    Level 20  
    edenlubawa wrote:
    Na jaką powierzchnię wystarcza positiv 100ml?


    Sporo. Szacuję że przy poprawnej technice bez błędów uda się zrobić około 1m2 Malujesz cieniutką warstewkę, z tym że zanim nabierzesz wprawy to trochę tego wypsikasz :(

    Marek
  • #15
    yogi009
    Level 43  
    Estetyka wykonania, szczególnie PCB, na wzorowym poziomie. Nie bawiłem się do tej pory w naklejanie opisów na warstwie top, ale jak widzę, jest to całkiem ciekawy efekt. Pytanie tylko, co w przypadku elementów, które się mocniej nagrzewają. Sam też wykonałem tego typu naświetlarkę ze starego skanera Agfa i lamp z Philipsa, jest to opisane w DIY. Niestety zabrakło mi cierpliwości na wykonanie zegara, czyli pracuję z sekundnikiem w ręku. Mój skaner jest mniejszy i taka płytka, jak Twoje niestety się w nim nie zmieści, generalnie planowałem zrobić coś prostego (bez wyświetlacza), z wyborem kilku czasów naświetlania (np. na 555), wtedy płytka jest mała.

    Odnośnie projektu PCB, pomyślałbym jeszcze nad używaniem polygonu, taka płytka z "rozlaną" masą powinna się sprawować raczej lepiej, niż gorzej, do tego zużywasz mniej środka trawiącego. Cieszy wykorzystanie elementów odzyskowych (tu widać mechaniczne), moim zdaniem to znakomity przykład praktycznej ekologii :-)
  • #16
    terminux
    Level 23  
    Ja zrezygnowałem z płytek i naświetlarki bo nie umiałem pomalować płytkę emulsją. Możesz mi powiedzieć, jak udaje ci się uzyskać równomierną cienką warstwę?
  • #17
    krzysztofh
    Level 29  
    Mniej więcej tak jakbyś malował farbą w sprayu. Nigdy tego nie robiłeś?
    Na ten temat jest sporo porad w necie.
    Kwestia położenia płytki - zalecane poziomo.
    Zaczynać natrysk poza płytką, aby drobiny ewentualnie zaschniętego lakieru nie padały na płytkę. Równomiernie natrysnąć - to trudno opisać, ale chyba wiadomo o co chodzi.
    Warstwa ma być cienka.
  • #18
    Villen
    Level 21  
    Lub korzystać z gotowego, fabrycznego laminatu światłoczułego.

    Owszem, droższy od zwykłego, ale znowu nie tak wiele. Positiv i te wszystkie nerwy też swoje kosztują :P

    Naświetlarka bardzo estetycznie wykonana. A to lubię najbardziej! :)
  • #19
    terminux
    Level 23  
    krzysztofh wrote:
    Mniej więcej tak jakbyś malował farbą w sprayu. Nigdy tego nie robiłeś?


    Robiłem, tylko nigdy mi nie wychodziło ;).
    A serio - jakoś nigdy nie miałem ręki do uzyskania równomiernej warstwy - potem wszystko wychodziło przy wywoływaniu - z jednej strony ścieżki już znikały a gdzie indziej jeszcze się nie pojawiły.
    W czym wywołujesz swoje płytki?
  • #20
    krzysztofh
    Level 29  
    Nie wiem czemu mój post wyleciał do kosza.
    Naświetloną płytkę wytrawiam w NaOH cz.d.a. (wodorotlenek sodowy czysty do analiz).
    Starcza na bardzo długo. Kupiłem kiedyś 1kg za ok 25zł, to chyba starczy na dziesięć lat.
    Później miedź trawię w chlorku żelazowym uwodnionym FeCL3 * 6H2O
  • #21
    r06ert
    Level 25  
    Witam!
    Swego czasu robiłem płytki dwiema metodami - fotochemiczną i termotransferem. Od siebie mogę dodać, że jak ktoś się postara i ma trochę wprawy to termotranseferm wcale gorzej płytki nie wychodzą niż metodą fotochemiczną (w warunkach domowych). Zwykłym papierem kredowym i żelazkiem udało mi się z powodzeniem nanieść ścieżki przechodzące pomiędzy nóżkami układów SMD w obudowach SO lub spokojnie wytrawić dwie ścieżki przechodzące pod elementem RLC w obudowie SMD1206.
    Pozdrawiam.
  • #22
    Jakub_Elektronik
    Level 10  
    Ja mam pytanie odnośnie szyby. Czy mogę zastosować zwykłą szybę (taką jak np. do okien) ? Z tego co wiem, to przecież szyba zatrzymuje ok. 99% promieniowania UV. Czy to będzie się spisywać i normalnie będzie naświetlać ?
  • #23
    hotdog
    Level 26  
    Z tego co wiem zwykła szyba okienna przepuszcza promienie UV.

    Są szyby i okleiny które je blokują.

    Kiedyś znajomy kupił zwykłą pleksi i okazało się że ona blokuje promienie UV.
  • #24
    Jakub_Elektronik
    Level 10  
    Mam nadzieję, że masz rację. Nie pozostaje nic innego jak sprawdzić, czy taka zwykła szyba promieniowanie UV przepuszcza w wystarczającym stopniu. Jeszcze kwestia promienników. Potrzebuję naświetlać trochę większą powierzchnię niż A4 ze skanera ( ok. 0,25m2). W sumie można by zastosować 3x te mini solarium. Ale może wystarczy jeden jarznik mocy ok. 500W ? To znaczy mam na myśli jarznik z lampy rtęciowej. W sumie dostępne są takie jarzniki pod nazwą "Lampy twarzowe R7S" (to chyba będzie to samo). Jak to wygląda w praktyce ? Jeszcze przychodzi mi do głowy lecznicza lampa kwarcowa. Czekam na jakieś sugestie.
  • #25
    hotdog
    Level 26  
    Chcesz zrobić taką dużą PCB w warunkach domowych, czy będziesz naświetlał co innego?

    Dużo zależy od tego jak dobrze zaczernione masz klisze. W zasadzie mógłbyś naświetlać np na 2-3 razy. Zakrywając fragmenty aktualnie nie naświetlane. Wszystko zależy jakiej jakości szukasz i jaki błąd dopuszczasz :)

    Pozdrawiam
  • #26
    krzysztofh
    Level 29  
    Z mojego doświadczenia wynika, że szyby ze skanerów zdecydowanie lepiej przepuszczają UV niż inne szyby np okienne. W końcu ich jakość w pracy skanera jest nie bez znaczenia.
    Swoją przygodę z naświetlaniem zaczynałem od żarnika lampy rtęciowej po uprzednim zbiciu bańki zewnętrznej, ba nawet ją jeszcze mam. W połączeniu ze statecznikiem można naświetlać. Ale przy tym wytwarza się dużo ozonu, co nie pozostaje bez znaczenia dla zdrowia. Poza tym, niebezpieczeństwo, porażenia, poparzenia gorącym żarnikiem.
    Później była lampa UV z czarnym luminoforem, ale szybko poszła w odstawkę bo naświetlanie trwało "wieki".
    Po zrobieniu pierwszej naświetlarki (link w pierwszym poście) poczułem dużą poprawę komfortu pracy. Wreszcie powtarzalne naświetlania. Obecny model choć droższy (4 lampy) ale za to pozwala w czasie ok 90s naświetlić pcb.
    Skaner uszkodzony można kupić na All..o dosłownie za grosze. Zdarzają się A3, więc mógłbyś spełnić warunek powierzchni do naświetlenia.
  • #27
    Jakub_Elektronik
    Level 10  
    Mam teraz pytanie odnośnie lamp. Zakupiłem używane, dość stare solarium. Stwierdziłem, że sprawdzę jakość lamp. Próbowałem opalić rękę przez ok. 20min. Po takim naświetlaniu nie zauważyłem żadnego zaczerwienienia naskórka. Z tego co się orientuję, to 20 minut opalania w solarium to bardzo dużo (choć sam nigdy się na solarium nie opalałem :) ). Czy to może oznaczać, że lampy nie będą się nadawały do naświetlania światłoczułej emulsji światłoczułej ?
  • #28
    krzysztofh
    Level 29  
    Niestety nie mam takich doświadczeń i trudno jest mi jednoznacznie udzielić Ci odpowiedzi. Dużo zależy od spektrum, jakie generuje lampa. POSITIV jest wrażliwy na określone pasmo i jeżeli lampa takowym dysponuje naświetlanie będzie skuteczne. Przy dużym przesunięciu długości fali wrażliwość emulsji drastycznie spada.
    To, że płytki naświetlają się lampami kwarcowymi, np palnikami z lamp rtęciowych po usunięciu bańki ochronnej świadczy to tylko o tym, że te lampy generują bardzo szerokie spektrum. Co do Twoich lamp nie wiadomo. Odczytaj typ i poszukaj w necie, z czym masz do czynienia.
    Przy okazji uważaj na oczy bo one są najbardziej wrażliwe na UV.
  • #29
    upanie
    Level 22  
    I ja wtrącę swoje trzy grosze ;) bo może w czymś pomogą.
    Ja naświetlam płytki lampami halogenowymi 500W z obu stron jednocześnie (płytki dwustronne). Halogeny mają usunięte szybki ochronne bo to zwykła szyba i nie przepuszcza UV. Wadą naświetlania halogenami jest wysoka temperatura a przez to nagrzewanie się płytki, folii i pleksi. Dlatego odległość lampy od płytki to 50cm co dla dwóch stron oznacza rozstaw halogenów aż 1 metr! Czas takiego naświetlania to 7-8 minut. Drukuję atramentówką na folii do atramentówek bez jakiś dodatkowych zabiegów poczerniających. Drukuję dwie strony tak aby tusz był skierowany do płytki. Składam folie ze sobą i spinam na rogach spinaczem biurowym ;) Potem wsuwam płytkę przykładam z dwóch stron pleksi 5mm grubości ściskam plastikowymi ściskami sprężynowymi, umieszczam pomiędzy halogenami i już po 7 minutach można wywoływać. Efekt powalający ale ja nie lakieruje płytek tylko kupuję pokryte w tme. Cena nie jest zaporowa zwłaszcza takich 100x160mm.
    Płytki wychodzą powtarzalne i piękne. Nie ma problemów ze ścieżkami 0,15mm i takim samym odstępem. Przy wprawie i dużej czystości da się radę 0.1 mm. Termotransferem się tego nie da zrobić a już na pewno nie na całej powierzchni płytki, powiedzmy 100x160mm, i na pewno nie kilka powtarzalnych płytek.
    Podsumowując oto odpowiedzi na kilka pytań z tego tematu:
    1. Czy da się na foliach dla atramentówek - da się a nawet jest lepiej bo drukarka nie nagrzewa folii dzięki czemu nie deformuje jej.
    2. Czy da się naświetlać czymś innym niż świetlówki UV - da się byleby to coś dawało UV. Od tego "jakie to UV" zależy czas naświetlania.
    3. Czy pleksi przepuszcza UV - zależy od pleksi. Ja mam AKRYLON XT 5mm grubości i to prawie nie stawia oporu UV-ce. Robiłem testy z i bez pleksi i różnica jest pomijalna.
    I jeszcze kilka uwag:
    Kupiłem kiedyś laminat z powłoką światłoczułą w tme i użyłem dopiero po roku. Nie było żadnych problemów - piękny efekt.
    Wywołuję w seno-coś tam z tme i działa idealnie - wywołanie w góra minutę. Kosztuje ok 5PLN na 300 ml wody.
    Synchronizacja stron o której pisałem jest bardzo dobra. Jeśli poza płytką folia wystaje na co najmniej 3 cm to efekt jest bardzo dobry. Robiłem przelotki z otworami 0,5mm i średnicy zewnętrznej 0,9mm. Jak do tej pory żadnych pawich oczek :)
    Oczywiście łączenie stron w przelotce za pomocą srebrzanki :( można zapomnieć o domowej metalizacji.

    Przepraszam, że wlazłem z buciorami w temat kolegi ale może się to przyda jakiemuś zapaleńcowi ;)

    Pozdro.
  • #30
    Zhan
    Level 14  
    krzysztofh wrote:
    Naświetlarki robię stosując oryginalne szyby od skanerów, z resztą w ich obudowach, bo to najwygodniej. Zastosowane szkło w tym przypadku przepuszcza UV lepiej niż np. typowa szyba okienna.


    To prawda, że zwykła szyba przepuszcza promienie UV trochę słabiej ale z moich doświadczeń wynika, że są to pomijalne różnice. Zrobiłem próbę, na dwóch płytkach, identyczna powierzchnia, identyczny układ ścieżek, czas naświetlania 1 min, wywoływanie 1 min, trawienie jedna płytka około 40 minut (zimny i słaby wytrawiacz) a druga około 45 minut. Pierwsza płytka naświetlana przez szybę ze skanera, druga przez zwykłą szybkę o tej samej grubości (3mm). Jak dla mnie kupowanie skanera tylko dla szybki (ja tak zrobiłem) jest bez sensu. Różnica jest taka, że szyby w skanerach są hartowane ale jest to jednocześnie zaleta jak i wada. Są odporniejsze na wyginanie ale nie da się ich kroić, ja chciałem zrobić małą naświetlarkę bo nie robię dużych płytek i niestety szyba hartowana dla mnie jest komplikacją.