Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Radiotelefon Motorola gm360 w Volvo fm7 - zwarcie

robertforum 16 Apr 2011 15:34 3876 15
  • #1
    robertforum
    Level 9  
    Witam.

    Chce zainstalować radio Motorola gm360 Volvo fm7 w OSP :).
    opis sytuacji:
    radio jest podłączone do jednego z akumulatorów (12V).
    Radio ma zasilanie jest włączone działa jest ok, ale kiedy próbuję przykręcić antenę (przykręcić, podłączyć do radia, antena jest już przykręcona do dachu auta, ma masę) następuje zwarcie i np zapala się oświetlenie w kabinie (otwarte drzwi. Cała sytuacja ma miejsce tylko przy wyłączonym wyłączniku głównym (hebel). Przy włączonym jest w porządku.

    Nie jestem elektrykiem stąd też proszę Was o pomoc.
    Czy po wył. wyłącznika głów auto traci masę i wtedy kiedy próbuje podłączyć antenę masa zamyka sie przez radio, które z kolei jest podłączone do aku (z pominięciem wył głównego) i wtedy zapala się oświetlenie w samochodzie (otwarte drzwi)?



    Jeżeli to jest przyczyną to muszę podłączyć radio przez przekaźnik tak aby przekaźnik załączał radio po włączeniu wył. głównego i wyłączał przy wyłączeniu wył. głów. :). Po to, żeby masa nie zamykała się przez radio?

    Jakie mogą być inne przyczyny?

    PS. Nie mogłem znaleźć w kabinie zasilania 12v a nie chce mocno grzebać w tej instalacji dlatego też podłączyłem zasilanie z aku.
    Dziękuję.


    Pierwszy wpis a już raportowany jako "bzdury" .
    Dodam, że również błędy regulamin pkt 3.1.13 . [SP5ANJ]
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    SP5ANJ
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Witam.
    robertforum wrote:
    Radio jest podłaczone do jednego z akumulatorów (12V).

    Ma być podłączone do masy - jeżeli jest instalacja 12V-oltowa.
    Ma być podłączony do masy i poprzez reduktor napięcia +12V - jeżeli jest instalacja +24V.
    Ma być podłączony do masy i poprzez przetwornicę +12V - jeżeli instalacja jest NIE znana i/lub plus na masie auta albo wyłączana "heblem" do GND.
    Quote:
    Radio ma zasilanie jest włączone działa jest ok, ale kiedy próbuje przykręcić antenę (przykrecić, podłaczyć do radia, antena jest juz przykrecona do dachu auta, ma masę) nastepuję zwarcie i np zapala sie oświetlenie w kabinie (otwarte drzwi. Cała sytacja ma miejsce tylko przy wyłączonym wyłaczniku głównym (hebel). Przy właczonym jest w porządku.

    Czy TY zdajesz sobie sprawę co robisz. ??? (chociaż w jakimś małym Ułamku %)
    Quote:
    Nie jestem elektrykiem stąd też prosze Was o pomoc.

    Pamiętaj, że Volvo nie jest Twoją własnością.
    Quote:
    Czy po wył. wyłacznika głów auto traci mase i wtedy kiedy próbuje podłączyć antene masa zamyka sie przez radio, które z koleii jest podłączone do aku (z pominieciem wył głownego) i wtedy zapala sie oświetlenie w samochodzie (otwarte drzwi)?

    M.in. TAK. :D
    Quote:
    Jakie moga być inne przyczyny ?

    Upalenie radia. :!: :!: :!:
    Quote:
    Nie mogłem znaleźć w kabinie zasilania 12v a nie chce mocno grzebać w tej instalacji dlatego też podłaczyłem zasilanie z aku.

    To jakaś paranoja. ??? :D

    Ty chyba sobie z nas jakieś "jaja" robisz. :cry:


    Pozdrawiam.
  • #3
    robertforum
    Level 9  
    dobra wycofuję.
  • #4
    c2h5oh
    Moderator
    robertforum wrote:
    Proszę o usuniecie tematu,bo widzę ze natrafiłem na mocno ambitnego PANA MODERATORA, i za nim dowiem się czegoś zostanę obrażony 5 razy i zbanowany regulamien chociaż problem opisałem w sposób przejrzysty.
    Dziękuje za poświęcony czas...


    Kolego, nie ma się co obrażać. Z Twojej wypowiedzi wynika, że nie masz pojęcia co robisz.
    Usiłując przyłączyć to radio do instalacji 24 V w sposób który opisałeś możesz w najlepszym przypadku spalić radio a w najgorszym samochód.
    Otrzymałeś wyjaśnienie, że radio należy przyłączyć przez odpowiednią przetwornicę. To jest odpowiedź na Twoje pytanie a nie obrażanie Ciebie.
  • #5
    robertforum
    Level 9  
    ale nie podłączam do 24v tylko do 12v (pierwszy akumulator patrząc od strony masy)
    Wiec zasilanie ok ! Problem jest tylko tylko z masą po wył "hebla"
    "radio należy przyłączyć przez odpowiednią przetwornicę. To jest odpowiedź na Twoje pytanie" - Dzięki

    wkurzam się, bo jest wyraźna różnica między obrażaniem kogoś a wyprowadzaniem z błędu.
  • #6
    gregorio27
    Level 31  
    Volvo to ma fabrycznie wbudowany reduktor 24/12W 7A. Inna sprawa jakim cudem ktoś pozwolił pchać łapy komuś nieuprawnionemu do sprzętu łącznościowego. Zawsze po wyłączeniu "hebla" ta "połówka" napięcia po nieważne do którego aku masz podpięte bezpośrednio radio zamknie się przez urządzenie mające "gorącą" masę. Masz szczęście że żyje radio i .... auto, bo w przy odrobinie szczęścia mogłeś mieć na ramie odwróconą polaryzację co dla ECU może mieć fatalne skutki. Chcieliście zaoszczędzić "na flaszkę" a mogliście zarobić ....kopa.
  • #8
    radio-service
    Level 35  
    Do zasilania radiotelefonów Motorola (i innych) w samochodach z instalacją 24V ja osobiście stosuję przetwornice firmy ALFATRONIX . Ostatnio zakładałem taką podczas instalacji nowego radia w jednej z jednostek OSP . Tylko tak można prawidłowo podłączyć radio do instalacji 24V .

    Radiotelefon Motorola gm360 w Volvo fm7 - zwarcie
  • #9
    SP8JZ
    Level 33  
    Volvo mają taki zwyczaj, że montują dwie przetwornice przy kupie. Jedna z nich służy do zasilania dolnego, a druga do zasilania górnego radia
  • #10
    robertforum
    Level 9  
    Panie.

    "zarobić na flaszkę..." Widze, że obraz o OSP macie jeszcze przed potopowy.
    Ale nie ważne.
    Radio już dawo podłączone przez przetwornice, działa.
    Nic się nie spalilo, bo problem "mimo braku wiedzy" został od razu zndiagnozowany i rozwiązany.
  • #11
    SP8JZ
    Level 33  
    Kolego autor tak sobie przeczytałem ten post kilka razy i powiedz Ty mi gdzie jest ADR :?:
    Weź sobie to do serca, bo z tego co wiem oryginalnie powinien być tak jak w FH-12 chińczyku tam nie ma żadnego hebla a wyłącznik główny adr-u powinieneś mieć na środku tablicy roździelczej czerwony przekreślony akumulator
  • #12
    irekr
    Moderator
    Z doświadczenie przestrzegam przestrzegam przed podłączaniem przewodu minusowego bezpośrednio do akumulatora.
    Plus warto do samego akumulatora - bezpiecznik na fabrycznym kablu motoroli jest wystarczający - natomiast masą łączymy do masy pojazdu, gdzieś w pobliżu akumulatora ale nie pod zacisk do którego jest podłączony przewód minusowy.

    Najmniejsze problemy z klemą minusowa lub przewodami akumulatorowymi i pożar instalacji (także antenowej) gwarantowany. Powstaje wówczas obwód w którym cały prąd akumulatora - np rozruchu - jest podawany z masy przez instalacje antenową, radiotelefon i przewód minusa...
  • #13
    SP8JZ
    Level 33  
    Tylko, że w tym przypadku kolega podłączył masę radia do masy kabiny, zaś obwód zamknął się przez pierwszy akumulator od strony plusa przy wyłączonym heblu od strony masy i nie było żadnego zagrożenia dla elektroniki pojazdu, a 24-woltowe przekaźniki główne na szczęście nie załapały na 12V w przeciwnym razie po przekręceniu kluczyka mogłoby być nie ciekawie
    Natomiast masz rację nawet jeśli nie ma hebla od strony masy, a nawet jeśli wcale nie ma hebla, to poluzowana klema minusowa stwarza ryzyko zapalenia się kabla.

    Najśmieszniejsze jest to, że w tych samochodach fabrycznie montowany jest elektroniczny wyłacznik prądu gdzie on jest nie wiem może krasnoludki zjadły
  • #14
    gregorio27
    Level 31  
    Quote:
    Najśmieszniejsze jest to, że w tych samochodach fabrycznie montowany jest elektroniczny wyłacznik prądu gdzie on jest nie wiem może krasnoludki zjadły
    Jakiś doktor pewnie obciął bo w starszych autach wypalało styki lub lubiał nie zaskakiwać przy słabszych aku, więc było łatwiej zaadoptować "hebel".
  • #15
    SP8JZ
    Level 33  
    Jaki problem zaadoptować od stara przecież aż się prosi automatyczny
    Hebel nie do zdarcia :D
  • #16
    robertforum
    Level 9  
    To jest FM7 z 2000 lub 2001 roku.
    Jeśli chodzi o wyłączniki, to znalazłem tylko 1 przy skrzynce akumulatorowej.

    Swoją drogą dobry temat i przestroga dla osób które myślą, że podłączenie radia to prosta sprawa.