Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kocioł - Urlich Wertich oil WO 15 +W

17 Apr 2011 15:39 9920 21
Wago
  • #1
    User removed account
    Level 1  
  • Wago
  • #2
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Ciekawa sytuacja i trudna do jednoznacznego zdiagnozowania. Objawy wskazują na awarię sterowania. Musisz zawołać serwis bo samemu nie podołasz.
  • #3
    User removed account
    Level 1  
  • #4
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Witam.
    Ten regulator DIGI midi, to obecnie nic innego jak regulator EUROSTER 2510.
    Dawniej też to były po prostu regulatory włącz-wyłącz.
    Chodzi o to, że w tym kotle sterowanie odbywa się, po przez utrzymanie odpowiednich napięć na wyjściu przeznaczonym do podłączenia regulatora (pomarańczowe przewody, przynajmniej dawniej). Natomiast regulator DIGI midi nie jest bezpośrednio dołączony do tych przewodów, jest tam jeszcze po drodze adapter (płytka z tranzystorem, diodą zenera, i paroma rezystorami, która to odpowiada za utrzymanie odpowiednich napięć w zależności od tego czy regulator jest załączony, czy wyłączony. Być może coś jest nie tak z tym adapterem, chociaż niestety objawy bardziej wskazują na usterkę modułu elektronicznego w kotle. Odłącz go całkowicie od kotła (pomarańczowe przewody), to wtedy kocioł nie powinien pracować (brak realizacji CO oraz CWU). Jeżeli przewody te zewrzesz, to kocioł powinien realizować zarówno CO jak i CWU. Jeżeli obniżysz napięcie na tych przewodach do odpowiedniego poziomu np: dołączając diodę zenera (teraz już nie pamiętam jakie to było napięcie bo nie zajmuje się serwisem Urlicha już od paru lat), to kocioł powinien realizować tylko CWU.
    Kiedyś, jak wchodził Urlich na rynek polski, to na początku nie było tych adapterów, przewody pomarańczowe do regulatora były zwierane od razu aby kocioł stale się wygrzewał i realizował CWU, a pompa CO była włączana w szereg przez regulator pokojowy. Później krótko były oryginalne regulatory Urlicha (ale te nie zdały egzaminu na polskim rynku), po czym weszły te adaptery i regulatory włącz-wyłącz.
    Pozdrawiam.
  • Wago
  • #5
    User removed account
    Level 1  
  • #6
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Witam.
    Specyficzne uszkodzenie czujnika temperatury może spowodować przegrzewanie kotła, więc warto go sprawdzić.
    W tym kotle jest tylko jeden czujnik temperatury, który mierzy temperaturę płaszcza kotła, i oczywiście bimetalowe zabezpieczenie termiczne, tyle że w przypadku zadziałania zabezpieczenia termicznego, palnik powinien bezwzględnie zostać wyłączony.
    Jeśli chodzi o podgrzew CWU, to ten kocioł ma zamontowaną w płaszczu wodnym wężownicę, przy użyciu której grzeje CWU przepływowo, a w lecie jest tylko wyłączana pompa CO. Woda użytkowa płynie wewnątrz wężownicy.
    Kotły te też były sprzedawane z zasobnikami CWU, ale te spełniały tylko funkcję bufora CWU, a woda była podgrzewana przepływowo we wcześniej wspomnianej wężownicy, natomiast przepływ wody po między wężownicą w kotle a zasobnikiem wymuszała pompa cyrkulacyjna CWU.
    Napisz dokładnie którą masz wersję, z zasobnikiem CWU czy bez niego.
    Natomiast jeśli chodzi o odłączenie regulatora DIGI midi, to miałem na myśli nie odłączanie samego regulatora już za adapterem, lecz odłączenie po między kotłem a adapterem.
    Niestety podejrzewam że będzie to jednak uszkodzony moduł elektroniczny w kotle. Jest to dosyć droga część. Mam też klienta, który jest posiadaczem takiego kotła, który jest już zniszczony i naprawa jego jest nieopłacalna, ale moduł elektroniczny jest sprawny, a ma już zamontowany nowy kocioł innej marki, więc myślę że może sprzedać części z tamtego kotła za rozsądne pieniądze.
    Pozdrawiam.
  • #7
    User removed account
    Level 1  
  • #8
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Witam.
    Właśnie ten kocioł cały czas miałem na myśli.
    Ty masz sam kocioł, który grzeje CWU przepływowo w wężownicy. Nie ma w tym kotle żadnego zasobnika CWU, a te 20 litrów, to jest pojemność wodna kotła (tyle jest w tym kotle wody CO, a nie CWU) Wężownica do podgrzewu CWU jest umieszczona w wodzie CO w kotle, i tą pojemność kotła 20 litrów można co najwyżej potraktować jako bufor, a nie zasobnik CWU.
    Z tyłu kotła, w około połowie wysokości znajduje się wlot zimnej wody użytkowej do wężownicy, a u góry kotła wylot z wężownicy ciepłej wody użytkowej. Ponieważ ten kocioł nie ma oddzielnego zasobnika CWU, a woda użytkowa jest ogrzewana w wężownicy od wody kotłowej CO, która z kolei jest nagrzewana do temperatury nastawionej na CO. Dlatego też jest zamontowany 3-drogowy termostatyczny zawór mieszający na CWU (przynajmniej powinien, i był sprzedawany w komplecie z kotłem), aby była możliwość ustawienia żądanej temperaturę CWU.
    Pozdrawiam.
  • #9
    User removed account
    Level 1  
  • #10
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Witam.
    tadelo wrote:
    To teraz bardziej oczywiste, że czujnik temperatury wody padł, bo grzejniki nagrzewają się jak żelazko, gdy ustawiam suwakiem na 52st.C. Tylko czemu gdy już zgaśnie palnik, załącza się pompa od C.O. ?

    Jeżeli czujnik by zaniżał temperaturę (temperatura zmierzona jest niższa od rzeczywistej), lub stale mierzył niską temperaturę nie zależnie od rzeczywistej, to kocioł będzie się rozgrzewał aż zadziała bimetalowy termostat bezpieczeństwa. Wtedy nastąpi wyłączenie palnika, i włączenie pompy aby schłodzić kocioł, ale też powinna zaświecić się kontrolka OVERHEAT (chyba że jest niesprawna).
    Jeżeli jest w tym kotle czujnik NTC (nie pamiętam, ale chyba jest to właśnie NTC), to rezystancja na połączeniach w obwodzie czujnika (np: zaśniedziałe złącza) będzie powodować że temperatura zmierzona będzie zaniżona. Sprawdź i oczyść połączenia.

    Jednakże z tych objawów wynika co innego:
    tadelo wrote:
    Palnik się palił POWER (zasilanie) świeciło się, lecz kontrolki KOMBUSTION (spalanie) i HOT WATER (ciepła woda) zaczęły zapalać się na przemian, raz jedna raz druga około razy na sekundę, więc szybko wyłączyłem piec i ponownie włączyłem, ponieważ reset nie działał od roku. Zacząłem teraz wszystko obserwować, oczywiście już jest wszystko źle.
    Więc, pomimo wyłączonego programu C.O. Na panelu kotła cały czas świeci się PUMP (pompa) czyli na okrągło pompa cyrkuluje nawet gdy fizycznie odpiąłem kabelek od pompy C.O., to kontrolka świeci. A wodę na ogrzewanie teraz tak grzeje, że grzejniki są gorące jak żelazko do prasowania. Przy tym C.O. ma priorytet, zamiast woda. Przypomnę, że ogrzewanie mieszkań cały czas jest wyłączone na programatorze DIGI midi.

    Te objawy wskazywały by na usterkę modułu elektronicznego w kotle.

    Lecz te objawy poniżej mogą wskazywać na awarię adaptera o którym pisałem wcześniej:
    tadelo wrote:
    Lecz gdy otwieram wodę ciepłą w kranie, to kontrolka HOT WATER (ciepła woda) tylko na czas otwarcia ciepłej wody w kranie się zaświeca do póki kran ciepłej wody jest otwarty, po zamknięciu natychmiast gaśnie a zapala się ta od pompy C.O.

    Adapter jest podłączony do kotła (pomarańczowe przewody), a do adapteru dołączony jest regulator DIGI midi oraz czujnik przepływu wody użytkowej (czarna plastikowa kostka zamontowana na dojściu zimnej wody użytkowej do kotła).

    Tak więc opisz jeszcze dokładnie i jednoznacznie objawy, jakie kontrolki świecą i kiedy, bo jak na razie podajesz sprzeczne informacje co do objawów, a to nie pozwala na postawienie jednoznacznej diagnozy.
    I spróbuj jeszcze rozłączyć przewód po między modułem elektronicznym kotła a adapterem, i zobacz co się będzie działo. Jeżeli kocioł nie będzie grzał CO ani CWU, to ja stawiam na adapter, lub zwarcie w przewodzie po między adapterem a regulatorem DIGI midi.
    Pozdrawiam.
  • #11
    User removed account
    Level 1  
  • #12
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Witam.
    Teraz dobrze to opisałeś.
    Może to być czujnik temperatury. Czujniki czasem ulegają takiej usterce, że do pewnej temperatury pracują prawidłowo, a po przekroczeniu jej dostają zwarcia, przerwy, lub zmienia (załamuje) im się charakterystyka. Jeżeli czujnik dostał takiej usterki, to kocioł może tak się zachowywać. Do pewnej temperatury czujnik pracuje prawidłowo, i kocioł podgrzewa się tylko w celu realizacji CWU (świeci POWER, COMBUSTION i HOT WATER). Po przekroczeniu temperatury przy której czujnik temperatury zaczyna źle działać, następuje wyłączenie palnika i uruchomienie pompy (moduł elektroniczny (sterownik) kotła tak reaguje na awarię czujnika, np: zwarcie). Po ostygnięciu kotła czujnik odzyskuje właściwości, i kocioł powraca do prawidłowego stanu pracy.

    Jednakże wciąż mnie zastanawia, że jak jest kocioł w stanie awaryjnym, to puszczenie wody powoduje że kocioł na ten czas uruchamia HOT WATER i wyłącza pompę. To by sugerowało usterkę adaptera. Adapter jest schowany pod obudową kotła, i również może mieć usterkę reagującą na temperaturę (np: zimny lut), a oddziaływanie temperatury kotła na niego powoduje nieprawidłowość.
    Adapter ten wygląda tak:
    Zdjęcie znalezione gdzieś w internecie.
    Kocioł - Urlich Wertich oil WO 15 +W
    Pomarańczowe przewody z jednej strony adapteru są dołączone do modułu elektronicznego (sterownika) kotła, a z drugiej strony adapteru do regulatora DIGI midi. Czarne przewody wychodzące z adapteru, są dołączone do czujnika przepływu wody użytkowej na wlocie zimnej wody do kotła. Adapter steruje funkcjami kotła po przez utrzymanie odpowiedniego napięcia na przewodach po między adapterem a modułem elektronicznym kotła. W przypadku gdy regulator DIGI midi jest wyłączony (sezon letni), to adapter powinien stale utrzymywać napięcie odpowiadające za uruchomienie funkcji HOT WATER. W przypadku gdy regulator DIGI midi jest włączony (zima), to adapter zwiera przewody idące do modułu elektronicznego kotła wymuszając włączenie pompy, i jeżeli wtedy zostanie puszczona woda i do adapteru pójdzie sygnał z czujnika przepływu wody, to adapter załącza funkcję HOT WATER, aby CO nie wychładzało kotła, i cała moc palnika była przeznaczona na podgrzew CWU. A więc to że kocioł reaguje na puszczenie wody w trakcie trwania nieprawidłowości przełączając się na HOT WATER, i że regulator DIGI midi jest wyłączony (lato), wskazywało by na usterkę adapteru. Dlatego jeszcze zapytam w którym miejscu odłączałeś elektrycznie regulator DIGI midi. Jeżeli nie próbowałeś rozłączać pomarańczowych przewodów po między adapterem a modułem elektronicznym kotła, to zrób taką próbę.

    W najgorszym przypadku masz uszkodzony moduł elektroniczny (sterownik) kotła, przy czym to też może byś usterka typu np: zimny lut, na co by wskazywało zachowanie się kotła w zależności od temperatury.
    Pozdrawiam.
  • #13
    User removed account
    Level 1  
  • #14
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Witam.
    A więc stawiam 90 procent na awarię adapteru.
    Masz woltomierz?
    Jeśli tak, to zrób takie pomiary i daj tutaj, to dostaniesz ode mnie jednoznaczną odpowiedź czy to adapter.
    Równolegle z przewodami pomarańczowymi po między modułem elektronicznym (sterownikiem) kotła a adapterem podłącz woltomierz.
    1. Zmierz napięcie gdy DIGI midi jest włączony (zima), CWU nie jest puszczona, a na kotle świeci POWER i PUMP.
    2. Zmierz napięcie gdy DIGI midi jest włączony (zima), CWU nie jest puszczona, a na kotle świeci POWER, COMBUSTION i HOT WATER.
    3. Zmierz napięcie gdy DIBI midi jest wyłączony (lato), CWU nie jest puszczona, a na kotle świeci POWER i PUMP.
    4. Zmierz napięcie gdy DIBI midi jest wyłączony (lato), CWU nie jest puszczona, a na kotle świeci POWER, COMBUSTION i HOT WATER.
    5. Zmierz napięcie gdy DIBI midi jest wyłączony (lato), CWU jest puszczona (płynie), a na kotle świeci POWER i HOT WATER (COMBUSTION bez znaczenia)

    Przełącz woltomierz w inne miejsce - dołącz równolegle z pomarańczowymi przewodami po między adapterem i regulatorem DIGI midi i zrób jeszcze takie pomiary:
    6. Zmierz napięcie gdy DIGI midi jest włączony (zima).
    7. Zmierz napięcie gdy DIBI midi jest wyłączony (lato).
    Pozdrawiam.
  • #15
    User removed account
    Level 1  
  • #16
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Witam.
    Z tego co pamiętam, to te napięcia są trochę nie takie jak powinny być.
    W punkcie 1 i 2 powinny być podobne napięcia, oraz w punktach 3,4 i 5 też powinny być podobne napięcia, i różnica napięć po między punktami 1 i 2 oraz 3, 4 i 5 powinna być większa. Nie pamiętam dokładnie bo już od paru lat ULRICHEM się już nie zajmuje.
    W punkcie 6 jest prawidłowo (powinno być 0V), ale w punkcie 7 chyba powinno być sporo wyższe napięcie.
    Mam też gdzieś jeszcze taki adapter, oraz oryginalny regulator do tego kotła z czasów zanim weszły te adaptery, ale jak na złość nie mogę tego teraz na szybko znaleźć. Z tego co pamiętam te adaptery czasem się tak uszkadzały że źle trzymały napięcia powodując niewłaściwą pracę kotła. Rozbierałem je kiedyś i naprawiałem te adaptery (nie pamiętam dokładnie ale chyba leciał tranzystor). W środku był mostek prostowniczy, dioda zenera, tranzystor i chyba parę rezystorów. Miałem kiedyś nawet ściągnięty schemat (nie mogę go teraz odnaleźć), nawet sobie go przypominam, ale nie chcę go rysować z pamięci, bo mogą wkraść się błędy. Jutro sprawdzę, może mam ten adapter i schemat w zakładzie pracy.

    Zrób jeszcze taką próbę. Odłącz czarne przewody idące od adapteru do czujnika przepływu wody (plastikowa kostka), i zewrzyj je na stałe. Nic się nie uszkodzi, bo czujnik przepływu właśnie tak działa, że zwiera te przewody gdy płynie woda. Wtedy adapter będzie wysyłał do kotła rozkaz pracy tylko na CWU (HOT WATER), który powinien również wysyłać gdy DIGI midi jest wyłączony (lato), a wiemy że ten rozkaz adapter w tym przypadku wysyła raczej poprawnie, gdyż w trakcie puszczania CWU kocioł przechodził w funkcję HOT WATER.
    Jeżeli po zwarciu czarnych przewodów na stałe kocioł będzie realizował podgrzew CWU, a nie będzie grzał CO (nie będzie włączał pompy), to masz uszkodzony adapter. Wtedy możesz to tak pozostawić jeśli nie chcesz grzać CO do czasu naprawy lub wymiany adapteru.
    Pozdrawiam.
  • #17
    User removed account
    Level 1  
  • Helpful post
    #18
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Witam.
    tadelo wrote:
    Wiem o co chodzi z tym zwarciem czarnych przewodów, że jak zewrę to wymuszę na kotle grzanie wody. A jeśli zewrę przewody, to on będzie stale grzał CWU, a potem tylko dogrzewał w miarę stygnięcia.

    Ten kocioł dokładnie tak działa za równo w przypadku puszczenia wody, jak również gdy DIBI midi jest wyłączony (lato). Czyli adapter powinien wysyłać do modułu elektronicznego kotła (sterownika), dokładnie taki sam komunikat za równo gdy DIGI midi jest wyłączony (lato), jak wtedy gdy jest puszczona woda (zwarty czujnik przepływu wody użytkowej)
    Tak wiec wszystko wskazuje na usterkę adapteru.
    Gdy te kotły były sprzedawane z oryginalnym regulatorem zanim weszły adaptery i regulatory włącz-wyłącz, to łączność po między kotłem i regulatorem była dwu-kierunkowa (regulator miał podobny zestaw kontrolek jak kocioł), a informacje o stanie pracy kotła były wysyłane do regulatora również po przez zmianę napięcia na pomarańczowym przewodzie. Z twoich pomiarów wynika że nadal tak jest (np: włączenie i wyłączenie palnika również powoduje zmianę napięcia, napięcie jest wyższe gdy palnik pracuje). Adapter nie powinien reagować na zmianę napięcia ze strony kotła, a wynika na to że w przypadku gdy DIGI midi jest wyłączony, to reaguje na zmianę napięcia informującą o pracy palnika, i powoduje przełączanie stanów pracy kotła.
    Zastanawiało mnie jeszcze to napięcie z pomiarów w punkcie 7. Z tego co pamiętam, to powinno być wyższe. I tu mi się nasuwa taka myśl. A może przewody po między adapterem a regulatorem DIGI midi mają nie pełne zwarcie, co powoduje obniżenie tego napięcia, i jeżeli napięcie to jest na granicy rozróżnienia przez adapter jako regulator DIGI midi włączony/wyłączony, to zmiana napięcia ze strony kotła informująca o pracy palnika może powodować błędne przełączanie funkcji kotła przez adapter.
    Tak więc jeszcze takie pytanie. Jak odłączałeś regulator DIGI midi, to odłączałeś go przy regulatorze a przewód pozostawał dołączony do adapteru, czy odłączałeś przy adapterze. Jeśli odłączałeś przy regulatorze, to spróbuj odłączyć przy adapterze, a jeżeli wtedy pomoże, to będzie świadczyło że przewód po między regulatorem DIBI midi a adapterem ma niepełne zwarcie. Jeśli masz zastosowany ten cieniutki pomarańczowy przewód co był w komplecie z kotłem, to jest to bardzo prawdopodobne.
    Pozdrawiam.
  • #19
    User removed account
    Level 1  
  • #21
    User removed account
    Level 1  
  • #22
    User removed account
    Level 1