Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik próba naprawy po spalaniu przez rozruch

17 Kwi 2011 17:42 10714 63
  • Poziom 25  
    Witam, mam następujący problem. Podczas garażowych porządków znalazłem stary prostownik produkcji jeszcze pewnie ZSRR, spalony gdyż podczas rozruchu samochodu był podłączony wiele lat temu.
    Przeleżał w garażu dobre 15 lat... .

    Teraz przyszedł mi do głody pomysł, że może udało by mi się go naprawić, i trochę odświeżyć, gdyż jakaś tak podstawową wiedzę, mierniki i umiejętności lutowania mam.
    Potrzebował bym naprowadzenia od czego zacząć sprawdzenie tego prostownika.
    W załączniku przesyłam zdjęcia tegoż prostownika. Dzięki za pomoc.

    Prostownik próba naprawy po spalaniu przez rozruch Prostownik próba naprawy po spalaniu przez rozruch Prostownik próba naprawy po spalaniu przez rozruch Prostownik próba naprawy po spalaniu przez rozruch Prostownik próba naprawy po spalaniu przez rozruch Prostownik próba naprawy po spalaniu przez rozruch Prostownik próba naprawy po spalaniu przez rozruch Prostownik próba naprawy po spalaniu przez rozruch
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Poziom 21  
    Wymontuj diody i sprawdź miernikiem .Jeśli są dobre ,to sprawdź podkładki izolujące pod nimi .Wymień kondensator(y) ,ale najprawdopodobniej ,to masz uwalony transformator ( chyba ,że się mylę). Zobacz jeszcze na początku bezpieczniki .
    Piszę to w ciemno , bo mam podobny prostownik ( jeszcze działa) .
    Jak coś zrobisz , to napisz ,będziemy działać dalej.
    P.S. Ktoś już coś pisał na elektrodzie o podobnym prostowniku made in ZSRR.
  • Poziom 17  
    witam!
    Ja nie dawno zakładałem podobny temat. To był polski prostownik jeszcze prostszy niż ten Twój tam były tylko cztery diody, trafo i bezpiecznik. Niestety w moim przypadku był spalony transformator. Masz tu link gdybyś chciał Link
  • Poziom 14  
    1.Czy dochodzi zasilanie z wtyczki? Sprawdzasz kable zasilające.
    2.Sprawdzasz bezpieczniki omomierzem bo może się wydawać że dobry a tak na prawdę to mogą leżeć.
    3.Sprawdź miernikiem czy zwoje trafo mają przejście.
    4.Sprawdzasz diody prostownicze.
    Sprawdź czy z układu prostowniczego wychodzi jakieś napięcie, przy włączonym prostowniku.

    Po tych czynnościach diagnoza będzie prosta.
    Jeżeli test zatrzyma się na któryś z punktów dalszej próby nie przeprowadzisz.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Poziom 25  
    kretowicz14 napisał:
    1.Czy dochodzi zasilanie z wtyczki? Sprawdzasz kable zasilające.
    2.Sprawdzasz bezpieczniki omomierzem bo może się wydawać że dobry a tak na prawdę to mogą leżeć.
    3.Sprawdź miernikiem czy zwoje trafo mają przejście.


    Po tych czynnościach diagnoza będzie prosta.
    Jeżeli test zatrzyma się na któryś z punktów dalszej próby nie przeprowadzisz.


    1. Kabel wszystko okej
    2. Bezpiecznik też ma się dobrze
    3. Trafo ma przejście

    Diody sprawdzę jutro. Diody o jakiej wartości podmienić ?
  • Poziom 28  
    W ruskich prostownikach diody i tyrystory są przykręcane za pośrednictwem plastikowych podkładek, temperatura zmiękcza i robi się przerwa to naprawdę działa więc to trzeba sprawdzić.
  • Poziom 25  
    klamocik napisał:
    W ruskich prostownikach diody i tyrystory są przykręcane za pośrednictwem plastikowych podkładek, temperatura zmiękcza i robi się przerwa to naprawdę działa więc to trzeba sprawdzić.


    To był strzał w dziesiątkę. Teraz na klamrach pojawiło się napięcie w zależności od regulacji od 0,5V do 9V.
    Jednak to ładowania akumulatora potrzebne jest 14,4V ? - chyba że się mylę.
    Gdzie leży więc błąd ? co teraz sprawdzić ? Czy któraś dioda jest padnięta ?
  • Poziom 30  
    Witam.
    Kształt napięcia z tyrystorami jest taki, że pomiar może być obarczony dużym błędem. Napięcie może być wystarczające. Warto wypróbować z akumulatorem.
    Andrzej
  • Poziom 25  
    Niestety ale pomiar jest chyba prawidłowy, bo po podłączeniu do akumulatora napięcie to ~12V, więc prawidłowe akumulatora, a powinno być większe.
  • Poziom 30  
    Powinno być większe i powinien się pojawić prąd na amperomierzu. Gdybyś miał oscyloskop, to można sprawdzić czy regulują się obie połówki sinusoidy.
    Andrzej
  • Poziom 25  
    Niestety ale oscyloskopu nie mam. Gdzie szukać przyczyny ? diody ?
  • Poziom 30  
    Odłącz po jednej końcówce każdej diody i sprawdź je. Na pewno nie zaszkodzi.
    Andrzej
  • Poziom 25  
    Jaki powinien być efekt po odłączeniu końcówki z diody ?
    Jak to wpływa na pomiar. Odłączałem pojedynczo i dla 3 końcówek napięcie spadło na zaciskach do ładowania do 0,7 a było 9V, a dla jednej diody po odłączeniu napięcie ładowania spadło na 4,5V.
    Co to oznacza ?
  • Poziom 30  
    W sumie to myślałem o odłączeniu końcówki diody i sprawdzeniu czy jest sprawna. Każda po kolei. Odłączenie końcówki daje pewność, że badasz diodę, a obwód zewnętrzny nie wprowadza Cię w błąd. Oczywiście przy wyłączonym prostowniku. Ale ponieważ układ jest dla obu połówek sinusoidy symetryczny, to możesz odłączyć bramkę jednego z tyrystorów, zmierzyć (przy włączonym prostowniku) jakie daje napięcia i następnie po dołączeniu tej bramki odłączyć drugą i zobaczyć, czy zachowa się tak samo. Sprawdzisz, czy pracują obie diody (VD4 i VD5) prostownika i oba tyrystory (VS1 i VS2).
    Andrzej
  • Poziom 21  
    Widzę, że koledzy potwierdzili moje spostrzeżenia z pierwszego postu. A co do diod - w moim prostowniku są założone oryginalne 10 A. Rzadko padają, ale padają, dlatego napisałem o odlutowaniu i sprawdzeniu każdej z osobna oraz tych nieszczęsnych podkładek.
  • Poziom 10  
    Sprawdzenie samych diód nie wystarczy,należy sprawdzić także tyrystory mogą być uszkodzone a także wartość napięcia wtórnego transformatora powinno mieć wartość powyżej 15V (podczas rozruchu mogło nastąpić uszkodzenie izolacji uzwojenia i zwarcie międzyzwojowe)
  • Poziom 25  
    Diody są dobre.
    Jak sprawdzić tyrystory ?
  • Poziom 37  
    Mikus54 napisał:
    (...)(podczas rozruchu mogło nastąpić uszkodzenie izolacji uzwojenia i zwarcie międzyzwojowe)


    Przemyśl to co napisałeś.

    Jeżeli w uzwojeniu wtórnym będzie chociaż zwarty 1 zwój, to popłynie dosyc znaczny prąd, i transformator zacznie się "gotować" w bardzo krótkim czasie.
  • Poziom 30  
    Werewolf napisał:
    Diody są dobre.
    Jak sprawdzić tyrystory ?

    Pisałem wcześniej o odłączaniu bramek tyrystorów. Dało by to możliwość oceny sprawności tyrystora danej gałęzi wraz z układem wyzwalania.
    Andrzej
  • Poziom 25  
    Po odłączeniu jednego tyrystora przy podłączonym drugim na zaciskach 4,5V.
    Po odłączeniu drugiego tyrystora przy podłączonym drugim na zaciskach 0,7V.
    Czyli jeżeli to sinusoida to jeden jest uszkodzony. Tylko który ? czy mój tok myślenia jest dobry ?
  • Poziom 30  
    Ten, który z podłączoną bramką daje napięcie jest sprawny. Ten drugi jest uszkodzony lub nie jest sterowany z układu wyzwalania.
    Andrzej
  • Poziom 25  
    A jaki terystor tam podchodzi ?
    Bo ten nie działa a nie ma żadnych oznaczeń, zaznaczyłem na zdjęciu go poniżej.
    Prostownik próba naprawy po spalaniu przez rozruch
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Werewolf napisał:
    A jaki terystor tam podchodzi ?
    Bo ten nie działa a nie ma żadnych oznaczeń, zaznaczyłem na zdjęciu go poniżej.



    Mistrzu,
    1. Tyrystor a nie terystor.
    2. Ten link do schematu parę postów wyżej jak myślisz po co wstawiłem?
    3. Zanim napiszesz pytanie o zamienik użyj wyszukiwarki.
  • Poziom 25  
    Znalazłem odpowiednik według schematu jak również na elektrodzie Link
    Zmienię i dam znać jak chodzi prostownik.

    Czy mogę diodę wkręcaną zamienić na taką jak na obrazku ? bo jednak okazała się uszkodzona, a te Rosyjskie wkręcane trudno dostać.
    Prostownik próba naprawy po spalaniu przez rozruch
  • Poziom 30  
    Aby podmienić diodę to trzeba brać przede wszystkim parametry a nie wygląd. Takie diody jak na zdjęciu są przeważnie na mniejsze prądy (chłodzenie). Nie widać typu więc nie wiem jakie ma parametry.
    A ten tyrystor, który nie pracuje wcale nie musi być uszkodzony. Może nie mieć kontaktu z radiatorem, może nie być wysterowany przez układ wyzwalania, może też być uszkodzona (mieć przerwę) dioda, która współpracuje z tym tyrystorem.
    Andrzej
  • Poziom 25  
    Dioda ma takie same parametry jak ta która nie działa.
    Problem leży w jej dostępności, bo strasznie ciężko dostać.
    Czyli problem chłodzenia jeżeli podmienię na to diodę będzie miał spory wpływ ?
    Co Pan proponuje ? szukać diody o podobnym kształcie ?
  • Poziom 30  
    Jeśli ma takie same parametry, to można wstawić. Z chłodzeniem jest tak, że przykręcaną dajesz na radiator i masz chłodzenie. Przy takiej jak na zdjęciu ciepło oddawane jest przez wyprowadzenia. Jeśli je skrócisz to tak jakbyś zmniejszył radiator. Czasem dla zwiększenia powierzchni wlutowuje się taką diodę w specjalnie utworzone na płytce drukowanej pola przewodzące o dużej powierzchni.
    Przy diodach rosyjskich można się nabrać na układ wyprowadzeń. Normalnie diody mają pasek przy katodzie. W rosyjskich spotkałem się z paskiem przy anodzie. Nie wiem, czy to jest reguła, ale takie bywały.
    Andrzej
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Werewolf napisał:
    Czy mogę diodę wkręcaną zamienić na taką jak na obrazku ? bo jednak okazała się uszkodzona, a te Rosyjskie wkręcane trudno dostać.
    Prostownik próba naprawy po spalaniu przez rozruch


    Ta to trochę za mała (ten prostownik na wyjściu daje ponad 6A) - jak nie ma "wkręcanej" to poszukaj przykręcanej do radiatora.
  • Poziom 37  
    Ale ty kombinujesz jak koń pod górę.

    Jak masz uszkodzone diody, to co za problem wymienić na takie jak być powinny.

    Jeżeli nie masz oryginalnych sowieckich, to Lamina produkowała na ich licencji całą gamę diod 10A, np.BYP10/50- z typowym gwintem M6.
    Można je praktycznie zakupić wszędzie, za naprawdę niewielkie pieniądze.