Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Computer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Re: Winda - rozmowy o windach i nie tylko c.d.

snozer 15 Lip 2011 21:45 553863 2906
  • #121
    Byneq
    Poziom 27  
    Ehhhhhh a ja nadal czekam na brakujące części...
  • Computer Controls
  • Computer Controls
  • #124
    stroggo81717
    Poziom 31  
    dzisiaj trafiły mi się 2 fajne windy, z czego jedna jest nietypowa.

    pierwsza winda została wyprodukowana przez firmę "otis" (typ gen2), podejrzewam, że jej szybkość to całe 0,63 m/s. szyb windy jest przeszklony, przez co można zobaczyć całą kabinę od zewnątrz, prowadnice i wiele więcej. kabina w środku jest kremowa, jest lustro. natomiast z zewnątrz kabina jest cała brązowa. winda jest jednak nietypowa, ponieważ kiedy dojedzie na wybrane piętro, na otwarcie drzwi i wejście do/wyjście z kabiny trzeba czekać aż 8 sekund! co jeszcze można zaliczyć do plusów? czytelny wyświetlacz na piętrze 0 (mocno świecący na czerwono piętrowskazywacz!)

    druga winda jest kontrolowana przez firmę "otis" (oryginalny producent: wars-lift - kojarzy ktoś tą firmę może?). tutaj zaś inaczej się prezentuje ta winda. kabina jest w środku pomarańczowa, oświetlenie stanowi aż 6 żarówek (z czego 2 lub 3 nie świecą). kabina jest też mała (podejrzewam, że jej obciążenie to 320 kg/4 osoby). co zaś mogę powiedzieć o samej windzie? przejazd przez jedno piętro zajmuje windzie aż 7 sekund (na samą górę wjedzie w niecałe 30 sekund). tu podejrzewam szybkość 0,5 m/s lub to nie żart... 0,4 m/s! w windzie można włączyć też wentylator. kiedy winda dojedzie na wybrane piętro, na piętrze rozlega się krótki głośny pisk, po 2 sekundach drzwi się otwierają. piętrowskazywacz w kabinie świeci na zielono, to samo na zewnątrz. na zewnątrz jednak zastosowano nietypowe strzałki kierunkowe (góra/dół), ponieważ podczas jazdy windy, zapala się aż 5 diod LED koloru zielonego i migają podczas jazdy windy.
    -----------------
    niestety, zdjęć ani filmów nie mam, bo te windy znajdują się w urzędzie, a nie chciałbym być wykopany przez ochronę za nagrywanie.
  • #125
    Byneq
    Poziom 27  
    Nie spotkałem Gen2 o takiej prędkości, raczej obstawiałbym 1m/s.

    Cytat:
    winda jest jednak nietypowa, ponieważ kiedy dojedzie na wybrane piętro, na otwarcie drzwi i wejście do/wyjście z kabiny trzeba czekać aż 8 sekund!


    A nie dlatego że zamiast na linach jeździ na pasach ?:)
  • #126
    stroggo81717
    Poziom 31  
    o. to jest jakiś typ napędzania windy prócz linowego i hydraulicznego?
  • #128
    tw84
    Poziom 13  
    Ja mam pytanie do serwisantów-praktyków. Czy spotkaliście się w Polsce z klapą w podłodze, umożliwiającą przejście z maszynowni górnej do szybu? Tzn. jak monter podjedzie kabiną maksymalnie wysoko, żeby mógł otworzyć klapę i wejść do maszynowni?
  • #129
    Byneq
    Poziom 27  
    W podłodze nie, ale widziałem drzwi do szybu. Czyli wchodzisz piętro wyżej do maszynowni, tam stoi szafa sterowa i generator, wciągarka stoi na ok. 2 metrowym podwyższeniu i w tej jednej ścianie są drzwi bezpośrednio do szybu. A może raczej były bo już kilka ładnych lat tam nie byłem :)
  • #130
    worw
    Poziom 21  
    tw84 napisał:
    Ja mam pytanie do serwisantów-praktyków. Czy spotkaliście się w Polsce z klapą w podłodze, umożliwiającą przejście z maszynowni górnej do szybu? Tzn. jak monter podjedzie kabiną maksymalnie wysoko, żeby mógł otworzyć klapę i wejść do maszynowni?


    Przecież nie można jeździć na kabinie do góry ;) Kilka razy widziałem taką klapę ale był to raczej otwór montażowy do podczepienia kabiny na wciągnik np. przy wymianie lin.

    Pas to też lina, składa się z pojedynczych splotek ale ułożony obok siebie a nie zaplecionych razem. Stosuje się je tam gdzie trzeba zastosować małe koło cierne na maszynie. Jest z nimi więcej problemu niż pożytku ponieważ producent nakazuje ich coroczne badanie (splotki są zatopione w gumie i nie można ocenić ich stanu) a to kosztuje i to nie mało.
  • #131
    Byneq
    Poziom 27  
    Cytat:
    Jest z nimi więcej problemu niż pożytku ponieważ producent nakazuje ich coroczne badanie (splotki są zatopione w gumie i nie można ocenić ich stanu) a to kosztuje i to nie mało.


    Kto Ci takich bzdur nagadał? No chyba że ja o czymś nie wiem i np. Shindler ma inne wytyczne. Pierwsze badanie pasów ma być wykonane po pięciu latach, jeżeli nie zostanie wykonane - pasy do wymiany. Ale po tych pięciu latach może zostać zamontowane (jeżeli nie ma) urządzenie badające stale ciągłość splotek, jeżeli test wypadnie pozytywnie pasy zostają. W razie jakichś problemów a ciągłością splotek dźwig jest blokowany na przystanku.
  • #132
    worw
    Poziom 21  
    A kolega wie ile kosztuje takie urządzenie? i jaka jest relacja ceny pasa do standardowej liny dźwigowej?

    Rozwiązanie do ekonomicznych nie należy ;)
  • #133
    pablo11z
    Poziom 16  
    Cytat:
    Kto Ci takich bzdur nagadał? No chyba że ja o czymś nie wiem i np. Shindler ma inne wytyczne. Pierwsze badanie pasów ma być wykonane po pięciu latach, jeżeli nie zostanie wykonane - pasy do wymiany. Ale po tych pięciu latach może zostać zamontowane (jeżeli nie ma) urządzenie badające stale ciągłość splotek, jeżeli test wypadnie pozytywnie pasy zostają. W razie jakichś problemów a ciągłością splotek dźwig jest blokowany na przystanku.


    Po 5 latach należy zainstalować na stałe RBI ( ciągły nadzór stanu pasów), lub co roku przeprowadzać pomiary ich stanu.
  • #134
    Byneq
    Poziom 27  
    RBI nie pamiętam ile kosztuje, pasy też nie ale postaram się dowiedzieć. Wiem że obecnie RBI przychodzi już razem z dźwigiem.
  • #135
    tw84
    Poziom 13  
    Na jakiej zasadzie to RBI działa?

    I jeszcze jedno pytanie - czy przekładnie ślimakowe, np. w Zrembach licencyjnych są samohamowne czy nie? Pośrednio pytam o to, czy jak środek ciężkości układu kabina-przeciwwaga się obniża, to czy silnik pracuje jako generator, zwracając energię do sieci? A jeśli tak, to czy liczniki ADM są dwukierunkowe?
  • #136
    Chupacabra
    Poziom 31  
    Byneq napisał:
    Czyli masz prawdziwy powód zostawienia 0,63 m/s ;) Oszczędności, a nie żadne nadszybia i podszybia :)


    A dlaczego stara rama nie może szybciej jeździć? Chodzi o konstrukcję, wymiary, czy o co?

    A czy ktoś wie co to jest "technologia Skyway® (dwupoziomowe windy)"? Wziąłem to z tąd:Link
  • #137
    Byneq
    Poziom 27  
    RBI - ok 3800 PLN, metr pasa ok 60 PLN. RBi działa na zasadzie pomiaru ciągłości skrętek, im więcej przerwanych drutów tym bardziej się zmienia rezystancja skrętki.


    Chupacabra napisał:

    A dlaczego stara rama nie może szybciej jeździć? Chodzi o konstrukcję, wymiary, czy o co?


    Chodzi o to że chwytacze nie są przystosowane do większej prędkości, po zadziałaniu przy 1m/s kliny zostałyby w podszybiu :)

    Skyway® to po prostu dwie kabiny w jednej, jedna nad drugą, masz dwa wezwania pod rząd to nie jedzie piętro po piętrze tylko zatrzymuje się tak że zbiera dwa naraz :) Wspomniane w artykule falowniki ReGen są montowane właśnie w biurowcach Stalexportu. 50kW, tyle że zwracają energię do sieci. Jak zaczną następny to zrobię Wam fotkę do porównania starej i nowej szafy sterowej :)
  • #138
    tw84
    Poziom 13  
    Byneq napisał:
    RBI - ok 3800 PLN, metr pasa ok 60 PLN. RBi działa na zasadzie pomiaru ciągłości skrętek, im więcej przerwanych drutów tym bardziej się zmienia rezystancja skrętki.


    Czyli przy 4 pasach RBI jest w cenie 4x15 m pasa, a więc kalkuluje się nawet do dźwigów typu "podnieś niepełnosprawnego z poziomu -1 na 0".

    Cytat:

    Chupacabra napisał:

    A dlaczego stara rama nie może szybciej jeździć? Chodzi o konstrukcję, wymiary, czy o co?


    Chodzi o to że chwytacze nie są przystosowane do większej prędkości, po zadziałaniu przy 1m/s kliny zostałyby w podszybiu :)


    A chwytacz jest tak organicznie związany z ramą, że nie można by zmienić samego chwytacza, zostawiając starą ramę?

    Cytat:

    Skyway® to po prostu dwie kabiny w jednej, jedna nad drugą, masz dwa wezwania pod rząd to nie jedzie piętro po piętrze tylko zatrzymuje się tak że zbiera dwa naraz :)


    Tu się akurat o tyle się nie zgodzę, bo to jest o wiele bardziej rozbudowane rozwiązanie. Po pierwsze, winda niezależnie waży pasażerów w obu kabinach i wie, do której lepiej wpuścić następnego pasażera. Ponadto, jeśli są klawiaturki zamiast przycisków wezwania, może zgrupować sobie pasażerów wg piętra docelowego.

    Ponadto są wieżowce, gdzie w połowie budynku jest tzw. Sky Lobby. Użytkownicy górnych pięter są wwożeni windami zbiorczymi na poziom Sky Lobby i tam przechodzą do wind lokalnych. Taka winda zbiorcza może mieć nawet trzy kabiny - napełnia pierwszą, zamyka się, przejeżdża o jedną wysokość, napełnia drugą kabinę, ... napełnia trzecią kabinę i dopiero rusza na poziom Sky Lobby. W ten sposób na 1 cykl technologiczny zabiera 3x tyle pasażerów i dzięki temu ma o wiele większą przepustowość, bo załadunek pasażerów trwa o wiele krócej niż kurs dół-góra-dół.

    Cytat:
    Wspomniane w artykule falowniki ReGen są montowane właśnie w biurowcach Stalexportu. 50kW, tyle że zwracają energię do sieci.
    Jak zaczną następny to zrobię Wam fotkę do porównania starej i nowej szafy sterowej :)


    Super, nie mogę się doczekać :sm3:
  • #139
    Byneq
    Poziom 27  
    Obecnie są dostępne pakiety modernizacyjne, demontuje się stare chwytacze i dokręca do ramy nowy pakiet plus wymiana ogranicznika. Jak dla mnie rozwiązanie bezsensowne i strata pieniędzy. Czasem montaż takiego zestawu zajmuje tyle samo czasu co wymiana ramy.

    Co do Skywaya - dokładnych informacji nie mam, z 5 lat temu miałem w ręce prospekt i wiem tyle co napisałem. Pewnie od tego czasu jeszcze rozwinęli ten system.
  • #141
    spacefly
    Poziom 12  
    Jeżeli już chodzi na przykład o załadunek mebli do windy,chyba największym problemem będą windy z drzwiami zasuwanymi np zremb zasuwany...drzwi kabinowych ani szybowych nie da się zablokować żeby się nie zamykały.Sprawdzałem w ten oto sposób...przywołałem winde na parter,drzwi się otworzyły ale nie wsiadłem tylko czekałem co dalej.po około minucie drzwi się samoczynnie zamknęły a windy na pewno nikt nie przywołał,stała sobie za zamkniętymi drzwiami.Przycisk przywołania sprawił że ponownie można drzwi otworzyć.Jak tu pakować meble?druga sprawa...jeżeli w trakcie pakowania mebli do takiej windy ktoś inny ja przywoła to w jaki sposób zablokuje drzwi?
  • #142
    Schizma
    Poziom 20  
    Witam. Panowie, dysponuje ktoś schematem do starej, poczciwej korbówki? Byłbym bardzo wdzięczny za pomoc, pozdrawiam :).
  • #143
    worw
    Poziom 21  
    spacefly napisał:
    Jeżeli już chodzi na przykład o załadunek mebli do windy,chyba największym problemem będą windy z drzwiami zasuwanymi np zremb zasuwany...drzwi kabinowych ani szybowych nie da się zablokować żeby się nie zamykały.Sprawdzałem w ten oto sposób...przywołałem winde na parter,drzwi się otworzyły ale nie wsiadłem tylko czekałem co dalej.po około minucie drzwi się samoczynnie zamknęły a windy na pewno nikt nie przywołał,stała sobie za zamkniętymi drzwiami.Przycisk przywołania sprawił że ponownie można drzwi otworzyć.Jak tu pakować meble?druga sprawa...jeżeli w trakcie pakowania mebli do takiej windy ktoś inny ja przywoła to w jaki sposób zablokuje drzwi?


    A fotokomórki tam nie masz? Poza tym masz tam jeszcze tzw. rewers. Po napotkaniu na przeszkodę drzwi się automatycznie cofają.

    Nic nie podpowiadam ;)
  • #144
    Schizma
    Poziom 20  
    Nikt nie potrafi pomóc? Chodzi mi głównie o numerację przewodów w szafie... Bardzo proszę o pomoc :).
  • #145
    Byneq
    Poziom 27  
    Ciężko będzie skołować taki schemat, jakieś 3 lata temu wymieniałem sterowanie w takiej korbówie i schematu nie było w ogóle...
  • #146
    Bysiu
    Poziom 14  
    Witam.
    Jutro w pracy zapytam szefa, być może że taki schemat będzie miał.

    Nie zapomniałem,tylko jest kłopot.Mamy jedną korbówkę,lecz modernizowaną.
    Kolega będzie w tej firmie na konserwacji, ale dopiero pod koniec miesiąca i nie pamięta czy była zachowana numeracja.Jak będzie tam, to zrobi ksero.Wieść poszła też do innych firm,więc może coś z tego będzie.
  • #147
    haath
    Poziom 9  
    Panowie takie pytanko.
    Winda towarowa (tzw.potrawówka) Q-300 kg rok produkcji 1974 stoi nie czynna dobre 15 lat ale w miarę dobrym stanie(na "dzisiaj do wymiany koło+liny)
    Użytkownik chce to doprowadzić do porządku i ponownie zarejestrować niestety wcięło wszystkie "papiery" od tego urządzenia a w UDecie też tego już nie mają (albo nie chce się im szukać)
    Pytanie-ile m/w kosztuje odtworzenie dokumentacji takiego urządzenia?
    Dzięki & pozdrawiam
  • #148
    worw
    Poziom 21  
    Jeżeli urządzenie zostało wyrejestrowane z UDT ponowna rejestracja może sie odbyć dopiero po dostosowaniu dźwigu do przepisów obowiązujących w dniu rejestracji, czyli obecnie (jest traktowany jako zupełnie nowe urządzenie). W bardzo wielu przypadkach jest to nieopłacalne.
  • #149
    majster.uzwojenia
    Poziom 14  
    Temat znowu siadł w rogu, podparł się na łokciach i wbił gwoździa :D

    Czy mógłby mi ktoś udzielić wyczerpującej odpowiedzi na temat tzw. olejaków? Wiem, że kiedyś w licencjach były one stosowane w celu zabezpieczenia silnika przed przegrzaniem. Jak one działają? jak wyglądają? Może macie jakieś zdjęcia?
  • #150
    haath
    Poziom 9  
    worw napisał:
    Jeżeli urządzenie zostało wyrejestrowane z UDT ponowna rejestracja może sie odbyć dopiero po dostosowaniu dźwigu do przepisów obowiązujących w dniu rejestracji, czyli obecnie (jest traktowany jako zupełnie nowe urządzenie). W bardzo wielu przypadkach jest to nieopłacalne.

    Dostosowanie tego urządzenia do obecnej normy (maszynowa) to koszt ok 500 zł,nowe urządzenie to minimum 15000.
    Dostosowanie tego typu urządzeń to osłona przeciwwagi,stop w (powiedzmy) podszybiu,osłona koła ciernego w maszynowni...i to chyba na tyle,urządzenie zostało dawno wyrejestrowane aby to ponownie zarejestrować potrzebne jest odtworzenie dokumentacji stąd pytanie o koszt.