Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skoda Fabia I wspomagnie kierownicy po raz kolejny

Dahrek 21 Kwi 2011 14:04 10297 4
  • #1 21 Kwi 2011 14:04
    Dahrek
    Poziom 2  

    Witam,

    Na wstępie na piszę, że przejrzałem wszystkie posty na elektrodzie i chyba połowę internetu.
    A wiec przypadek to Skoda Fabia 2001r. 1.4 noPb z elektrycznym wspomaganiem kierownicy - chyba tylko takie występuje w Fabii I gen.

    Kilka dni temu podczas manewrów na ciasnym parkingu zgasł mi silnik, w sumie to go udusiłem.
    Odpaliłem i nie zgasła kontrolka wspomagania - żółta kierownica - oraz oczywiście w/w wspomaganie nie działało.
    Więc zgasiłem auto i odpaliłem ponownie - wszystko wróciło do normy.
    Drugiego dnia rano odpalam auto i znów brak wspomagania ale, że mi się spieszyło to pojechałem bez tego... cudownie uruchomiło się po kilku km...
    Po kilkugodzinnym postoju na parkingu znów nie było. I tak w kółko. Raz jest raz nie ma, potrafi wskoczyć w czasie jazdy ale jak już działa to nie wyłączy się w czasie jazdy. Jedynie po zgaszeniu silnika.

    Poszperałem po necie i mądrzejszy o wiedzę zabrałem się za moją Fabię:

    Dolałem płynu od wspomagania - jakieś 75 ml - ale bagnet na korku był suchy - po uzupełnieniu wskazuje max. - Nie pomogło

    Usłyszałem też podczas pierwszego odkręcania korka, mocne psyknięcie - w zbiorniczku było spore ciśnienie powietrza a jak sądzę nie powinno go tam być bo korek ma odpowietrznik, fakt odpowietrznik był zatkany, usterkę usunąłem ale ciągle nic...
    Więc obejrzałem wiązkę na podłużnicy, które często gniją od nadmiaru wilgoci w tamtym miejscu - ktoś przezorny przede mną podwiesił tę wiązkę do innej aby ta nie miała styczności z wodą - ale i tak z przezorności odwinąłem śladowe ilości taśmy izolacyjnej i w miarę możliwości przejrzałem przewody - wyglądały na OK

    Dostałem się do przewodów dochodzących do pompy - wyciągnąłem i sprawdziłem wtyczki - sucze, czyste, styk musi być! - nic nie pomogło

    Wymontowałem czujnik skrętu i obejrzałem go dokładnie - ciągle nic...

    Przez jakiś czas udawało mi się włączać moje wspomaganie.
    Wystarczy, że wsiądę do auta, poszarpię energicznie kierownicą na boki i uruchomię silnik - w 5/10 przypadkach działało.

    Od wczoraj nie działa w ogóle.

    Zauważyłem też pewną przypadłość:

    Jak kręcę w lewą stronę to na końcu napotykam na zdecydowany i twardy opór świadczący, że to jest maksymalny skręt.
    Jak kręcę w prawo to nie ma takiego zdecydowanego oporu tylko wrażenie jakbym pod koniec ściskał kierownicą sprężynę. Idzie dojść do maksymalnego skrętu ale jest on jakby taki gumowy, jakby coś odpychało kierownicę.
    Odczucia są takie same na działajacym i niedziałającym wspomaganiu.
    Do tego zauważyłem, że kręcąc do końca w prawo tuż przed maksymalnym skrętem pompa pracuje zdecydowanie głośniej i mam wrażenie że ciężej niż w analogicznyum przypadku kręcenia w lewo.

    Pomierzyłem napięcia na wtyczkach dochodzących do pompy (obrazek znaleziony na forum, ale przerobione kolry kabli w prawej wtyczce):
    Skoda Fabia I wspomagnie kierownicy po raz kolejny

    Idąc od lewej:

    8 - pomarańczowy - 2.42V
    7 - pomarańczowo - czarny - 2.59V
    6 - zółto-czarny - 14,3V - (12,5 na wyłączonym silniku)

    Napięcie na stykach prądowych - 12,5 V na wyłączonym silniku

    3 - czarny - -0.01 V
    2- brążowy - - brak wskazania
    1 - zielony - - 0.01 V

    Zakładam, że kostka ze stykami 1,2 i 3 to wtyczka czujnika, niestety z braku pomocnej ręki podczas pomiarów nikt nie kręcił kierownicą... -

    Słyszałem, że częstym powodem awarii są szczotki, które się zużywają...


    Pomożecie?

    Dziękuję i podrawiam[/img]

  • #2 21 Kwi 2011 14:23
    1078231
    Usunięty  
  • #3 21 Kwi 2011 14:45
    bogczes
    Poziom 12  

    Witam
    Musisz podłączyć się pod złącze diagnostyczne i odczytać parametry wspomagania na pracującym silniku. Sprawdzisz przy tym, czy masz sprawny czujnik kąta skrętu kierownicy. Jeżeli przy odczycie nie widać różnicy wskazań prędkości kątowych przy kręceniu kierownicą z różnymi prędkościami, to czujnik do wymiany. Ja miałem inne objawy ale czujnik tez wymieniłem uszkodzony co stwierdziłem właśnie przy pomocy kompa. Czujnik jest nienaprawialny. Gdybyś musiał wymienić to zwróć uwagę na oznaczenia bo są 2 typy /TRW lub KOYO/.
    Pozdrawiam

  • #4 22 Kwi 2011 00:09
    Dahrek
    Poziom 2  

    Motronic - chodziło o szczotki na silniku elektrycznym pompy, tak usłyszałem od jednej osoby, nie wiem czy to możliwe czy nie, usiłuję to naprawić w związku z czym staram się zebrać jak najwięcej wskazówek.

    bogczes - Dzięki za info, jutro będę się starał podłączyć po złącze. Choć ostatnio znajomy próbowal połączyć sie z układem kierowniczym i niestety nie dało rady. Z silnikiem łączył się spoojnie, zaadaptował mi przepustnicę po czyszczeniu ale ze wspomaganiem nie dało rady. Używał urządzenia o nazwei LAUNCH - może tutaj był problem...
    Maglownice mam TRW więc pompa i czujnik pewnie też ale jeszcze sprawdzę dokładnie.

    Dziękuję za zainteresowanie,

    Zamelduję o rezultatach...

    P.S. W jaki sposób mogę uruchomic pompę? Czy nalezy jej podać jakiś impuls na któryś ze styków?

    Chciałbm sprawdzić czy przypadkiem pompa nie padła...


    Pozdrawiam

  • #5 22 Kwi 2011 00:19
    1078231
    Usunięty  
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo