Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Zafira DI\DTL, Uszkodzony sterownik silnika ECU

Skunky13 22 Apr 2011 19:41 15587 25
Altium Designer Computer Controls
  • #1
    Skunky13
    Level 9  
    Witam,

    Mam bardzo poważny problem z samochodem jak w temacie.
    Otóż samochód należy do ojca. Wpadliśmy na pomysł (w sumie to on zamówił) na tuning a mianowicie chip tuning. Silnik ma fabrycznie podajże 82 KM więc to mało jak na taką masę. Na allegro znaleźliśmy tani sposób na podniesienie mocy - kości pamięci, sprzedawca powiedział ze nie będzie problemu, wepniemy tylko w podstawki i spokój. Tuning polegać miał na zamianie kości pamięci w komputerze ECU. Dostaliśmy się do komputera i wszystko pięknie ładnie, otwieramy go a tam kości pamięci są przylutowane. No i problem, nie mam lutownicy na gorące powietrze. To jadę do serwisu komputerowego, tam powiedziałem kolesiowi żeby mi wlutował stare kości i wlutował podstawki. No i pięknie ładnie wszystko zrobione, wkładam stare kości pamięci najpierw dla sprawdzenia podłączam i wtedy zaskoczenie - silnik nie odpala samochód ogólnie wariuje (włącza się wentylator silnika bez powodu nawet przy wyłącznej stacyjce a silnik na 200% jest zimny). Na nowych kościach jest to samo. Samochód zachowuje sie nawet tak samo jak cały komputer ECU jest odłączony (cała elektryka działa, światła, wycieraczki, nawet większość kontrolek się pali, nie pali się na pewno ta od świec żarowych)
    Koleś który to lutował sprawdzał to drugi raz, wygrzewał nawet płytkę podczerwienią i nic. Facet który sprzedał mi chip powiedział ze to musi być wina jakiegoś zimnego lutu, nie ma gdzieś styku.

    Może ktoś wie gdzie leży problem, może ktoś wie ile kosztuje nowy sterownik silnika (jest to Bosch nr 0 281 010 021), nie mogę go nawet w necie znaleźć. Najgorsze że zachciało nam się to robić dzisiaj w wielki piątek i nie ma samochodu na święta. Ma ktoś pomysł na rozwiązanie sprawy czy mam już szukać sobie suchej gałęzi i mocnej liny?

    Mam nadzieje że długi tekst nikogo nie zniechęci i ktoś mi pomoże bo mi naprawdę nie jest do śmiechu. Z góry dziękuje za pomoc
  • Altium Designer Computer Controls
  • #2
    seat21
    Level 28  
    no co martwy sterownik , pomylone kości , żle wlutowane podstawki , tak kończy się eksperymentowanie na ecu
  • Altium Designer Computer Controls
  • #3
    Skunky13
    Level 9  
    Teoretycznie wygląda to tak ze ECU samochód nie widzi. Ale wpadłem przed chwilą na pomysł żeby coś sprawdzić. Komputer w stykach ma 3 wyróżniające sie piny, większe od innych. Jeden z nich jest na 100% masą płytki drukowanej komputera. Czyli mniemam że te 3 piny tworzą zasilanie. Jeśli do tej pory się nie mylę to zaobserwowałem anomalie. Otóż te 2 piny obok siebie (nie masa) na omomierzu mają zwarcie. nie ma napięcia między nimi (przy włączonej i wyłączonej stacyjce) między tymi dwoma cudownymi pinami a masą jest rezystancja 70ohm (cały czas mówie o kablu od samochodu) Ogólnie wygląda na to że komputer nie ma aktualnie zasilania. Przewertowałem wszystkie bezpieczniki i nic ale śmiem twierdzić że komputer będzie miał swój własny bezpiecznik gdzie indziej
  • #4
    seat21
    Level 28  
    Kolego radziłbym najpierw sprawdzić schemat a nie szukać na oślep zasilań i mas , napisz skąd jesteś to może ktoś się zgłosi i to ogarnie zanim wystapią wieksze szkody
  • #5
    Skunky13
    Level 9  
    Jestem z okolic Wejherowa na pomorzu, nic więcej nie uszkodzę, sprawdzałem tylko woltomierzem czy jest napięcie na tych zaciskach żeby sprawdzić czy nie poszedł żaden bezpiecznik w samochodzie no i to wygląda dziwnie
  • #6
    strucel
    Level 33  
    Nowy sterownik silnika pewnie kosztuje tyle co pol twojego auta.Musialbys kupic uzywke ze znanym pinem albo z wyczyszczonym immo i oczywiscie znac pin od swojego auta ewentualnie kupic komplet .
    A uzywki sa na allegro , wystarczy wpisac nr bez spacji ceny 300-400zl
  • #7
    seat21
    Level 28  
    do sprawdzenia zasilań wystarczy probówka , a ty kolego mierzysz rezystancję na pinach których nie znasz wyprowadzeń , zadzwoń tel masz na dole może coś wymyślimy
  • #8
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Jeśli potrafisz to posprawdzaj dokładnie masy na sterownik, To co opisujesz wygląda na brak zasilania ECU. Schemat do tego masz? Inaczej nie ruszysz.
  • #9
    Skunky13
    Level 9  
    Też mi to wygląda na brak zasilania całego ecu, pomiędzy żadnym z zacisków nie ma napięcia. W samochodzie znalazłem 3 miejsca gdzie są bezpieczniki. może gdzieś jeszcze są, komputer może ma jakiś osobny bezpiecznik? Nie jestem teraz już pewien czy to wina ECU czy coś innego sie jeszcze stało

    Schemat czego potrzebujesz? ECU czy całego samochodu?

    Już nawet oglądałem nowe komputery na allegro, tylko pytanie jak to jest z immobilizerem i wgl czy można wstawić inny komputer ECU do samochodu? Sprawa wygląda bardzo skomplikowanie?
  • #10
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Nowy wstawisz i będzie to samo. Kontrolka 21W/12V do ręki i sprawdzasz zasilanie i masy.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Podaj dokładne dane auta! Pojemność, rocznik itd

    Dodano po 3 [minuty]:

    Zasilanie po kluczyku pin 3 i 39 a masy piny 1 i 2
  • #11
    Skunky13
    Level 9  
    Rocznik 2000 (sam komputer ECU chyba z końcówki 1999) silnik DI albo DTL (moc ta sama, w papierach jest DTL na klapie samochodu DI)

    Jaka kontrolka? Jak zasilanie masy? Mam sprawdzić czy samochód zasila komputer? to sprawdziłem, pomiędzy żadnym z zacisków nie ma napięcia (oczywiście przy przekręconej stacyjce

    Pomiędzy pin 1, 2 a pinem 3 nie ma napięcia. a od kąd liczyć ten pin 39 to nie bardzo wiem
  • #12
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Zasilania sprawdzasz na wpiętym komputerze! jak nie ma na 3 to szukaj. Przekaźnik jest sterowany masą z pinu 58. Jak dobrze popatrzysz to w gnieździe komputera masz opisane skrajne piny.
    Mam wrażenie, że temat Cię przerasta. Przenoszę do początkujących.
  • #13
    seat21
    Level 28  
    Chyba te pomiary niepotrzebne ewidentnie usterka powstała po manipulacjach przy pamięciach także na 99% tam leży usterka
  • #14
    122
    Level 14  
    Po co te podstawki, wywal je i wlutuj pamięć bez podstawek,pewnie coś nie łączy.


    Moderated By manta:

    Czytałeś od początku?
    Co ma wylutować, skoro podstawki nie był w stanie wlutować?

  • #15
    gts1991
    User under supervision
    122 wrote:
    Po co te podstawki, wywal je i wlutuj pamięć bez podstawek,pewnie coś nie łączy.


    manta Czytałeś od początku?
    Co ma wylutować, skoro podstawki nie był w stanie wlutować?
    [/quote]
    Panowie stwierdzenie słuszne niech idzie do tego człowieka co je wlutował i zrobi po staremu i niech mu się przypomni co przestawi / rozwalił.
    Wesołych Świąt Panie & Panowie :)
  • #16
    122
    Level 14  
    Do moderatora manta.
    To ty dobrze doczytaj a później sie wypowiadaj.Pokaż mi w poście ze nie ma wlutowanych podstawek,jak sam Skunky13 napisał ze zanosił do elektronika aby mu je wlutował.

    Moderated By manta:

    Czytasz i nie rozumiesz, chodzi o to że autor tematu nie był w stanie wylutować kości, więc na pewno nie wlutuje tych co były.

  • #17
    seat21
    Level 28  
    No to niech elektronik przywróci to do stanu pierwotnego
  • #18
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Panowie, spokojnie... Bawił się i uwalił zasilanie, ciężko tam niewłaściwie wlutować podstawki.
  • #19
    Skunky13
    Level 9  
    Ale jak mogłem uwalić zasilanie? wyciągnąłem ECU, zawiozłem do elektronika zajmującego się notebookami, wylutował kości pamięci, wlutował podstawki, wstawił kości (oryginalne), odebrałem to i włożyłem do samochodu. Zapalam, silnik kręci ale nie pali. Wiele kontrolek się też nie paliło. Ponadto włącza się wentylator chłodnicy samoczynnie po przekręceniu stacyjki. Cała elektryka wszystkie światła działają, pierdoły działają. Żaden bezpiecznik nie jest spalony. Lutowanie też było niby poprawiane bo jeszcze tego samego dnia odesłałem ECU do tego samego elektronika i ten nawet płytkę wygrzewał na podczerwień.

    Co do zasilania, to sprawdzałem je na wypiętym komputerze, a jak wcześniej pisałeś musi być wpięty, więc nie wiem czy te moje pomiary są coś warte. Teraz pytanie czy to komputer jest uwalony i czy da się to jakoś naprawić nie wydając grubej gotówki i jak się za to zabrać.

    Ogólnie to jestem po technikum elektronicznym ale wiadomo co to reforma edukacji teraz zrobiła ze szkolnictwem (wiem jak wygląda schemat blokowy magnetowidu z lat 90tych ale nie uczyłem się niczego naprawdę przydatnego, czyli taki ze mnie elektronik jak i z dupy trąba)
  • #20
    Hans30
    Level 28  
    Może wcześniej jak ten elektronik lutował podstawki zrobił zwarcie cyną i się nie przyznał ?
    Może to uszkodziło sterownik. A może ze sterownikiem ok a przyczyna gdzie indziej? Ja sugeruje by zajął się tym elektronik samochodowy ktoś kto m pojęcie o sterownikach . Jak na razie widzę ,że trochę w ciemno idzie naprawa . Dlaczego ponownie lutował sterownik w podczerwieni skoro niby wszystko było ok ? Jeśli ten sterownik masz uszkodzony to elektronik samochodowy lub dobry elektryk cię nie minie . Myślę że na tym etapie Temat ciebie przerósł nie masz czym przeczytać Samochodu i wszystko robisz w ciemno , bez sensu zupełnie. Oby nie przełożyło się to na koszty.
  • #22
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    T5 możesz mieć rację, ale kolega nawet zasilań nie potrafi żarówką sprawdzić. Komputer może być wyjęty do tego sprawdzania ale musisz masą zasterować przekaźnik.
  • #23
    Skunky13
    Level 9  
    Był u mnie znajomy mechanik, miał moduł diagnostyczny, komputera w ogóle nie wykrył ale powiedział ze na immobilizerze pojawiły się 2 błędy: B 3040 i B 3054. Ktoś wie Co oznaczają te kody? Nie mogę tego nigdzie znaleźć w żadnych googlach.
  • #24
    seat21
    Level 28  
    i co moduł ni opisywał tych błędów , tragedia zaprowadż ten samochód w końcu do kogoś kumatego , koledzy zreszta oferowali pomoc w formie naprawy kilka postów wyżej i myślę że jch sprzęt będzie opisywal błędy
  • #25
    Skunky13
    Level 9  
    Z tego co sie orientuje znajomy miał biedne oprogramowanie, odczytał tylko nr kodu błędów
    Czekam na kuriera, jutro wysyłam komputer do kolesia który sprzedał kości i mówił ze to zrobi. Co z tego bedzie to zobaczymy. Co do elektroników to już się trochę tez popytałem. Po prostu po dawnym problemie (problem z recyrkulacją spalin) mechanik nie sprostał i w rezultacie w przez internet sami doszliśmy do wszystkiego.
    Więc teraz po prostu działam w kilku miejscach, pytam tu i tam żeby w razie czego jakiś pseudoelektronik w warsztacie nie wcisnął mi żadnego kitu.

    Ogólnie dziękuje za zainteresowanie, bedę informował na bieżąco co i jak, ale temat ogólnie może być dobrą przestrogą dla innych by nie kombinować na własną rękę z takim czymś
  • #26
    Skunky13
    Level 9  
    Usterka znaleziona. Problem tkwił w podstawkach. Nie wiem co z nimi było, wyglądały bardzo dobrze, koleś nawet je pod lupą sprawdzał, wygrzewał całą płytkę. Luty wyglądały pięknie a jednak, po wlutowaniu kości (oryginalnych) bezpośrednio samochód odpalił. Niestety te "polepszone" już nie współpracują. Ale najważniejsze, że samochód pali i jeździ. Mimo iż jest mało żwawy to przynajmniej nie trzeba go pchać.


    Morał z tego krótki i niektórym znany, jak sie na czymś nie znasz to się za to nie zabieraj ;D Tuning poprzez zamianę kości z oprogramowaniem do najbezpieczniejszych nie należy.

    Dzięki wszystkim za pomoc