Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Technik Elektryk - Faber CK
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prosze o krótkie objaśnienie kierunków

Kronusek 22 Kwi 2011 23:45 2544 6
  • #1 22 Kwi 2011 23:45
    Kronusek
    Poziom 8  

    Witam!
    Jestem uczniem klasy 3 gimnazjum i wkrótce muszę wybrać szkołę, a dokładnie kierunek w mojej przyszłej szkołę, lecz niestety jak sobie te kierunki googluje to co strona to inna definicja, więc proszę o krótkie zwięzłe napisane potoczną mową objaśnienie tych kierunków:
    * Technik mechanik o specjalności:
    - komputerowe wspomaganie procesu projektowania,
    - programowanie i obsługa obrabiarek sterowanych numerycznie,
    * Technik mechatronik,
    * Technik elektryk.
    Chodzi mi głównie o to co będę się uczył tam i gdzie mógłbym później pracować

    0 6
  • Technik Elektryk - Faber CK
  • #2 23 Kwi 2011 00:34
    Elektronik9
    Poziom 30  

    Cytat:
    - komputerowe wspomaganie procesu projektowania
    zapewne chodzi o programy typu AutoCAD itp.
    Cytat:

    - programowanie i obsługa obrabiarek sterowanych numerycznie
    hasło-klucz: CNC

    Cytat:
    * Technik mechatronik,

    misz-masz z wielu dziedzin: automatyka, elektronika, elektrotechnika, elektryka, informatyka, robotyka

    Cytat:
    * Technik elektryk.
    instalacje elektryczne, elektrotechnika, pomiary, SEP

    0
  • Technik Elektryk - Faber CK
  • #3 23 Kwi 2011 00:50
    epi92
    Poziom 16  

    Moim zdaniem mechatronika to jest pomylony kierunek. Mój brat się uczył na tym kierunku i miał "wszystkiego po trochu". Czyli trochę mechaniki, elektroniki.
    Sam jestem uczniem 3 klasy technikum elektrycznego na kierunku technik elektryk i uczą nas tam takich rzeczy jak:
    Podstawy elektroniki, Instalacje elektryczne (jak wykonywać instalacje elektryczne), Maszyny elektryczne(transformatory, silniki), elektroenergetyka (sieci wysokiego napięcia) oraz energoelektronike (zasilacze impulsowe, sterowanie maszyn elektrycznych itp).

    Myślę że technik elektryk jest najbardziej sensownym kierunkiem, ale wybór należy do Ciebie i przemyśl to sobie dokładnie.

    Pozdrawiam.

    0
  • #4 23 Kwi 2011 00:58
    arkolesz
    Poziom 26  

    A co Cie z tego najbardziej interesuje? Bo od tego nalezaloby zaczac wybor szkoly...

    0
  • #5 23 Kwi 2011 08:16
    kazimierzbrejta
    Poziom 22  

    Witam . Znając realia myślę , że najlepsze szanse miałbyś jako technik elektryk , ale cokolwiek byś nie wybrał patrz zawsze na finał .Powodzenia KB.

    0
  • #6 23 Kwi 2011 11:24
    Scorpio.
    Poziom 8  

    Mechatronik:

    Code:
    MECHATRONIKA jest dziedziną interdyscyplinarną łączącą mechanikę precyzyjną, elektronikę, informatykę oraz inne, techniczne i nietechniczne obszary w jedną, zintegrowaną całość. Termin „mechatronika” został utworzony w końcu lat 70 – tych w Japonii jako określenie zastosowania elektroniki i techniki komputerowej do sterowania systemami mechanicznymi. Termin ten powstał jako połączenie części dwóch słów: mechanika i elektronika MECHAnika+elekTRONIKA.
    

    [b]MECHATRONIKA[/b] - wbrew temu, co sugeruje jej nazwa - nie jest tylko prostym połączeniem mechaniki i elektroniki. Obejmuje ona bowiem całkiem nowy obszar projektowania i produkcji wyrobów, w którym wykorzystuje się oczywiście mechanikę, elektronikę i informatykę, ale również wiele innych dyscyplin, jak inżynieria materiałowa, optyczna, biologiczna. Układ mechatroniczny zbiera ze swego otoczenia sygnały za pomocą sensorów (czujników), przetwarza je, interpretuje i na tej podstawie - odpowiednio do sytuacji - reaguje za pomocą członów wykonawczych.

    Mechatronika pojawiła się w naszym życiu codziennym, np. w postaci automatycznie otwieranych drzwi, aparatów fotograficznych z autofocusem czy automatów sprzedających. Wszyscy ludzie, w każdej dziedzinie życia bezustannie, bezpośrednio bądź pośrednio, spotykają się z urządzeniami mechatronicznymi. Ludzie ze wszystkich grup wiekowych codziennie stykają się ze zautomatyzowanymi systemami. Korzystają z wind i automatycznie otwieranych drzwi, obserwują swoje zakupy przesuwające się na taśmie transportowej przy kasach supermarketów lub obsługują bankomaty. Technika automatyzacyjna jest w tym sensie wszechobecna.

    Urządzeniami mechatronicznymi są drukarki, nowej generacji kserokopiarki, pralki, maszyny do szycia, obrabiarki sterowane numerycznie, roboty i manipulatory, samoloty bezzałogowe satelity itp. Produktami mechatronicznymi są zarówno miniaturowe kamery video, odtwarzacze CD, zabawki, ale równie nowej generacji duże maszyny rolnicze i drogowe, systemy i linie produkcyjne, stacje kosmiczne, śluzy otwierające i zamykające drogi wodne itp.

    Powszechność mechatroniki jest bezdyskusyjna. Powoduje to konieczność stworzenia dla rynku pracy rzeszy specjalistów o ukierunkowanych umiejętnościach. Specjalizacja ta musi się pojawić na różnych poziomach kwalifikacji: od operatora maszyn i urządzeń, poprzez średni personel techniczny, do kadry inżynierskiej i zarządzającej.

    Mechatronika stwarza szansę, nie tylko uczłowieczenia maszyn, ale również zmienia sposób myślenia i podejścia do zagadnień techniki i co najważniejsze, do nauczania nowych technologii i podejścia do zdobywania wiedzy i umiejętności.

    Powszechność mechatroniki powoduje konieczność stworzenia dla rynku pracy rzeszy specjalistów o ściśle ukierunkowanych umiejętnościach, którzy potrafi projektować, budować i użytkować „inteligentne” maszyny i urządzenia. Specjalizacja ta musi się pojawić na różnych poziomach kompetencji: od operatora maszyn i urządzeń, poprzez średni personel techniczny, do kadry inżynierskiej.




    MECHATRONIKA wg firmy FESTO DIDACTIC

    W interpretacji FESTO, mechatronika jest synergicznym połączeniem mechaniki precyzyjnej, elektronicznych układów sterujących i informatyki w celu projektowania, wytwarzania i eksploatacji inteligentnych systemów automatyki. Synergicznym, czyli takim, którego możliwości łączne są większe niż suma możliwości elementów składowych.
    Technik mechatronik

    [b]Technik mechatronik zaczyna obecnie być jednym z bardziej porządanych zawodów na rynku pracy. [/b]Urządzenia i maszyny przemysłowe znajdują się na wysokim poziomie zaawansowania technicznego i niezbędna staje się wysokowykwalifikowana kadra, która potrafi je konserwować naprawiać i programować.
    Przedstawiona absolwentom gimnazjum oferta edukacyjna odzwierciedla zapotrzebowanie rynku pracy opartego o nowoczesne technologie i wychodzi naprzeciw uczniom o zainteresowaniach politechnicznych.
    Absolwent technikum mechatronicznego może podejmować pracę w zakładach o zautomatyzowanym i zrobotyzowanym cyklu produkcyjnym, zakładach projektowania, serwisu i napraw urządzeń i systemów mechatronicznych. Może także samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą.
    Mechatronika - jest to zawód dla ciebie

    Jeżeli:
    - interesuje Cię nowoczesna technika,
    - lubisz projektować i budować modele i urządzenia mechaniczne bądź elektroniczne,
    - chciałbyś poznać zasadę działania urządzeń technicznych z zakresu automatyki,
    - masz wyobraźnię i orientację przestrzenną,
    - chciałbyś budować i programować roboty,
    - jesteś spostrzegawczy,
    - chciałbyś wykorzystywać komputer do projektowania maszyn i urządzeń,
    - chciałbyś nauczyć się projektować i programować urządzenia mechatroniczne,
    - lubisz pracować zespołowo,
    - masz zdolności manualne,
    - jesteś kreatywny technicznie i otwarty na wiedzę interdyscyplinarną.
    Czego będziesz się uczył?

    Cykl kształcenia w technikum trwa 4 lata.
    Na lekcjach w technikum mechatronicznym będziesz zdobywał wiedze z następujących zagadnień:
    - podstawy mechatroniki,
    - technologie i konstrukcje mechaniczne,
    - proces projektowania urządzeń i systemów mechatronicznych,
    - technologia montażu urządzeń i systemów mechatronicznych,
    - proces programowania i użytkowania urządzeń i systemów mechatronicznych,
    - technologia napraw urządzeń i systemów mechatronicznych,
    - pracowni urządzeń mechatronicznych,
    - proces programowania i użytkowania obrabiarek sterowanych numerycznie,
    - język obcy zawodowy,
    - praktyka zawodowa.
    A co po ukończeniu szkoły?

    Po ukończeniu szkoły i zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, otrzymasz tytuł technika mechatronika oraz dyplom potwierdzający twoje kwalifikacje zawodowe.

    Możesz kontynuować naukę na studiach wyższych na kierunkach: mechatronika, mechanika i budowa maszyn, automatyka i robotyka, elektrotechnika. Możesz oczywiście podjąć pracę w następujących dziedzinach: mechatronika, automatyka i robotyka, elektronika, teletechnika, informatyka, systemy komputerowe, telekomunikacja, mechanika i budowa maszyn.

    Kierunek daje możliwość zdobycia bardzo ciekawej i atrakcyjnej finansowo pracy w:
    - zakładach o zautomatyzowanym i zrobotyzowanym cyklu produkcyjnym,
    - działach programowania i obsługi obrabiarek numerycznych,
    - zakładach prowadzących usługi w zakresie projektowania, serwisu, napraw urządzeń mechatronicznych,
    - na stanowiskach konstruktora, technologa, mistrza, operatora, programisty, serwisanta, kierownika działu obsługi i napraw itp.
    - elektrowniach, i zakładach energetycznych,
    - fabrykach samochodów i serwisach samochodowych,
    - serwisach dużych firm, a ponieważ jest to dziedzina ściśle związana z konkretnymi zastosowaniami, znajdują oni prace    praktycznie wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z wysoko zaawansowana technika.

    Przyszłością dla mechatroników jest również medycyna, gdzie następuje sukcesywne wdrażanie nowych urządzeń.

     
    <font color="maroon">Według prognoz specjalistów, zajmujących się badaniem rynku pracy
    mechatronicy stanowią grupę
    "zawodów przyszłości"</font>

    Elektryk:
    Code:
    Opis pracy w zawodzie technik elektryk
    
    [b]Typowe stanowiska pracy[/b]
    Absolwenci szkoły kształcącej w zawodzie technik elektryk mogą być zatrudnieni w elektrowniach, zakładach energetycznych, zakładach przemysłu wydobywczego, hutniczego, transportu wodnego i kolejowego, zakładach gospodarki komunalnej, przedsiębiorstwach produkujących i eksploatujących maszyny oraz urządzenia elektroenergetyczne, zakładach usługowych naprawiających maszyny elektryczne, urządzenia elektroenergetyczne oraz sprzęt elektryczny powszechnego użytku, biurach projektowych oraz placówkach zajmujących się dystrybucją maszyn i urządzeń elektroenergetycznych, między innymi na stanowiskach:  mistrzów, technologów, techników laborantów lub techników do spraw pomiarów, konserwatorów urządzeń i sprzętu, mistrzów, kierowników zmiany przy montażu, instalowaniu, konserwacji i obsługiwaniu przemysłowych urządzeń i sieci elektroenergetycznych, kierowników do spraw gospodarki elektroenergetycznej w średnich i małych zakładach przemysłowych, elektryków dyżurnych, asystentów projektantów w biurach projektowych i konstrukcyjnych, specjalistów do spraw kontroli technicznej w zakładach produkcyjnych, specjalistów do spraw dystrybucji i serwisu urządzeń elektrycznych.

    [b]Zadania zawodowe:[/b]
    Do typowych zadań zawodowych technika elektryka należy: wykonywanie badań i kontroli urządzeń w procesie produkcji i eksploatacji oraz interpretowanie wyników pomiarów, wykonywanie instalacji elektrycznych oraz przeprowadzanie badań eksploatacyjnych tych instalacji, dobieranie, użytkowanie, instalowanie i obsługiwanie maszyn i urządzeń elektrycznych oraz aparatury sterującej i pomiarowej, instalowanie, użytkowanie i obsługiwanie układów energoelektronicznych oraz dokonywanie prostych napraw, diagnozowanie stanu elementów, układów i urządzeń elektrycznych, stosowanie skutecznej ochrony urządzeń elektrycznych przed skutkami zwarć, przeciążeń i przepięć, dobieranie, instalowanie i sprawdzanie środków ochrony przeciwporażeniowej, planowanie i nadzorowanie ruchu sieci elektroenergetycznej, prowadzenie budowy i eksploatacji linii napowietrznych i kablowych, prowadzenie racjonalnej gospodarki elektroenergetycznej, wykonywanie kalkulacji ekonomicznej wykonywanych prac, organizowanie stanowisk pracy,
     udział w pracach zespołów projektowych.

    [b]Umiejętności zawodowe[/b]
    W wyniku kształcenia w zawodzie absolwent szkoły powinien umieć: dobierać i obrabiać materiały stosowane w elektrotechnice, odczytywać schematy ideowe, montażowe oraz rysunki techniczne elementów konstrukcyjnych, wykonywać połączenia elementów elektrycznych, elektronicznych i mechanicznych, projektować proste układy elektryczne, dokonywać pomiarów wielkości elektrycznych i nieelektrycznych oraz interpretować otrzymane wyniki, diagnozować stan elementów, układów i urządzeń elektrycznych, oceniać i kwalifikować prace montażowe, konserwacyjne i naprawcze, wykonywać instalacje elektryczne i elektroenergetyczne, wykonywać badania eksploatacyjne instalacji elektrycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami, dobierać, instalować, użytkować i obsługiwać maszyny i urządzenia elektryczne oraz aparaturę sterującą i pomiarową, wykonywać badania urządzeń w procesie produkcji i eksploatacji oraz dokonywać prostych napraw, instalować, użytkować i obsługiwać układy energoelektroniczne oraz dokonywać prostych napraw, stosować skuteczną ochronę urządzeń elektrycznych przed skutkami zwarć, przeciążeń i przepięć, dobierać, instalować i sprawdzać środki ochrony przeciwporażeniowej, prowadzić racjonalną gospodarkę energetyczną, posługiwać się komputerowym oprogramowaniem narzędziowym i użytkowym w zakresie niezbędnym do wykonywanej pracy, korzystać z literatury technicznej ze szczególnym uwzględnieniem norm, katalogów, poradników oraz przepisów budowy i eksploatacji urządzeń elektroenergetycznych, korzystać z elektronicznych źródeł informacji, w tym także w językach obcych, organizować stanowiska pracy zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska, udzielać pierwszej pomocy osobie poszkodowanej w wypadku przy pracy ze szczególnym uwzględnieniem porażeń prądem elektrycznym, posługiwać się podstawowymi pojęciami ekonomicznymi, korzystać ze źródeł wiedzy ekonomicznej i prawnej, komunikować się, wyszukiwać i przetwarzać informację, poszukiwać aktywnie pracy i prezentować swoje umiejętności, samodzielnie rozwiązywać problemy i podejmować decyzje,
     akceptować zmiany i przystosowywać się do nich, korzystać z przysługujących praw, wynikających z kodeksu pracy, podejmować i rozliczać działalność gospodarczą, pracować w zespole.

    [b]Wymagania psychofizyczne właściwe dla zawodu:[/b]
    -zainteresowania techniczne, koordynacja sensomotoryczna, wyobraźnia przestrzenna, konstrukcyjna i techniczna, podzielność uwagi, wysoki poziom spostrzegawczości, zamiłowanie do dokładnej i odpowiedzialnej pracy, ładu i porządku, odporność na warunki środowiska pracy, zdolność koncentrowania uwagi, pełne widzenie barw, dobra sprawność ruchowa kończyn górnych i dolnych.


    Dobra masz tutaj 2 zawody : P resztę sobie googol Jeśli nie umiesz znaleźć takich informacji w internecie ... boże zbaw nas od takich specjalistów....
    Kod: html4strict
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod

    0
  • #7 23 Kwi 2011 23:44
    Kronusek
    Poziom 8  

    To tak technik elektryk odpada bo nie bardzo podoba mi się wykonywanie instalacji elektrycznych, sieci wysokiego napięcia itp. gdyby to był jeszcze elektronik był to bym się zastanawiał.
    O mechatroniku czytałem trochę i nie wiem czy sobie dam radę jednak interesujący mnie kierunek, a mechaniku czytałem trochę o programowaniu i obsłudze obrabiarek sterowanych numerycznie widziałem to nawet jak to wygląda i wydało mi się to interesujące jeszcze doczytam o tej drugiej specjalności

    0