Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kłopot z Panelem Solarnym

Adamo2174 23 Apr 2011 13:07 7605 33
  • #1
    Adamo2174
    Level 9  
    Witam !!!
    Od 2008 roku posiadam panel solarny rurowy, 30 rur + 300l bojler. W zeszłym roku w zimę przymarzł mi na 6 godzin miałem zalany płyn do -25stopni i porostu zamarzł, od tamtej pory mam problem z grzaniem wody. Układ jest szczelny trzyma ciśnienie pompa pracuje ale nie nagrzewa wody więcej niż 38-41s stopni. w czwartek 21-04-2011 przepłukałem układ wodą z sieci i przedmuchałem powietrzem zalałem glikol i obserwuje z przykrością stwierdzam że max to 39 stopni woda. W czym tkwi problem ?

    Proszę usunąć z tytułu słowo : PROBLEM
    mod - mirrzo
  • #2
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Jaki przepływ? Jaka różnica temperatury zasilania i powrotu? Pompka sprawna? Jaka temperatura jest na solarach?
  • #3
    COOLka5
    Level 19  
    troszkę wygląda na to że rury straciły próżnię bo puki jest próżnia to absorber jest nią izolowany a jeżeli pojawi się powietrze to ono odbiera część pobranego ciepła i wydziela do atmosfery natomiast w kolektorach płaskich (płytowych) jako że nie ma próżni izolatorem jest głównie wełna mineralna.

    Zależy od producenta ale czy próżnia jest zachowana można sprawdzić samemu np końcówki rur robią się białe lub znika jakiś element który w kontakcie z powietrzem się utlenia.

    Niemniej jednak podaj parametry jakie napisał kolega piracik
  • #4
    Adamo2174
    Level 9  
    Rury są sprawne ponieważ wymontowałem każdą rurę i sprawdziłem końcówki są srebrne a nie białe więc jest OK, pompa jest sprawna idzie na 1 biegu ciśnienie w obiegu glikolu wynosi 1,4 bar wysokość między kolektorem a wymiennikiem wynosi 5m. Czujnik temperatury na kolektorze jest sprawny ponieważ zmieniłem na nowy w zbiorniku ciepłej wody tak samo. Przez pierwsze 2 lata temperatura nagrzanej wody sięgała 75-80stopni Celsiusza. Przy słońcu wyłączyłem instalacje i po około 3 minutach włączyłem ponownie temperatura na kolektorze wynosiła 90 stopni więc kolektor się nagrzewa.
  • #5
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Jaki jest przepływ glikolu? l/m lub l/h

    Może coś jest nie tak, przy wymianie ciepła rury -> instalacja.

    Dla mnie wygląda to na zbyt duży przepływ cieczy solarnej.
  • #6
    COOLka5
    Level 19  
    Ja bym jeszcze sprawdził wirnik pompy.
    Jeżeli masz chęci i możliwości to łatwo to sprawdzić:zamknąć, zawory 4 śrubki i już...
  • #7
    daniel-1204
    Level 12  
    Napisz jakiego typu są to kolektory U rurka czy Heat pipe jeśli heat pipe prawdopodobnie będą do wymiany rury gdyż mógł ulecieć z nich czynnik roboczy
  • #8
    Adamo2174
    Level 9  
    Pompę wymieniłem na nową ale nic się nie zmieniło, mam kolektor typu Heat-Pipe, a czemu sadzisz ze rury są do wymiany jak sprawdzić że ten czynnik roboczy nie spełnia swojej funkcji jak to rozpoznać ?
  • #9
    daniel-1204
    Level 12  
    No właśnie tak to mozna sprawdzic wszystko jest ok a kolektor stracił z 60% wydajności, rury są do wymiany.
    Kilka uwag:
    Jesli przepływ byłby zbyt mały to kolektor będzie się przegrzewał
    Jesli uszkodzona pompa to kolektor będzie się przegrzewał non stop, jęsli układ będzie zapowietrzony to tak samo
    Tutaj jest ewidentne uszkodenie rur kolektor nie osiąga swojej nominalnej mocy, poprostu pozostaje reklamować kolektor, stracił swoje parametry ( pozatym te próżniówki wszystkie pochodzą z dalekiego kraju więć czegoż się spodziewać więcej)
  • #10
    Adamo2174
    Level 9  
    To mnie podłamałeś ale dzięki a info a od czego mogło się takie coś stać? Czy coś źle użytkowałem kolektor? Chciałbym uniknąć w przyszłości takiego czegoś, kupując nowe rury na co zwraca co uwagę ?
  • #11
    daniel-1204
    Level 12  
    Taki kolektor musi wytrzymać okres gwarancji ( ok 5 lat chińszczyzna) temp stagnacji kolektora to +300 stopni więc ty nie mogłes go uszkodzić i powinieneś się zrwócić do gwaranta w celu reklamacji.
    Przewinelo mi sie już kilkadziesiąt zestawów na kolektorach próżniowych i powiem jedno szanse na dobry kolektor sa 50/50 że się uda niestety tak to juz jest z chińczykami
    P.S
    Reklamuj jeśli masz możliwość
    Kolektor płaski rodzimego producenta a będziesz zadowolony
  • #12
    Adamo2174
    Level 9  
    Firmy w której kupiłem kolektor już nie ma :( . A rozważając czysto teoretycznie, jeżeli ktoś tam umieścił czynnik roboczy (jakiś płyn) to można go wymienić na nowy ?
  • #13
    daniel-1204
    Level 12  
    Teoretycznie tak ALE , nie wiadomo dokładnie co tam się znajduję a producenci trzymają język za zębami jedni mówią że woda inni żę alkohol jeszcze inni że gaz chłodniczy tak więc do końca nie wiadomo co tam jest
  • #14
    Adamo2174
    Level 9  
    proszę się tylko nie śmiać zrobiłem dziś mały test wymontowałem 5 rur z kolektora do każdej końcówki rury która wymontowałem przymocowałem termometr i ustawiłem je na słonku na 2 godziny sprawdzając co 15 minut temperaturę 2 rury osiągnęły ponad 120 stopni a 3 tylko 42 stopnie. Więc sądzę że te 3 są uszkodzone?
  • #15
    daniel-1204
    Level 12  
    No widze że kolega znalazł nowy sposób testowania rur prózniowych musze przyznać że bardzo pomysłowy i zarazem skuteczny jak widać więc radze przetestować wszystkie rury i wymienić tylko te uszkodzone na nowe, a tak przy okazji jutro przetestuje rury które mam u siebie jak zdąze to podeślę wyniki jesli kogoś interesuja
  • #16
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Moim zdaniem 120 stopni to trochę za mało jak na rury próżniowe.
    Po dwóch godzinach powinny osiągnąć temperaturę stagnacji około 200 - 300 stopni, zależnie od rodzaju materiału zastosowanego w rurach.

    Na panelach płaskich w słoneczny dzień jak wyłączę pompkę na około 30 min mam około 120 stopni. Z glikolem!

    Tak więc sama rura bez odbioru ciepła 120 stopni powinna osiągnąć w kwadrans lub dwa.
  • #17
    Adamo2174
    Level 9  
    znalazłem przyczynę mojego kłopotu są to popękane rurki heat-pipe. Może ktoś z Was się orientuję czy można ją regenerować czy to warte ? Mam uszkodzone 19 sztuk z 30. Znalazłem sklep który to sprzedaje http://proecosolar.pl/opis/2073446/rurka-ciepla-heat-pipe.html


    Kłopot z Panelem Solarnym


    a mam jeszcze inne pytanie czy możne ktoś z Was ma awaryjne zasilanie do sterownika i pompy przy kolektorze solarnym? Jak to się sprawuje i co polecacie?
  • #18
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Spotkałem się z taką opinią, że solary pozostawione na słońcu bez prądu (brak przepływu czynnika) nie są narażone na jakiekolwiek uszkodzenia.
    Warunek konieczny oczywiście to odpowiednie naczynie wzbiorcze i jego ciśnienie wstępne powietrza, oraz zawór bezpieczeństwa.

    Taką informację uzyskałem na jednym z ostatnich szkoleń w pewnej firmie.
  • #19
    kasprzyk
    Electrician specialist
    Solary nie są narażone bezpośrednio w omawianych warunkach na uszkodzenia - glikol tak, a co za tym idzie osadzanie się wytrąconych z glikolu różnych związków chemicznych, które skutecznie zmniejszą sprawność urządzenia.


    pzdr
  • #20
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Właśnie jedynym czynnikiem narażonym na uszkodzenia jest ciecz solarna. Jak twierdził szkoleniowiec, aby glikol stracił swoje właściwości i aby solary z tego powodu straciły ze swojej sprawności tyle aby było to zauważalne potrzeba kilkuletniej eksploatacji, w której solary są narażone na bardzo długie przestoje w pełnym słońcu.

    Nie twierdzę, że zasilanie awaryjne jest zbędne, ale stwierdziłem, że jeżeli w mojej okolicy zdarzy się, że jest zanik napięcia powiedzmy dwa razy w roku na około 2 lub 3 godziny, to nie ma sensu stawiania UPSa.
  • #21
    Adamo2174
    Level 9  
    u mnie zabrakło 1 raz prądu na kilka godzin a dzień był bardzo słoneczny i zanim z pracy dotarłem do domu bo sąsiad zadzwonił ze z odpowietrznika na dachu kolektora para aż gwiżdże zagotowało glikol i 19 rur z 30 się uszkodziło kosztowało mnie to właśnie 830 zł więc w UPS do podtrzymania napięcia zainwestuję
  • #22
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Adamo2174 wrote:
    u mnie zabrakło 1 raz prądu na kilka godzin a dzień był bardzo słoneczny i zanim z pracy dotarłem do domu bo sąsiad zadzwonił ze z odpowietrznika na dachu kolektora para aż gwiżdże zagotowało glikol i 19 rur z 30 się uszkodziło kosztowało mnie to właśnie 830 zł więc w UPS do podtrzymania napięcia zainwestuję


    Pozostaje jeszcze gwarancja producenta.
    Skoro producent nie wymaga zabezpieczenia w postaci UPSa, gwarantuje, że solary są odporne na krótkotrwałe zaniki napięcia.
    Ja w dodatku mam panele, które mają niższą temperaturę stagnacji niż rury.

    W jaki sposób uszkodziły się te rury? Przecież glikol nie płynie przez nie tylko czynnik w nich zamknięty.
  • #23
    Adamo2174
    Level 9  
    właśnie brak prądu spowodował to że musiały się rury zagotować i wytworzyło się widocznie takie ciśnienie ze rurki heat-pipe rozsadziło jak na załączonym zdjęciu, a firmy w której kupiłem nie ma a zestaw był sprowadzany z Danii więc brak szans na reklamacje.
  • #24
    kasprzyk
    Electrician specialist
    Adamo2174 wrote:
    u mnie zabrakło 1 raz prądu na kilka godzin a dzień był bardzo słoneczny i zanim z pracy dotarłem do domu bo sąsiad zadzwonił ze z odpowietrznika na dachu kolektora para aż gwiżdże zagotowało glikol i 19 rur z 30 się uszkodziło kosztowało mnie to właśnie 830 zł więc w UPS do podtrzymania napięcia zainwestuję

    Tylko co pomoże UPS, kiedy zasobnik ciepłej wody będzie miał temperaturę graniczną ?

    Pytam, bo sam jestem ciekawy, a nikt nie potrafi mi odpowiedzieć. Oczywiście w nocy ciepło będzie oddawane na panele, do ustalonej temperatury, ale co w sytuacji, kiedy będzie intensywna gorącz na zewnątrz, brak odbioru ciepłej wody w mieszkaniu a zasobnik w pełni nagrzany ?

    pzdr
  • #25
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Panele płaskie są wstanie schłodzić zasobnik w nocy, ale nie rury próżniowe.

    Własnie główną zaletą kolektorów próżniowych jest bardzo mała emisja ciepła do otoczenia.

    Przykład kolegi Adamo2174 powinien być przestroga przed inwestowaniem w produkt firmy "krzak" lub kupowanie zestawów na allegro i montowanie ich przez tak zwane złote rączki.

    Teraz niedawno byłem przy takim zestawie kupionym na allegro i zamontowanym przez miejscowego speca od wszystkiego. Efekt taki, że klient zapłacił za zestaw z montażem jakieś 500 zł taniej, zmontowane jest to na ziemi w sposób fatalny i w razie jakiejkolwiek usterki nie ma gwarancji.
  • #26
    dziubek102
    Heating systems specialist
    Jak duże masz pole kolektorów (ile litrów płynu) i jak duże naczynie przeponowe?
    Moim zdaniem to nie temperatura a właśnie źle dobrane naczynie było przyczyną twoich kłopotów, w normalnej sytuacji "zagotowanie" się układu nie powinno doprowadzić do uszkodzeń. Co z zaworem bezpieczeństwa? Dlaczego się nie otworzył na długo przed uszkodzeniem kolektorów.
    Patrząc sie jednak na te h-p należało by przypuszczać iż to była wada fabryczna tych rurek.
  • #27
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Kolega przedstawił zdjęcia rozsadzonych rurek od środka. Przynajmniej ja to tak zrozumiałem.
    W tych rurkach nie ma glikolu z instalacji i panuje inne ciśnienie.
    W takim razie naczynie przeponowe jak i zawór bezpieczeństwa tutaj nie pomogą.
    Moim zdaniem wada fabryczna.

    Dodano po 3 [minuty]:

    dziubek102 wrote:

    Patrząc sie jednak na te h-p należało by przypuszczać iż to była wada fabryczna tych rurek.


    Mam wrażenie, ze nie było tego zdania w Twoim poście jak zaczynałem pisać odpowiedź ;D
  • #29
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Zależy jeszcze jaki odpowietrznik był tam zamontowany.
    Mógł po prostu nie wytrzymać temperatury, a ciśnienie było jeszcze na tyle niskie, że zawór nie zadziałał a naczynie przejmowało nadmiar płynu.
  • #30
    Adamo2174
    Level 9  
    podsumowując z powodu braku prądu przy słonecznym dniu zagotował mi się glikol w instalacji kolektora próżniowego rurowego aż para poszła odpowietrznikiem przy kolektorze na dachu, sadzę ze w tym wyniku uszkodziły mi się rurki heat-pipe jak na załączonym zdjęciu ponieważ nie było możliwości schłodzenia kolektora z braku prądu czynnik roboczy wrze juz w 25stopniach więc jak został wystawiony na wysoką temperaturę przez jakiś czas pewnie ciśnienie w rurkach heat-pipe było duże i mogła dojść do tego wada fabryczna . Wyciągając wnioski muszę sobie kupić urządzenie podtrzymujące napięcie żeby uniknąć takich rzeczy na przyszłość. Dziś lub jutro dotrą do mnie zakupione rurki heat-pipe wymienię je i sprawdzę działanie. Jak kolega zauważył lepiej 10 razy sprawdzić daną firmę przed zakupem i sprawdzić warunki gwarancji co ona obejmuje i w jakich przypadkach oraz serwisu.