Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Panele słoneczne + grzałka 12 V

rybok_999 08 Maj 2013 09:27 85517 137
  • #61 08 Maj 2013 09:27
    wic1
    Poziom 14  

    Witam ponownie,
    Tym razem zadam prostsze pytanie (kierowane głównie do kolegi jacekrubin).

    Na jak długo można zostawić tego typu instalację nieużywaną?
    - Czy coś się spali jeśli aku jest wpięty ciągle w kontroler ładowania?
    - Jak bym bywał w takim domku letniskowym z taką instalacją raz w miesiącu to czy powinienem to wszystko odłączać przed wyjazdem?

    Pomysł:
    - Kilka paneli (raczej mniej niż więcej)
    - Mały wiatrak
    - Ładowanie akumulatora od stara a przy przeładowaniu grzanie wody
    - Zasilanie z sieci publicznej a z aku tylko jako zasilanie zapasowe. (jeden czy dwa aku w tym celu)
    - Między grzałką a kontrolerem jakiś termostat czy coś (by grzał max do 70st)

    Co o tym myślicie?
    - Czy warto inwestować w akumulator do zasilania zapasowego na jeden dzień(może nie cały nawet)?

  • Fibaro
  • #62 17 Cze 2013 23:00
    wic1
    Poziom 14  

    Kilka pytań odnośnie całokształtu paneli (skoro już tak się rozlewamy)
    1. Posiadam dom usytuowany czołem na północ, tzn spadziste dachy mam od wschodu i zachodu. Czy w takim wypadku panele się opłacają?
    2. Kiedy wejdą przepisy uprawniające i upraszczające sprzedaż energii odnawialnej? O ile wiem, dotychczasowe są/były nie opłacalne i energia była sprzedawana za 'co łaska' lub 1/5 wartości standardowej kilowatogodziny.
    3. Czy można zrobić instalację tak, by sprzedawała energię a w wypadku braku prądu, zasilała dom (ale bez akumulatorów)?
    4. Czy pod taką instalację można potem dokupić też wiatrak? (tańszy a daje chyba więcej kilowatogodzin)

    Pozdrawiam,

  • #63 18 Cze 2013 10:46
    wawxx
    Poziom 16  

    1. absolutnie nie.
    2. tego nie wie nawet Pan Bóg. Teoretycznie od 1.01.2014.
    3. w prosty sposób nie. Inwerter do pracy potrzebuje mieć napięcie z sieci, ale nie potrzebuje akumulatorów. Do zasilania z akumulatorów wystarcza nawet 1 panel fotowoltaiczny + ładowarka i oczywiście akumulatory. Do współpracy z inwerterem potrzeba ich przynajmniej 15 szt. o napięciu pracy 24V.
    4. o ile wiatrak będzie na to pozwalał. Do współpracy z akumulatorem bez problemu, o ile ma w sobie odpowiednią ładowarkę.

  • Fibaro
  • #64 18 Cze 2013 18:36
    Mezunio
    Poziom 8  

    temat bardzo ciekawy,

    Czy ktoś z Was znalazł bojler/zasobnik, który byłby wyposażony w wężownice oraz dwie grzałki na 230V i np. 12V?

  • #65 18 Cze 2013 19:46
    joint32
    Poziom 14  

    Kupujesz zwykły bojler i wymieniasz fabryczną grzałkę na dwie 230/12V.Kiedyś na all.. ktoś robił grzałki na dowolne napięcie i dowolną moc.

  • #66 18 Cze 2013 21:12
    Mezunio
    Poziom 8  

    właśnie dostałem info od producenta grzałek, że możliwe jest wykonanie takiej grzałki 2w1 - czyli działającej na 230V i 12V

    dzięki temu rozwiązaniu nie muszę wymieniać tymczasowo starego bojlera na nowy tylko grzałkę, niestety mój nie posiada wyjścia na zamontowanie dodatkowej grzałki

  • #67 20 Cze 2013 12:00
    kamil16-89
    Poziom 9  

    Witam,
    mam zamontowane panele fotowoltaiczne i 3 stopniową grzałkę 44V (200W, 400W, 800W) i tu pojawia się mój problem a mianowicie potrzebuję pomocy przy wykonaniu sterowania grzałkami. potrzebuję takiego układu dzięki któremu mógłbym ustawić napięcie załączania poszczególnych grzałek przykładowo od 44v grzałka 800W przy napięciu 34v drugi stopień 400W
    z elektryką nie mam problemów ale z elektroniką kuleję:(
    z góry dziękuję za odpowiedź

  • Fibaro
  • #68 21 Cze 2013 10:30
    wic1
    Poziom 14  

    A może są gotowe urządzenia tego typu? (programowalne)
    PS: Czy ktoś wcześniej próbował ogrzewać wodę ogniwami fotowoltaicznymi? Czy to ma sens wpinać to bezpośrednio w grzałkę?

  • #70 21 Cze 2013 14:33
    kamil16-89
    Poziom 9  

    Czy to ma sens? wg. mnie owszem. Sam posiadam taki układ -panele mono o łącznej mocy 1080w do tego grzałka 3 stopniowa i bojler 120L. Wczoraj uzyskałem temperaturę 50stopni. Gdybym miał układ przełączający moc grzałek to zapewne uzyskałbym większą temperaturę. Koszt jaki poniosłem (grzałka+panele) to ok 2800zł resztę miałem na "stanie". Co do opłacalności to każdy liczy inaczej.... Niestety ale w linku powyżej informacji o przełączaniu mocy grzałek nie uzyskałem.

  • #71 21 Cze 2013 14:56
    wic1
    Poziom 14  

    A jak wygląda skuteczność takiego układu w zimę? Czy(choć minimalnie) wspiera ogrzewanie centralne?

    Możesz wymienić elementy swojego układu lub choć podesłać na priv? (tak by ewentualnie wiedzieć co kupić)

  • #72 21 Cze 2013 15:35
    kamil16-89
    Poziom 9  

    Układ zimą w mroźne słoneczne dni będzie miał jeszcze lepszą sprawność niż latem. Co prawda dni słonecznych zimą będzie niewiele ale nie nastawiam się na to aby zimą ogrzewać wodę. Zimą raczej pomyślę o oświetleniu ledowym w domu. Elementy mojego układu to po kolei panele 2 multimetry mierzące prąd i napięcie i grzałka. Z mojego doświadczenia że panele najlepiej kupować zimą.

  • #73 21 Cze 2013 15:54
    wic1
    Poziom 14  

    Kolega elektronik mnie tu właśnie zbeształ, że ogniwa fotowoltaiczne są 'bdzie' bo po 5 latach będzie z nich ponad 20% mniejsza skuteczność ;d "i dlatego lepiej zastosować energię wiatrową" bo tańsza i więcej mocy daje...

  • #74 21 Cze 2013 17:37
    kamil16-89
    Poziom 9  

    Jak się nie sprawdzi na własnej skórze to się pewnie prawdy o sprawności nie dowiemy... Prawda jest taka że moje panele mają już ponad 4 lata bo zakupiłem je używane i gdyby straciły te 20% na sprawności to raczej bym takich efektów nie uzyskał...

  • #75 23 Cze 2013 22:59
    kaswag
    Poziom 10  

    To trochę dyskusja nad przysłowiową " wyższością Swiąt Wielkiej Nocy nad Świętami Bożego Narodzenia":-). Ogniwo+grzałka to chyba najprostszy układ jaki sobie można wyobrazić. Generator wiatrowy to troszkę kosztowniejsza inwestycja niż ogniwa - i kłopoty!!! Wymaga masztu, miejsca z dobrą wietrznością, a jaka kłopotliwa konserwacja!!! No i zasadnicza sprawa - wymaga pozwolenia na budowe!!!A procedura niestety taka sama czy stawiasz 2-3 KW czy 100KW - polska rzeczywistość!!!Ale wracając do dyskusji to najlepsza byłaby hybryda ogniwo+generator. No ale potrzebny do tego jest kontroler bo turbina daje prąd zmienny.

  • #76 24 Cze 2013 20:50
    joint32
    Poziom 14  

    Pozostaje więc podłączenie większej ilości ogniw i wszystko gra i buczy,tylko cena trochę zaporowa nadal :|

  • #77 26 Cze 2013 09:14
    wic1
    Poziom 14  

    Wiesz....
    VAT, akcyzy, transport z jUESEJ (albo skądś). No i nasi zarobić muszą...
    I wychodzi jak wychodzi :P

  • #78 26 Cze 2013 21:49
    wawxx
    Poziom 16  

    Kolega wic1 napisał:

    "Kolega elektronik mnie tu właśnie zbeształ, że ogniwa fotowoltaiczne są 'bdzie' bo po 5 latach będzie z nich ponad 20% mniejsza skuteczność ;d "i dlatego lepiej zastosować energię wiatrową" bo tańsza i więcej mocy daje..."

    1. proponuje zapytać się tego kolegi, czy widział chociaż jeden dzień bez słońca, nawet zachmurzonego, bo raczej dużo trudniej znaleźć dzień z wiatrem powyżej 10 m/s , aby wiatrak zaczął się kręcić.

    2. po drugie zanim zacznie doradzać, to może sprawdzić w internecie jak gwarantowana sprawność fotoogniw i jaka jest ich trwałość.

    3. wszystkich miłośników tego portalu informuję, że cena fotoogniw spadła drastycznie. W roku 2006, kiedy zaczynałem romans z fotowoltaiką panel 90 W kosztował 4.200 zł brutto, dzisiaj za taką kwotę można kupić nawet 4 panele po 240 W.

    4. informuję, że wodzie w termie jest wszystko jedno, czy dostanie 1 kW z foto paneli, czy jeden 1 kW z kolektora.

    5. nie mam czasu sprawdzić, ale chyba 1 kW kolektora + cały osprzęt + instalacja tego kosztuje dużo drożej.

    6. miłośnikom kolektorów polecam zapoznać się z archiwum czasopisma Murator, gdzie dokładnie porównywano koszty eksploatacji kolektorów, a także kłopoty z ich eksploatacją.

    7. miłośnikom kolektorów pragnę przypomnieć, że do ich działania z zasady potrzebna jest pompa cyrkulacyjna, a więc bieżący dostęp do energii elektrycznej. I jakoś nikt na tym forum nie mówi ile to kosztuje w skali roku.

    8. miłośników kolektorów pragnę zapytać się, jak zapobiegać w lato przegrzewaniu się kolektorów, bo widziałem już takie "efekty" jak 300 l wrzącej parafiny bo terma i kaloryfery nie miały siły odebrać tego ciepła.

    9. w przypadku ogniw fotowoltaicznych zawsze przekaźnikiem można odłączyć termę i nic się nie dzieje. Zawsze można nadmiar energii wykorzystać do ładowania akumulatorów lub zasilania oświetlenia itp. Wreszcie w najprostszym przypadku instalacja wymaga tylko 2- żyłowego przewodu.

  • #79 27 Cze 2013 11:43
    wic1
    Poziom 14  

    W innym poście napisałem coś podobnego.
    Odpytałem firmę która się tym zajmuje i dają gwarancję 10 lat na panele.
    Teoretycznie 15 będą się zwracały ;P

    1. Posiadam dom usytuowany czołem na północ, tzn spadziste dachy mam od wschodu i zachodu. Czy w takim wypadku panele się opłacają? (jeden z wyższych w okolicy więc nic nie zasłania)
    TAK

    2. Kiedy wejdą przepisy uprawniające i upraszczające sprzedaż energii odnawialnej? O ile wiem, dotychczasowe są/były nie opłacalne i energia była sprzedawana za 'co łaska' lub 1/5 wartości standardowej kilowatogodziny.
    WG MOJEJ WIEDZY NOWA USTAWA O OZE WEJDZIE ZA OKOŁO ROK

    3. Czy koszty uwzględniają też montaż?
    TAK

    4. Czy można zrobić instalację tak, by sprzedawała energię a w wypadku braku prądu, zasilała dom (ale bez akumulatorów)?
    TAK, ALE WIĘKSZY KOSZT

    5. Czy pod taką instalację można potem dokupić też wiatrak? (tańszy a daje chyba więcej kilowatogodzin)
    TAK

    6.Jaką jest udokumentowana żywotność sprzedawanych u Państwa Paneli?
    GWARANCJA PRODUCENTA TO 10 LAT

    7. Jaki jest spadek mocy w skali roku?
    GWARANCJA WYDAJNOŚCI TO 90% - 12 LAT I 80% - 25 LAT

    8. Czy da się zrobić tak by w zimę dojrzewały dom?
    DA SIĘ, ALE SIĘ NIE OPŁACA

    9. Ostatnio się słyszy o gradobiciach o gradzie rozmiaru jajek. Czy panele to wytrzymają? Czy da się je zabezpieczyć/ubezpieczyć? Jaki koszt?
    JEŻELI GRAD ZBIJE SZYBĘ W SAMOCHODZIE TO I PANEL ZNISZCZY. PANELE MOŻNA WŁĄCZYĆ W UBEZPIECZENIE DOMU.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jedyna odpowiedź jakiej nie uzyskałem... to skoro dają gwarancję, na wydajność minimum 90% na 12 lat... to czemu gwarancja na panele wynosi 10 lat? Po 10 latach to pewnie można sobie rościć gruszki na wierzbie :D

  • #80 10 Sie 2013 21:20
    slavo10
    Poziom 9  

    Witam Kolego. Pomysł bardzo dobry ja już coś takiego posiadam i użytkuję od około roku. Przekaże sprawdzone i w miarę tanie rozwiązanie. Podgrzewacz elektryczny o pojemności 100l. Dwa panele PV 230W Vmp 29,4V połączone szeregowo. Do podgrzewacza należy zamówić dodatkową grzałkę 60V 380-400W. Należy z podgrzewacza wymontować oryginalną kryzę wykonać dwa otwory φ14mm na dodatkową grzałkę i potem z grzałką zamontować. Panele PV montujesz na dachu najlepiej od strony południowej, ostatecznie wschodniej. kont nachylenia dachu to 30-45°. Panele łączysz szeregowo i kablem solarnym podłączasz do grzałki. Użytkowanie wygląda tak, że na termostacie do grzałki z sieci ustawiasz temperaturę nie większą niż 50°C, lub zegarem sterującym grzejesz wodę w mocy. Ja tak robię. Przy tej mocy grzałki i stopniu nasłonecznienia uzyskujesz przyrost temperatury maksymalnie 25-30°C pod warunkiem że nikt w tym czasie nie odbiera CWU. Więc nie potrzeba dodatkowego termostatu, chociaż jakieś zabezpieczenie przydałoby się. Panowie na forum w swoich obliczeniach zapominają o dobowych stratach energii. Dla zbiornika 100l jest to około 1kW - ta wartość jest podana instrukcji. Czy to się opłaca? Moja odpowiedź brzmi - TAK. W pochmurne dni pokrywa mi to chociaż dobowe straty energii a w słoneczne grzeje wodę. Koszt tego co napisałem to około 1500PLN przy pracy własnej. Roczne oszczędności na rachunku za energię około 500PLN, czyli po trzech latach zwrot poniesionych kosztów. Ja obecnie eksploatuję bardziej rozwiniętą wersję tego co ci napisałem z dodatkowym zabezpieczeniem na DC i trochę większą mocą. Powodzenia.

  • #81 01 Wrz 2013 00:29
    zbyszek11716
    Poziom 11  

    Witam wszystkich. Kolego slavo10 może wrzucisz nam tu schemacik swojej instalacji? I rozwiązania konstrukcyjnie, może fotki?

  • #82 02 Lis 2013 20:42
    wic1
    Poziom 14  

    Właśnie :)
    Ja tu gdybam nad dogrzewaniem domu w zimę i grzaniem wody w lato ;p

  • #83 07 Lis 2013 16:13
    mczapkie
    Poziom 1  

    Próbowałem zrobić prostą instalację do podgrzewania wody w poidełku dla kur:
    panel 12 V 30W (niecałe 200zł na allegro, z tego co pamiętam) podłączony do grzałki samoprzylepnej, takiej jak do dużych lusterek samochodowych.
    Niestety w zimie, kiedy było to potrzebne (aby woda w poidełku nie zamarzała),
    napięcie na ogniwie siadało kompletnie, nawet gdy było słonecznie.
    W lecie owszem, coś tam grzało o ile było słońce bez chmur.
    Z tego co sobie potem doczytałem wynika, że charakterystyka fotoogniwa I(V) jest silnie nieliniowa i nie jest trywialne ustawić optymalny punkt pracy bez wspomagania regulatorem elektronicznym.

  • #84 08 Lis 2013 08:48
    rwxw
    Poziom 22  

    mczapkie napisał:
    charakterystyka fotoogniwa I(V) jest silnie nieliniowa i nie jest trywialne ustawić optymalny punkt

    Weź sobie rezystor drutowy z drutem oporowym na wierzchu i podłącz go jako obciążenie panela przez amperomierz, weź woltomierz, kabelek i pobaw się. Zobaczysz sam, że gdy będziesz tym rezystorem regulował obciążenie panelu dotykając końcówką amperomierza w różnych miejscach rezystora znajdziesz aktualny punkt największej mocy, przy którym napięcie na panelu i prąd będą największe.

  • #85 19 Lis 2013 13:17
    iwi1
    Poziom 17  

    Kolego Slavo10 - coś mi się nie zgadza w Twoich wyliczeniach.
    Jeśli masz 2 panele teoretycznie 30V/230W to przy połączeniu równoległym tych paneli będziesz miał 30V/460W a przy szeregowym 60V/230W.
    Jeśli teraz obciążysz grzałką 60V/400W solary to napięcie spadnie do 10-20V a wtedy jak widać z wykresów mocy będziesz miał niewiele.
    Więc idąc tym tropem Tobie to niewiele podniesie temperaturę ale załóżmy że masz te 400W to matematycznie przedstawiając:

    1kWh = 3600kJ
    ciepło właściwe wody 4,2kJ/kg*Oc

    Czyli żeby podnieść 100l wody o 1oC potrzeba dostarczyć 420kJ ciepła tj 0,12kWh
    Czyli z solarów o mocy 400W (przy założeniu że masz naprawdę 400W) możesz wyprodukować 1400kJ ciepła przez 1h co daje podniesienie temperatury o 3,4oC

    Ja mam podobnie zrobione z tym, że mam 3 panele po 230W i 3 grzałki po 200W na 24V.
    Załączenie grzałki czy grzałek na stałe nie jest dobrym pomysłem jak widać z wykresów mocy i szukam innych rozwiązań a są 3: Kaskadowe załączanie (najlepiej to zrobić na Atmedze - program już napisałem jakby ktoś chciał), PWM - (Lan Kontroler do kupienia za 120zł) lub MPPT - właśnie zaczynam robić projekt na Atmedze.

  • #86 19 Lis 2013 14:33
    Lesio_Q
    Poziom 19  

    Oj, jakie 60V/230W ?!? 2szt. po 230W zawsze da 460W.

  • #87 19 Lis 2013 14:49
    putas
    Specjalista - odnawialne źródła energii

    Lesio_Q napisał:
    Oj, jakie 60V/230W ?!? 2szt. po 230W zawsze da 460W.

    Tak, zawsze będzie max 460W, ale może być przy napięciu 60V lun 30V. Lub przy innym, w zależności od paneli. Zależy jak podłączy się.

  • #88 19 Lis 2013 15:12
    iwi1
    Poziom 17  

    OK. Macie rację. Napięcie się zmienia lub prąd a MOC bez zmian. Coś tak czułem, dlatego wyliczenia zrobiłem dla 400W, bo można śmiało założyć, że czy 400 czy 460W to niewiele zmienia.
    Mi dzisiaj przy 720W (teoretycznie) zbiornik 120l podgrzała grzałka o niecałe 10oC
    Link

    a w najlepszym razie kiedyś przy super słońcu podgrzała o 20oC (październik). w Lecie myślę, że te 30oC przebiję, ale poczekamy - zobaczymy.

    Z tym, że to jest podpięte bezpośrednio solar = Grzałka.
    Robię próby z PWM i potem z MPPT - zobaczymy czy będą lepsze efekty.

  • #89 14 Lut 2014 22:11
    slavo10
    Poziom 9  

    Kolego iwi1 trochę się rozpędziłeś. Dla paneli fotowoltaicznych obowiązują proste obliczenia jak dla prądu stałego czyli wszystko co jest pokrewne prawu Ohma, ale projektując taki system należy patrzeć na podstawowe parametry paneli takie jak: Voc- napięcie nie obciążonych paneli, Vmp- napięcie w punkcie pracy, Imp- prąd w puncie pracy. Podana moc paneli na tabliczce wynosi Vmp x Imp = P. Panele posiadają swoją rezystancję wewnętrzną i zachowują się również jak źródło prądowe, ale możemy to uprościć dla grzałki elektrycznej w taki sposób, że podłączamy grzałkę o nieco mniejszej mocy. Np: dla paneli o P=230W i Vmp=29,4V podłączamy grzałkę o mocy P=210W, lub 200W na napięcie 30V. Jeżeli podłączymy grzałkę o nieco większej mocy, napięcie Vmp gwałtownie spada a prąd Imp nie i panel nie pracuje prawidłowo. Dodatkowo grzeje się i jego sprawność jeszcze spada.
    Oczywiście mówię tu o sytuacji gdy panel jest oświetlony słońcem i to najlepiej gdy promienie padają pod kontem prostym. Ponieważ nasze dachy nie obracają się wraz z ruchem słońca to panele tyko przez kilka godzin mogą pracować w swoich optymalnych warunkach. Dlatego też obniżając moc grzałki możemy ten czas jeszcze trochę wydłużyć. I tak dla trzech paneli o mocy 230W każdy połączonych szeregowo, moc grzałki powinna wynosić nieco ponad 600W/90V.
    Moc oddawana będzie wtedy wynosić P=U²÷R grzałki. Nie próbujcie podłączać paneli równolegle do grzałek 24V.
    Pomysł z trzema grzałkami bardzo dobry, też o tym myślałem ale zbyt trudny do realizacji i zbyt awaryjny. Musisz brać pod uwagę że to ma działać automatycznie i być bezpieczne. Musisz zamontować dodatkowy termostat na DC, termostaty na 230V do tego nie nadają się. Jak zapewnisz zasilanie swojego układu. Co się wydarzy gdy nagle będziesz musiał wyjechać z domu, w tym czasie od rana do wieczora będzie słonecznie i wystąpi jednocześnie awaria sieci.
    W wolnej chwili podrzucę jakieś fotki. U mnie to działa. Powodzenia. Ja na początku też trochę eksperymentowałem.

  • #90 14 Lut 2014 23:19
    putas
    Specjalista - odnawialne źródła energii

    slavo10 napisał:
    Musisz zamontować dodatkowy termostat na DC, termostaty na 230V do tego nie nadają się. Jak zapewnisz zasilanie swojego układu. Co się wydarzy gdy nagle będziesz musiał wyjechać z domu, w tym czasie od rana do wieczora będzie słonecznie i wystąpi jednocześnie awaria sieci.

    To akurat nie jest problem. Układ sterujący grzałką musi być zasilany z PV. Lub może być zasilany normalnie z sieci domowej ale w momencie braku zasilania musi odłączać zasilanie grzałki. Bo lepiej nie wykorzystać prąd z PV niż zagotować bojler.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo