Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Volvo FH12 tachograf nie działa prawidłowo

Tom58027 24 Kwi 2011 16:56 14617 23
  • #1 24 Kwi 2011 16:56
    Tom58027
    Poziom 8  

    Witam. Mam problem z tachografem w moim Volvo FH12 2002r. Tachograf gdy auto się porusza normalnie rysuję prędkość i wszystkie inne parametry gdy się zatrzymam zamiast normalnej pauzy rysuję bardzo grubą linię i wyświetla błąd 423.
    Podobnie jest z komputerem gdy auto się porusza w menu dane paliwa wszystkie informację są wyświetlane gdy tylko auto się zatrzyma wszystkie dane zamieniają się w poziome kreski i wyświetla błąd ECU pojazdu MID144 PID84 FMI2. Wyświetla mi również awarię ABS i w ECU hamulców pokazuje błąd złącza danych SAE J1939.
    Nadmienię tylko że kable od impulsatora do skrzynki pod maską sprawdziłem i są całe i nie mają zwarcia. Proszę o pomoc co może być tego przyczyną?!

    0 23
  • #2 24 Kwi 2011 20:02
    638936
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 25 Kwi 2011 00:49
    miko34
    Poziom 14  

    Witam, problem może byc powiązany z błędem abs , piszesz że abs wyświetla błąd , jaki to błąd numer błędu podaj. SAE J1939 to linia transmisji danych CAN . Błąd MID 144 PID 84 FMI 2 może byc spowodowany uszkodzeniem przewodów , czujnika prędkości , złym kontaktem na stykach w kostkach .Kolega wyżej wspomniał coś o magnesiku jeśli dobrze zrozumiałem , jeśli to prawda to wiesz już w czym masz problem . Załączam ci info które pozwoli ci posprawdzac co nieco , sprawdź rezystancję czujnika prędkości na jego pinach 3 - 2 R ≈ 90-130 kΩ
    4 - 2 R ≈ 90-130 kΩ . masz to wszystko w tych załącznikach , info jest w języku Angielskim jeśli masz problem ze zrozumieniem to pytaj, pozdrawiam miko.

    3
  • #4 25 Kwi 2011 13:21
    Tom58027
    Poziom 8  

    Bardzo dziękuje za pomoc. Lecz muszę nadmienić że nie używam magnesu bo nie mam takiej potrzeby. A impulsator jest zupełnie nowy bo jak wyskoczyły mi te błędy to od razu pomyślałem sobie że to może być to.

    Dodano po 1 [godziny] 44 [minuty]:

    Na schemacie jest kabel o oznaczeniu PB6 czy mógłbyś mi powiedzieć skąd dokąd on jest poprowadzony.
    Błąd z ECU hamulców podam jutro bo muszę sprawdzić w aucie.

    1
  • #5 26 Kwi 2011 21:26
    Tom58027
    Poziom 8  

    Błąd w ecu hamulców to MID136 PSID201 FMI9. Sprawdziłem przejście na impulsatorze I jest ok. Natomiast w tachografie na pinie 3i4 raz jest przejście 18MΩ a raz nie ma. Może tachograf się zepsuł.

    1
  • #6 27 Kwi 2011 23:40
    miko34
    Poziom 14  

    Błąd w ecu hamulców to MID136 PSID201 FMI9. Sprawdziłem przejście na impulsatorze I jest ok. Natomiast w tachografie na pinie 3i4 raz jest przejście 18MΩ a raz nie ma. Może tachograf się zepsuł.

    Witam, ten błąd MID 136 PSID 2O1 FMI 9 jest to błąd nie prawidłowej komunikacji pomiędzy ebs a vecu , wydaje mi się , że przyczyną tego błędu będzie uszkodzenie przewodu ( lini ) przesyłu danych J 1939 . Osobiście bym zaczął od sprawdzenia czarnych skrzynek z kostkami z przodu auta .Najczęściej tam znajduję problem z liniami danych , należy przy wyłączonym zapłonie porozpinac kostki i posprawdzac konektory czy nie są zaśniedziałe w którejś kostce . Jeżeli tam będzie wszystko w porządku pozostaje podnieśc kabinę i posprawdzac wjązki na przejściu ramy z kabiną , tam też często zdarzają się byc poprzecierane przewody .Nie napisałeś czy na desce rozdzielczej pali się jakaś kontrolka od ABS , przy tym błędzie powinna palic się żółta lampka . Co do tacho też mało danych nawet nie wiem czy ty masz tacho w desce rozdzielczej czy na górze w półce .Podaj mi nr. vin twojego volva to więcej będę w stanie pomóc .Wysyłam ci pomoc w odnalezieniu linii danych .Dodam że rozwiązanie problemu z ebs może rozwjązac problem z tacho , pozdrawiam miko.

    0
  • #7 28 Kwi 2011 18:09
    Tom58027
    Poziom 8  

    Witam bardzo dziękuje za pomoc. Nie mogę teraz podać numeru vin bo nie mam przy sobie dokumentów ale jest to 2002r tzw chińczyk. Tachograf pokazuje błąd 423 czyli brak komunikacji z impulsatorem.

    Dodano po 2 [minuty]:

    A i kontrolka ABS pali się na desce rozdzielczej.

    0
  • #8 28 Kwi 2011 18:53
    BDSMarek
    Poziom 11  

    Bardzo proszę o przestrzeganie praw autorskich firmy VOLVO.
    Copyright chyba do czegoś zobowiązuje (pkt 3.1.1).
    A tachograf czujniki itp nie powinien naprawiać upoważniony serwis?

    -2
  • #9 28 Kwi 2011 19:19
    Tom58027
    Poziom 8  

    Pewnie powinien jak był by tańszy?
    O tym kim jesteś świadczy to co piszesz. A jeśli chodzi o prawa autorskie to do 24 godzin mam prawo mieć te dane na komputerze a potem je skasować. Dziękuje.

    0
  • #10 28 Kwi 2011 21:12
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    Od kiedy to tacho naprawia się tak samo jak zwykłą lampę?

    0
  • #11 29 Kwi 2011 00:52
    miko34
    Poziom 14  

    Witam, BDSMarek twoja wypowiedź nic sensownego nie wniosła w tym wątku , należało by zgodnie z regulaminem najpierw się przywitac . Materiały które udostępniłem, to czy złamałem prawa czy nie ocena należy do moderatora działu . Pracuje w serwisie volvo w UK i wiem co mogę , jeśli coś napisałem niezgodnie z regulaminem proszę przytocz tą wypowiedz ,co do materiałów które załączyłem są w postaci oryginalnej z programu impact bez przerabiania w postaci oryginalnej . Jeśli masz jakieś pytania czy wątpliwości zapraszam na pw bo w tym temacie nic nie wnoszą sensownego .

    1
  • #12 29 Kwi 2011 09:33
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    Witam.
    Jednak BDSMarek ma rację, Copyright widnieje na każdej stronie Twojego załącznika Miko34.
    Volvo zabrania publikacji nawet części swoich dokumentów. Tylko podzielenie się wiedzą jest dozwolone.
    Obecnie pracuję w serwisie Volvo i mam wiedzę w tej kwesti.
    Większość napraw można i trzeba czasami wykonywać samemu. Ale co do tachografu i czujnika tacho to nie bez powodu są plombowane.

    1
  • #13 29 Kwi 2011 12:45
    miko34
    Poziom 14  

    Witam, nie wielu ma cokolwiek do powiedzenia w tym temacie a szkoda , kolego serwis-gh z wielkim szacunkiem do ciebie za wklad twoj wniesiony w tym dziale, ale mam watpliwosci czy ty wogle przeczytales od poczatku tego posta ze zrozumieniem ? Nikt w tym watku ( oprocz ciebie ) nie wspomnial o probach naprawy tchografu ani naprawie czujnika predkosci czy nawet o zrywaniu plomb .No tak znowu nie na temat wszystko i jeszcze napisane bez znakow PL, przepraszam za to ale na tym kompie nie mam znakow PL. Co do zalacznikow to jesli tak bardzo przeszkadzaja wam , usuwam je, pozdrawiam no i mysle ze dalsze dyskusje beda w temacie.

    1
  • #14 29 Kwi 2011 23:27
    tszpak
    Poziom 14  

    witam
    kolega miko34 ma racje, na podstawie usterek i objawow stara sie pomoc usunac prawdopodobna przyczyne nieprawidlowego dzialania tachografu, (ps magistrala danych J1939 nie jest plombowana) naprawy ukladow hamulcowych powinny byc wykonywane przez osoby przeszkolone, ale nikt nie zabroni wlascicielowi "zagrzebac" we wlasnej ciezarowce, jak tylko po naprawie jest bezpieczna i legalna w uzytkowaniu, jezeli zamierza ja uzywac na drogach publicznych jezeli u cioci Zosi na farmie to moze zrobic co mu sie podoba
    jak juz napisal ze sprawdzil piny impulsatora i tachografu ( rocznik 2002 ma analogowe tacho w ktorym impulsator-wtyczka sa plombowane) wiec zerwal plombe i tak czy innaczej czeka go wizyta w servisie na sprawdzeniu kalibracji i dyskusja wydaje sie jak musztarda po obiedzie
    odnosnie usterki to nie do konca zgadzam sie z diagnoza odnosnie ukladu EBS
    moze byc na odwrot blad impulsatora (zbyt dlugi czs oczekiwania na impuls)powoduje zaburzenie przesylania informacji pomiedzy jednostkami sterujacymi i generuje kod bledu wtornego (stad prawdopodobnie FMI 9 a nie FMI 4 lub FMI 5 co wskazywaloby uszkodzenie wiazki magistrali)
    ale moge sie mylic na odleglosc i bez VIN ciezko powiedziec, moga byc inne bledy ktore moga pomoc zidentyfikowac usterke
    a odnosnie "copyright"
    materialy VOLVO objete sa ochrona prawna przed wykorzystaniem dla celow komercyjnych a nie hobbystycznych i moga zostac udostepnione przez kazdy servis (ja tez pracuje w VOLVO GB i z reguly sa bardzo pomocni jak sie zapyta o np usterki elektryczne i nie zaslaniaja sie prawami autorskimi )
    pozdrowienia

    0
  • #15 01 Maj 2011 00:41
    miko34
    Poziom 14  

    Witam, biorąc pod uwagę to ,że kolego Tom58027 jest mało precyzyjny w opisie błędów a mam tu na myśli i tu przytoczę kolegę ''wyświetla błąd ECU pojazdu MID144 PID84 FMI2. Wyświetla mi również awarię ABS i w ECU hamulców pokazuje błąd złącza danych SAE J1939." Nie wiedząc tego czy te błędy mają status AKTIVE czy INACTIVE Nie wiem tego czy błędy (jeśli inactive ) kasowane błędy i czy nadal powracają , wydaje mi się że podczas tego błędu MID 144 PID84 FMI2 zaraz po przekręceniu kluczyka na desce powinna by wyświetlona informacja CHECK BRAKE SYSTEM AT NEXT STOP kolega nic o tym nie wspomina .Sprawa tacho kolega podaje błąd 423 zapomniało mu się napisac A423 jeżeli w ogóle myślę o tym samym tach co kolega Tom ma u siebie ,bo i w tej kwestii też zgaduję . Jeśli to błąd A423 ERROR DURING SENSOR 2170 COMMUNICATION (BŁĄD PODCZAS KOMUNIKACJI Z SENSOREM ) ,uszkodzony czujnik prędkości (impulsator) generował by błąd A822 . Teraz pytanko do szanownego kolegi Tszpak ( dzięki za wsparcie w tym poście ) co tu dalej myślec i jak koledze Tom pomóc . Tszpak pisał ,że możliwe wadliwe działanie tacho generuje błąd układu ebs ja uważam odwrotnie , bo troche dziwne by było dla mnie żeby awaria tacho nakazywała kierowcy CHECK BRAKE SYSTEM AT NEXT STOP . Oczywiście oboje możemy się mylic ale to mało istotne bo wydaje mi się że pewnie po części oboje mamy racje . Jeżeli kolega Tom ma założony nowy czujnik prędkości i zakładamy że jest on sprawny (zgodnie z tymi wartościami rezystacji na pinach które podałem wcześniej) to zastaje uszkodzenie linii przesyłu danych J1939 jest to szybka linia komunikacji CAN ,zarówno EBS komunikuje się po tej linii jak i tacho . Teraz pytanko do Tszpaka jeśli to przeczytasz to może byś był w stanie sprawdzic lub masz taką wiedzę czy przypadkiem te linie nie łączą sie gdzieś przed wejściem do kabiny tz. linia ebs z linią tacho bo jeśli jest tak jak myślę to tłumaczy to generowanie dwóch układów błędu liniI CAN. To dziś na tyle pozdrawiam MIKO .

    0
  • #16 01 Maj 2011 10:32
    tszpak
    Poziom 14  

    ( mozliwe sa oba przypadki jak ma I-shift)a tego nie wiemy :D bo nie podal VIN szkoda, no i mozemy zgadywac co gdzie jak ....

    magistrala danych z tacho laczy sie z ukladem EBS pod centralka dystrybucyjna ( precyzyjniej pod LCM przed wejsciem do VECU masz kostke laczaca po stronie pasazera pod deska zaraz pod plastikami przesylajacymi powietrze z nagrzewnicy w poprzek deski rozdzielczej proste sprawdzenie odpiecie tacho od systemu i sprawdzenie czy blad EBS bedzie dalej active po skasowaiu i przejechaniu kilkuset metrow z predkoscia powyzej 15km/h i jak kontrolka abs zgasnie sprawa jest jasna kaseta tacho lub J1939 CAN pomiedzy tacho a VECU (ciekawostka linia CAN J1939 z tacho zanim wejdzie do kabiny pod centralke idzie najpierw do przedniego panelu (taka czarna skrzynka w przednim narozniku pod grilem kolega MIKO sugerowal sprawdzenie czy nie ma korozji i wilgoci w tym miejscu ) ps komunikat CHECK BRAKE SYSTEM AT NEXT STOP powinien byc po przekreceniu stacyjki i powrocic po 15 sec ale nie generuje kontrolki abs pojawia sie rowniez np jak okladziny klockow sa zuzyte STOP BRAKE ECU FAILURE najczesciej jak brak komunikacji przez J1939 z modulatorow lub BrakeECU
    ( myslalem ze blad 822 tacho jest tylko w przypadku impulsatora e31 digitacho :D )

    potraktujmy to jako komentarz bo chyba juz teraz kolega TOM zdaje sobie sprawe ze bez servisu tego nie naprawi - niestety
    pozdrowienia

    0
  • #17 01 Maj 2011 22:38
    miko34
    Poziom 14  

    Witam, dzięki Tszpak że czytasz wszystko ze zrozumieniem , masz rację chodziło rzecz jasna o impulsator już poprawiłem :D . No tak w zasadzie to pewnie masz rację piszemy to chyba bardziej dla siebie niż dla kolego Tom . Druga wypowiedz moja w tym wątku nadal jest bezkolizyjna dla kolegi Tom i polecił bym mu to sprawdzic . Dalsze zagłębianie się w CAN to raczej już nie dla kolegi , widzę ze w opisie kierowca zawodowy . No tak miałem tu tylko na chwilkę wejśc bo na urlopiku jestem :D a tu już drugi post hmmm jak to mówią ciągnie jak żabę do błota , pozdrawiam ---miko.

    0
  • #18 22 Cze 2011 13:52
    marcin.koz2910
    Poziom 26  

    błąd 423 --> Błąd w komunikacji danych kodowanych (nadajnik kodowany) lub przerwa w sygnale (nadajnika 4PIN), lub odłączenie nadajnika

    wymiana takiego impulsatora jest dość kosztowna ale cena hurtowa tego impulsatora KITAS jest około 350zł a ile liczą serwisy sami się dowiecie :D hehe za darmo nikt tam nie będzie skakał a nie wspomnę już że trzeba potem taki impulsator sparować z tachografem i założyć w odpowiednie miejsca plomby serwisowe z numerem cechy warsztatu !! Brak plomby = Brak legalizacji

    Uszkodzeniu mogła ulec też wiązka łącząca impulsator z tachografem (zakładam że masz tam tacho Kienzla 1324.xxxxxxxxxxx)

    Jesli wymiana impulsatora nie pomoże to trzeba wymienić wiązkę ale za każdym razem sprawdzając trzeba sparować tachograf inaczej będzie ciągle skakał i taką grubą kreskę będzie malował na prędkości

    Pozdro

    2
  • #19 30 Kwi 2017 10:05
    Hektar Zahler
    Poziom 32  

    Witam. Tyle żeście się narospisywali i co dalej z tym błędem ? Zastanawia mnie jak to jest żeby nie wiadomo było co było do tej pory. Ja wczoraj skończyłem ogólny stan techniczny plus elektryka w takim na I-shifcie i był MID144 PID84 FMI14 prędkość przejazdu - nieznana definicja błędu. I nie poznałem przyczyny. Jednak błąd znikł następnego dnia po tym jak zrobiłem modulator. Ciekawe, że jak ktoś bierze się za poważne naprawy, to mało kto korzysta z daty wystąpienia błędu, bo w tym przypadku tenże pojawił się następnego dnia licząc od uszkodzenia modulatora około rok temu. Bardzo pomocne było też, że nikt nie kasował błędów wedle własnego uznania i można było zczytać historię błędów. Impulsator jakby wykluczam, bo koń miał tifa, a z resztą kto tam jeździ na magnesie. Ciekawe co to było.

    1
  • #20 30 Kwi 2017 16:23
    Wawrzyniec
    Poziom 34  

    Kolego, jeżeli impulsator został wymieniony na nowy i sam to zrobiłeś to czeka cię wizyta w serwisie tacho. Impulsator trzeba sparować a tachografem. Dopuki tego nie zrobisz to będzie na postoju rysował grubą krechę i wywalał błąd A423. Reszta usterek może być pochodną niesparowanego impulsatora i prawdopodobnie zniknie po sparowaniu.

    0
  • #21 30 Kwi 2017 20:33
    Hektar Zahler
    Poziom 32  

    Przedmówco - widzę, że nie kapujesz. Mowa jest o zaworze hamulców tylnej ośki. Interesuje mnie co to za błąd się pojawił a potem samoistnie znikł.

    0
  • #22 12 Cze 2017 15:54
    marcing66
    Poziom 9  

    Witam,

    Kolego Hektar Zahler w moim aucie wyskoczył identyczny błąd MID144 PID84 FMI14 razem z błędem MID 144 PSID 212 FMI 9 "Nienormalna częstotliwość aktualizacji" "Usterka w łączu danych SAE J1939 między tachografem a jednostką sterującą. Tacho działa bez zarzutu, nie wyrzucało też błędów. Bez auta wytypowałem podejrzane miejsce za pomocą schematów ( szyna danych wiedzie od tacho do prawego przedniego słupka , następnie w kierunku podłogi i przy ścianie przedniej bezpośrednio do VECU pod konsolą centralną - po drodze jest złączka. to jest chyba też to miejsce po którym płynie woda przy niedrożnych odejściach wody z szyberdachu. Jak tylko to sprawdzę napiszę o tym tutaj.
    To bardzo ciekawe, że Tobie ten błąd zniknął jak piszesz przy wymianie modulatora. Tym bardziej, że ten kod usterki który Ci znikł według instrukcji odnosi się tylko i wyłącznie do obszaru impulsator, przewód impulsator/tacho, nieprawidłowy sygnał z tacho. W przypadku gdyby był to nieprawidłowy sygnał z ABS/ESP i miał jakikolwiek związek z modulatorem powinien wyskoczyć inny błąd. Pytanie czy u Ciebie występował jakikolwiek problem z tacho?

    Może w międzyczasie ktoś dłubał przy aucie w kabinie i poruszył/ poprawił przewody od strony pasażera jak opisałem?

    W każdym razie przypadek jest bardzo interesujący.

    0
  • #23 02 Lip 2017 13:43
    marcing66
    Poziom 9  

    Sprawdziłem złączkę, miała minimalne ślady korozji ale nie było to przyczyną. Po zmianie tachografu i legalizacji błąd już nie wyskoczył i tak naprawdę nie wiem co 100% było powodem tego błędu. Może w przypadku konfliktu w postaci różnych sygnałów prędkości komputer nie działa szablonowo? Ciężko to wyjaśnić.

    0
  • #24 03 Wrz 2017 00:34
    Hektar Zahler
    Poziom 32  

    Jestem po dłuższej przerwie i po przemyśleniu mówię, że powodem są po prostu zakłócenia magistrali CAN bus, zaś komunikat to nic jak jeden z wielu możliwych fałszywych w takim układzie. Przyczyny mogą być rozmaite; proste jak drut, albo wymagać głębokiej analizy, użycia drogich zabawek i oprócz tej klasycznej wymagać specyficznej wiedzy w zakresie teletransmisji kablowej, toteż wspomnę o niedawno zrobionej kasecie Ishifta, w której znalazłem opiłki po odwiercaniu nita zabezpieczającego elektronikę przed ingerencją, a które to one powodowały takie cuda-niewidy, że hej. Powstały błędy komunikacji tak atrakcyjne techniczno-praktycznie w swej złożoności, że tylko podziękować dziełu przypadku za tak wspaniałą możliwość analizy ku poszerzeniu swej wiedzy co do awaryjności kablowych łączy teletransmisyjnych J1939/J1708 pod kątem ich struktury wewnętrznej - niesamowicie cenna wiedza warta majątek. A było to prawie pod moim domem, tzn. właściciel Volva z tej samej wioski (jaki świat mały) co ręce powinien trzymać z daleka od elektroniki, przed iście ryzykowną akcją odwiercania nitu trzy razy by się przeżegnał, zanim ujrzał dwa BGA Intel wokół gąszczu elementów smd na płycie kasety "zabezpieczonej" taką tandetną osłoną z plastiku. Facio (właściciel Volva) nie wiedział, że jego pojmowanie elektroniki w tym jego pojeździe przerasta go XXX-krotność razy o komputer AGC z lotu Apolla na Księżyc. Sporo błędów komunikacji, przedziwne objawy, o jakich nawet mi się nie śniło, a w tym też był PID84 prędkość przejazdu. Poważne w skutkach objawy zakłóceń w transmisji komunikatów: brak możliwości odpalenia silnika, brak możliwości zgaszenia silnika, brak jazdy do przodu, itd. Wiesz co kolego najśmieszniejsze, że nawet nie wiecie jak istotne są nieprecyzyjne wskazówki wyssane z tzw. palca (te z forum) co do tego, na które ja mówię pierdoły. Mianowicie mam na myśli m.in. rwanie fotela pasażera jako recepta na diagnozę w poszukiwaniu źródła problemu w kostkach i wszelkie konsekwencje ich wypinania, co jest zabiegiem tak powszechnym, że aż szkodliwym, bo przy usterce CANu każdy nawet najmniejszy szczegół ma znaczenie. Tak samo jak nawet najmniejszy może wprowadzać błąd w analizie-diagnozie. I co sugeruję konsekwencje zakłóceń mogą być oznaką małego problemu, unieruchomić pojazd, stanowić zagrożenie na drodze. Wymiany sterowników na nowe nie komentuję, bo to oznaka całkowitego lamerstwa w temacie.

    Ciekawe, że gościo co rwał fotel pod te kostki i modził coś przy sterownikach w schowku na macajewa
    ...zrobił to przeczytaniu tego tematu bez mojej wiedzy, he dobre co ?

    p.s.
    Zapomniałem dodać, że tuż przed odjazdem Volva na modulator z warsztatu (patrz Link ) ponowił się błąd komunikacji z nim.
    I tak jak myślałem FH-12 na automacie miał to od samego początku - wina modulatora, bo ku mojemu zdziwieniu zawór hamulcy był uszkodzony podwójnie.
    Ogarnąłem to w pięć minut.
    @ marcing66 - nie było problemu z tachografem.

    Jakby ktoś był zainteresowany tematyką zapraszam na priv - moja lokalizacja Janów lubelski.

    Szczególnie dedykuję tę wiadomość koledze z branży @ Wawrzyniec, bo kupa kasy czeka na zarobienie.
    (stoi obecnie w stolicy autobus Volvo na CANa po tzw. "odwrotce klem", serwis woła 16 klocków i nikt nie wie co mu jest)

    0