Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rozruch silnika 1 fazowago.

24 Kwi 2011 23:15 7199 21
  • Poziom 11  
    Witajcie,
    Mam taki problem, w starym silniku indukcyjnym jednofazowym popsuł się układ rozruchowy silnik przestał startować [cały czas drży i stoi, szybko się grzeje ale jak się zakręci to startuje i ma pełną moc]. Po rozebraniu, był w nim prymitywny odśrodkowy przełącznik, który na niskich obrotach układ rozruchowy załączający kondensator rozruchowy do 3-ciego uzwojenia powodując rozruch. Jednak układ ze starości pokruszył się w palcach [ponad 25 lat]. Pomyślałem że może zastosować jakiś układ, który załączał by jakiś mały przekaźnik[z kondensatorem] przez 2-3 sekundy od momentu rozruchu i był by zasilany z 230V.

    ps. W linku znajduje się pewien schemat z elektrody zastanawiam się czy może być pomocny tylko to jest na 12V
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=3163011#3163011
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 30  
    Witam.
    Zamiast układu czasowego lepszy byłby prądowy. Gdy wirnik silnika stoi, silnik pobiera duży prąd (i dla tego się grzeje). Gdy jest w ruchu prąd jest mniejszy. Można to zmierzyć amperomierzem lub cęgami. Jeśli w szereg z uzwojeniem roboczym włączy się cewkę przekaźnika z tak dobranym uzwojeniem, że gdy wirnik stoi przekaźnik trzyma, a gdy się kręci puszcza, to styki tego przekaźnika mogą sterować włączeniem uzwojenia rozruchowego.
    Andrzej
  • Poziom 43  
    Mozna to spróbować zrobić prościej - na bazie rozruchowego przekaźnika od agregatu chłodniczego, tylko w zestyki wpiąć kondensator.
    Poszukaj schematu dowolnej lodówki, a zrozumiesz w czym rzecz.

    Jak podał Kolega Andy :D
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 30  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    na bazie rozruchowego przekaźnika od agregatu chłodniczego, tylko w zestyki wpiąć kondensator.

    Cenne spostrzeżenie.
    Ale gdyby silnik był innej mocy, to prądy mogą się nie zgadzać i trzeba będzie przewinąć. Ale baza jest.
    Andrzej
  • Poziom 11  
    Dziękuję bardzo za szybkie odpowiedzi.
    andy127 napisał:
    Witam.
    Zamiast układu czasowego lepszy byłby prądowy. Gdy wirnik silnika stoi, silnik pobiera duży prąd (i dla tego się grzeje).........
    Andrzej


    1. Tak tak tez o tym myślałem tylko jest jedno ale co wsadzić w obwód aby silnik miał pełną moc i była by możliwość wytworzenia takiej różnicy napięć aby styki się zwarły następnie puściły i nie zwierały się już podczas pracy pod obciążeniem [kondensator nie wytrzyma].
    2. Czy może wychodzi na to że trzeba przezwoić przekaźnik. Jaki dać przekaźnik [mam na 12V o mocy 50A] ile zwoi i jaki przewód?
    3. Nie mam pojęcia z jak wziąć nie działający agregat sprężarkowy o mocy około 1,1 kW bo taki mam silnik.:)

    Rozruch silnika 1 fazowago.

    Zasady dodawania zdjęć są tutaj: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1491634.html
    [retrofood]
    Proszę posługiwać się poprawnymi symbolami jednostek technicznych. Przypominam podstawowe:
    wat [W] - piszemy "watów"
    kilowat [kW] - piszemy "kilowatów"
    amper [A] - piszemy "amperów"
    wolt [V] - piszemy "woltów" (a nie "voltów")
    Proszę o poprawienie swoich postów.
  • Poziom 37  
    WSitam !
    Dodaj zdjęcie uszkodzonego wyłącznika.
    Wesołych Świąt wszystkim życzy Stefan

    Dodano po 1 [godziny] 25 [minuty]:

    Napisz czy wyłącznik odśrodkowy ( część ruchoma, ta na wirniku ) była przynitowana dwoma czy czterema nitami ?
    Posiadam taką część ale łączoną z wirnikiem dwoma nitami ( a właściwie dwoma nadlewami ).
  • Poziom 20  
    Od tego się zaczyna że jak w silniku nie ma fabrycznie kondensatora bo tak jest przy wyłącznikach odśrodkowych to już takiego kondensatora się nie stosuje. Wystarczy przekaźnik czasowy nawet na 1 sekundę. Zaletą takiego rozwiązania jest że podczas lekkiego przeciążenia uzwojenie rozruchowe się nie załączy, natomiast wadą że jak się silnik za mocno przeciąży i się zatrzyma to już nie wystartuje, będzie trzeba wyłączyć zasilanie i ponownie włączyć.
  • Pomocny post
    Poziom 30  
    Jarek68 napisał:
    natomiast wadą że jak się silnik za mocno przeciąży i się zatrzyma to już nie wystartuje, będzie trzeba wyłączyć zasilanie i ponownie włączyć.

    Moim zdaniem to poważna wada, ponieważ jeśli się zatrzyma i natychmiast nie zareagujesz, to pójdzie z dymem (musiałbyś cały czas koło niego stać i pilnować).
    Andrzej

    Dodano po 14 [minuty]:

    czarownik2 napisał:
    1. Tak tak tez o tym myślałem tylko jest jedno ale co wsadzić w obwód aby silnik miał pełną moc i była by możliwość wytworzenia takiej różnicy napięć aby styki się zwarły następnie puściły i nie zwierały się już podczas pracy pod obciążeniem [kondensator nie wytrzyma].
    2. Czy może wychodzi na to że trzeba przezwoić przekaźnik. Jaki dać przekaźnik [mam na 12V o mocy 50A] ile zwoi i jaki przewód?
    3. Nie mam pojęcia z jak wziąć nie działający agregat sprężarkowy o mocy około 1,1 kW bo taki mam silnik.:)

    1. Jeśli w szereg z uzwojeniem silnika włączysz przekaźnik z cewką o małej impedancji (cewka prądowa) to nie spowoduje to spadku mocy silnika.
    2. Przede wszystkim przekaźnik musi być AC (prąd przemienny) i nie może być zbyt mały, aby dało się nawinąć cewkę grubym drutem (zamiast cewki napięciowej - cienki drut).
    3. Agregat sprężarkowy może być dowolnej mocy - przekaźnik można przezwoić.
    Andrzej
  • Poziom 20  
    [quote="andy127"]
    Jarek68 napisał:
    natomiast wadą że jak się silnik za mocno przeciąży i się zatrzyma to już nie wystartuje, będzie trzeba wyłączyć zasilanie i ponownie włączyć.

    Moim zdaniem to poważna wada, ponieważ jeśli się zatrzyma i natychmiast nie zareagujesz, to pójdzie z dymem (musiałbyś cały czas koło niego stać i pilnować).
    Andrzej

    Kłania się zabezpieczenie termiczne silnika :-) O tym nie powinno się zapominać niezależnie od rozruchu. Wyłączniki odśrodkowe też się zawieszają i bez zabezpieczenia termicznego spotka go taki sam los.
  • Poziom 30  
    Nie zaprzeczam. Zabezpieczenie termiczne (jeśli się je zastosuje) zabezpieczy silnik.
    Andrzej
  • Poziom 35  
    Kolego czarownik2, nie trzymaj w tajemnicy jaki dokładnie to jest silnik, podaj typ, moc, wrzuć jakieś zdjęcia silnika i wyłącznika. Niektóre z tych wyłączników nadal są w sprzedaży. Po co bez potrzeby kombinować, nawet nie wiadomo jaki efekt z tego wyjdzie.
  • Poziom 43  
    Z przekaźnikiem to nie wyjdzie za duża moc ale są inne sposoby.
    1 - prosty to przycisk rozruchowy
    2 - to czasówka ale czas dłuższy niż sekunda ja nastawiam około 3-5s
    3 - to wykorzystanie przekaźnika priorytetowego i jego odpowiednie nastawienie.
    Wszystkie trzy sposoby wykorzystałem z powodzeniem. Trzeci sposób raz w styczniu. Kupiłem priorytetówkę z F&F przeciągłem przez kanał przewód do styków podłączyłem uzwojenie rozruchowe z kondensatorem i jest OK.

    Trochę się tego naprzerabiałem w zacieraczkach do betonu.
  • Poziom 11  
    sp3ots napisał:
    WSitam !
    Dodaj zdjęcie uszkodzonego wyłącznika.


    Napisałem że układ odśrodkowy wyrzuciłem bo się połamał [ wyszczerbiona tarcza z bakelitu i cynkowe obciążniki po ściśnięciu w palcach kruszyły się jak grudy piasku] a wyglądał tak jak na obrazku niżej.
    Jedyne co zostało całe to ten okrągły przełącznik jak silnik stał styk na nim był zaciśnięty w miarę jak nabierał obrotów się rozłączał.

    Zaznaczone strzałkami miejsca na zdjęciu to miejsca ślizgu po bakelitowej tarczy wyłącznika.

    Rozruch silnika 1 fazowago.

    Kolego krzysiek7 Silnik ma moc 1,1 kW. Silnik wygląda jak zwykły silnik klatkowy okrągła żebrowana obudowa aluminiowa. Jak skombinuje aparat to zrobię zdjęcia.

    Kolega andy127 mię zaciekawił i spróbuję zastosować jego rozwiązanie. Mam gdzieś dławik na okrągłym rdzeniu ferrytowym dowinę do niego przewód 0,5 mm ile się zmieści podłączę w obwód z jednym przewodem silnika i zobaczę jakie napięcie się wyidukuję następnie dobiorę przekaźnik pod to napięcie.
  • Poziom 37  
    Pytałem też:
    Napisz czy wyłącznik odśrodkowy ( część ruchoma, ta na wirniku ) była przynitowana dwoma czy czterema nitami ?
    Posiadam taką część ale łączoną z wirnikiem dwoma nitami ( a właściwie dwoma nadlewami ).
    Po rysunku widzę że jest to starsza wersja wyłącznika odśrodkowego, ( cztery nity ) takiego nie posiadam.
    Pozdrawiam. Stefan
  • Poziom 35  
    Nie jestem pewny ale myślę, że ten na dwa nity też powinien pasować. Jutro mogę to sprawdzić, powinienem mieć oba takie wirniki do porównania. Jak będzie pasować to Stefan wybawi Cię z kłopotu. :D
    Cytat:
    Napisałem że układ odśrodkowy wyrzuciłem bo się połamał [ wyszczerbiona tarcza z bakelitu i cynkowe obciążniki po ściśnięciu w palcach kruszyły się jak grudy piasku]

    Zrobiłeś błąd bo to wszystko daje się naprawić.
  • Poziom 37  
    Witaj Krzysiek !
    One nie pasują, nowszy (na dwa nity ) jest wyższy o około 2mm.
    Tarcze do nowszej wersji są frezowane w miejscach przykręcenia.
    Zdjęcie tarczy ( miejsce przykręcenia wyłącznika ) pomogło by mi w ocenie.
    Wesołych Świąt życzę. Stefan
  • Poziom 30  
    Ja w zasadzie pisałem o przerobieniu przekaźnika zwykłego (z cawką napięciową) na przekaźnik prądowy (odwinięcie cewki i nawinięcie nowej grubym drutem). Oczywiście przekaźnik AC. Uzyskałbyś wtedy możliwie mały spadek napięcia na nim.
    Jeśli chcesz zrobić wg swojej koncepcji, to może lepiej byłoby poszukać przekaźnik na jak najniższe napięcie, a następnie dobrać ten dławik (liczba zwoi) do zadziałania przekaźnika w odpowiednim momencie. Każdy wolt na wagę złota.
    Andrzej
  • Poziom 35  
    Stefan, jak 2 mm to myślę że się uda. Swego czasu wyszczerbioną bakelitową tarczkę takiego wyłącznika naprawiłem przez przynitowanie do niej krążka tekstolitu grubości 1,5 mm, a więc również zrobił się wyższy. Ten silnik pracuje już wiele lat do chwili obecnej.
    Ja również życzę Wesołych Świąt. Krzysiek.
  • Poziom 37  
    Krzysiek, nowsze mają mniejszy skok i może być wielki problem z wyregulowaniem tego wyłącznika, musi odłączać rozruch pomiędzy 1050 a 1350obr/min.
    Lepiej zastosować ( jeśli np, do piły ) przełącznik rozruch/praca.
    Dziękuję za życzenia.
  • Poziom 20  
    Jeśli chcesz to zrobić na zwykłym przekaźniku to możesz zastosować przekładnik prądowy 50/5A albo 100/5A. Do niego podłączasz przekaźnik z cewką nawet na 12V aby mieć regulację pomiędzy przewody dajesz rezystor drutowy nastawny, jeśli przekaźnik z cewką na napięcie DC to jeszcze kostkę prostowniczą. Ja tak zrobiłem do przesuwnych drzwi garażowych w tym że tam jak silnik zostanie przeciążony po dojściu drzwi do futryny to ten układ go odłącza w twoim przypadku by załączał uzwojenie rozruchowe.
    Fakt u nas można sporo naprawić jak tylko się trochę przyłoży :-) Znam takiego co w pompie miał taki silnik i też się popsuł wyłącznik odśrodkowy to żeby mu pompa pracowała za każdym razem szczypcami izolowanymi zwierał na chwilę śruby w silniku podczas rozruchu :-)
  • Poziom 11  
    Serdecznie dziękuję za zainteresowanie tematem i chęć pomocy.
    A problem rozwiązałem tak:
    Na bazie tego silnika i wózka dziecięcego została zbudowana kosiarka z ostrzem z pióra resora. Start silnika jest wykonywany za pomocą przycisku przy włączniku.
  • Moderator
    czarownik2 napisał:

    Na bazie tego silnika i wózka dziecięcego została zbudowana kosiarka z ostrzem z pióra resora.


    Rozwiązanie bardzo niebezpieczne.
    Nie przypadkiem noże kosiarek wykonywane są ze stali miękkiej. Przynajmniej przy uderzeniu w kamień nie grozi odpryśnięcie odłamka, nad którego dalszym lotem nie mamy żadnej kontroli.
    Pracowałem kiedyś w zakładzie, gdzie odprysk z odkuwki trafił przejeżdżającą obok wózkową w brzuch.
    Do przychodni jeszcze dojechała, ale gdy przyjechała karetka, to już jej do szpitala żywej nie dowiozła.
    Stal z resora nie nadaje się na nóż! Jest za twarda!