Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Computer ControlsComputer Controls
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zapłon CDI uszkodzona cewka zapłonowa przewiniecie

25 Apr 2011 21:17 10441 25
  • Level 1  
  • Computer ControlsComputer Controls
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    A czy marka Fantic, to takie ufo, że nie można nic znaleźć? Przecież to popularna marka.
    Dobry warsztat ci to przewinie jeśli się bardzo upierasz przy takiej metodzie naprawy.
    Do tego masz przegrzaną kolejną cewkę. Więc czy jest sens to w ten sposób reanimować?
  • Level 1  
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Możesz znaleźć lepszy zakład i mniej leniwego speca.
    Możesz próbować dobrać podobną cewkę. Ważny jest typ modułu zapłonowego.
    Możesz próbować sam przewinąć.
    Jak bardzo jest uszkodzona ta cewka? Swoją drogą, to jak i czym ją ktoś traktował? Przecież ona jest w dobrze osłoniętym miejscu...
  • Level 1  
  • Level 42  
    No cóż. Przewinięcie cewki z ok. 2000 zw drutu 0.15 to nie lada wyzwanie!
    Większość "przewijaczy" nie chce się podjąć tego zadania. Dużo roboty i ryzyko reklamacji za małe pieniądze.
    Jak proponuję trochę inne rozwiązanie. Użycie cewki świateł (nawinięta dużo grubszym drutem) i mały transformatorek sieciowy podnoszący napięcie.
    Przewinięcie cewki drutem 0.7-0.9 to żaden problem. Transformatorek ok 10 VA też nie kosztuje majątek, a uzyskujemy bardzo trwały układ zasilania CDI.
  • Moderator of Cars
    Powiem tak, przewijałem parę razy te cewki, kombinowałem z lakierowaniem każdej warstwy uzwojenia itd. najdłużej żyła cewka w hondzie 4T, bo kąpała się w oleju, ale i tak przebijało ją po tygodniu, te pracujące "w powietrzu" średnio pół godziny
    :|
    Do Fantica pasuje cewka od simsona z cdi
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Level 42  
    Moje doświadczenia są odmienne. Oryginalna cewka zalana lakierem wytrzymywała od 2kkm-6kkm. Przewijana "na sucho" z zabezpieczoną tylko warstwą zewnętrzną ponad 8kkm. próbowałem się doktoryzować w przyczynach, ale nie doszedłem do żadnych konstruktywnych wniosków. Dlatego uważam, że trzeba "wynieść" cewki nawinięte cienkim drutem ze strefy trudnych warunków pracy, pozostawiając tam tylko "grubozwojne".
    Ten pomysł z cewką od Simsona nie wydaje się dobry ze względu na wymiary.
  • Level 1  
  • Level 42  
    Transformatorek powinien mieć min 10VA. Sieciowy tzn. 230V pierwotne i 12-15 V wtórne.
    Jak masz sprawną cewkę świateł, to kabel z niej wychodzący podłączasz do jednego z wyprowadzeń strony WTÓRNEJ (12V). Drugie wyprowadzenie strony WTÓRNEJ i jedno wyprowadzenie strony pierwotnej (230V) łączysz do masy.
    Drugie wyprowadzenie strony PIERWOTNEJ (230V) łączysz z modułem zapłonowym w miejscu gdzie normalnie byłaby podłączona cewka zasilająca CDI. Po montażu transformatora pasowałoby zmierzyć napięcie na tym kablu, który symuluje cewkę CDI ale bez jego podłączania do modułu. Czyli bez obciążenia. Powinno być od 100-200 VAC. Jak wyjdziemy poza ten zakres trzeba zmienić transformator lub przewinąć cewkę.
  • Level 42  
    Jeżeli jest do CDI to tak pod warunkiem "pasowania" wymiarowego. Tego ze zdjęcia się nie dowiemy.
    Dopuszczalne jest niewielkie spiłowanie nabiegunników w celu "złapania" właściwego łuku.
    Odstęp nabiegunników od magnesów powinien być w miarę równy i wynosić ok. 0.4 - 0.5 mm.
    Po prostu jeden koniec do masy.
    PS. Znajdź, pożycz trafo i chociaż spróbuj.
  • Level 1  
  • Level 1  
  • Level 42  
    Schemat jest OK. Dobrze zrozumiałeś. Cewka na schemacie musi mieć połączenie z masą. Tego nie zaznaczyłeś.
    Trafo wystarczy kilka VA (woltamper - taka jednostka, można w uproszczeniu uznać że są to waty "W").
    Problemem może być poziom napięć. Nie znam wnętrza modułu. Przydałoby się znaleźć schemat. Chodzi o napięcie dopuszczalne kondensatora/ów. W niektórych było to 200V a w innych 400V. Trzeba zmierzyć napięcie na wyjściu trafo bez podpinania modułu.
    Ew. próby trzeba robić rozważnie.
  • Level 1  
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Jak ty mierzyłeś z ustawieniem na DC, to tylko pogratulować pozostało...
  • Level 1  
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    To jeszcze lepiej... Czyli mierzyłeś prąd podłączają miernik równolegle do źródła? Pogratulować...
  • Level 42  
    Zapomnijcie wszyscy o pomiarach prądu. To bez sensu. Nawet pomiary napięć bez detektora szczytowego są tylko orientacyjne. Długo by o tym pisać. Na razie macie za pomiary jedynkę. Sorry.
    Nie ma się co doktoryzować. Pytanie:
    Iskra jest ? Podłącz sprawdź i napisz.
    Aby być pewnym bezpieczeństwa modułu trzeba znać jego budowę!
    Schemat lub rozbebeszenie i odczytanie napięcia dopuszczalnego kondensatora.
    Znając to napięcie można ew. dorobić prosty układzik z diodą zenera aby ograniczyć max napięcie. Porządniejsze moduły maja to wbudowane.
  • Moderator of Cars
    Jak to już odpali, to i tak nic nie zmierzy, bo cdi tak sieje, że miernik pokazuje głupoty 30 cm od skutera (do niczego nie podłączony) :)
  • Level 42  
    Każdy układ zapłonowy sieje. CDI w szczególności ze względu na wyższe napięcia. Tylko co można zmierzyć w układzie zapłonowym jak silnik pracuje i po co?
    Sianie można zniwelować zmniejszając impedancję wejściową miernika.
    A pokazywanie głupot wynika ze złego podejścia do pomiarów. Wykorzystywanie multimetru z podwójnym całkowaniem i 2'ma pomiarami na sekundę w obwodach mocno odkształconych napięć i prądów mija się z celem! Nawet tzw. TrueRMS można sobie wsadzić.., bo co daje informacja o napięciu RMS generowanym przez impulsator? Wg. mnie nic! Mało tego wprowadza w błąd! Oscyloskopu nic nie zastąpi , tylko kogo na niego stać.
    Jednak człowiek myślący sobie poradzi i wykona większość potrzebnych pomiarów i to miernikiem prądu stałego. Dołożenie do multimetru za 15 zł kilku elementów za 2 zł czyni z niego potężne narzędzie pomiarowe. Jednak większość tej potęgi powinna tkwić w głowie pomiarowca!

    Uwaga praktyczna do wszystkich. Mierzcie napięcia szczytowe dokładając do multimetru prosty detektor wartości szczytowej.
  • Level 9  
    Witam. Właśnie przerabiam ten temat z innym silnikiem. Co do transformatorka sieciowego wykorzystywanego jako sposób na zminaę napięcia cewki zapłonowej... Najpierw aby dawać dobre rady proponuję temat samemu "przerobić".
    Przy rozruchu częstotliwość prądu z magneta to zakres 3 Hz do 20 Hz (zależy od ilości cewek na obwodzie). Zatem rzadko który transformator sieciowy (praktycznie żaden) temu podoła. Jeżeli silnik zapali w miarę wzrostu obrotów częstotliwość wkrótce przekroczy kilkaset Hz . Efekt do przewidzenia. Pozdrawiam : Tomasz S.
  • Level 42  
    A tak w ogóle o co ci chodzi??? Po co ten post? Czy coś sensownego wnosi do dyskusji?
    tosta4 wrote:
    Najpierw aby dawać dobre rady proponuję temat samemu "przerobić".

    Czyżbyś się zapatrzył na polityków i snujesz insynuacje?
    tosta4 wrote:
    Przy rozruchu częstotliwość prądu z magneta to zakres 3 Hz do 20 Hz (zależy od ilości cewek na obwodzie)

    Częstotliwość prądu zależy przede wszystkim od ilości magnesów koła magnesowego a nie ilości cewek, bo nawet jak jest wiele sekcji, to i tak jest to elektrycznie jedna cewka.
    Popatrz po schematach...
    Dla 600 RPM (łatwa do osiągnięcia prędkość wału i łatwa do obliczeń) jednej cewki i jednej pary magnesów mamy:
    600 RPM to 10 obrotów na sek. czyli 10Hz a nie 3!
    Magnesów jest z reguły 4 (dla tzw. magnetu) lub 6 czyli mamy 20 lub 30 Hz.
    Dla 6000 RPM bierzemy wszystko x 10 czyli mamy max 300Hz.
    Dla 12000RPM mamy 600Hz. To "spokojna" częstotliwość nawet dla stali magnetycznej.
    Także trafo podoła częstotliwościom.
    Problem tkwi w "innym miejscu". Mianowicie w specyfice pracy samego CDI i zależnościach fazowych.
    Jak jesteś elektronikiem, to zrób sobie układ i oglądaj przebiegi na oscyloskopie lub lepiej (bo taniej i prościej) zrób sobie symulację w jakimś darmowym SPICE'ie dla różnych przesunięć fazowych napięcia zasilającego (cewka ładująca nawet bez transformatora) i impulsów wyzwalających tyrystor prostego CDI. Zwróć uwagę na prądy cewki ładującej a wtedy będziesz wiedział dlaczego ew. trafo się grzeje.
  • Level 9  
    Nie spodziewałem się, że ktoś odpowie. Miło mi.Od miesiąca czekam na moduly do lotniczego Rotaxa. By nie marnować czasu zacząłem zgłębiać ten zapłon "na poważnie". Przy cenie jednego (są dwa moduły) 1000 dolców, gra warta świeczki. Ten silnik przy rozruchu ma góra 220 obr./ min. Nie ma co się spierać czy magneto daje 3, czy 5 Hz. Daje mało i tyle. By sprawić kłopot mi podobnym ludzikom Rotax zasila moduły z magneta napięciem Vpp ok 23 V (przy rozruchu to max) . Zatem typowy układ iskry nie da. Jest tam jakiś numer, jak rozpruje stare moduły to może kiedś to odkryję. Póki co próbowałem trafem podnieść napięcie - przy kilku Hz efekt jak opisywałem wcześniej. Próbowałem inwertera do typowego DCI zasilanego z akumulatora - efekt marny , bo przy pewnych obrotach po trudnym starcie częstotliwości zapłonu "rezonują z częstotliwością przetwornicy". Tyle wyjasnień , dlaczegom napisał com napisał.
    Teraz cel tego wpisu:
    1. Ostrzeżenie dla chcących stosować trafo do podniesienia napięcia z magneta (to nie takie oczywiste)
    2. Poszukuję schematu DCI z przetwornicą z prądu stałego (aku)
    3. Jak podwoić napięcie zmienne z magneta nie stosując jednak typowego trafa. (jeden koniec cewki ładującej na amen umasiony,/ cewki WN pierwotne odizolowwane od masy, trigger coils po dwa końce do modułu nie umasione)
    Pozdrawiam . Tomasz
  • Level 42  
    Proponuję założyć osobny temat i zapełnić go intelektualną strawą, czyli informacjami. Zdjęcia, opisy, pomiary. Max informacji.
    W twoim przypadku zastosowanie trafka jest tylko jedną z możliwości, więc nie ma co mieszać ludziom w głowie.