Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Świece zapłonowe zastąpi laser?

Mateusz120986 27 Kwi 2011 10:53 4651 19
  • Świece zapłonowe zastąpi laser?Możliwe, że już niedługo nastąpi koniec ery świec zapłonowych. Zespół japońskich naukowców pracuje nad laserowym systemem zapłonowym, który byłby nowoczesnym zamiennikiem dla iskrowego zapłonu. Zespół współpracuje z producentami świec zapłonowych oraz z Toyotą. Istnieje kilka zalet tego rozwiązania - możliwość precyzyjnego sterowania zapłonem, zmniejszenie spalania oraz ograniczenie emisji dwutlenku węgla.

    W silniku spalinowym mieszanka powietrza i paliwa trafia do tłoka, w którym zostaje sprężona. W tym momencie następuje zapłon wywołany iskrą powstającą między elektrodami świecy zapłonowej. Z uwagi na zmienne warunki panujące w silniku, nie jest możliwe precyzyjne określenie momentu przeskoku iskry.

    Laserowy system zapłonowy umożliwiałby precyzyjną kontrolę nad momentem zapłonu oraz osiągnięcie wyższej temperatury. Zastosowanie układu optycznego umożliwi skupienie wiązki lasera w samym środku mieszanki, a nie na samej górze (jak w wypadku świecy zapłonowej).

    Źródło: http://www.theregister.co.uk/2011/04/21/laser_sparkplugs/

    Fajne! Ranking DIY
    O autorze
    Mateusz120986
    Poziom 22  
    Offline 
    sprzedam programator AVR + PIC, USBasp i Brenner 8 http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1812499&highlight=
    Specjalizuje się w: automatyka, mikrokontrolery
    Mateusz120986 napisał 649 postów o ocenie 24, pomógł 5 razy. Mieszka w mieście Gdynia. Jest z nami od 2004 roku.
  • #2
    Snikers
    Poziom 24  
    a optyka takiego lasera będzie się magicznie sama czyścić
  • #4
    zulugula
    Poziom 15  
    A mnie ciekawi jakie będą koszty i żywotność takiego lasera razem z sterownikiem w porównaniu ze zwykłą świecą.
  • #6
    kult5
    Poziom 21  
    Grzegorz_madera napisał:
    Dla nawiedzonych fanatyków koszty są nieistotne. Ważne, że będą mieli "laserowy zapłon" w swoich autach. Oczy otworzą się dopiero jak trzeba będzie pojechać na serwis.


    Ale masz podejście
    A mi pomysł się podoba, nie było by problemu z przewodami WN np. w instalacjach z lpg w wilgotne dni.

    Chociaż koszty pewnie początkowo będą dużo wyższe od klasycznych rozwiązań.
    Niech testują, może coś się z tego urodzi:)
  • #7
    Carll
    Poziom 15  
    Taaa będzie tak samo jak z common rail byle usterka i majątek za części zostawiony w warsztacie..
    Mimo że lasery fascynują, to jednak wolę tradycyjnie rozwiązania ..
  • #8
    skaktus
    Poziom 37  
    Celowe utrudnianie sobie życia.

    W pralkach wyeliminowane programatory na rzecz elektroniki która wcale nie okazała się lepsza.

    Auta faszerują elektroniką co powoduje że wystarczy byle błąd i auto stoi uziemione.

    Moim zdaniem lasery będą przerostem formy nad treścią. Może da i lepsze rezultaty w spalaniu i kontroli spalania, ale soczewki same się nie wyczyszczą. A jak takie coś padnie, to nie będzie że idę do sklepu i za 100 zł kupuję świece, tylko muszę jechać na warsztat, czytanie błędu z kompa, wymiana lasera i wtedy pytanie - nowy laser czy używane auto ?

    Żeby nie było jak z drukarkami - koszt zakupu nowych tuszy przekracza koszt zakupu drukarki z tuszami.
  • #9
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #10
    _Arecki_
    Poziom 15  
    Cytat:
    W silniku spalinowym mieszanka powietrza i paliwa trafia do tłoka (...)
    Trafia raczej do cylindra, tłok tylko spręża tę mieszankę.
  • #11
    Bullseye
    Poziom 27  
    Błagam nie, coraz to w gorszym kierunku wszystko idzie :/
    Silniki elektryczne czy tam nawet wodorowe, jakieś urozmaicenia bez sensu.
    A gdzie przyjemność z jazdy z mruczącym silniczkiem ?
    Ludzie wyciągają po 600HP z 2.0 i jakoś nie ma problemu z iskrami a jedyna elektronika to kontrola wtrysku i zczytywanie danych z przepływki.
  • #12
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #13
    daavid117
    Poziom 42  
    Zaraz, zaraz. Ile taki laser będzie pobierał prądu? Wydaje mi się, że więcej niż normalna świeca, a to może utrudnić odpalanie auta zimą przy słabszym akumulatorze. Im więcej elektroniki i różnych "ulepszeń" w autach tym gorzej. Takie moje zdanie.

    @UP Układ TS z Alfy Romeo dawał ogromną moc, ale spalanie zabijało.
  • #14
    tomek1984ns88
    Poziom 12  
    To wszystko jest nakręcane przez marketingowców wszystkie te ulepszenia , elektronika , cuda niewidy mają sprawić że auta będą ekologiczniejsze i na świecie będzie mniej CO2 i takie tam. A wystarczy że byle jaki wulkan sobie pierdnie i już cały plan diabli wzieli. Tylko o tym już nikt nie mówi.
  • #15
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #16
    Mat_91
    Poziom 25  
    Motronic napisał:
    Niech mi jeszcze ktoś powie jak ten laser będzie śmigał jak sie pokryje nagarem, no i w takich temperaturach i ciśnieniu.


    A kto powiedział że to będzie śmigało?:) Przecież to dopiero badania, znajdą sponsorów, wyciągną kasę a potem projekt i tak upadnie bo dojdą do wniosku że to nie ma prawa działać albo działać będzie źle. Ale kasa do portfela wpadnie.

    Głównym problem w tym rozwiązaniu jak już ktoś wspomniał jest optyka. I tu nie chodzi o jakieś całkowite zabrudzenie soczewki. Już delikatne zabrudzenie może spowodować zmianę toru drogi światła, a co za tym idzie wiązka lasera może nie zostać skupiona. I nici ze skutecznego zapłonu.
  • #17
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #18
    mobor
    Poziom 22  
    do mojego autka komplet świec kosztował 40zł
    wytrzymały 100 000 km, wymieniłem tez kable WN -200zl za Beru

    Predzej mi kaktus na rece wyrosnie niz uwierze w równie trwałe i tanierozwiazania laserowe. Tym bardziej że - powiedzmy sobie szczerze - lasery obecnie produkowane padają jak muchy średnio po 1000 godzin

    Byłem w szoku gdy okazało sie ze mój odtwarzacz DENONA ma po 500 godzinach pracy laser wyj...ny wna 70% (zapuściłem firmową diagnostykę)
    Sprzet pusciłem na Allegro a za pół roku gostek mi pisze ze mu SACD nie czyta...To samo jest w BluRayach np Pioneera - 2 lata (oszczednego uzytkowania) i kaput
    I mowimy o idealnych warunkach pracy. W aucie mamy do tego gorączkę, mróz, i nagar...Gratuluję copoiektórym hurraoptymizmu.
  • #19
    Snikers
    Poziom 24  
    mobor napisał:
    do mojego autka komplet świec kosztował 40zł
    wytrzymały 100 000 km, wymieniłem tez kable WN -200zl za Beru

    Predzej mi kaktus na rece wyrosnie niz uwierze w równie trwałe i tanierozwiazania laserowe. Tym bardziej że - powiedzmy sobie szczerze - lasery obecnie produkowane padają jak muchy średnio po 1000 godzin

    Byłem w szoku gdy okazało sie ze mój odtwarzacz DENONA ma po 500 godzinach pracy laser wyj...ny wna 70% (zapuściłem firmową diagnostykę)
    Sprzet pusciłem na Allegro a za pół roku gostek mi pisze ze mu SACD nie czyta...To samo jest w BluRayach np Pioneera - 2 lata (oszczednego uzytkowania) i kaput
    I mowimy o idealnych warunkach pracy. W aucie mamy do tego gorączkę, mróz, i nagar...Gratuluję copoiektórym hurraoptymizmu.

    Nie mylmy pojęć. W odtwarzaczach tego typu padają układy optyczne. Zakurzone lustra wypalają się laserem. Sama dioda się nie uszkadza się w tym wypadku.
  • #20
    mobor
    Poziom 22  
    Malo wiesz
    Optyka jest czyynkiem pierwotnym! Pozniej nastepuje zadziałanie układu AGC który wzmacnia prąd płynący przez diodę i kółko się zamyka aż do padniecia lasera.
    Zreszta - napisałem wyraznie ze odpalałem diagnostykę (firmową wg procedury zawartej w service manualu!) - wyniki w mojej poprzedniej wypowiedzi.