Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Texa PolandTexa Poland
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[VSI] Prins Duże spalanie

28 Apr 2011 15:01 4923 12
  • Level 9  
    Posiadam Fabię zagazowaną Prinsem (9 lat).Ogólnie jest OK.Z racji na częste problemy z reduktorem (brudny gaz i zacinająca się iglica) wymieniłem go na reduktor Alaska AT09.Instalacja pracuje dobrze.Przejechałem ponad rok i nie czyściłem jeszcze reduktora.Wzrosło mi spalanie na 11l/100.Chcę nadmienić ze wymienione zostały filtry i wyczyszczone wtryskiwacze.Duże zużycie gazu potwierdził mechanik analizatorem spalin na gazie.Norma CO przekroczona 5-krotnie HC tak samo.Co możecie poradzić.Bardzo bym prosił.
  • Texa PolandTexa Poland
  • Level 39  
    Te fatalne wyniki analizy spalin są tylko na lpg?
  • Level 9  
    Tak. Na benzynie wyniki są bardzo dobre,natomiast na gazie są 5-krotnie wyższe.Sonda lambda działa prawidłowo.
  • Texa PolandTexa Poland
  • Level 39  
    Prawdę mówiąc, to nie wiem jak to strzyc. U mnie prawdopodobnie paliłby się już check. Poza wymianą reduktora w instalacji nie było nic przestawiane? To większe spalanie wystąpiło po wymianie reduktora? A jak wyglądają korekty długoterminowe przy jeździe na gazie?
    Tak na moje ogólne pojęcie nie skażone znajomością rzeczy, szwankuje coś na linii sprzężenia zwrotnego: komputer benzynowy (czas wtrysku benzyny) > komputer gazowy (czas wtrysku gazu) > sonda lambda > komputer benzynowy (korekta).
    U mnie podczas eksperymentów z ustawieniem parametru RC komputera gazowego zaobserwowałem w zasadzie tylko zmiany czasów wtrysków gazowych w stosunku do czasów wtrysków benzyny oraz korekty długoterminowej i kształtu przebiegu wskazań sondy lambda (oglądany na wykresie programu diagnostycznego VSI). Przy zwiększaniu RC w stosunku do optymalnego czas wtrysku benzyny był skracany, a korekta była ujemna. Natomiast przy zmniejszaniu RC w stosunku do optymalnego czas wtrysku był wydłużany, a korekta przechodziła na dodatnią.
    Dodam jeszcze, że nie stwierdziłem jakiejś istotnej zmiany w spalaniu po zmianie RC ze 115% (na którym przejechałem ok. 85 kkm) na 105% - zbliżone do optymalnego (na którym mam już przejechane ok. 15 kkm). Na innych ustawieniach RC spalania nie sprawdzałem, bo to były za krótkie odcinki, aby były miarodajne.
    Takie są moje obserwacje, być może nie będą się one pokrywać z obserwacjami tych co na co dzień mają z tym do czynienia.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Dodam jeszcze, że analiza spalin wychodziła dobrze na gazie i benzynie przy RC= 115% (pod koniec zapalał się co jakieś 600-700 km check - P0420) i przy RC=105% (check sie na razie nie zapala).
  • Level 9  
    A jak wyglądają korekty długoterminowe przy jeździe na gazie?
    Możesz mi bliżej wyjaśnij o co chodzi z tą korektą.Trudno powiedzieć mi jednoznacznie czy spalanie wzrosło akurat po wymianie reduktora.RC mam ustawione na 115,Offset na 0.Może zmniejszyć Idle level z 2 bar na 1,8 bar.Jest to mały silnik
  • Level 39  
    Na początek jakie masz wtryskiwacze gazowe (kolor) i jaką silnik ma moc z 1 cylindra?
    Ja zacząłem bliżej przyglądać się instalacji jak zaczął mi się zapalać check (P0420). Kupiłem wtedy interfejs ELM327 i na płycie do niego dołączonej był program EasyObdII. Po podpięciu kompa do silnika zacząłem podglądać pracę sondy lambda i odchyłki (korekty). Na początku doraźnie (komp na chwilę podłączony, ale wniosków żadnych nie umiałem wyciągnąć), a później w trakcie jazdy obserwowałem jak się zmieniają odchyłki bieżąca i długoterminowa. Robiłem to na trasie Nowy Sącz - Jastrzębie (200 km) lub odwrotnie. Interesowały mnie odchyłki długoterminowe, bo bieżące oscylują wokół zera z odchyłką 3-4%.
    Długoterminowe też oscylują, ale dużo wolniej i tutaj w czasie jazdy zwracałem uwagę jaka występowała odchyłka minimalna oraz maksymalna oraz jak często one występowały, oraz starałem się wyłapać jaka wartość pośrednia występowała najczęściej i trwała najdłużej.
    Początkowo obserwowałem tylko odchyłki (EasyObdII), a później równocześnie obserwowałem też pracę instalacji gazowej (progr. diagn. VSI i na nim kształt przebiegu sygnału sondy lambda).
    Od początku wiedziałem, że instalacja nie jest optymalnie ustawiona, bo przy przełączaniu PB<>LPG na gazie przy dużym obciążeniu następował wyraźny spadek chwilowego spalania (3-5 l/100) wykazywanego przez komputer pokładowy. Czyli mnożnik (RC) był ustawiony za wysoko w stosunku do potrzeb silnika i komp benzynowy na podstawie wskazań sondy skracał czas wtrysku benzyny.
    Przy RC=115% średnia odchyłka długoterminowa oscylowała około wartości -8.5%.
    Od razu skokowo zmniejszyłem RC na 105% i można powiedzieć, że się wstrzeliłem, odchyłka długoterminowa zaczęła oscylować w pobliżu zera z odchyłką 3-4%.
    Przy RC=104% odchyłka oscylowała średnio koło 1-2%, a przy RC=106% - średnio -1% do -2%. Poczatkowo zostawiłem na 106%, bo niby lepiej jak mieszanka jest ciut bogata, ale obecnie przestawiłem na 105%. Przy obecnym ustawieniu RC ok. 105% zmiany PB<>LPG w tych samych mniej więcej warunkach jak wyżej powodują zmianę chwilowego spalania o ok. +/- 1 l/100 (dokładnie to można by ocenić na hamowni).
    Ja mam wtryskiwacze gazowe pomarańczowe (26-38 KM/cyl), a moc silnika 71 kW - 24 KM/cyl. Przypuszczam, że RC=115% byłoby właściwe przy silniku o mocy ok.32 KM/cyl - przy mniejszej mocy RC powinno być mniejsze od 115%, a przy większej RC powinno być większe od 115%.
    Ciśnienie pracy reduktora (Psys) mam ustawione na 2.2 bara oraz Idle_level na 220 (2.2 bara), bo przy tych wartościach przy rozgrzanym silniku LPG_cor oscyluje na wolnych obrotach w okolicach zera.
    Z reduktora jestem zadowolony. Poza czyszczeniem po ok. 75 kkm nic z nim więcej nie robiłem, ciśnienie trzyma bardzo dobrze odchyłki do 0.1 bara.
    Trochę się rozpisałem, ale myślę trochę to wyjaśniło kierowanie się odchyłką długoterminową przy ustawianiu instalacji gazowej, a przynajmniej Prinsa, bo jak by sie to miało w innych instalacjach to nie wiem. Ja do tego tak podszedłem i chyba mam instalację ustawioną optymalnie.
    Tak jak pisałem wyżej byłem na analizie spalin przy RC=115% (benzyna / gaz) pod katem sprawności katalizatora (check P0420) - wynik w obu przypadkach wzorcowy oraz po zmianie RC=106% i wyniki jak poprzednie.
  • Level 9  
    Mam prośbę czy możesz podesłać mi swoje obecne nastawy.Chciałbym porównać ze swoimi.Może gdzieś mam przestawiony parametr.Jeszcze jedno dałoby przesłać soft do VSI Prins.Z góry dzięki.
  • Level 39  
    Quote:
    Jeszcze jedno dałoby przesłać soft do VSI Prins.

    Chodzi Ci o oprogramowanie kompa gazowego?
    Jeżeli tak, to nie wiem czy jest taka możliwość i ewentualnie jak to zrobić.
    Ustawienia mojego Prinsa posłałem na PW.
  • Level 9  
    Witam
    Kolego gimak dzięki za poprzednie wiadomości.Są bardzo przydatne.Podaj mi swoje ustawienia w programie gazowym n/w punktów:
    28 Lcor
    29 Lcor_cycle

    25 Start cor
    30 Tso cold
    19 Ti max fac
    13 Ol max
    14 Ol min
    Chodzi mi o dokładną wartość jaka jest wyświetlana w zakładce.Dlaczego pytam.Dla przykładu,większość na forum pisze że punkt 19 Ti max fac ma wartość 300.U mnie jest 30,0 ms.Faktycznie żeby otrzymać wartość 30,0 muszę wpisać 300. I jak to jest.Jeżeli mogę Ciebie prosić podaj mi wartości liczbowe jakie śą w zakładkach albo jakie wpisujesz do zakładki.Z gory dzięki.
  • Helpful post
    Level 39  
    Witam.
    Podam najpierw to do wyświetla mi się na ekranie po naciśnięciu klawisza funkcyjnego F2, bo to może jest istotne dla ustawień, które u mnie funkcjonują (szczególnie pogrubiony parametr):

    ID Vehicle : Uniwerseel 4/6/8 Cil
    Version Source : S207
    Version Parameter : P50
    Engine Set : 280/101
    Idlle_Level : 2.20 bar
    Low_Level : 1.70 bar

    Parametry które Ci wcześniej podałem są takie jak widnieją w zakładkach, a obok są ewentualne komentarze.
    Oto parametry, o które pytasz.
    ____________tak jest na zakładce______ ustawienie domyślne
    28 Lcor =______0 (wyłączone), _______200 (standard) odpowiada 20%
    29 Lcor_cycle = 0 (wyłączone), _______4 (ilość cylindrów)

    25 Start cor _= _____1000
    30 Tso cold__ = _____1000 ___________ odpowiada 100 sek
    19 Ti max fac_ = _____300 ____________ odpowiada 30 msek
    13 Ol max ___= _____300 ____________ odpowiada 30 msek
    14 Ol min ___= _____300 ____________ odpowiada 30 msek
  • Level 9  
    Witam
    Cytat:
    25 Start cor _= _____1000
    30 Tso cold__ = _____1000 ___________ odpowiada 100 sek
    19 Ti max fac_ = _____300 ____________ odpowiada 30 msek
    13 Ol max ___= _____300 ____________ odpowiada 30 msek
    14 Ol min ___= _____300 ____________ odpowiada 30 msek

    U mnie chyba jest odwrotnie.Parametr 19 Ti max fac w zakładce ma 30 ms.Żeby tą wartość otrzymać muszę wpisać 300.Jeżeli jest tak jak Ty piszesz to chcąc mieć w zakładce Ti max fac=300 to jaką wartość należy wpisać.Powiem szczerze że się pogubiłem[/code][/youtube][/tex]]Link[/url][/quote]
  • Level 39  
    Nie wiem z jakiego programu diagnostycznego Kolega korzysta, bo to może jest sprawa wersji programu. Ja korzystam z dwóch, wersja D2.2 i D2.5.1.
    U mnie jak w zakładce przy parametrze 19 figuruje wartość 300 (i taka jest wpisywana), to w okienku wyświetlanych parametrów parametr 19 wyświetlany jest jako 30.0 msek., czyli wartość z zakładki podzielona przez 10.
    Pokażę to na jednym ze zdjęć ekranów z programu diagnostycznego wersji D2.2, które wykonałem, przy pierwszym odpaleniu programu i podglądzie ustawionych parametrów przez instalatora (nie chciało mi się ich przepisywać, a żebym miał do czego wrócić gdybym coś sknocił)).
    [VSI] Prins Duże spalanie
    Jest trochę niewyraźne, ale widać wartości widniejące w zakładce i wartość w wyświetlanych parametrach (7 okienko).
  • Level 9  
    Witam
    Jest Ok.Ja mam wersję D2,5,1 i tam faktycznie wartość wpisywana 300 w zakładce pojawia się jako 30,0ms.Wszystko jasne.Dzięki.Wcześniej posiadałem tą wersję starszą D2,2 i faktycznie było tak jak piszesz