Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprężarka śrubowa TAMROTOR E12G

pawellukaszelektroda 12 Cze 2011 20:12 23909 84
  • #61 12 Cze 2011 20:12
    krzycho*
    Poziom 9  

    kkknc napisał:
    krzycho* napisał:
    Że niby na 120m3/h nie da się piaskować ? Kpiny jakieś ? Przecież nie każdy potrzebuje ogromnej wydajności.

    Widać, że z piaskowaniem nie masz wiele wspólnego. Z taka wydajnością to jak pisałem zabawa aerografem a nie porządne piaskowanie. Czas i pieniądze są podstawą wszystkiego, czyli w skrócie rachunek ekonomiczny.
    Sorry, ale nie mogę się zgodzić. Rozumiem że drewno na opał ciął byś sobie pilarką Husqvarna 3120, bo mniejszymi to szkoda zachodu. Jak byś miał hektar pola to też byś kupił ciągnik z 500KM silnikiem ? Nie każdy potrzebuje przemysłowej wydajności ? Jeżeli piaskarka jest komuś potrzebna przykładowo kilka/kilkanaście godzin w tygodniu w warsztacie ? To co opłaci się kupić kompresor 10m3/h i ciągnąć do niego zasilanie ? Gdzie tu ekonomia ? Tylko po to żeby, to co robisz w 10 godzin zrobić w 2 czy 3 godziny ?
    Co do plucia z dyszy to bajek nie opowiadaj, bo przy 5m3/min i 8mm dyszy masz przepływ w dyszy 1657m/s. Tak samo jak i przy 2m3/min i 5mm dyszy - 1697m/s. Zdziera rdzę/farbę tak samo, tylko na mniejszej powierzchni co jest oczywiste...

  • #62 12 Cze 2011 20:54
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    Ok, ale jaki i od czego ten wkład filtrujący kupić?
    Co do obudowy separatora, myślałem żeby wykorzystać butlę lpg.
    Mam taką nieco ponad 30-sto litrową.

  • #63 12 Cze 2011 21:42
    krzycho*
    Poziom 9  

    http://www.fortech.pl/wklady.html
    http://www.mann-hummel.com/group/upload/doc/HBMHIG4bWeH.pdf
    Tak to mniej więcej wygląda. Trzeba dobrać od sprężarki o podobnej wydajności. Kilka stówek to kosztuje.
    30 litrowy zbiornik z LPG to za mało, za duża średnica, za mała wysokość. Trzeba wykonać odpowiedni kołnierz i przyspawać do zbiornika. Raczej byle spawacz tego nie zrobi. Dochodzi kwestia bezpieczeństwa tutaj.

  • #64 12 Cze 2011 23:24
    kkknc
    Poziom 42  

    pawellukaszelektroda napisał:
    A jakie macie wskazówki co do budowy samego separatora?

    Samego separatora nie zbudujesz musisz go kupić natomiast zbiornik można, ale, lepiej poszukałbym używki z jakiejś uszkodzonej sprężarki. Wszystkie te zbiorniki separatora, z którymi się spotkałem są zbudowane z bardzo grubej blachy. Najczęściej rura wchodzi z boku i wprawia mieszaninę w ruch wirowy, aby wstępnie odsączyć olej. Dodatkowo jest tam wkładka z blachy lub teflonu, która oddziela separator od zbiornika głównego. Masz to pokazane na symulacji i na moich schematach. Zaznaczyłem ci to czerwona strzałką, a wkład separatora zielona. Dodatkowo masz tu zdjęcia jak to wygląda w praktyce.
    Sprężarka śrubowa TAMROTOR E12G
    Sprężarka śrubowa TAMROTOR E12G
    Sprężarka śrubowa TAMROTOR E12G
    Sprężarka śrubowa TAMROTOR E12G
    Sprężarka śrubowa TAMROTOR E12G

    A tutaj masz zdjęcia jak wyglądają wkłady separatora.
    Sprężarka śrubowa TAMROTOR E12G
    Sprężarka śrubowa TAMROTOR E12G





    Spotyka się też np. w CompAirach wkłady separatora w postaci wkręcanego filtra. Wyglądają jak duży filtr olejowy i spotkałem je w maszynach do 5m. Spotyka się też wkłady separatora z odrzutnikiem oleju tu masz zdjęcie.

    Sprężarka śrubowa TAMROTOR E12G

    W których mieszanina jest podawany od spodu i tam następuje wstępna separacja oleju. Na schemacie zaznaczyłem to niebieską strzałka.

    Tak w ogóle to trochę szkoda, bo w marcu wywiozłem za złom zbiorniki separatora od maszyny 3,5m 5,2m i 18m. Miałbyś dla siebie jak znalazł.


    krzycho* napisał:

    Cytat:
    Sorry, ale nie mogę się zgodzić. Rozumiem, że drewno na opał ciął byś sobie pilarką Husqvarna 3120, bo mniejszymi to szkoda zachodu.


    Przycięte na potrzebny mi wymiar drewno kosztuje 20 zł więcej za 1 m. Potrzebuje go na sezon 10m, więc kosztuje mnie to 200zł. Te 200zł to ja zarobię w ciągu 2-4h. Natomiast tego drewna to ja nie potne w 4h nawet tą pilarką w tym czasie. Dolicz do tego koszt zakupu tej pilarki oraz jej bieżącą eksploatacje i konserwacje razem z amortyzacja to może zrozumiesz znaczenie słowa ekonomika.

    krzycho* napisał:

    Cytat:
    Jak byś miał hektar pola to też byś kupił ciągnik z 500KM silnikiem ?


    Kupiłbym taki jak by był potrzebny.

    krzycho* napisał:

    Cytat:
    Nie każdy potrzebuje przemysłowej wydajności ?
    Jeżeli piaskarka jest komuś potrzebna przykładowo kilka/kilkanaście godzin w tygodniu w warsztacie ? To co opłaci się kupić kompresor 10m3/h i ciągnąć do niego zasilanie ? Gdzie tu ekonomia ? Tylko po to żeby, to co robisz w 10 godzin zrobić w 2 czy 3 godziny ?


    To nie przemysłowa wydajność tylko jakość a nie jakoś. Te kilka czy kilkanaście godzin w tygodniu to dużo straconego czasu. Jak ktoś to robi w 10h a można w 2-3h to to jest właśnie ekonomika koszty będą te same a szybkość wzrośnie i ten czas można poświęcić na inne robot tak, aby zrekompęsować zakup droższej maszyny a nawet zarobić na tym więcej pieniędzy. Widzisz twoje podejście ekonomiczne mają i nasi włodarze np. w kwestii dróg. Drogi u nas robi się tanim kosztem a za rok już się rozlatują potem się je tylko naprawia przez kolejnych 10lat tez tanim kosztem i wyglądają jak wyglądają. Pieniądze wydane na położenie i ciągłe naprawy przez te 10 lat starczyłoby na położenie takie drogi, która wytrzymała by bez poważniejszych napraw na 30-50 lat
    Więc nie wmawiaj mi, że jak się nie ma, co się lubi to się lubi, co się ma, bo z takim podejściem nigdy nie będziesz miał tego, co chcesz tylko niepotrzebnie będziesz topił czas i pieniądze w to, co masz nie starając się nic zmienić, bo, po co. Ten czas, który policzyłeś kradniesz tak naprawdę sobie, swojej rodzinie i klijętowi, którego odprawiasz z kwitkiem, bo panie mam tyle roboty, że się nie wyrobie. To są właśnie pieniądze, które przelatują ci przez palce a mogłyby zostać u ciebie w kieszeni.
    Przypominam znaczenie słowa ekonomika i dokładne liczenie kosztów, w co wchodzi równiesz czas wykonanej pracy.


    krzycho* napisał:

    Cytat:
    Co do plucia z dyszy to bajek nie opowiadaj, bo przy 5m3/min i 8mm dyszy masz przepływ w dyszy 1657m/s. Tak samo jak i przy 2m3/min i 5mm dyszy - 1697m/s. Zdziera rdzę/farbę tak samo, tylko na mniejszej powierzchni, co jest oczywiste.


    Pisałeś o 2m3/min, więc nie podawaj teraz 5m3/min sprężarki.
    A te wyliczenia skąd wiozłeś? Bo mi jakoś nie podchodzą.
    Kolejna sprawa, że po piaskowaniu stalową blachę trzeba szybko pomalować przy podwyższonej wilgotności w 30 minut w normalnej około 2h. A z twoim czasem będziesz to tylko piaskował i nigdy nie pomalujesz. Z małą wydajnością sprężarki to można się bawić w komorach piaskowniczych i drobnych detalach robionych jak już pisałem aerografem albo coś odświeżać. Więc się przypomnę jakość lub jakoś.

  • #65 13 Cze 2011 19:06
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    Dzięki za zdjęcia. Zastanawia mnie jeszcze jedna sprawa.
    Czy przy ciśnieniu w separatorze, pojawia się piana nad olejem?

  • #66 13 Cze 2011 19:56
    kkknc
    Poziom 42  
  • #67 13 Cze 2011 21:10
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    Tak, ale z ciśnieniem nad lustrem oleju będzie mniejsze niż bez ciśnienia?

  • #68 13 Cze 2011 21:44
    kkknc
    Poziom 42  

    pawellukaszelektroda napisał:
    Tak, ale z ciśnieniem nad lustrem oleju będzie mniejsze niż bez ciśnienia?

    ???? ale o co chodzi bo nie rozumięm.

  • #69 14 Cze 2011 05:31
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    Chodzi o pienienie się oleju. Są takie możliwości np.:
    - małe lub zerowe ciśnienie w separatorze (początek pracy) -większe pienienie się oleju,
    - duże ciśnienie, pienienie maleje.
    Czy tak jest?
    Pytam dlatego, bo jeśli za dużo piany by się wytworzyło, to podejdzie ona pod wkład separatora.

  • #70 14 Cze 2011 06:59
    kkknc
    Poziom 42  

    Jak widzisz na moich schematach wkład separatora jest umieszczony wysoko w zbiorniku. Dodatkowo rura wylotowa powietrza jest umieszczona w górze separatora. Na moich ostatnich zdjęciach wylot powietrza to ta rura na środku zbiornika. W starszych typach wylot był w pokrywie separatora masz to poprzednich zdjęciach gdzie pokazałem zawór MPV. Dodatkowo w deklu zbiornika separatora znajduje się zawsze rurka Sl służąca do odsysania zbierającego się tam oleju. Masz to na schematach i symulacji. Separator zajmuje około 1/3 do 1/2 wysokości zbiornika więc miejsce na pianę jest.

  • #71 18 Cze 2011 20:09
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    Teraz wszystko jasne. A jaką mniej więcej miałeś objętość zbiornika separatora?

  • #72 27 Cze 2011 00:11
    kkknc
    Poziom 42  

    pawellukaszelektroda napisał:
    Teraz wszystko jasne. A jaką mniej więcej miałeś objętość zbiornika separatora?

    Stare maszyny miały duże zbiorniki i separatory nowsze mają mniejsze mogę posprawdzać, ale jakie ma to znaczenie?

    Pyra1100 napisał:
    śrubówka o wydajności 3,5 m3 na początek popiaskuje? jaka dysza max? da sobie to rade z apr 600? bo gdzieś ktoś pisał ze min 5m3 do apr

    Do zabawy jak znalazł. Do piaskowania dorywczego felg osobówek wystarczy.

  • #73 27 Cze 2011 10:49
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    To od jakich wydatków zaczyna się prawdziwe piaskowanie zarobkowe?

  • #74 27 Cze 2011 11:26
    kkknc
    Poziom 42  

    Minimum 5m/min, chociaż jak pisałem 10m/min to jest to. Prace wykonujesz o około 30% szybciej, a zużycie paliwa za m2 piaskowanej powierzchni jest takie samo. Dodatkowo wieksza sprężarka nie chodzie na pełnym gazie więc będzie trwalsza. Można dać też większą dyszę.

  • #75 27 Cze 2011 18:30
    Pyra1100
    Poziom 11  

    kkknc rozumiem że Ty piaskujesz zawodowo.. często piaskujesz w terenie? mosty itd? ma sens taka działalność jeżeli przynajmniej na razie nastawiam się na piaskowanie stacjonarne( ze lud do mnie przywozi co che wypiaskować)

  • #76 27 Cze 2011 23:54
    kkknc
    Poziom 42  

    Sens ma tylko trzeba dobrze kalkulować koszty. Wiekszość liczy skromnie swój czas i paliwo, a trzeba policzyć paliwo cały poświęcony czas łączne z przygotowaniem scierniwa załadunkiem i jego sprzątnięciem, obsługą codzienną i okresową maszyny oraz kosztem jej serwisowania i odkładane na kolejny lepszy/nowszy sprzęt lub jego remont. Scierniwo drogie ale można je użyć parę razy. Tu się kłania przemysłowy odkurzacz z filtrami do ścierniwa ale jak wiadomo nie odrazu Kraków zbudowano. Do pewnych rozwiązań dojdziesz z czasem, lepszy cichszy hełm, tłumik szumów, odwadniacz, klimatyzator podgrzewacz it.

  • #77 28 Cze 2011 20:31
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    kkknc a jaką masz wydajność swojej sprężarki i przy jakiej mocy napędu?
    Słyszałem o przeliczniku mniej więcej: 10 kM - 1 metr sześcienny/min

  • #78 28 Cze 2011 21:05
    kkknc
    Poziom 42  

    Ogólnie nie zajmuje się już tym zawodowo ale pracowałem w firmie która zajmowala sie piaskowaniem. Największa miała 31m3/min przy 14barach (ale nastawia się max na 12)do tego piaskarka do której wchodzi 1,5t ścierniwa na raz. Z niej przcuje na raz 3-4 piaskarzy bardziej 4, silnik V8 mercedes pali 70l/h. Ból był jak z braku laku trzeba było z niej malować ( padła 5m) 2t paliwa na tydzień wylatywało kominem.

  • #79 03 Lip 2011 16:39
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    Rozumiem, ok.

  • #80 29 Lis 2011 16:24
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    Rozkręciłem zawór stopnia śrubowego.
    Wygląda to tak:

    Sprężarka śrubowa TAMROTOR E12G

    Zawór jest cały czas zamknięty, dopiero wzrost ciśnienia podanego do króćca zaznaczonego strzałką czerwoną, otwiera zawór dolotowy do stopnia śrubowego.
    Zawór jest zamykany silną sprężyną pokazaną wyżej.
    Natomiast podanie powietrza do króćca oznaczonego strzałką niebieską, powoduje domknięcie zaworu dolotowego.
    Żółtymi strzałkami zaznaczyłem kierunek przepływu powietrza: z lewej powietrze wlatuje do zaworu, od przodu ( na zdjęciu) wylatuje i jest kierowane do stopnia śrubowego.

    Czyli sytuacja jest taka sama jak na animacji (sprężarka startuje z zamkniętym zaworem):
    http://www.compair.com/showanimations.aspx?My...Series%20Simulator&FileSRC=L_series_simulator



    Zawór daje się przerobić w taki sposób, aby był otwarty i żeby zamykałoby go ciśnienie z separatora. Tak jak to wyżej zostało przedstawione przez kkknc.
    W poprzednich wątkach analizując działanie, pisałem tak jak było to na animacji, że sprężarka startuje z zamkniętym zaworem, który potem jest otwierany ciśnieniem. Ale tak jak opisał to kkknc, gdy sprężarka startuje z otwartym zaworem i zawór jest zamykany gdy wzrośnie ciśnienie - sposób ten wydaje mi się lepszy i prostszy w sterowaniu, dlatego napisałem, że jest tez możliwe przerobienie zaworu.

  • #81 29 Lis 2011 23:53
    kkknc
    Poziom 42  

    Sensu przerabiania raczej nie widzę tylko wymiana na inny. Element wlotowy, jaki posiadasz współpracuje z regulatorem, którego jak rozumie nie posiadasz?
    Już zaczynałem się martwic, co stało się z tematem tak wszystko ucichło, a tak będzie, o czym podyskutować.

  • #82 30 Lis 2011 08:21
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    Regulatora nie mam. A przeróbka polega w zasadzie na tym, żeby usunąć tą wielką sprężynę i dać inną ale z drugiej strony grzybka domykającego.
    Regulacja w zasadzie polegałaby na podaniu ciśnienia ze zbiornika separatora do króćca oznaczonego niebieską strzałką ( określone ciśnienie domknie zawór ).
    No tak myślę w każdym razie. Jedynie co, to między separatorem a zaworem dolotowym trzeba chyba dać jakiś zawór z regulacją, żeby doświadczalnie ustawić ciśnienie zamykania zaworu dolotowego. Zastanawia mnie jeszcze początek rozruchu, kiedy zawór dolotowy jest otwarty, w separatorze nie ma ciśnienia i .... nie ma ciśnieniowego smarowania śruby.
    Jak to wygląda?Bo może coś pominąłem.
    kkknc mógłbyś napisać coś o samym regulatorze, o którym wspomniałeś?

  • #83 30 Lis 2011 09:09
    kkknc
    Poziom 42  

    Po lewej stronie masz malutką spręzynkę, to ona powoduje uchylenie się IV tak aby śruba mogła zassać powietrze.

  • #84 08 Gru 2011 21:22
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    I właśnie tego nie czaje: dlaczego do rozruchu zawór IV jest uchylony tylko minimalnie?
    Przecież wtedy trzeba dużo powietrza, żeby nabić ciśnienie.
    A przy małym ciśnieniu przy starcie ( zawór IV uchylony minimalnie) jest też słabe smarowanie stopnia śrubowego olejem z separatora.

  • #85 17 Gru 2011 08:25
    kkknc
    Poziom 42  

    Taki układ stosuje się czasami ( bardzo rzadko) w sprężarkach elektrycznych, ma to na celu zmniejszenie poboru prądu podczas rozruchu silnika.
    Silnik zostaje uruchomiony i w tym momencie powstaje podciśnienie, więc zapotrzebowanie na moc pobieraną z silnika spada. W tym momęcie uchyla się zawór podciśnieniowy zapewniając mały, ale stały dopływ powietrza do sprężarki. Po chwili ma już powietrze potrzebne do prawidłowego działania i tak to wygląda.