Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprężarka śrubowa TAMROTOR E12G

pawellukaszelektroda 29 Kwi 2011 17:40 23792 84
  • #1 29 Kwi 2011 17:40
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    Szukam opisu sprężarki śrubowej TAMROTOR typ E12G, produkcji finlandzkiej.
    W szczególności opisu olejenia.
    Czy ktoś ma doświadczenia z nią związane?

    0 29
  • #2 21 Maj 2011 23:52
    theshu
    Poziom 10  

    Witam.
    Możesz podrzucić fotke tej sprężarki?
    Jeśli chodzi o obieg oleju to mogę Ci go wytłumaczyć jeśli zobaczę połączenia rurowe.

    0
  • #3 22 Maj 2011 12:16
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    Nie mam żadnych połączeń rurowych. Mam sam goły stopien śrubowy z miejscem do montażu króćca olejowego i przewodu na powietrze z olejem na wyjściu stopnia.
    Wygląda to tak:
    Sprężarka śrubowa TAMROTOR E12G

    Czerwoną strzałką zaznaczyłem to miejsce na doprowadzenie oleju.
    A przewód na sprężone powietrze podłącza się z dołu dekla.


    Znasz te sprężarkę?

    0
  • #4 24 Maj 2011 20:26
    theshu
    Poziom 10  

    Miałem doczynienia z takim stopniem. Podpowiedz mi co chcesz z nim zrobić. Do czego potrzebujesz schemat olejowy? Posiadasz jeszcze jakieś inne elementy czy tylko stopień.?

    0
  • #5 25 Maj 2011 20:33
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    Mam stopień, ramę, silnik spalinowy. Nie mam całej reszty czyli jak sądzę:
    - separatora oleju ( chyba najbardziej skomplikowane),
    - chłodnicy oleju i powietrza ( mały problem),
    - obudowy filtra powietrza, filtra powietrza,
    - przewodów, filtra oleju.
    Chce zbudować sprężarkę do piaskowania.
    Schemat olejowy lub dane potrzebuje do tego, bo nie wiem np jakie ciśnienie minimalne jest potrzebne do smarowania.
    I nie wiem na jakiej zasadzie jest smarowana prawa strona stopnia ( od otworu na olej w prawo), bo podając olej tym otworem, śruba zgarnuje olej w lewo do wyloty stopnia.
    Nie wiem jakie ma mieć obroty.
    Czy jest to dobry i trwały stopień?
    Napisz mi proszę najwięcej informacji na temat tego stopnia.

    0
  • #6 25 Maj 2011 21:42
    theshu
    Poziom 10  

    Jeśli rozbierzesz ten stopień czego nie radze robić zauważysz że wewnątrz są kanały które rozprowadzają olej pod obie śruby. Śruby muszą sie kręcić od siebie patrząc od góry tzn gdzie jest wlot powietrza (patrząc przez wlot powietrza w kierunku wylotu oleju i powietrza) . Sam wlot musi mieć też przepustnice. Ciśnienie minimalne które ten stopień potrzebuje to około 2 bar więc obroty minimalne silnika muszą napędzać tak stopień żeby był obieg oleju. Separator to już zależy od wydajności tego stopnia- nie kojarzę go dokładnie niestety. Schemat olejowy nie jest skomplikowany. Stopień->Zbiornik oleju i powietrza(separator)-tu rozdzielane separowany jest olej i powietrze-> olej rurociągiem idzie na filtr oleju->termostat(zalecany) wtedy ewentualnie obieg krótki lub długi przez chłodnicę-> dalej do stopnia. i w koło to samo.
    Sam stopień jest już wiekowy jesli mógłbym go ocenić. Stopnie śrubowe zazwyczaj po 24000godzin się remontuje tzn wymienia łożyskowanie po czym pracuja kolejne 24tys.
    Tamrotor to już raczej zabytek no ale wiem że to ma być ekonomiczny projekt.

    0
  • #7 26 Maj 2011 20:59
    theshu
    Poziom 10  

    Ciśnienie oleju w separatorze pompuje olej do stopnia.

    0
  • #8 26 Maj 2011 22:33
    theshu
    Poziom 10  

    Dość dobrze jak z tej perspektywy. Nie widać żadnej zadry więc wszystko powinno być okej. Przy Składaniu stopnia zwróć uwagę na odpowiedni luz między śrybami a płytą czołową.

    0
  • #9 27 Maj 2011 22:25
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    Wiem o tym ,ale nie wiem jaki ten luz ma być prawidłowy.
    Reguluje się go chyba śrubami, którymi dociąga się łożyska, czy się mylę?
    Poniżej zamieszczam jeszcze dodatkowo zdjęcia wnętrza stopnia.

    Sprężarka śrubowa TAMROTOR E12G

    Sprężarka śrubowa TAMROTOR E12G

    Sprężarka śrubowa TAMROTOR E12G

    Z tego co widać, płyta czołowa była już splanowana.
    theshu, co sądzisz o tych zdjęciach?
    I czy jest sens Twoim zdaniem budować samodzielnie taką sprężarkę?

    0
  • #10 28 Maj 2011 14:45
    theshu
    Poziom 10  

    Sam stopień wygląda wzorowo. Ani skazy wewnątrz wielkim błędem jest fakt iż rozkręciłeś stopień. Samo złożenie stopnia jest łatwe ale kwestia regulacji luzów na łożyskach jest istotna. z dwóch względów: po 1 możesz nie mieć wydajności, po 2 Stopień może się zatrzeć gdy luz będzie za duży lub za mały. Nie jestem w stanie pomóc w tej kwestii przez internet.
    Druga sprawa to kwestia budowy takiej maszyny. Silnik spalinowy musi mieć regulowane obroty względem ciśnienia bo tak zazwyczaj działają sprężarki spalinowe. Do tego potrzeba troszkę sprzętu. Kwestia zakupu wszystkich niezbędnych części to wydatek rzędu 10 000 chyba że masz wtyki i kupisz gdzieś taniej używane lub jakąś zatartą sprężarkę. Mogę sie mylić bo cen tak na prawdę nie znam. Jeśli po prostu budujesz bo masz na to czas i kasę to popieram pomysł. Ale gwarancji na działanie nie masz zbyt długiej bo specjalistą w tej kwestii nie jesteś- wnioskuje z tego co piszesz.
    Mam nadzieje że pomogłem. pozdrawiam

    0
  • #11 28 Maj 2011 17:20
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    Stopień zatrze się przy za dużym luzie?
    Co najmniej dziwne. Musiałem rozkręcić stopień, żeby wiedzieć co jest w środku.

    0
  • #12 28 Maj 2011 20:04
    theshu
    Poziom 10  

    Tak jest to możliwe. Na śruby działają ogromne siły. To nie tłokówka.
    Koniec tematu.

    0
  • #13 28 Maj 2011 20:41
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #14 28 Maj 2011 21:04
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    Ja też się nie zgodzę.A dlaczego?
    Konkretnie w tym stopniu każda ze śrub wytwarza siłę osiową w kierunku płyty czołowej. Nie wiem jakie obroty powinna mieć ta sprężarka, sprzedający mówił coś o 5000 na minutę. Podejrzewam, że są to obroty maksymalne, a robocze mogą być w zakresie 2000-5000.
    Przy takich obrotach siły osiowe są dość spore, docisną i tak śruby powierzchnią czołową do płyty czołowej.
    Na zdjęciach powyżej widać śruby w dość dobrym stanie i płytę czołową właśnie, ale splanowaną już. To wynik lekkiego wytarcia od tej siły osiowej.
    Czyli ma ona swoją wartość, która wywołuje odpowiedni nacisk ( nie twierdzę że za wysoki, z racji wytarcia płyty czołowej - może tak musi być).
    Tym samym, nawet przy trochę za małym dokręceniu nakrętek za łożyskami na gwintach śrub od strony płyty czołowej, siła osiowa na każdej śrubie dociśnie powierzchnie czołową śruby do płyty czołowej.
    A każde za mocne dokręcenie nakrętki za łożyskiem tylko powiększy tarcie i może się śruba zatrzeć.
    Twierdzę tym samym że przy zbyt małym dokręceniu nakrętek za łożyskami, stopień się nie zatrze, a siły osiowe same docisną ( bo i tak dociskają ) powierzchnie czołowe śrub do płyty czołowej.

    Ogólne stwierdzenie że w śrubówce są wielkie siły, to nie tłokówka, niewiele wnosi.
    Sił jest wiele, w różnych miejscach. Zależy o których mówimy.
    Poza tym jak napisał kolega wyżej, w sprężarkach tłokowych są większe siły, choćby na korbowodach, sworzniach itd.

    0
  • #15 29 Maj 2011 17:22
    kkknc
    Poziom 42  

    Przy zbyt dużych luzach sprężarka się nie zatrze za to będzie traciła na wydajności. Sam stopień to nie wszystko podałem ci przykładowy rysunek przy temacie o WD-53. Masz do zgromadzenia jeszcze bardzo dużo elementów do samej sprężarki i trochę do innych rzeczy. Wielką niewiadomą są obroty tej sprężarki. Sporo firm umieszcza te same moduły sprężarkowe w sprężarkach o różnej wydajności. Wydajność bierze się ze zwiększenia obrotów i większego silnika. Często takie same sprężarki, ale trafiające do różnych stref klimatycznych np. Afryka mają szybsze obroty, aby zapewnić jednakową wydajność. Obrotów minimalnych i maxymalnych raczej nikt nie podaje ( mowie o firmowych zamontowanych modułach) są najczęściej obroty zalecane. Małe "śrubówki" potrafią kręcić się nawet 10000-12000obr/min.
    Zapoznałeś się z tym rysunkiem oraz wiedzą zawartą w pliku PDF?
    A stopień jak rozłożyłeś to i bez problemu złożysz. Pamiętając tylko o włożeniu podkładek W TO SAMO MIEJSCE!
    Sprężarka śrubowa TAMROTOR E12G

    0
  • #16 29 Maj 2011 19:13
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    Niestety nie zapoznałem się, gdyż nie mogę ściągnąć tego pliku na dysk.

    0
  • #18 29 Maj 2011 19:25
    kkknc
    Poziom 42  

    pawellukaszelektroda napisał:
    Niestety nie zapoznałem się, gdyż nie mogę ściągnąć tego pliku na dysk.

    8 osób ściągnęło a ty nie możesz?
    Spójrz na rysunek brakujących części nie dorobisz. Musisz jeszcze sporo dokupić. Pytanie w takim wypadku czy nie lepiej kupić cały gotowy oryginał?

    1
  • #19 29 Maj 2011 20:09
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    Tam gdzie jestem mam słaby net po prostu.
    A co do rysunku, to przedstawia jakieś konkretne rozwiązanie, ale nie jedyne.

    0
  • #20 29 Maj 2011 20:29
    kkknc
    Poziom 42  

    Dałem ci konkretny obieg ( servisówka ) z sprężarki pewnej renomowanej firmy. A z czego to byś chciał zrezygnować

    0
  • #21 29 Maj 2011 20:36
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #22 29 Maj 2011 20:48
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    Co stanowi minimum?

    0
  • #23 29 Maj 2011 21:11
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #24 29 Maj 2011 22:22
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    Oczywiście. Z wszystkiego korzystam co mi tu piszecie.
    Jedynie z tym pdf-em mam problem. Dziś już połowę miałem i przerwało.
    Ten link jest świetny. Największa komplikacja jak widzę dotyczy zaworu dolotowego. Jutro więcej nad tą animacją posiedzę.

    0
  • #25 31 Maj 2011 10:12
    pawellukaszelektroda
    Uczeń

    Poniżej jest schemat prostszy niż to co przedstawił kkknc powyżej.

    Sprężarka śrubowa TAMROTOR E12G

    2
  • #26 31 Maj 2011 10:46
    kkknc
    Poziom 42  

    To jest schemat poglądowy, a ja przedstawiłem ci konkretny gotowy schemat z opisem co do czego.

    0
  • #27 31 Maj 2011 11:25
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #28 31 Maj 2011 13:06
    kkknc
    Poziom 42  

    A po co ci elektrozawór na dolocie? Wymieniłeś tak dużo części które cie brakują na tym schemacie że powiedziałby brak wszystkiego.

    1
  • #29 31 Maj 2011 13:46
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #30 31 Maj 2011 14:16
    kkknc
    Poziom 42