Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

projekt C.O., wymiarowanie rur i przepływu wody

brachu_sq8diett 02 May 2011 13:17 31079 15
Automation24.pl
  • #1
    brachu_sq8diett
    Level 16  
    Witam,
    Mój znajomy buduje dom. Początkowo ogrzewanie miało być wspólne z sąsiadem, ale zrezygnował z takiej opcji i chce mieć własne centralne ogrzewanie na paliwo stałe - kocioł na węgiel z podajnikiem. Projekt, który dostał uwzględnia tylko podłączenie grzejników do działającej instalacji dlatego chciałem wykonać nowy projekt. Instalacja ma być wykonana z miedzi.
    Zrobiłem obliczenia zapotrzebowania na ciepło i rozrysowałem instalację, ale nie do końca rozumiem jak wykonać obliczenia średnic rur i przepływu. Mam informacje jak obliczyć instalację ogrzewania wodnego grawitacyjnego, ale nie wiem jak to się ma do pracy z pompą obiegową.
    Może ktoś mi podpowiedzieć jak wykonać takie obliczenia poparte przykładem?
    Jeśli macie linki do stron, gdzie jest to dobrze opisane to prosiłbym o takie.
    projekt C.O., wymiarowanie rur i przepływu wody
    projekt C.O., wymiarowanie rur i przepływu wody projekt C.O., wymiarowanie rur i przepływu wody projekt C.O., wymiarowanie rur i przepływu wody
  • Automation24.pl
  • #2
    nikt_ważny
    Level 17  
    A więc słuchaj "brachu" :-) (to taki mały żart - chyba się nie pogniewasz)
    To nie jest takie proste , ale też nie jest skomplikowane.
    Wzór na obliczenie przepływu jest ogólnodostępny.
    projekt C.O., wymiarowanie rur i przepływu wody
    Istnieje także wzór na "wymiarowanie" rur , jednak jest on skomplikowany i chyba lepiej skorzystać z gotowych rozwiązań.
    Takim rozwiązaniem są specjalne tabele (dostępne w necie).
    Tabela powiązań przepływu względem średnic rur to tzw. "nomogram" doboru średnic np. przewodów C.O lub w zależności od potrzeb.(zimną wodę też się dobiera chociaż mniej rygorystycznie i trochę pod innym kątem np. ilość punktów czerpalnych i zachowanie odpowiedniego ciśnienia przy odkręconych kranach).
    Prosiłeś o przykład a więc:
    Obliczenia są dokonane dla źródła ciepła o mocy 20kW
    ΔT = 20°C
    Zapomniałem nadmienić że w tradycyjnym ogrzewaniu dwururowym prędkość przepływu powinna się zawierać w granicach 0,8 m/s (zbyt wolny przepływ to większe schłodzenie a zbyt duży to szumy instalacji , przepływ powinien się zawierać między 0,6 a 1,0 niektóre źródła podają 1,2 m/s)
    Jest to duży skrót ale na potrzeby tego wątku chyba wystarczy.
    Dla przytoczonego przykładu (20000/1,163*20 = 859,84)
    Teraz należy poszukać na nomogramie odpowiednich parametrów.
    Przepływ około 859,84
    prędkość zbliżona do 0,8 m/s
    średnica (która to przeniesie)
    projekt C.O., wymiarowanie rur i przepływu wody
    ps. Ten fragment nomogramu jest dla rur typu PEX.
    Dla innych rur są inne nomogramy.
  • #3
    marseluss_2009
    Level 24  
    co do tego "posiada wiele unikalnych właściwości m.in.energooszczędność, jest bardzo dobrym przewodnikiem ciepła," to bym się kłócił miedziucha ma temperaturę taką jak czynnik który w niej płynie właśnie dla tego że jest bardzo dobrym przewodnikiem ciepła, i w porównaniu do PP jest średnio energooszczędna
  • Helpful post
    #4
    pawol
    Level 22  
    A po co sie ścierać z obliczeniami?

    Jak już wiesz, mądrzy ludzie wynaleźli nomogramy.
    Też zgłębiałem temat ostatnio i wynalazłem je w sieci dla stali plastiku i miedzi. Patrzysz na osiach na wymagane moce, przepływy i masz średnice i prędkości cieczy. Z tych tabel wykukasz dosłownie wszystko. Np. dobierając rurę do grzejnika 2kW patrzysz na moc-prędkość i masz rurę.

    PS. Jeśli robisz w miedzi to prędkość cieczy ustal na poziomie 0,5 m/s bo powyżej masz szumy i niszczenie warstwy tlenków miedzi chroniących przed korozją.
  • Automation24.pl
  • #5
    Sja08
    Level 13  
    Witamm, pozwolę sobie odkopać stary temat gdyż w wolnym czasie chce pomóc znajomym i zamontować im ogrzewanie centralne w domu jeszcze z piecami kaflowymi. Czy ktoś słyszał o jakimś programie gdzie można podać ile i jak mocne grzejniki będą i wyskoczy jaka średnica rury powinna do nich iść? I drugie pytanie czy jeżeli przy grzejnikach mam nastawę wstępną( kryzowanie) to średnica rury jest dalej taka ważna jak bez kryzowaniania?
  • #7
    Sja08
    Level 13  
    Nie to ja wiem że przez kryzowanie mogę dopieścić każdy grzejnik i przepływ wody w nim ale czy z pieca ma wyjść rura 1 1/4" wtedy trujnik na dwie strony i już lecimy rura i 1" lub 3/4" a przy ścianach - rozdzielniach znowu zmniejszamy i już do każdego grzejnika lecimy rurka 1/2" nawet do tego co metr od rozdzielacza jak do tego 10 metrów od rozdzielni? Czy mimo kryzowania powinno się przestrzegać zasady redukowania rur czy można na to jakoś przymknąć oko?
  • #8
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Naprawdę, chcesz budować tego typu instalacje w nowym domu metodą sprzed 30 lat?
    Wyjdzie bardzo drogo i nic poza tym, instalacja w układzie otwartym za kilka lat bedzie zasyfiona czarno-rudym mułem ze względu na stały dostęp tlenu.
    A właściciel skazany na czarny syf i codzienne wizyty w kotłowni. Przecież ten nowy dom będzie służył kolejne dziesiątki lat , a już na starcie wszystko jest przestarzałe.
  • #9
    Sja08
    Level 13  
    To jakbto powinno według ciebie wyglądać?
  • #11
    Sja08
    Level 13  
    Nie no będą dwie pompki na grzejniki i podlogowke
  • #12
    krzych101
    Level 12  
    andrzej lukaszewicz wrote:
    Naprawdę, chcesz budować tego typu instalacje w nowym domu metodą sprzed 30 lat?
    Wyjdzie bardzo drogo i nic poza tym, instalacja w układzie otwartym za kilka lat bedzie zasyfiona czarno-rudym mułem ze względu na stały dostęp tlenu.
    A właściciel skazany na czarny syf i codzienne wizyty w kotłowni. Przecież ten nowy dom będzie służył kolejne dziesiątki lat , a już na starcie wszystko jest przestarzałe.


    Kolego bzdury piszesz w październiku wymieniałem jeden pion rura stalowa na rurę miedzianą fi 35 w instalacji która która została zrobiona w roku 1987 , ponieważ nowe piece powrót mają na wysokości około 40cm od podstawy , a zależało mi aby mieć w razie czego ogrzewanie grawitacyjne jak chcesz mogę ci przesłać zdjęcie rur w środku i na zewnątrz wyglądają jak nowe żadnego syfu, wodę z instalacji spuszczałem tylko przy wymianie pieca średnio raz na 10 lat bo nie było takiej potrzeby
  • #13
    Sja08
    Level 13  
    Też się z tym zgodzę że aż takiego strasznego syfu nie mam. Od 1992 roku mam ogrzewanie z pompką i grzejniki z termostatem i nic się nie zapychalo i nie zapycha. Fakt woda jest czarna jak spuszczałem ją ale to te może raz na 5 lat przy jakimś remoncie przebudowie. Także system otwarty i zapychające się układa to raczej nie u mnie. Ok ale nie odbiegajmy od tematu.
  • #14
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Syf nie zbiera się na pionie, bo niby czemu tylko w najniższych częsciach instalacji - zdejmijcie jakikolwiek grzejnik i wylejcie z niego co tam zalega. Wasze przypadki mnie nie przekonują, bo często spotykam się ze starymi instalacjami stalowymi (nawet 50-letnimi) i w pionach nic nie ma, ale na dnie kotła, grzejników jest bardzo dużo mułu. Robiłem płukanie takich instalacji i trwało to kilka godzin do zadowalającego efektu. Oczywiście mułu będzie znacznie mniej w instalacji zamknietej. Moja propozycja to wyeliminowanie kotła stałopalnego, i instalacja z rur z tworzyw sztucznych w systemie z rozdzielaczem.
    Budowa instalacji w nowym domu z pionami w miedzi + głązki + grzejniki+ kocioł podajnikowy to wyjdą już bardzo duże pieniądze, za które można zbudować nowoczesne bezobsługowe i tańsze w eksploatacji ogrzewanie przystające do aktualnych i przyszłych trędów .
  • #15
    Sja08
    Level 13  
    A czy możesz coś zaproponować co masz na myśli? Dodam że dom nie jest jakoś super docieplony, ma 10cm styropianu i ocieplony dach, okna 3 szybowe. Podłogowke w ok 20% powierzchni resztą grzejniki panelowe.
  • #16
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Moje uwagi dotyczą nowego domu i postu autora @brachu_sq8diett .