Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

projekt C.O., wymiarowanie rur i przepływu wody

brachu_sq8diett 02 May 2011 13:17 29765 15
  • #1
    brachu_sq8diett
    Level 16  
    Witam,
    Mój znajomy buduje dom. Początkowo ogrzewanie miało być wspólne z sąsiadem, ale zrezygnował z takiej opcji i chce mieć własne centralne ogrzewanie na paliwo stałe - kocioł na węgiel z podajnikiem. Projekt, który dostał uwzględnia tylko podłączenie grzejników do działającej instalacji dlatego chciałem wykonać nowy projekt. Instalacja ma być wykonana z miedzi.
    Zrobiłem obliczenia zapotrzebowania na ciepło i rozrysowałem instalację, ale nie do końca rozumiem jak wykonać obliczenia średnic rur i przepływu. Mam informacje jak obliczyć instalację ogrzewania wodnego grawitacyjnego, ale nie wiem jak to się ma do pracy z pompą obiegową.
    Może ktoś mi podpowiedzieć jak wykonać takie obliczenia poparte przykładem?
    Jeśli macie linki do stron, gdzie jest to dobrze opisane to prosiłbym o takie.
    projekt C.O., wymiarowanie rur i przepływu wody
    projekt C.O., wymiarowanie rur i przepływu wody projekt C.O., wymiarowanie rur i przepływu wody projekt C.O., wymiarowanie rur i przepływu wody
  • #2
    nikt_ważny
    Level 17  
    A więc słuchaj "brachu" :-) (to taki mały żart - chyba się nie pogniewasz)
    To nie jest takie proste , ale też nie jest skomplikowane.
    Wzór na obliczenie przepływu jest ogólnodostępny.
    projekt C.O., wymiarowanie rur i przepływu wody
    Istnieje także wzór na "wymiarowanie" rur , jednak jest on skomplikowany i chyba lepiej skorzystać z gotowych rozwiązań.
    Takim rozwiązaniem są specjalne tabele (dostępne w necie).
    Tabela powiązań przepływu względem średnic rur to tzw. "nomogram" doboru średnic np. przewodów C.O lub w zależności od potrzeb.(zimną wodę też się dobiera chociaż mniej rygorystycznie i trochę pod innym kątem np. ilość punktów czerpalnych i zachowanie odpowiedniego ciśnienia przy odkręconych kranach).
    Prosiłeś o przykład a więc:
    Obliczenia są dokonane dla źródła ciepła o mocy 20kW
    ΔT = 20°C
    Zapomniałem nadmienić że w tradycyjnym ogrzewaniu dwururowym prędkość przepływu powinna się zawierać w granicach 0,8 m/s (zbyt wolny przepływ to większe schłodzenie a zbyt duży to szumy instalacji , przepływ powinien się zawierać między 0,6 a 1,0 niektóre źródła podają 1,2 m/s)
    Jest to duży skrót ale na potrzeby tego wątku chyba wystarczy.
    Dla przytoczonego przykładu (20000/1,163*20 = 859,84)
    Teraz należy poszukać na nomogramie odpowiednich parametrów.
    Przepływ około 859,84
    prędkość zbliżona do 0,8 m/s
    średnica (która to przeniesie)
    projekt C.O., wymiarowanie rur i przepływu wody
    ps. Ten fragment nomogramu jest dla rur typu PEX.
    Dla innych rur są inne nomogramy.
  • #3
    marseluss_2009
    Level 24  
    co do tego "posiada wiele unikalnych właściwości m.in.energooszczędność, jest bardzo dobrym przewodnikiem ciepła," to bym się kłócił miedziucha ma temperaturę taką jak czynnik który w niej płynie właśnie dla tego że jest bardzo dobrym przewodnikiem ciepła, i w porównaniu do PP jest średnio energooszczędna
  • Helpful post
    #4
    pawol
    Level 22  
    A po co sie ścierać z obliczeniami?

    Jak już wiesz, mądrzy ludzie wynaleźli nomogramy.
    Też zgłębiałem temat ostatnio i wynalazłem je w sieci dla stali plastiku i miedzi. Patrzysz na osiach na wymagane moce, przepływy i masz średnice i prędkości cieczy. Z tych tabel wykukasz dosłownie wszystko. Np. dobierając rurę do grzejnika 2kW patrzysz na moc-prędkość i masz rurę.

    PS. Jeśli robisz w miedzi to prędkość cieczy ustal na poziomie 0,5 m/s bo powyżej masz szumy i niszczenie warstwy tlenków miedzi chroniących przed korozją.
  • #5
    Sja08
    Level 13  
    Witamm, pozwolę sobie odkopać stary temat gdyż w wolnym czasie chce pomóc znajomym i zamontować im ogrzewanie centralne w domu jeszcze z piecami kaflowymi. Czy ktoś słyszał o jakimś programie gdzie można podać ile i jak mocne grzejniki będą i wyskoczy jaka średnica rury powinna do nich iść? I drugie pytanie czy jeżeli przy grzejnikach mam nastawę wstępną( kryzowanie) to średnica rury jest dalej taka ważna jak bez kryzowaniania?
  • #7
    Sja08
    Level 13  
    Nie to ja wiem że przez kryzowanie mogę dopieścić każdy grzejnik i przepływ wody w nim ale czy z pieca ma wyjść rura 1 1/4" wtedy trujnik na dwie strony i już lecimy rura i 1" lub 3/4" a przy ścianach - rozdzielniach znowu zmniejszamy i już do każdego grzejnika lecimy rurka 1/2" nawet do tego co metr od rozdzielacza jak do tego 10 metrów od rozdzielni? Czy mimo kryzowania powinno się przestrzegać zasady redukowania rur czy można na to jakoś przymknąć oko?
  • #8
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Naprawdę, chcesz budować tego typu instalacje w nowym domu metodą sprzed 30 lat?
    Wyjdzie bardzo drogo i nic poza tym, instalacja w układzie otwartym za kilka lat bedzie zasyfiona czarno-rudym mułem ze względu na stały dostęp tlenu.
    A właściciel skazany na czarny syf i codzienne wizyty w kotłowni. Przecież ten nowy dom będzie służył kolejne dziesiątki lat , a już na starcie wszystko jest przestarzałe.
  • #9
    Sja08
    Level 13  
    To jakbto powinno według ciebie wyglądać?
  • #11
    Sja08
    Level 13  
    Nie no będą dwie pompki na grzejniki i podlogowke
  • #12
    krzych101
    Level 12  
    andrzej lukaszewicz wrote:
    Naprawdę, chcesz budować tego typu instalacje w nowym domu metodą sprzed 30 lat?
    Wyjdzie bardzo drogo i nic poza tym, instalacja w układzie otwartym za kilka lat bedzie zasyfiona czarno-rudym mułem ze względu na stały dostęp tlenu.
    A właściciel skazany na czarny syf i codzienne wizyty w kotłowni. Przecież ten nowy dom będzie służył kolejne dziesiątki lat , a już na starcie wszystko jest przestarzałe.


    Kolego bzdury piszesz w październiku wymieniałem jeden pion rura stalowa na rurę miedzianą fi 35 w instalacji która która została zrobiona w roku 1987 , ponieważ nowe piece powrót mają na wysokości około 40cm od podstawy , a zależało mi aby mieć w razie czego ogrzewanie grawitacyjne jak chcesz mogę ci przesłać zdjęcie rur w środku i na zewnątrz wyglądają jak nowe żadnego syfu, wodę z instalacji spuszczałem tylko przy wymianie pieca średnio raz na 10 lat bo nie było takiej potrzeby
  • #13
    Sja08
    Level 13  
    Też się z tym zgodzę że aż takiego strasznego syfu nie mam. Od 1992 roku mam ogrzewanie z pompką i grzejniki z termostatem i nic się nie zapychalo i nie zapycha. Fakt woda jest czarna jak spuszczałem ją ale to te może raz na 5 lat przy jakimś remoncie przebudowie. Także system otwarty i zapychające się układa to raczej nie u mnie. Ok ale nie odbiegajmy od tematu.
  • #14
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Syf nie zbiera się na pionie, bo niby czemu tylko w najniższych częsciach instalacji - zdejmijcie jakikolwiek grzejnik i wylejcie z niego co tam zalega. Wasze przypadki mnie nie przekonują, bo często spotykam się ze starymi instalacjami stalowymi (nawet 50-letnimi) i w pionach nic nie ma, ale na dnie kotła, grzejników jest bardzo dużo mułu. Robiłem płukanie takich instalacji i trwało to kilka godzin do zadowalającego efektu. Oczywiście mułu będzie znacznie mniej w instalacji zamknietej. Moja propozycja to wyeliminowanie kotła stałopalnego, i instalacja z rur z tworzyw sztucznych w systemie z rozdzielaczem.
    Budowa instalacji w nowym domu z pionami w miedzi + głązki + grzejniki+ kocioł podajnikowy to wyjdą już bardzo duże pieniądze, za które można zbudować nowoczesne bezobsługowe i tańsze w eksploatacji ogrzewanie przystające do aktualnych i przyszłych trędów .
  • #15
    Sja08
    Level 13  
    A czy możesz coś zaproponować co masz na myśli? Dodam że dom nie jest jakoś super docieplony, ma 10cm styropianu i ocieplony dach, okna 3 szybowe. Podłogowke w ok 20% powierzchni resztą grzejniki panelowe.
  • #16
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Moje uwagi dotyczą nowego domu i postu autora @brachu_sq8diett .