Jest to czujnik prędkości z opla montowany między linkę a skrzynię biegów.
Jest to układ z hallotronem, Który by był zamocowany na butli koło magnesów.
Do tego taki układ z diodami jako wskaźnik poziomu zamontowany na desce w aucie.
Teraz moje pytanie czy zadziała ten układ z tym czujnikiem ewentualnie jakie poprawki wprowadzić?
Z tego "zestawu" nic Ci nie wyjdzie.
Informacja o ilości gazu LPG w zbiorniku może być uzyskana tylko poprzez zważenie zbiornika (dopóki w zbiorniku jest gaz i ciecz, to ciśnienie nie zależy od napełnienia!).
Twój czujnik halotronowy daje impuls przy pojawieniu się w jego pobliżu pola magnetycznego, tego nie da się wykorzystać do ważenia zbiornika.
Aby mieć wskazania proporcjonalne, trzeba mieć przetwornik proporcjonalny.
Hallotron z miernika prędkości jest zwykle "nieliniowy", bo tylko daje impuls "zero - jeden" przy przejściu magnesu, ale jeżeli potrafisz go sprzęgnąć z wagą tak, aby jego sygnał zmieniał się liniowo zgodnie z wagą butli, to nie ma problemu (osobiście wątpię, aby Ci się to udało).
Do ważenia bardziej przydatny jest tensometr, naklejony na płaskie pióro sprężyny, na której opiera się butla, a jeżeli jest już jakaś waga ze wskazówką, to można raczej pomyśleć o jakimś układzie optycznym (nie wyobrażam sobie klejenia magnesu na wskazówkę ...).
Tak jak pisze Rzuuf - czujnik halla z prędkościomierza to nie to samo co zastosował Shahabbas w swojej konstrukcji. Ten pierwszy działa jak zwykły przełącznik zamknij-otwórz, ten drugi daje sygnał analogowy proporcjonalny do kąta linii sił pola magnetycznego (Rotary Position Sensor). W Elfie taki czujnik kosztuje 30zł + wysyłka (MLX90316KDC-PPA).
PS: przeczytaj dokładnie co pisze Shahabbas - konieczne są modyfikacje oryginalnego wskaźnika na butli.
Czyi za dużo nie zaoszczędzisz, gotowe czujniki kosztują około 40zł plus przesyłka. Są różne rodzaje np WPG-2 i WPG-4 w których zmienia się rezystancja i WPGH-1 z czujnikiem halla tak jak tu i liniowym wyjściem napięciowym 0-5V. Ten ostatni wg mnie najlepszy bo sam taki mam w samochodzie i zadowolony jestem z jego wskazań.
Nie nazywaj mechaników "magikami", chyba że celowo chcesz ich obrażać.
Ok zdobyłem takie coś jest to płytka od pełnego wskazania gazu ale nie wykorzystana w pełni.
nie ma na niej oporników, są puste pola a te kilka co widać to tylko zwory bo mają oznaczenie 0
Moje pytanie jest takie jakie wlutować oporniki by zakres był od 30Ω do 300Ω
bo na takich zakresach działa wskaźnik od benzyny w moim aucie.
Zdobyłem taki wskaźnik jak na fotce wyżej firmy brc.
Pełne wskazanie od 0-90 ohm.
W moim przypadku wskaźnik w aucie działa od 30 do 300 Ohm malejąco.
Wlutowałem do tego wskaźnika opornik 30 Ohm i mam teraz od 30-120 Ohm, podłączając go pod wskaźnik na zegarach przy pustej butli wskazuje mi połowę zbiornika.
Macie jakieś pomysły by ten czujnik miał zakres od 30-300 Ohm
ja ten temat wałkuje juz od tygodnia generlanie sa tez czujniki brc 0-120 ohm a moj wskaznik ma zakres od 70 do 200 wiec na wyjsciu sygnału z czujnika dałem opornik 70 ohm i chodzi tylko ze w wskaniku brc posta butla jest przy 0 ohm a w wskazniku przy 200 wiec wskanik działa na odwrot i tu moje pyatnie czy zna ktos jakis układ zeby zmieniał opornosc z rosnacej na malejaca chwilowo rozwiozałem ten problem bo odwriciłem wskanik na butli i zamontowałem go do gory nogami i działa natomiast to jest troche druciarstwo i chce to zrobic tak zeby miało rece i nogi
czyli musze rozebrac wskaznik i rozumiem ze mam tam jest jakis opornik i mam go przelutowac na odwrot sory za takie pytania ale jestem troche lewy w tych sprawach elektronicznych
Żeby to zrobić dobrze to:
1. Trzeba znać charakterystykę wskaźnika na tablicy (znać jakiemu wskazaniu odpowiada jaka oporność).
2. Trzeba znać charakterystykę pływaka w butli (znać jakiemu kątowi wychylenia odpowiada jaka pojemność).
3. Wskaźnik trzeba rozebrać i założyć tam takie rezystory aby odpowiadały charakterystyce zegara na tablicy.
4. Należy zmienić układ połączeń na wskaźniku - zamienić "końcami" wyjście z drabinki rezystorów aby odwrócić wskazania.
Więc tak ja już swój wskaźnik montowałem wskazuje dobrze i tak jak chciałem.
Więc tak co potrzeba
1. wielozawór brc taki jak na fotce odpowiedni do posiadanej butli czyli walec lub w koło ja swój upolowałem na szrocie.
Zapytacie dlaczego taki? już wyjaśniam: ich budowa jes tak skonstruowana że pływak z większym kółkiem napędza ośkę z mały kółkiem i zamocowanymi na jej drugim końcu magnesami to po pierwsze.
Po drugie są tam dwa magnesy co zwiększa skuteczność wskaźnika a nie tak jak w innych jeden walcowy zamocowany poprzecznie.
2 wskaźnik też brc ze wskazaniem malejącym lub rosnącym w zależności jaki mamy aktualnie wskaźnik w zbiorniku z benzyną, ale to już trzeba znaleźć na forach lub samemu sprawdzić.
dlaczego brc? ma większy zakres pracy ponad 180 stopni a co za tym idzie dokładniejsze wskazanie.
Po zdobyciu tych dwóch elementów zabieramy się do pracy i montażu wielozaworu we własnym zakresie- oczywiście trzeba wyjeździć lpg do końca lub zlecamy to montażystom w warsztacie gdzie zakładają lpg chociaż podejrzewam że będą kręcić nosami i nie będą chcieli tego robić.
3. oporniki najlepiej różnych wartości ja miałem z demontażu jakiegoś radia
Jak już mamy wszystko przygotowane zabieramy się do pracy
WAŻNE sprawdzamy czy zakupiony zawór ma takie same przyłącza rurek bo występują różne i trzeba będzie zmieniać
Odkręcamy rurki gazowe od wielozaworu a następnie cały wielozawór i wyjmujemy go z butli, trzeba trochę nim poprzekręcać na boki i w różne strony bo tak łatwo nie wychodzi ze względu na mały otwór w butli oraz pływak i rurki.
Jak już mamy wszystko wyjęte to analogicznie wkładamy ten nowy pamiętając o uszczelce by się nie podwinęła
Dokręcamy rurki od gazu i tu bywa nie raz kłopot bo rurki są miedziane i sztywne co utrudnia ich łatwy montaż i manewrowanie , dokręcamy je mocno by dobrze się uszczelniły i nie puszczały gazu.
Teraz zajmiemy się wskaźnikiem
Znając oporność naszego wskaźnika od benzyny musimy dobrać oporniki do naszego wskaźnika lpg
Ja zrobiłem to tak że po montażu wszystkiego pojechałem na stację lpg i zatankowałem 10 L gazu, po powrocie do domu dobrałem opornik tak by na wskaźniku od benzyny pokazywało mi wcześnie założony stan ja ustaliłem sobie że to będzie jeden słupek na wskaźniku pb bo mam digitala
Wygląda to mniej więcej tak
Aby wszystko było ok to musimy znaleźć kabel od wskazania PB i go przeciąć no i podłączyć kabel od wskazania LPG.
Można też zrobić tak że te kable od Wskazania PB i LPG podłączyć przez przekaźnik i wpiąć się w instalację od Lpg by po przełączeniu na LPG prełączyło Ze wskaźnika PB na wskaźnik LPG
no tak wszystko ładnie i pieknie tylko ja mam tki prblem ze wskaznik na butli (brc) mam w zakresie rosnacym czyli 0 ohm to pusty a 120 to pełny a zakres pracy wyswietlacza jest malejacy czyli 200ohm pusty a 70 ohm pełny i w jaki sposob odwrucic sygnał z rosnacego na malejacy ??? Rozbierałem wskaznik i tam niema zadnych opornikow ani nic tylko cos ala mała cewka jutro pstrykne zdjecie i wrzuce pokaze
Możesz to zrobić w ten sposób o ile masz taki wielozawór jak na foce którą kleiłem wcześniej że musisz odwrócić działanie pływaka tzn wyjąć wielozawór i przekręcić tą rurkę metalową o 180 stopni do której jest zamocowany pływak z przekładnią.
Wtedy będziesz miał odwrotne wskazania na czujniku jak butla będzie pusta to wskazanie będzie że pełna.