Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Moj maly traktorek SAM z Fiata126p

Jarecki Waldema 04 Maj 2011 15:31 36974 49
  • Rok temu rozpocząwszy robienie małego S.A.M.
    [mig*] Po roku wyszedł mi taki traktorek. Pokazuje kilka zdjęć i proszę o ocenę. Samo wykonanie, silnik z małego Fiata 126p. Dwie skrzynie biegów z żuka, tylny most żuka, skrócony o 50cm, tj. po 25 cm.z jednej strony i 25 cm z drugiej strony.

    Moj maly traktorek SAM z Fiata126p

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Jarecki Waldema
    Poziom 10  
    Offline 
    Jarecki Waldema napisał 20 postów o ocenie 49, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Tomaszow-Maz.. Jest z nami od 2008 roku.
  • TermopastyTermopasty
  • #2
    sonne2
    Poziom 21  
    Ogólnie wykonanie bardzo staranne. Wszystko perfect. Ale czy nie lepiej było zastosować silnik z jakiegoś diesla?
  • #3
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Podaj jakieś dane techniczne, szczegóły rozwiązań, spis komponentów i kilka zdjęć szczegółów, by twoja prezentacja przypominała inne z działu DYI.
  • #4
    wlw_wl
    Poziom 38  
    Czy te cztery rurki wokół siedziska nie budzą obaw o ewentualne nieumyślne klapnięcie na nie?
  • TermopastyTermopasty
  • #5
    Jarecki Waldema
    Poziom 10  
    Moja odpowiedz jest taka,odpowiem na wszystkie pytania które dotyczą mojego s.a.m. Rurki które są obok siedzenia to jest niedokończone zabezpieczenie przed wyleceniem z siedzenia,ten pojazd niema żadnego resorowania i to jest dla bezpieczeństwa.
  • #6
    M. S.
    Poziom 34  
    Jak chłodzisz silnik? Jak zrealizowałeś wyjście ze skrzyni biegów malucha bo widzę, że otwory na półosie są chyba zaślepione? Czy korzystasz z oryginalnego sprzęgła malucha? Może udałoby się zamieścić kolka zdjęć układu napędowego.
  • #7
    Jarecki Waldema
    Poziom 10  
    Jak ja to zrobiłem, skróciłem obudowę sprzęgła aby wałek z skrzyni biegów żuka pasował wlotu tarczy sprzęgła potem usunąwszy tuleje wielowypustu z tarczy sprzęgłowej od malucha i zanitowałem tulejkę od tarczy sprzęgłowej żuka,i tak to się kreci.Gotowy jestem na zadawanie pytań. Serdecznie pozdrawiam. Waldek.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Chłodzenie silnika wykorzystałem dmuchowe która wprowadza nawiew na szyby, nie wiem czy to wystarczy, narzazie są próby.
  • #8
    Jarecki Waldema
    Poziom 10  
    Obraz gotowy S.A.M.

    Moj maly traktorek SAM z Fiata126p
  • #9
    browarhehe
    Poziom 15  
    Jak się sprawuje ? ile pali na godzinę ?
    masz podnośnik ?
    zapodaj wiecej fotek napędu i reszty
  • #10
    Brutus_gsm
    Poziom 25  
    Można prosić o więcej zdjęć? Wykonanie super. Maskę i inne elementy spawałeś sam?
  • #11
    Jarecki Waldema
    Poziom 10  
    To są zdjęcia przy wykonywaniu pracy mojego małego traktorka z silnika małego fiata 126p 650cm. Moj maly traktorek SAM z Fiata126p Moj maly traktorek SAM z Fiata126p Moj maly traktorek SAM z Fiata126p Moj maly traktorek SAM z Fiata126p Moj maly traktorek SAM z Fiata126p Moj maly traktorek SAM z Fiata126p Moj maly traktorek SAM z Fiata126p Moj maly traktorek SAM z Fiata126p
  • #12
    Jarecki Waldema
    Poziom 10  
    To sa dane techniczne mojego małego s.a.m. Wykonany silnika 126p.650.Tylny most od samochodu zuka,dwie przekładnie od samochodu zuka,kola z lawety,pełne nie pompowane,przednie kola od malucha.Rama została wykonana z kształtownik 80x40mm.Rosław osi 140cm.Rozmiar całego traktorek 220cm.Szerokości ramy tylnej 60cm.Szerokohttps://obrazki.elektroda.pl/1810447300_1308502060.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/9378822300_1308502061.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/3954717100_1308502063.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/2231378500_1308502065.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/7312392400_1308502067.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/8681902400_1308502068.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/1950301000_1308502070.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/4129562500_1308502072.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/7216011100_1308502074.jpg
    ści ramy przód 40cm.Rozmiar całej ramy 190cm.Wysokości do maski 120cm. Szerokości ramy od przodu 90cm.Kola tylne 6.50-20.Kola przód 135R12.Most tylny 100cm.Os przednia 100cm.Hamulce tylne indywidualne na każde kolo osobny pedał.Hamulec ręczny na oba tylne kola.Zbiornik paliwa 15-20L,umieszczony pod siedzeniem.Elektryka jak w maluchu.Siedzenie od malucha.Maska 110X50X27cm.Do czego przydatny ten maluch,odśnieżanie i koszenie trawy.
  • #14
    Jarecki Waldema
    Poziom 10  
    Jeszcze nie bylem na wadze.Serdecznie pozdrawiam Waldek.
  • #15
    marcing27
    Poziom 16  
    Jestem pod wrażeniem.Nie to że chcę go kupić ale jakby się kupiec znalazł to za ile byś go sprzedał?
  • #16
    kaziul
    Poziom 10  
    Na allegro coś takiego chodzi po jakieś 2-4 tys.
  • #17
    Jarecki Waldema
    Poziom 10  
    Naprawdę nie wiem ile taki traktorek może kosztować,jak cie to obchodzi to mogę poinformować,koszt podzespołów do wykonania takiego traktorka,to jest w granicach dwa do dwa i pól tys.Serdecznie pozdrawiam Waldek
  • #18
    leors
    Poziom 11  
    Witam serdecznie.
    Tak jak chyba każdy jestem pod wrażeniem. Gratuluje dobrej roboty.
    Ponieważ sam jestem we czesnym stadium budowy traktorka mam pytanie- jak poradziłeś sobie z przeróbką wałka sprzęgłowego drugiej skrzyni?


    Moj maly traktorek SAM z Fiata126p

    Pytam ponieważ chcę połączyć półoś wychodzącą ze skrzyni tiko ze skrzynią żuka. Półoś zakończona krzyżakiem z poloneza. Wydaje mi się że powinienem dać dodatkowe łożysko na wałku, ale nie wiem do końca jak to rozwiązać. Wałek powinien być zakończony flanszą tak jak u Ciebie. Zależy mi też na jak najmniejszej długości całego połączenia. Przesunięcie osi to ok. 30mm. Wizyty u tokarzy, frezerów podcięły mi tylko skrzydła. Twierdzą że wałek jest twardy i nie będą się męczyć, a jeśli przetoczę to będzie marchew nie do użytku. Jeśli możesz to zdradź jak to rozwiązałeś, a może ktoś z obserwatorów podpowie co powinienem zrobić?

    Pozdrawiam i z góry dziękuję
  • #19
    Jarecki Waldema
    Poziom 10  
    Ja mogę Ci doradzić tylko w tym co ja sam robiłem,gdy by to był silnik fiata 126p, mogę Ci do radzić,ale w tej sprawie co bym Ci doradził morze być źle.Ja byle mistrzem stolarskim,obecnie jestem na emeryturze i to co zrobiłem to jest odskocznia od tego co robiłem prawie cale życie.Bardzo serdecznie pozdrawiam.Waldek
  • #20
    leors
    Poziom 11  
    Dzięki za odzew. To że jesteś stolarzem utwierdza mnie w tym że zrobiłeś porządną rzecz. Stolarstwo jest jednym z moich zawodów, ale swoją „karierę” zakończyłem na dyplomie czeladniczym.
    Przechodząc do rzeczy. Jeśli możesz napisać lub naszkicować jak skróciłeś wałek sprzęgłowy drugiej skrzyni i zamontowałeś na nim flanszę? Co zrobiłeś z oryginalnym zafrezowaniem? Czy w jakiś sposób robiłeś nowy frez na wałku i flanszy? Widzę że nie ma tam podtrzymki która w moim wypadku będzie chyba niezbędna, ale może coś wykombinuje. Pytam bo u mnie też musi być taka flansza tylko że przykręcę do niej przegub krzyżakowy.
    Pozdrawiam
  • #21
    Jarecki Waldema
    Poziom 10  
    Dziękuję za pytania,odpowiadam, wałek sprzęgłowy z drogiej skrzyni skróciłem i obrobiłem na kwadrat, wejście w uchwycie do przykręcenia walu napędowego. Nie wiem czy to coś wyjaśnia, będę zadowolony jak Ci to pomoże.Serdecznie pozdrawiam Waldek
  • #22
    leors
    Poziom 11  
    Bardzo dziękuję za odpowiedź. Właśnie o to mi chodziło. Muszę tylko poszukać jakiegoś fachowca który podejmie się przeróbki. Dałeś mi nadzieję że to możliwe. Dopiero zaczynam więc pewnie jeszcze o niejedno będę musiał pytać. Cieszę się że tak chętnie pomagasz.
    Jeśli ktoś ma jakieś sugestie na co powinienem zwracać uwagę będę również niezmiernie wdzięczny. Mam nadzieje że i ja kiedyś będę miał okazję zademonstrować swoje dzieło.
    Pozdrawiam Leszek
  • #23
    Jarecki Waldema
    Poziom 10  
    Bardzo się ciesze ze mogłem pomoc,jak potrzebujesz a ja będę wiedział n pewno nie odmowie,w karz-da chwilę poświecę aby Ci pomóc, będę doradzał tylko to czego jestem pewien.Nie odpuszczaj stój twardo i wykonuj to co Cie cieszy.Serdecznie pozdrawiam.Waldek
  • #24
    leors
    Poziom 11  
    Witam ponownie
    trafiłem dziś do zakładu który się może podjąć skrócenia wałka sprzęgłowego i zeszlifowanie na kwadrat plus dorobienie do tego flanszy. Powiedzieli mi że mogą nawet naciąć gwint na końcu metodą szlifowania. Radość moja trwała tylko do chwili w której dowiedziałem się ile będę musiał za to zapłacić. I tu uwaga- ok 500 PLN. Zatkało mnie na całego. Sam już nie wiem czy szukać innego fachowca czy zrezygnować ze skrzyni żukowskiej. Teoretycznie powinno obyć się bez niej. Nie wiem czy dobrze liczę ale dwie skrzynie żukowskie dają na obu jedynkach przełożenie 1: 9,67 natomiast jedynka plus dyfer w skrzyni tico daje przełożenie 1: 16,73. Most żuka ma 1: 5,125 więc przy kołach 16/ 6.00 nie powinien być za szybki, a co za tym idzie dodatkowa skrzynia nie musi być konieczna. Jeśli źle liczę lub jest to głupi pomysł z jakichś innych powodów proszę mnie oświecić. Przyjmę wszystko z pokorą jako że wiem że mało wiem.
    Pozdrawiam serdecznie Leszek


    --------------


    Na pewno dodatkowe przełożenia mogłyby się przydać, chociaż do cięższych prac mam władka, a ten ma służyć do lekkiej roboty. Teoretycznie i pewnie praktycznie wszystko się zgadza. W zasadzie dość proste to o czym piszesz. Mam ten frezik ze sprzęgła. Półoś planowałem skrócić i na jej końsu zamontować przegub krzyżakowy np. z poloneza. I tak wyjdzie to dość długie ustrojstwo. I jeszcze wypadałoby pewnie dać na wałek jakieś łożysko, tylko jak?
    Pozdrawiam
  • #25
    browarhehe
    Poziom 15  
    nie musi wcale taki długi wyjść, możesz przednią oś dać pod silnikiem a nie przed
    jest pełno łożysk na allegro z mocowaniem, i w sklepach też są..
    takie z mocowaniami zielone chyba takie..
    proste rozwiązanie najlepsze, i myślę że to cię wyjdzie ze 100zł (tokarz, łożyska)
    .. a nie 500 ;)
  • #26
    leors
    Poziom 11  
    Dzięki za radę. Jutro rozejrzę się za jakimś tokarzem, chociaż ciągle zadaję sobie pytanie czy w moim przypadku druga skrzynia jest niezbędna. Wstępnie rozmierzyłem i wychodzi mi że ze skrzynią będzie miał ok 220cm. Bez skrzyni byłby znacznie krótszy. Może noc przyniesie dobrą decyzję.
    Pozdrawiam
  • #27
    Jarecki Waldema
    Poziom 10  
    Drogi kolego Leszku, coś jest nie tak,ja uwarz alem kto chce wykonać s.a.ma powinien być w obróbce metali trochę zaawansowany w spawaniu,szlifowaniu,malowaniu,bo tak będzie Ci bardzo trudno wykonać to co chcesz wykonać a koszty Cie zjedzą, poszukaj znajomego który pokarze jak to się robi, osobiście wolał bym żeby to Ty wykonał s.a.ma. Musisz się zabrać do roboty i krok po kroku będziesz wykonywał swojego s.a.ma. Przede wszystkim nie wmawiaj sobie ze czegoś nie zrobisz bardzo uwierzyć ze to wykonasz a na pewno będzie Ci lżej.Po persze musisz nabyć wiertarkę, szlifierkę kątowa, spawarkę,to co wymieniłem to kasa około zł500.Wierze ze wykonasz,Ja mogę zrozumiałym jeżykiem Ci wszystko tłumaczyć,co i jak wykonać.Serdecznie pozdrawiam. Waldek.
  • #28
    leors
    Poziom 11  
    Witam.
    Rozumiem że po tym jakie zadawałem pytania i jakie mam wątpliwości mogę sprawiać wrażenie ignoranta. Śpieszę Waldku z wyjaśnieniem że nie jest tak źle. Nie mam problemu z pracami ślusarskimi, mechanicznymi czy ze spawaniem itd. Warsztat też mam nie najgorzej wyposażony. Wiertarki, kątówki, spawarka 400A , migomat 180, tak że jest czym robić. Nie boję się roboty i nie załamuję się tylko chcę każdy szczegół dobrze przemyśleć podpierając się przy tym wiedza takich doświadczonych a zarazem sympatycznych i uczynnych ludzi jak Ty. Zdaję sobie przy ty sprawę że pewnych rzeczy sam nie przeskoczę. Mówię tu o toczeniu, frezowaniu. Pewnie niektóre prace można wykonać prostymi metodami. Ja chciałbym to zrobić z zachowaniem dbałości o takie szczegóły jak np. osiowość. Jestem pewny że mnie rozumiesz. .
    Napisałeś że wałek po ucięciu zeszlifowałeś na kwadrat. Czy sam tego dokonałeś? Jeśli tak to jaką metodą? Rozumiem, że to połączenie nie ma bicia. Po tym jak mi w pewnym zakładzie podcięli mi skrzydła śpiewając 500 za zrobienie kwadratu zastanawiałem się czy nie zrezygnować ze skrzyni żukowskiej. Z wyliczeń wyszło mi że to możliwe ale przyjmuję argumenty kol. browarhehe i postanowiłem powalczyć jeszcze. Przez myśl mi nawet nie przeszło żeby zrezygnować z budowy traktorka, a że jestem wytrwały to dopnę swego. Jutro dzień świąteczny ale od czwartku ruszam z kopyta.
    Pozdrawiam serdecznie Leszek
  • #29
    Jarecki Waldema
    Poziom 10  
    Teraz to jestem zadowolony,Ja od kogoś usłyszałem przy wykonywaniu pracy z która miałem kłopoty, usłyszałem,widzisz to co ty robisz zrobili to lodzie.I tak to się zaczęło.Chce Ci powiedzieć ze narzędzia masz leprze od moich narzędzi i wierze w twoje powodzenie,Czy Ty masz tokarkę do drewna, będzie pomocna w wyważaniu walków,chodzi oto ze zakręcasz wałek w uchwyt i kieł obracając ręcznie widzisz gdzie wałek ma bicie,wracam do obróbki walka,ja proponuję wyciąć otwór obciąć uchwyt od krzyżaka przyszykować tulejkę kwadrat, wałek starać się szlifierkom kontowa wyciąć centrycznie wsuwając na kwadrat tulejkę w otwór flaszy skręcić obie skrzynie centrycznie le teko pospawać wyjąc i bardzo dobrze wypełnić spawem,i jedna sprawa załatwiona.Wal prosto na pewno sobie poradzisz.Ja co będę wiedział pomogę bardzo chen tnie.Serdecznie pozdrawiam Waldek [ Na marginesie co Ty chcesz frezować?
  • #30
    leors
    Poziom 11  
    Niestety tokarki do drewna nie posiadam, chociaż teraz by się przydała. Z maszyn stolarskich mało co zostało. Gdy zmieniałem branżę poszły do ludzi. Nie miałem fabrycznego sprzętu, były to własne konstrukcje. Z wałkiem sprzęgłowym sprawa jest prawie rozwiązana. Znajomy zaofiarował się że zrobi mi obudowę dodatkowego łożyska z uszczelnieniem, która będzie przykręcona do skrzyni zamiast tej pokrywy z tuleją po której w oryginale chodzi łożysko sprzęgłowe. Zrobi mi też flanszę do przegubu na wieloklin wałka, wykorzystując zabierak ze sprzęgła Pozostanie mi tylko uciąć wałek na odpowiedniej długości. Facet ma swoją tokarkę, doświadczenie w obróbce metali i co najważniejsze chęci. Na piątek ma być wszystko zrobione. No, może nie wszystko, ale w tym etapie tak. Jutro zabieram się za wrzucenie silnika na ramę i zrobienie mocowań poduszek. Mocowanie skrzyni żuka po jej zmontowaniu. Co do frezowania, to myślałem że da się zafrezować inny wieloklin na wałku, przez co byłby nieco krótszy. Nie będę się jednak przejmował raptem czterema centymetrami. Jest jeszcze sporo rzeczy o które muszę zapytać ale może w trakcie postępu prac.
    Pozdrawiam Leszek