Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

voip + dwóch operatorów = sygnał 'zajęty'

michal701223 04 Maj 2011 18:05 2889 11
  • #1 04 Maj 2011 18:05
    michal701223
    Poziom 11  

    Witam,

    Parę dni temu zrezygnowałem z telefonu stacjonarnego, numer przeniosłem do halonet.pl, wykupiłem dostęp w voipdiscount.com.pl (klon Betamax) i skonfigurowałem (mam nadzieję poprawnie) modem Zyxel Prestige 2602R-61 tak aby jedno konto SIP służyło do połączeń przychodzących przez halonet.pl a drugie do wychodzących przez betamax.
    No i niby wszystko działa, tylko co jakiś czas nie można się dodzwonić na mój numer stacjonarny - najczęściej jest komunikat 'przepraszamy, wybrany numer jest zajęty' lub 'połączenie nie może być zrealizowane', czasami połączenie jest odrzucane bez jakiegokolwiek sygnału.
    Operator halonet.pl sugeruje wyłączenie w bramce voip opcji 'proszę nie przeszkadzać', której u mnie nie ma lub problemy z tel. stacjonarnym - możliwe ale mało prawdopodobne, działa od paru lat i nigdy nie było z nim tego rodzaju problemów.
    Być może problem jest w zaawansowanej konfiguracji bramki, których to domyślnych parametrów nie ruszałem (są tam jakieś czasy wyrejestrowania się z serwera i ponownego rejestrowania itp.).
    Udaje mi się odblokować taki 'zablokowany' telefon ale jest to grzebanie takie trochę 'na ślepo' w opcjach, bo moim zdaniem na pierwszy rzut oka wszystko jest OK. Poza tym ma to działać bez odblokowywania, bo nie będę przecież co parę minut sprawdzał czy mogę się do siebie dodzwonić...
    Dziś np. pomogło wyłączenie jednego konta SIP (tego z Betamax) i przełączenie systemu aby połączenia wychodzące obsługiwane były przez SIP halonet.pl. Potem wróciłem do ustawień początkowych i sygnału zajętości już nie było...

    Co to może być?

    Pozdrawiam
    Michał

  • #2 04 Maj 2011 20:46
    bogiebog
    Specjalista Sieci, Internet

    > skonfigurowałem (mam nadzieję poprawnie) modem Zyxel Prestige
    pokaż i objaśnij co zrobiłeś,

    Wydaje mi się że musisz mieć dwa osobne porty SIP przy rejestracji (jak bramka zgłasza się do dostawcy), domyślnie jest 5060 ale jak masz dwa konta to drugi musi używac innego portu SIP, np 5061, pogrzeb w ustawieniach.

  • #3 04 Maj 2011 21:42
    michal701223
    Poziom 11  

    Konfiguracja SIP1 (Betamax):
    voip + dwóch operatorów = sygnał 'zajęty'

    Konfiguracja SIP2 (halonet.pl):
    voip + dwóch operatorów = sygnał 'zajęty'

    Ustawienia zaawansowane (takie same przy SIP1 i SIP2):
    voip + dwóch operatorów = sygnał 'zajęty'

    Ustawienia dla portu telefonicznego (tu Phone1, do którego podpiąłem aparat):
    voip + dwóch operatorów = sygnał 'zajęty'

    Sekcja 'system status' odnośnie parametrów voip:
    voip + dwóch operatorów = sygnał 'zajęty'

    Myślisz, że wystarczy w ustawieniach SIP1 lub SIP2 zmienić port 5060 na inny?
    W tej chwili telefon działa tak jak powinien.

  • #4 04 Maj 2011 22:27
    bogiebog
    Specjalista Sieci, Internet

    Bym kombinował zmienić SIP Local Port,

    A w routerze masz jakieś przekierowania na port SIP Local Port ?
    Bramka VOIP i router to osobne urządzenia ?

  • #5 04 Maj 2011 23:19
    michal701223
    Poziom 11  

    bogiebog napisał:
    Bym kombinował zmienić SIP Local Port

    Spróbuję

    bogiebog napisał:
    A w routerze masz jakieś przekierowania na port SIP Local Port ?
    Bramka VOIP i router to osobne urządzenia ?

    Nie, to modem z wbudowana bramką.

  • #6 04 Maj 2011 23:23
    bogiebog
    Specjalista Sieci, Internet

    Nie ma tam jakiś logów ? aby sprawdzić czy coś ciekawego w logach jest jak dostajesz 'zajęty'.

  • #7 04 Maj 2011 23:59
    Gawcio90
    Poziom 16  

    A ja bym spróbował z dialplanem pokombinować o ile masz gdzieś w opcjach coś takiego.

  • #8 05 Maj 2011 09:42
    michal701223
    Poziom 11  

    Jak na razie działa, więc może pomogło przestawienie portu.

  • #9 05 Maj 2011 11:01
    bogiebog
    Specjalista Sieci, Internet

    No nie wiemy, bo przedtem z tym samym portem też działało.

    Nie wiem czy się da rejestrować/odrejestrować konto VOIP bez uruchamiania routera, możesz spróbować (na obu ustawieniach portów) w różnej kolejności rejestrować konta voip.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Czy w ustawieniach (zaawansowane ?) można kontrolować porty RTP ?
    Wtedy trzeba ustawić osobny zakres portów RTP dla każdego konta także.

  • #10 05 Maj 2011 14:41
    michal701223
    Poziom 11  

    bogiebog napisał:
    No nie wiemy, bo przedtem z tym samym portem też działało.

    Już nie działa :(
    Teraz jak dzwonię na niego z komórki dostaję komunikat 'usługa niedostępna'.

    bogiebog napisał:
    Czy w ustawieniach (zaawansowane ?) można kontrolować porty RTP ?
    Wtedy trzeba ustawić osobny zakres portów RTP dla każdego konta także.

    Można. W tej chwili dla obu kont SIP mam takie ustawienia:
    voip + dwóch operatorów = sygnał 'zajęty'
    Czyli zmienić zakresy żeby się nie pokrywały?

    Zmieniłem. Nie pomogło :(
    Jak na razie nie mogę przywrócić go do życia. Z komórki wogóle nie zestawia połączenia - komunikat 'usługa niedostępna' bez żadnego sygnału.
    W logach nic nie ma. Gdy dzwonię z voipa to połączenie się udaje i widać to w logach...
    Resetowałem modem/voip, też nie pomogło.

    Dodano po 1 [godziny] 12 [minuty]:

    A teraz działa.
    Co ciekawe od ostatniego postu na forum nic nie zmieniałem...

    Gdzie w necie znajdę więcej informacji na temat usługi voip, konfiguracji, portach itp?

    Dodano po 6 [minuty]:

    Co ciekawe w oknie statusu widać takie coś:
    voip + dwóch operatorów = sygnał 'zajęty'

    SIP2 to halonet.pl gdzie mam zarejestrowany numer stacjonarny. Jak toto działa bez zarejestrowania?

  • Pomocny post
    #11 05 Maj 2011 15:50
    bogiebog
    Specjalista Sieci, Internet

    > Gdzie w necie znajdę więcej informacji na temat usługi voip, konfiguracji, portach itp?

    gulgaj: VOIP SIP RTP

    > Jak toto działa bez zarejestrowania?
    bez podglądu pakietów (wirehsark-iem) na porcie WAN routera to metoda prób i błędów zostaje.

    Może można jakieś logi diagnostyczne załączyć ?, w routerach czasem można przekierować logi na komputer, grzeb w ustawienach, guglaj.

    Dodano po 46 [minuty]:

    Wygląda że zyxel ma super logging, wszystko co chcesz
    Zainstaluj KIWI log na komputerze i ustaw zyxela aby wysyłał Unix Syslog do twojego komputera, Log [x]SIP, [x]RTP,

    log facility = Debug (nie ma ? a co jest ?)

  • #12 08 Maj 2011 11:26
    michal701223
    Poziom 11  

    Nadal walczę.

    Na razie doszedłem do tego, że prawdopodobnie dwa konta SIP jakoś na siebie wpływają, bo jak wyłączę SIP Betamaxa i zostawię halonet.pl to można się do mnie dodzwonić, po włączeniu Betamaxa już nie zawsze.
    W logach nic nie ma gdy mam sygnał zajętości.
    Zacząłem kombinować z ustawieniami zaawansowanymi - parametry 'expiration duration' i 'session expires' - gdzieś znalazłem że powinny być mniejsze. Na razie nie pomogło.

    Póki co szukając na różnych forach widzę, że jest spory mętlik jeśli chodzi o parametry voip. Różne urządzenia pozwalają na ustawanie różnych parametrów transmisji i połączeń, te same parametry różnie się nazywają u różnych producentów. Groch z kapustą.

    Gdzieś znalazłem link do wirtualnej centralki PBX https://www2.pbxes.com/ ale na razie jeszcze tego nie testowałem. Podobno ma to działać tak, że centralka nadzoruje ruch przychodzący i wychodzący i przekazuje do mnie informacje na jednym połączeniu. Wtedy uniknąłbym konfliktów między dwoma SIP.
    Wolałbym jednak ustawić to na moim urządzeniu. Podobno te problemy z odrzucaniem połączeń przychodzących zdarzają sę na ZyXelach, tyle że częściej na modelu, które swego czasu był w ofercie TPSA (2002 czy jakoś tak).

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo