Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skuter, Piaggio Zip/Hexagon, nadmiernie obciążona instalacja elektryczna.

narato92 04 May 2011 19:40 8571 8
IGE-XAO
  • #1
    narato92
    Level 9  
    Witam, otóż mam problem z instalacją elektryczną w moim skuterze, jest on złożony z 2 podobnych do siebie skuterów. Silnik to 180 dwusuwowy z prądnicą (z tego co mi wiadomo). Silnik pochodzi z Piaggio Hexagon/Gilera Runner FXR a reszta to normalny Piaggio Zip z 96". Problem głównie zakreśla się w obszarze przednich świateł, tylnych świateł i licznika (więcej w tej instalacji elektrycznej po prostu nie ma). A więc problem jest taki:
    - gdy są podłączone światła (i świecą), to licznik nie działa, mruga jakby miał za mało prądu, niezależnie czy silnik pracuje czy nie.
    - gdy się odłączy światła to licznik działa zupełnie normalnie i z samego akumulatora i z włączonym silnikiem
    - światła na prądzie z akumulatora bez prądnicy ledwo co świecą, tak naprawdę bardzo niewiele.
    - ładowanie działa, pokazuje 11V na wyłączonym silniku, a 14V na pracującym a nawet czasem do 15V.
    Wymyśliłem takie rozwiązanie problemu jak załączone na obrazku, chętnie bym je sprawdził fizycznie lecz nie mam diody i nie wiem jaką kupić. W skuterze światła mają łącznie (przód, tył, lampki choinkowe i wszelkie inne obciążenia) około 70-80W. Licznik nie może pobierać wiele jest to Acewell 3250H lecz nie wiem za bardzo jak sprawdzić jego pobór, nie jest również nigdzie opisane ani w instrukcji ani na opakowaniu. (chiński produkt, cóż poradzić). Załączam uproszczony schemat zamykający się w problemie.
    Skuter, Piaggio Zip/Hexagon, nadmiernie obciążona instalacja elektryczna.
  • IGE-XAO
  • #2
    Staszek49
    Level 35  
    Kolego moim zdaniem Twój problem wynika z dużego obciążenia (prądnicy) alternatora. Myślę, że w reflektorze masz zbyt "silną" żarówkę tradycyjną lub halogenową, plus pozostałe i dodatkowe oświetlenie oraz ładowanie akumulatora - w sumie przekraczają możliwości alternatora. Stąd też zauważone przez Ciebie niesprawności elektryki w skuterze jak np. dot. wskazań licznika itd..
    W starszych skuterach przeważnie stosowano żarówki reflektorowe o mocy 25/25 W lub dwie po 15 W. Pomaga w tym temacie przezwojenie cewek "prądnicy".
  • IGE-XAO
  • #3
    narato92
    Level 9  
    Wątpię by to pomogło ale zawsze można spróbować. Co do żarówek to na przedzie dwie po 25W i do tego jeszcze tył (pozycja + stop). Ciężko takie żarówki dostać bo mają specjalne kołnierze, więc nawet jakbym chciał zmienić na LEDy to niewiele tu zdziałam. Co do przezwojenia. Jakie są koszta takiej operacji? Gdzie można coś takiego wykonać? Pochodzę z targówka więc prosiłbym o informacje z mojej okolicy albo jak taki warsztat/usługa się nazywa, czego mam szukać?
    No ale tak poza problemem z prądnicą to mój pomysł rozwiązania problemu byłby dobry?
  • #4
    mczapski
    Level 39  
    Kolega nieco za mało wie o swoim pojeździe więc doradzić będzie trudno. Ale 11 V na akumulatorze trudno uznać za poprawne (myślę , że chodzi o instalację 12 V). Z reguły światła główne nie są zasilane z akumulatora więc związek licznika ze światłami niewielki. Chyba, że jest to efekt przeróbek. A zatem pytanie: ile przewodów elektrycznych wychodzi z silnika (prądnicy)? Czy jest i jak funkcjonuje regulator napięcia? Jaki rodzaj zapłonu?
    Twoja propozycja z rysunku bardzo teoretyczna, ponieważ nie uwzględnia instalacji pojazdu.
  • #5
    narato92
    Level 9  
    11V na akumulatorze jest bo akumulator jest umierający i pełni jedynie funkcję "jakiegokolwiek akumulatora by nie zepsuć regulatora napięcia, który potrzebuje akumulatora".
    U mnie w instalacji światła są zasilane z wiązki, akumulator jest połączony do regulatora i na tym połączeniu są również światła.
    Jak już mówiłem instalacja elektryczna to połączenie 2 różnych instalacji elektrycznych.
    Z prądnicy idą 2 żółte przewody. (dodatkowo jeszcze masa do wyłączenia iskry) W sumie teraz dopiero wpadłem na pomysł by je zamienić miejscami, możliwe że to sprawia problem.
    Jest regulator napięcia. Jak działa, skąd mam wiedzieć? Gdybym wiedział to bym sobie zrobił a nie kupił nowy z niemiec za 400zł.
    Rodzaj zapłonu, no tu mnie uziemiłeś, jak robie w skuterach od 4 lat to nikt nigdy mnie o to nie zapytał. Opiszę Ci to może Ci to coś powie. Zapłon idąc od świecy.
    Mamy cewkę która jest zmasowana i połączona tylko jednym kablem z modułem zapłonowym. Moduł zapłonowy jest połączony wiązką 4 kabli połączone z silnikiem. (z prądnicą? z dzwonem zwanym magneto?)
    Moja propozycja rysunku uwzglednia całą instalacje elektryczną, czego więcej chcesz w niej szukać? Przyznaje że pominełem regulator napięcia który pełni funkcję prostownika dla prądnicy ale to niewielki uskok. Na pytanie: kierunkowskazy, czy deska rozdzielcza odpowiem że nie ma, a funkcję deski rozdzielczej przejął licznik Acewell 3250H.
    Pozdrawiam, Patryk.

    Załączam schematy elektryczne związane z silnikiem:
    http://pptasinski.pl/schemat1.jpg
    http://pptasinski.pl/schemat2.jpg
    Są umieszczone na moim serwerze.
  • Helpful post
    #6
    BANANvanDYK
    Level 39  
    http://www.motelek.net/andere/scooter/piaggio_skr125.png
    Alternator ma wystarczającą wydajność aby pociągnąć to wszystko.

    Problem prawdopodobnie tkwi w uszkodzonym uzwojeniu alternatora lub nieodpowiednim, ewentualnie źle podłączonym regulatorem napięcia. To jest typowy regulator, że tak powiem "dwufazowy", używany w alternatorach z cewką "bezmasową". Jest to mostek Graetza i dwa tyrystory ograniczające napiecie, po jednym na "fazę" alternatora.

    Swoją drogą, 4 lata jesteś mechanikiem motocylkowym, ale jak widać jeszcze wiele musisz się nauczyć, bo podstaw nie znasz.
  • #7
    narato92
    Level 9  
    Człowiek całe życie się uczy :) Czyli naprawa tego uzwojenia, tak? Mechanik w sumie nie elektryk ale informację zawszę przyjmę.
    Co do złego podłączenia, uważasz że ma znaczenie który żółty idzie w który żółty? Bo mogę spróbować zmienić, innej opcji złego połączenia regulatora nie widzę.
  • #8
    BANANvanDYK
    Level 39  
    Który przewód żółty, to nie ma znaczenia.
    Sprawdź wydajność statora podłączając obciążenie w postaci żarówek o łącznej mocy 150W. Uruchom silnik i ostrożnie zwiększaj obroty. Jeśli nie uzyska się odpowiedniej mocy to wiadomo że uzwojenie jest uszkodzone. Sprawdź jeszcze dla pewności czy uzwojenie nie ma przypadkiem gdzieś zwarcia do masy, wówczas to regulator nie będzie działać poprawnie co skończy się jego uszkodzeniem.
  • #9
    narato92
    Level 9  
    Dziś zawożę skuter do elektryka motocyklowego. Jak on się z nim rozprawi to zdam wam relację. Słyszałem że Cyklo Motor Elektryk jest jednym z najlepszych w Warszawie. Zobaczymy :)