Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Gol3 1,4 94r - ciągle mruga kontrolka płynu chłodniczego.

skaktus 05 May 2011 16:41 29888 37
  • #1
    skaktus
    Level 37  
    Witam.

    Pojawił się u mnie problem z poziomem płynu chłodniczego.

    W zeszłą sobotę wymieniłem licznik w aucie - stary licznik zastąpiłem nowym z Seata Cordoby (oba z benzynowego, poj 1,4). W sumie miałem w aucie już 3 liczniki, a mianowicie:

    - nr 1 -pierwszy licznik montowany fabrycznie padł 2 lata temu
    - nr 2 -zakupiłem używany licznik z wersji 1,8 korzystałem z niego rok czasu
    - nr 3 -licznik z Cordoby, ma takie samo wyskalowanie jak licznik nr 1, z licznika nr 1 wlutowałem pamięć do licznika z Seata, czyli nr 3



    Ruszyłem w trasę z nowym licznikiem wszystko ładnie pięknie, ale zaczęła mrugać kontrolka niskiego stanu płynu chłodzniego. Myślę sobie - albo licznik wariuje po zmianie pamięci albo faktycznie płynu jest mało, choć poprzednik nie mrugał. Sprawdzam zbiornik z płynem - totalnie sucho, płynu praktycznie nie ma-ledwo na dnie.

    Dolewam płyn do poziomu trochę ponad max. Jadę w trasę - jakieś 5 km - nic nie mruga, czyli jest ok. Następnego dnia ruszam w trasę - kontrolka znów mruga. Mieszam koło wtyku w zbiorniku, ściągam wtyczkę, zakładam ponownie. Zaraz poniżej zbiornika z płynem (lekko w lewo w dół) , mamy dodatkowe urządzenie, z wtyczką, wyglądające jak mały okrągły zbiornik. Na górze ma również wtyk z 2 przewodami, zauważam że wtyczka siedzi krzywo, poprawiam ją. W tym momencie, nie wiem skąd, dostaję strzała prądem po łapach, pomieściło naprawdę mocno...Poprawiałem wtyki przy pracującym silniku.

    Po zabiegu z wtykami kontrolka już nie mruga. Przejechałem ponad 130 km i jest ok.

    Następnego dnia ruszam w trasę, przejechałem 3 km - kontrolka znów mruga.

    Ogólnie teraz wygląda tak że po około 3 km włącza się kontrolka niskiego poziomu płynu chłodniczego. Płynu mam ponad linię max. Czujnik poziomu jest w zbiorniku, raczej wątpię w zapowietrzenie układu bo auto utrzymuje temp w trasie na poziomie 90 st (no tyć poniżej). Wentylator chłodnicy przy obecnej pogodnie włączył się tylko raz po trasie po mieście i pracował koło 20 sekund po wyłączeniu silnika.

    Jakieś sugestie ? Licznik z Cordoby oszukuje czy coś nie tak z instalacją ? Zmiana pamięci tak wpływa na licznik czy kontrolka jest niezależna od pamięci ?
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • #3
    skaktus
    Level 37  
    Witaj.

    Niestety nie sprawdzałem bo po prostu nie wiem jak.

    Jak możesz - przybliż procedurę.

    EDIT

    Poszukałem trochę w stronę sprawdzania poziomu płynu chłodniczego.

    Rozumiem że przy pełnym ma być około 200 kilo ohm.

    Jaka ma być reakcja przy wyciągniętej wtyczce - rozumiem że w tym momencie odrazu powinna mrugać kontrolka tak ? (wówczas powinno reagować jak całkowity brak płynu - czyli brak połączenia pomiędzy pinami)

    Jak coś proszę mnie poprawić.

    Jeśli te zabiegi nie przyniosą skutku co w tym momencie robić ?
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    zydanet83
    Level 14  
    Wadliwy czujnik lub zwarcie w instalacji czujnika ...
  • #6
    skaktus
    Level 37  
    Zwarcie chyba by przyniosło inny rezultat, choć mogę się mylić.
  • #7
    Zico63
    Level 37  
    To "mniejsze" to przecież zbiorniczek płynu hamulcowego!
    Gol3 1,4 94r - ciągle mruga kontrolka płynu chłodniczego.
    U mnie, poziom 3/4 zakresu MIN-MAX, to oporność rzędu MΩ czyli praktycznie otwarty, przerwa. Może u Kolegi taka "mała" oporność jest przyczyną. W Golfach często wystarczało odpięcie i dokładne umycie zbiorniczka z wewnętrznym czujnikiem.

    skaktus wrote:
    W tym momencie, nie wiem skąd, dostaję strzała prądem po łapach, pomieściło naprawdę mocno...

    Może Golfik ma już dość, może chce spokojnie pożyć...? :D
  • #8
    skaktus
    Level 37  
    Zico63 - czy aby na 100% dobrze piszesz ? Z tego co wyszukałem na WWW zdobyłem takie info na elektrodzie:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic750542.html


    Quote:
    ( pusty przerwa,pełny ok.200 K.ohmów.)


    A ty napisałeś:

    Quote:
    U mnie, poziom 3/4 zakresu MIN-MAX, to oporność rzędu MΩ czyli praktycznie otwarty, przerwa.


    Czyli na odwrót...

    Zico63 wrote:
    Może Golfik ma już dość, może chce spokojnie pożyć...?


    Hehe, chyba ma mnie dość. Ja mu chcę dobrze a ten mnie z kopniaka...
  • #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    skaktus
    Level 37  
    Ok, wciąż szukam i rozumiem to tak:

    -jest płyn - mamy oporność rzędu 200 kilo ohm
    -brak płynu - całkowity brak przewodności

    Czy dobrze zrozumiałem ?

    Jeśli nie, proszę o poprawę, jeśli dobrze napisałem, proszę o potwierdzenie.

    Dzięki w ogóle za udzielanie się w temacie i nakierowanie.

    Co do zbiornika płynu hamulcowego - w jego okolicach coś dotknąłem i dostałem po łapach prądem... Nie mam pojęcia czego dotykałem ale chyba nic nie powinno "strzelać" w tym miejscu.
  • #11
    User removed account
    User removed account  
  • #12
    Zico63
    Level 37  
    Motronic wrote:
    Kolego, widzisz na bukłaczku wtyczkę czujnika? Nawet jest nań pewnie opisana-G67 i strzała.
    To zwykły czujnik zwierno-rozwierny

    Chodzi jednak o G32 i jest to przetwornik, potencjometr
    Gol3 1,4 94r - ciągle mruga kontrolka płynu chłodniczego.

    Z opornośnościami jest (u mnie) - jak napisałem; a płynu nie spuszczałem, by się przekonać co będzie na pustym :sm31:
  • #14
    Zico63
    Level 37  
    O rany! Kolego, daj spokój - G12 to typ nowszego płynu chłodzącego, zastąpił G11. G12 i strzałka oraz rysunek otwartej książki to po to by szukać o tym informacji w instrukcji obsługi: albo inaczej: "nie dotykaj bez przeczytania o tym"!
    Gol3 1,4 94r - ciągle mruga kontrolka płynu chłodniczego.


    Jak pisałem, mam ok.12MΩ oporności przy 3/4 zakresu poziomu płynu. Nie było mi potrzebne mierzenie na pusto, nie zmierzyłem jak kiedyś czyściłem i, mimo chęci, tej drugiej wartości podać nie potrafię.
  • #15
    skaktus
    Level 37  
    Motronic - u mnie na zbiorniku nie pisze jaki to G, mam tylko zaznaczone min/max i to wszystko.

    W takim razie, proszę was o napisanie jaka powinna być oporność na pełnym zbiorniku?

    Zico63 napisał że u siebie na 3/4 zapełnienia ma 200 kilo ohm, to jaka powinna być oporność na pustym - niższa ? Wyższa ?

    Skoro moje poprzednie myślenie jest złe tj/:

    Quote:

    -jest płyn - mamy oporność rzędu 200 kilo ohm
    -brak płynu - całkowity brak przewodności


    To ja za bardzo tutaj się pogubiłem. Jest to czujnik na bazie elektrod zanurzonych w cieczy, czujnik z kontaktronem czy może pływak z opornicą ?

    Proszę również o napisanie jaka powinna być reakcja miernika przy pełnym zbiorniku / pustym zbiorniku, a jaka auta przy wyciągniętej wtyczce, zwartej przewodem. Nie żebym nie szukał, nie chciało mi się, ale po prostu nie mogę znaleść dokładnej zasady działania tegoż miernika i tego jak dokładnie go sprawdzić aby wyeliminować wszystkie inne możliwości.

    Pozdrawiam

    EDIT

    Znalazłem też ten temat:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic750542.html

    W którym Motronic pisze:

    Quote:
    wyciągnij wtyczkę z czujnika temperatury (tego dla zegarów) jak kontrolka zgaśnie to wszystko jasne (a zapewne zgaśnie)


    To w ostatecznym rozrachunku powinno moim zdaniem wyglądać to tak:

    -wysoki poziom płynu - wysoka oporność pomiędzy elektrodami
    -niski poziom płynu - i tutaj nie wiem - oporność spada czy rośnie dalej ? sądzę że powinna spadać aż do pełnego zwarcia

    Ktoś mnie poprawi ?
  • #16
    Zico63
    Level 37  
    NIE! Koledze już się troszkę faktycznie myli. Jak mam płyn to praktycznie PRZERWA, 12 MΩ i zapewne jest tak jak na końcu POWYŻSZEGO postu Kolegi Skaktus
    skaktus wrote:

    To w ostatecznym rozrachunku powinno moim zdaniem wyglądać to tak:
    -wysoki poziom płynu - wysoka oporność pomiędzy elektrodami
    -niski poziom płynu - i tutaj nie wiem - oporność spada czy rośnie dalej ? sądzę że powinna spadać aż do pełnego zwarcia
    Ktoś mnie poprawi ?
  • #17
    skaktus
    Level 37  
    Oki, rozumiem:

    dużo płynu - przerwa-duża oporność - 12MΩ

    Jeśli kontrolka mruga (niski stan plynu) - wyjąć wtyczkę, wówczas powinna zgasnąć tak ?


    Idąc dalej - mało płynu - mała oporność - (praktycznie zwarcie-zwarcie pinów wtyku przewodem) - mruga kontrolka ?

    (pisałem tego posta w momencie kiedy Zico63 edytował posta poprzedniego)


    PS-W takim razie czujnik płynu opiera się na zasadzie:

    -elektrod - wątpię
    -kontaktronu- wątpię
    -opornicy z pływakiem - czyżby to był ten typ ?
  • #18
    Zico63
    Level 37  
    Wygląda, że coś jak w baku, od paliwa.
  • #19
    skaktus
    Level 37  
    Czyli wychodzi na to że pływak + opornica.

    Czy są jakieś inne czujniki - np. temperatury które również mogą włączać ową kontrolkę ?

    Czy tak kontrolka jest niezależna od rodzaju licznika, czy może się zdarzyć, że źle dobrany licznik będzie wciąż mrugał takową kontrolką ?
  • #20
    kkknc
    Level 43  
    Zdaje się że w niektórych wskazywała też przegrzanie, ale muszę sprawdzić. Nie mam akurat dostępu do swojego kompa z powodu urlopu.
  • #21
    skaktus
    Level 37  
    Spoko, jak byś mógł popatrz się i daj znać.

    Trafia mnie już z tą kontrolką.

    Idę pomierzyć co i jak. Auto niestety nie jest moje i muszę trochę skakać na odległości żeby cokolwiek mierzyć.
  • #22
    Jurek220
    Level 29  
    Ściągnij wtyczkę ze zbiorniczka,zewrzyj przewody i włącz zapłon.Kontrolka płynu ma mrugnąć parę razy i nie powinna się zapalić do momentu rozwarcia przewodów we wtyczce.Myślę że jasno wytłumaczyłem.
    Pozdr.
  • #23
    skaktus
    Level 37  
    Jaśniej chyba się nie da ;)

    Dziękuję!

    Wciąż czekam na info od kkknc ;)
  • #24
    Zico63
    Level 37  
    Każdy licznik sygnalizuje dojście temperatury do maksa - mruganiem kontrolki!
  • #25
    skaktus
    Level 37  
    Witajcie.

    Ręce mi opadają.

    Skoczyłem do auta, sprawdziłem opór w gnieździe zbiornika - jest nieskończony, czyli tak jak by był rozwarty.

    Sprawdzałem zachowanie licznika z Seata (licznik nr 3) z pamięcią z licznika z golfa (licznik nr 1)

    Licznik z Seata - auto na postoju - temperatura dochodzi do 90 st i stoi, włącza się wentylator - nic się nie dzieje, kontrolka nie mruga.

    Gaszę silnik.

    Odłączam wtyk, zwieram piny we wtyku drutem, zapalam auto - zero reakcji, czekam około 5 minut - nic, rozwieram zworkę, czekam - zero reakcji, zwieram ponownie zworą - zero reakcji...




    Licznik nr 2 - ten co wcześniej nie powiadomił o tym że prawie nie ma płynu. Z tułu opisany jako z Golfa 3 1,6b

    Silnik uruchomiony, wtyk wpięty w zbiornik - nic nie mruga.

    Gaszę silnik.

    Zwieram drutem, zapalam - zero reakcji - rozwieram zworę - zaczyna po chwili mrugać kontrolka...

    Z tego co napisał wcześniej kolega:

    Jurek220 wrote:
    Ściągnij wtyczkę ze zbiorniczka,zewrzyj przewody i włącz zapłon.Kontrolka płynu ma mrugnąć parę razy i nie powinna się zapalić do momentu rozwarcia przewodów we wtyczce.Myślę że jasno wytłumaczyłem.
    Pozdr.


    Tutaj licznik nr 2 i wszystko się zgadza, tylko jak to się ma do tego, że kontrolka nie mruga kiedy od początku jest rozwarta (podłączona do zbiornika który wykazuje oporność nieskończoną - miernik nie był w stanie jej zmierzyć)


    Zico63 - u mnie jeśli silnik pracuje dłuższy czas, uruchamia się wentylator a temperatura utrzymuje się na poziomie 90 st.


    Co teraz radzicie ?

    Czyżby licznik z Cordoby nie nadawał się do Golfa ? Czy to zmiana pamięci tak go zwichrowała ?
  • #26
    Zico63
    Level 37  
    Odpiąć wiatrak, choć to ryzykowne.
    Przy 105 włącza się dopiero drugi bieg wiatraka - ta temperatura, choć podwyższona, nadal nie będzie powodować alarmu. Musi Kolega dać opór rzędu 100Ω na pin czujnika dla wskaźnika temperatury
    To nie jest wyłącznik ON/OFF; może musi mieć opór z pewnego zakresu?
  • #27
    skaktus
    Level 37  
    To czy musi mieć opór w pewnym zakresie nie mam najmniejszego pojęcia.

    Szukałem na www na jakiej zasadzie to działa ale żadnych konkretów.
  • #28
    Zico63
    Level 37  
    Czyli może właśnie oszukać wskaźnik temperatury, dając bardzo mały opór, ale nie zwarcie, na pin bodaj 23 licznika i do masy. Odpięcie czujnika na silniku spowoduje wzbogacenie mieszanki, jak na ssaniu w starych wozach.
    Bo teraz to jaki jest cel Kolegi (oprócz zrozumienia działania)?
  • #29
    skaktus
    Level 37  
    Cel jest taki - chciałem zostawić licznik z Seata Cordoby, celem posiadania kontrolek (dodatkowych):

    -postojowej
    -przeciwmgielnych (przedniej i tylnej) - dorobiłem już przewody i podpięcie bezpośrednio po włącznik świateł
    -i tej najbardziej poszukiwanej - kontrolka rezerwy

    Dodatkowo licznik z Seata dodatkowo dużo szybciej reaguje na zmiany temperatury i poziomu paliwa. Licznik nr 2 który reaguje na zwieranie i rozwieranie wskazuje prawidłowy poziom paliwa bardzo opornie - jak mam pełen bak, zanim wskoczy wskazówka na full mija kilka minut. Ten z Seata potrzebuje kilku sekund. Dodatkowo mam wrażenie że jest dokładniejszy. Posiada też indeks prędkości od 0 do 200 tak jak było w oryginale.

    Jak myślicie - powrót do fabrycznej pamięci Seata (wlutowanie starej pamięci) rozwiąże problem kontrolki płynu ?
  • #30
    Zico63
    Level 37  
    No, tak. Ale Kolega chce sprawdzić czy ta kontrolka w ogóle "żyje", prawda?