Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Renex
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik dmuchawy w samochodzie

Alpha 07 Maj 2011 20:16 27590 63
  • #31 07 Maj 2011 20:16
    xixin
    Poziom 14  

    Trochę kolego Alpha skomplikowałeś sobie układ.
    1. Po co tyle tranzystorów, można mosfeta sterować bezpośrednio z Atmegi
    2. Całkowicie zbędne diody prądowe oraz driver IC2
    3. Zbędny kwarc X1 i obwód kondensatorów

    Właściwie aby ten układ spełniał swoje (Twoje zadanie) to wystarczyła by Atmega,MOSFET, stabilizator napięcia, termistor, kilka rezystorów i kondensatorów i pozostała drobnica

    Powyżej 20kHz przestaje silnik piszczeć (znaczy się, nie przestaje ale się nie słyszy)

  • Renex
  • #32 07 Maj 2011 20:23
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #33 07 Maj 2011 21:22
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Po prostu, zróbmy listę za i przeciw obu rozwiązań.
    Układ 555 - plusy:
    - prostota,
    - dostępność części i ich cena,
    - łatwość naprawy,
    - większa odporność układu na parametry zasilania;
    minusy:
    - archaiczność konstrukcji.

    Układ z procesorem -
    plusy:
    - elastyczność projektu,
    - możliwość zaimplementowania dodatkowych funkcji;
    minusy:
    - problem z serwisowaniem,
    - bardziej skomplikowana konstrukcja,
    - konieczność posiadania dodatkowego sprzętu - programatora,
    - wymagane pewne zasilanie.

    Proszę rozszerzać tą listę i argumentować.

    A tak swoją drogą, coraz bardziej narzekamy, że samochody są przeładowane elektroniką, która to przysparza coraz większych problemów, a tu proszę - procesorek do wiatraczka :D

  • #34 07 Maj 2011 21:25
    Alpha
    Poziom 18  

    Nie sądziłem, że się taka dyskusja rozpęta - wygląda to zupełnie jak spór o wyższość świąt wielkanocnych nad bożonarodzeniowymi (555 czy uC) .
    Może dajcie już spokój, co? ;)
    Na zakończenie powiem tyle: sercu bliższy jest mi 555, ale zdecydowałem się na uC i nie żałuję. Wiecej - znów bym tak zrobił!

    Przy okazji ustosunkuję się do kilku postów:

    xixin napisał:
    Trochę kolego Alpha skomplikowałeś sobie układ.
    1. Po co tyle tranzystorów, można mosfeta sterować bezpośrednio z Atmegi
    2. Całkowicie zbędne diody prądowe oraz driver IC2
    3. Zbędny kwarc X1 i obwód kondensatorów

    Właściwie aby ten układ spełniał swoje (Twoje zadanie) to wystarczyła by Atmega,MOSFET, stabilizator napięcia, termistor, kilka rezystorów i kondensatorów i pozostała drobnica

    Powyżej 20kHz przestaje silnik piszczeć (znaczy się, nie przestaje ale się nie słyszy)


    Nie można sterować mosfeta z atmegi (próbowałem tak zrobić w prototypie). Tranzystor nie otwiera się do końca ze względu na zbyt niskie napięcie bramki (5V) a to owocuje znacznym grzaniem.
    IC2 ze względu na znaczne zakłócenia w instalacjach samochodowych jest wg mnie jak najbardziej wskazany do ochrony procka.
    Nie wpadłem na inny pomysł odseparowania zasilania od sterowania niż właśnie diody mocy - chętnie poznam Twoją propozycję (oczywiście wykluczam ciągnięcie osobnego kabla zasilającego).
    Co do kwarca - zgoda - nie jest niezbędny.
    Co do częstotliwośći PWM: im większa częstotliwość, tym większe straty przy przełączaniu na mosfecie. Sugerowałbym raczej obniżanie częstotliwości, niż jej podwyższanie.
    djoy napisał:

    Witam, chciałem zapytać autora z jaką częstotliwością jest kluczowany "mosfet" oraz jak sprawuje się taki "driverek" zbudowany z elementów dyskretnych ?

    Mój układ, jak dobrze pamiętam, pracuje w okolicach 2kHz i słychać delikatny pisk. Myślę, że przy 500Hz byłby spokój.
    Driverek jak najbardziej ok - na bramce mosfeta uzyskuje się ok. 10,5V.
    dipol napisał:

    A jak często 555 się uszkadza, nie pamiętam żeby mi jakiś padł.

    Ten atmelek pracował w naprawdę ciężkich warunkach przez 3 lata - ścieżki zaśniedziałe od wilgoci, zmiany temperatur, skoki napięć... Spaliłem 3 mosfety w prototypie, wymieniałem elektrolity (wybrzuszone, Bóg raczy wiedzieć, z jakiego powodu). Proc ciągle ten sam!

    Pozdrawiam all.

  • #35 07 Maj 2011 22:05
    djoy
    Poziom 15  

    Cytat:
    Driverek jak najbardziej ok - na bramce mosfeta uzyskuje się ok. 10,5V.

    A jakie tam tranzystory siedzą bo na schemacie nie ma? Dot. T2, T3, T4, T5.

  • Renex
  • #36 07 Maj 2011 22:31
    Alpha
    Poziom 18  

    kj1 napisał:

    Przyznam, że trochę tego nie rozumiem. Silnik podłączasz do złącza U5, ale czy mógłbyś napisać w jaki sposób?
    Nie bardzo rozumiem w jaki sposób pracuje MOSFET. Czy jest równolegle z silnikiem, czy szeregowo od strony masy? Jeżeli szeregowo, to dlaczego od strony masy, a nie "+"?


    Silnik podłącza się do dwóch pierwszych styków licząc od góry. Mosfet pracuje w typowej aplikacji, wpięty szeregowo z silnikiem:
    Sterownik dmuchawy w samochodzie

    djoy napisał:
    jakie tam tranzystory siedzą bo na schemacie nie ma? Dot. T2, T3, T4, T5.

    Najzwyklejsze 3x npn+1x pnp.

    villen napisał:

    przynajmniej termometr i odpowiednie sterowanie nadmuchem w zależności od temperatury.
    ...Swój naprawiłem... łącząc nową opornicę z nowych rezystorów dużej mocy (wartości oporów oryginalnej bez problemu do znalezienia w sieci). Znajdźcie koledzy rozwiązanie prostsze....


    Pomysł z uzależnieniem prędkości dmuchawy od temperaturu jest wg mnie strzałem w płot. Nawiew stosuje się nie tylko do zmiany temperatury w aucie, ale też do odparowania szyb.
    Mogę spytać ile zapłaciłeś za te rezystory? Z pewnością ja zapłaciłbym znacznie mniej za części, nawet gdybym miał je wszystkie kupować w ELFIE ;).

  • #37 07 Maj 2011 22:33
    trance123
    Poziom 20  

    Ja bym polecił ten przełącznik z poloneza i da się dostać bezstopniowy od razu nie trzeba go wyrabiać, 0 przeróbek i jest tańszy przy dzisiejszych cenach. Mam go przy sterowaniu dmuchawy do pieca działa w kurzu i i w wyższej temp już 5 lat i nic mu nie jest.

  • #38 07 Maj 2011 22:57
    edenlubawa
    Poziom 15  

    A może autor dołożył by przełączanie sekcji nawiewu elektroniczne??
    Np, gdy szyba była by zaparowana, to uC zauważył by to poprzez czujnik wilgotności i przełączył by nawiew na szybę, można by też tak zrobić z tylną szybą.

  • #39 07 Maj 2011 23:00
    Villen
    Poziom 21  

    Alpha napisał:

    Pomysł z uzależnieniem prędkości dmuchawy od temperaturu jest wg mnie strzałem w płot. Nawiew stosuje się nie tylko do zmiany temperatury w aucie, ale też do odparowania szyb.
    Mogę spytać ile zapłaciłeś za te rezystory? Z pewnością ja zapłaciłbym znacznie mniej za części, nawet gdybym miał je wszystkie kupować w ELFIE ;).


    Czemu strzałem w płot? Toż to właśnie mikroklocek daje pole do popisu - np włączenie na chwilę <2s pierwszego biegu a następnie wyłączenie skutkowałoby włączeniem trybu auto. W każdym innym przypadku regulacja odbywała by się ręcznie. To tylko taki na szybko wymyślony przykład, ogranicza nas w zasadzie tylko własna fantazja.

    A za rezystory i nowy bezpiecznik termiczny zapłaciłem coś chyba około 30zł - najzwyklejsze, popularne białe ceramiczne, 10 watowe, łączone równolegle. Umieszczone w miejscu starej przepalonej opornicy - na plastikowej klapce tuż nad wentylatorem. Dopóki nie zajrzy się do środka nie widać żadnej modyfikacji.

  • #40 08 Maj 2011 12:19
    236759
    Użytkownik usunął konto  
  • #41 08 Maj 2011 13:29
    Mark II
    Poziom 20  

    Jeżeli straty na tranzystorze są duże, to być może należy się zastanowić nad gasikiem tłumiącym przepięcia z uzwojeń silnika.

  • #42 08 Maj 2011 14:20
    Mihó
    Poziom 27  

    Z tym regulatorem z Poloneza to nie do końca dobry pomysł. Mam taki zamontowany (póki co - do testów). Niestety mocno hałasuje. Wentylator po prostu warczy przy niskich prędkościach

  • #43 08 Maj 2011 23:55
    Smoku74
    Poziom 13  

    Bardzo mi się podoba. Jeżeli coś nowego wpadnie autorowi do głowy to zmieni laptopem, a nie lutownicą. Gdyby nieco uprościć można by całość zalać (odporność na wszystko co można spotkać w autkach) i wyprowadzić tylko port do przeprogramowania. Ot i cała przewaga procesorowych rozwiązań.

  • #44 14 Maj 2011 03:28
    netotron
    Poziom 26  

    Witam
    Edukacyjnie - OK
    Sterownik - przerost formy nad treścią. Idąc tą drogą należałoby dać M32,
    wyświetlacz graficzny koniecznie kolor (wykres pracy, mocy itd.)
    A miał zastąpić 3 poczciwe rezystory :)
    pozdrawiam

  • #45 14 Maj 2011 09:27
    Pittt
    Poziom 30  

    netotron napisał:
    Witam
    Edukacyjnie - OK
    Sterownik - przerost formy nad treścią. Idąc tą drogą należałoby dać M32,
    wyświetlacz graficzny koniecznie kolor (wykres pracy, mocy itd.)
    A miał zastąpić 3 poczciwe rezystory :)
    pozdrawiam


    A jakie one poczciwe ? Po pierwsze drogie, a po drugie nieefektywne.
    Idąc twoim tropem zamiast ściemniacza użyjesz potencjometru 100 W ?

  • #46 14 Maj 2011 22:38
    gajowy01
    Poziom 12  

    Alpha napisał:
    ...
    Nie można sterować mosfeta z atmegi (próbowałem tak zrobić w prototypie). Tranzystor nie otwiera się do końca ze względu na zbyt niskie napięcie bramki (5V) a to owocuje znacznym grzaniem.

    Można. Należało zastosować inny tranzystor. Dobrze nadaja się mosfety z płyt głównych PC. Konieczne są jednak wtórniki do zwiekszenia pradu przeładowania pojemności bramki. Konieczne są one dla fPWM rzędu dziesiątek kHz. Mam taki PWM na AT2313. Steruje silnikiem ~80W bez żadnych radiatorów na 20kHz. Zero piszczenia. Mój układ wyświetla jeszcze podane na silnik wypełnienie na 7-seg LED. Konia z rzędem temu, kto zrobi wyświetlanie na 555. Zresztą nawet gdyby nie wyświetlał, nie chciało by mi się kalibrować analoga. Wolę napisać soft - kwestia gustu.

  • #47 16 Maj 2011 22:10
    Alpha
    Poziom 18  

    gajowy01 napisał:
    Alpha napisał:
    ...
    Nie można sterować mosfeta z atmegi


    Można. Należało zastosować inny tranzystor. Dobrze nadaja się mosfety z płyt głównych PC. Konieczne są jednak wtórniki do zwiekszenia pradu przeładowania pojemności bramki.


    Czyli bezpośrednio nie można :P

    Tranzystory z płyt głównych (też jestem ich "wielbicielem", a tylu ludzi nieświadomie je wyrzuca) nie nadały się w tym przypadku, bo nie miałbym ich jak przykręcić do radiatora -są one lutowane do pcb (obudowa SOT404 lub podobna).
    Przypuszczam, że chodzi Ci o parametr VGS (gate threshold voltage) - to zdaje się napięcie konieczne do otwarcia tranzystora-im niższe tym lepiej (że niby 1,5-2V). Jednak w prototypie w którym sterowanie tranzystora szło bezpośrednio z procka, tranzystor wymieniłem ze 3 razy, a w wersji obecnej - 3 lata spokój. Ale chętnie obejszę Twoją propozycję układu do przeładowywania bramki jak i cały układ o którym wspomniałeś.
    Pozdrawiam

  • #48 19 Maj 2011 12:39
    gajowy01
    Poziom 12  

    Tak, chodzi o napięcie załączania MOSFET-a. Są produkowane tranzystory z "logic gate thresold", np. IRL540 odpowiednik IRF540. (Te z płyt PC jednak mają mniejszą RDSon.)
    Układ zwiększający prąd przeładowania jest bardzo prosty. Dwa komplementarne tranzystory w układzie OE (jak u ciebie). Do emiterów dołączona bramka MOSFET-a. Do baz dołączone wyjście procka. Między bazami a emiterami rezystor 220 - 1k. To wszystko. Nie jest może to rozwiązanie idealne, ale zupełnie wystarczające. W moim układzie bardziej od MOSFET-a grzeje się dioda między drenem, a plusem zasilania. Pomimo, że to sporych rozmiarów szczotka.

  • #49 25 Mar 2014 17:30
    kalach7
    Poziom 8  

    Mam pytanie co do podobnego zagadnienia, a nie chcę zakładać nowego tematu.

    Pracuję nad przerobieniem całego układu ogrzewania na układu elektromechaniczny (docelowo będzie to układ automatycznej klimatyzacji). Całość jest sterowana z Atmegi32, do obsługi panel z wyświetlaczem, ale do rzeczy. Mam problem z poprawnym wysterowaniem tranzystora sterującego dmuchawą nawiewu. Chciałbym zrobić to na PWM o częstotliwość około 23 kHz. Zastosowałem tranzystor IRF3711 oraz sterownik tranzystorA TC4424epa. Tranzystor się niesamowicie grzeje, na tyle, że trzeba wyłączyć wszystko po około pół mintuy. Prąd dmuchawy dochodzi do około 12A przy 100 % wypełnieniu. Co można by zrobić, żeby zmniejszyć moc traconą na tranzystorze ? Z tego co orientowałem się z innych tematów zastosowanie gotowego układu z Poloneza odpada, bo maksymalna moc dla niego to chyba 80 W, a w moim wypadku moc silnika dmuchawy to pewnie koło 144 W jeśli dobrze liczę (12A * 12 V). Załączam schemat (przepraszam za jakość, ale jak robię schematy, to rysuję je na kartce, a kolega przerysowuje do eagla ;) ).

    Sterownik dmuchawy w samochodzie

  • #54 25 Mar 2014 19:37
    HSWG
    Poziom 21  

    Diodę najlepiej przylutować do konektorów silnika. Dioda na prąd 10A. Zobacz na schemacie, jak są gaszone przepięcia generowane przez silnik podczas wyłączania mosfeta, częstotliwośc PWM ok 20kHz. Zmontowałem kilka takich układów na BUZ10, m.in. do dmuchaw samochodowych i pracują bezawaryjnie a radiator 30cm² był co najwyżej ciepły.
    Sterownik dmuchawy w samochodzie

  • #55 26 Mar 2014 19:07
    kalach7
    Poziom 8  

    Podpiąłem dziś układ z samą diodą, generalnie jest lepiej wytrzymuje trochę dłużej zanim się tragicznie nagrzeje, ale jest też minus, pojawiły się jakieś zakłócenia i jeden z przekaźników w aucie ciągle się przełącza, chyba, że daje 100 % wypełnienie to jest ok. Nie bardzo miałem dziś czas to w pełni przejrzeć, który przekaźnik, więc jutro jeszcze będę próbował zlokalizować co to może być. Można by coś jeszcze zmienić w układzie, żeby zmniejszyć straty czy raczej pozostaje większy radiator ?

  • #57 26 Mar 2014 20:29
    Alpha
    Poziom 18  

    Jeśli masz dostęp do oscyloskopu obejrzyj kształt przebiegu na bramce mosfeta - zbocza powinny być idealnie strome oraz na złączu S-D (spadek napięcia na przewodzącym tranzystorze).
    Wydaje mi się też, że ten radiator może nie wystarczyć.
    Proponuję dla testu zamienić obciążenie z indukcyjnego na rezystancyjne (żarówka) i sprawdzić, czy grzanie mosfeta będzie podobne - będziemy mieli odpowiedź, czy winą są przepięcia indukowane przez silnik, czy złe sterowanie (mało strome zbocza) ew. złe parametry tranzystora.
    Powodzenia

  • #58 27 Mar 2014 09:19
    2297995
    Użytkownik usunął konto  
  • #59 27 Mar 2014 16:31
    kalach7
    Poziom 8  

    Rezystor na bramce, czyli między bramkę a sterownik ? wcześniej go miałem, ale bazując na fakcie, że chcemy jak najszybciej wyładować pojemność bramki, to go wyrzuciłem, żeby nie ograniczać prądu. Jeśli powinien być to jakiej wielkości ? Co do grzania się diody bardziej niż tranzystora, to wczoraj jak sprawdzałem to dioda się nagrzała odrobinę, ledwo wyczuwalnie, a tranzystor gorący. Nie bardzo mam możliwość sprawdzenia tego układu z żarówką, bo mój zasilacz do testów nie wyrabia ;/

  • #60 28 Mar 2014 08:50
    2297995
    Użytkownik usunął konto