Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bieżnia Body Sculpture wyłącza zabezpieczenie

SCALLAK1 08 Maj 2011 14:38 4891 8
  • #1 08 Maj 2011 14:38
    SCALLAK1
    Poziom 2  

    Witam.
    Mam problem z bieżnią BODY SCULPTURE SINCE 1965.
    Urządzenie jednofazowe.
    Mianowicie ,po włączeniu do sieci ,uruchamia się wyświetlacz,po wybraniu programu i z chwilą naciśnięcia START, wyłącza bezpiecznik C-20A w rozdzielni głównej. Coś powoduje zwarcie u układzie.?
    Nie posiadam schematu do urządzenia.
    Po rozkręceniu i zdjęciu paska napędowego z silnika ,też te same objawy.
    Na silniku z tabliczki 180 V ,DC, komutatorowy z magnesami.
    Silnik sprawdzony na hamowni jest ok.
    Po wyjęciu płyty głównej opis jej M3216 CE-A3
    20030828
    i sprawdzaniu obwodów głównych ,okazał sie uszkodzony tranzystor
    IRG4PH50S. Po jego wymianie ,i podłączeniu całego układu. Silnik pokręcił ok.20s.na wysokich obrotach i znów zwarcie. Ponownie uszkodzony tranzystor.
    Po wykonaniu kilku tel.do serwisu, mówią "proszę kupić nową bieżnię"
    I tu mam pytanie ,co powoduje zwarcie ? Może ktoś się z takim czymś spotkał ?
    Proszę o podpowiedzi.

    Pozdrawiam Tomek

  • #2 09 Maj 2011 20:50
    gdkj
    Poziom 26  

    Witam.Kolego, tak na początek dobra rada. Na pierwsze próby po wymianie takiego tranzystora zamiast silnika podłączaj zwykłą żarówkę. Po włączeniu zasilania i naciśnięciu start żarówka powoli powinna się rozświetlać. Zapalenie jej od razu bardzo jasno oznacza ,że absolutnie nie ma sensu podłączać od razu silnika. Nie znam tej bieżni ale z reguły jest w nich tak ,że prędkość silnika (więc i pasa) jest kontrolowana z reguły magnesem i kontraktonem lub optycznie ale wtedy na silniku występuje tarcza z perforowanymi otworami. Elektronika w bieżni po starcie rozpędza silnik aż nie osiągnie on obrotów poruszających pas z prędkością jaką wskazuje wyświetlacz licznika na konsoli sterującej. W większości przypadków brak impulsów zwrotnych z kontraktonu lub optyki kończy się jakimś komunikatem error na wyświetlaczu i zatrzymaniem pasa. Są jednak i takie wynalazki w których tak nie jest a silnik rozpędza się aż do spalenia tranzystora. Gdybyś miał oscyloskop sprawdź czy na bramce tranzystora pojawia się sygnał PWM (amplituda 12 -15V).
    To tak na początek.
    Pozdrawiam.

  • #3 09 Maj 2011 21:33
    SCALLAK1
    Poziom 2  

    Witam.
    Dziękuję za zainteresowanie tematem kolego gdkj.
    Jestem na etapie zmówienia tranzystora.
    Trochę to potrwa czasowo.
    Zrobię jak mówisz.
    Czyli ,jeśli dobrze zrozumiałem ,silnik musi być obciążony taśmą bieżni ?!
    I wtedy dostaje sygnały do prędkości obrotów?
    Bo,ja puszczałem go bez obciążenia.
    Można w jakiś sposób sprawdzić te czujniki ?
    Pozdrawiam.

  • #4 10 Maj 2011 07:10
    gdkj
    Poziom 26  

    Jeżeli na silniku nie ma czujnika prędkości to taki czujnik jest na wale pasa.Jeżeli to kontaktron to możesz go sprawdzić magnesem , w jego polu między przewodami czujnika pojawi się zwarcie. Po wymianie tranzystora wpierw podłącz żarówkę zamiast silnika. Możesz to zrobić nawet teraz na jakimś tanim tranzystorze polowym z zasilacza (min. 500V) bo taki z żarówka spokojnie sobie poradzi a pozwoli ci to sprawdzić sterowanie tranzystora.
    Pozdrawiam.

  • #5 13 Lip 2011 00:26
    Ewopr
    Poziom 10  

    Kolego, czasem prozaiczne rozwiązania są najlepsze
    Bieżnia działa mniej więcej w taki sposób;
    płyta główna steruje prędkością obrotową silnika- jeśli pas nie jest smarowany (np. silikonem) powstaje duży opór więc płyta wychwytuje różnice pomiędzy tym co zadała a tym co jest- aby ochronić silnik wyłącza bieżnię np. poprzez wywalenie bezpieczników (skrajność)

  • #6 13 Lut 2012 12:30
    SCALLAK1
    Poziom 2  

    Witam.
    Po tak długim czasie.
    Dziękuję wszystkim za pomocne porady.
    Zastosowałem do silnika sterownik z allegro za 150zł.
    Silnik jest obecnie sterowany za pomocą potencjometru.
    Uważam temat za zamknięty.

  • #7 27 Mar 2012 22:30
    zet29
    Poziom 11  

    Witam

    Jeżeli temat nie został jeszcze zamknięty to podepnę się z pytaniem ponieważ mam uszkodzoną bieżnię model - MT 390EL firmy ELEKTRISCHES LAUFBAND
    Bieżnia po włączeniu i bez obciążenia działa poprawnie, lecz po upływie kilku minut zaczyna się strasznie grzać kondensator 120mF 400V na wyjściu zasilania silnika.
    Kondensator wymieniony na nowy ponieważ poprzedni nie wytrzymał i zamienił się w świecę dymną przy zasilaniu silnika niespełna 40-50V.
    Silnik 180V 4A.

    Proszę o podpowiedź co może być odpowiedzialne za takie zachowanie.

    Bieżnia Body Sculpture wyłącza zabezpieczenie
    Bieżnia Body Sculpture wyłącza zabezpieczenie
    Bieżnia Body Sculpture wyłącza zabezpieczenie

  • #8 19 Sty 2013 21:29
    eurokomputery
    Poziom 9  

    Czy tranzystor który widać na załączonym powyżej zdjęciu jest oryginalny? Widać że był wylutowywany bądź wymieniany

  • #9 25 Sty 2013 19:40
    zet29
    Poziom 11  

    Witam

    Myślę że temat jest do zamknięcia.

    W elektronice wymieniłem wszystkie tranzystory, większość elektrolitów, mostek i dalej to samo.
    Bez obciążenia pracuje normalnie, lecz pod obciążeniem zaczyna silnik buczeć i grzeje się elektrolit na wyjściu zasilania silnika
    Okazało się że bieżnia pod pasem transmisyjnym po którym się biega jest wytarta do gołej blachy i to chyba powoduje większe tarcie a co za tym idzie i większe opory, przez co nie wyrabia silnik wraz z elektroniką.
    Jeżeli się mylę to proszę o sprostowanie.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo