Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napęd bramy przesuwnej na LOGO!

krzyś5 08 Maj 2011 19:35 18681 3
  • #1 08 Maj 2011 19:35
    krzyś5
    Poziom 11  

    Pragnę zaprezentować napęd bramy przesuwnej własnej konstrukcji z wykorzystaniem modułu LOGO!. Zachęcony posiadaniem silnika z przekładnią (wymontowanego z maszyny przeznaczonej na złom) , przystąpiłem do budowy układu sterowania . Warunek jaki musiał spełniać, to kompatybilność z istniejącym napędem bramy garażowej HOME -CAME - jednym pilotem muszą być sterowane wszystkie bramy. Kupiłem odbiornik radiowy SPACE RE431SP -CAME jednokanałowy plus dwa piloty w cenie ok 200zł. Znalazłem schemat w necie na układzie UL1958, lecz w praktyce się nie sprawdził. Zaprojektowałem własny schemat
    Napęd bramy przesuwnej na LOGO!
    Kupiłem koło zębate za 50zł ,oraz 4 listwy zębate po 20zł sztuka. Zespawałem obudowę silnika, całość zamontowałem na ławie betonowej nisko ziemi- co jak się okazało pózniej było wielkim błędem. Wykonałem obudowę z plastiku ,pod którą znalazła się też cała ''elektryka''.Układ działał prawidłowo do pierwszych śniegów i mrozów. Silnik indukcyjny O.25kW 3x220V trójkat/ 3x380V gwiazda zasiliłem jedną fazą , plus kondensator co wpłynęło na obniżenie momentu rozruchowego - latem O.K, lecz przy mrozach trzeba było bramie pomagać ręcznie , czasem silnik mylił kierunki mimo prawidłowego zasilania.
    Na wiosnę przystąpiłem do modernizacji:
    - Wymieniłem przewody pod zasilanie 400V -''siła'', dołozyłem przewód 7 żyłowy domofonowy .
    - listwy zębate zmontowałem wyżej
    Napęd bramy przesuwnej na LOGO!
    - silnik z ramą przyspawałem wyżej do słupka .
    - zamontowałem nową obudowę , pod którą teraz znajduje się już tylko silnik i puszka przyłaczeniowa czujników i sygnalizacji.
    Napęd bramy przesuwnej na LOGO!
    Całość sterowania przenisłem do garazu- już nie zamarznie stycznik zimą.Postanowiłem również zmienić sterownik - już mogłem zamontować LOGO!(ze wzgledu na temp. i wilgotność).Znalazłem przykładowy program w LOGO SOFT COMFORT 6.0- który postanowiłem zaadoptować. Po wielu zmianach wyszło coś takiego:
    Napęd bramy przesuwnej na LOGO!




    A to jest schemat skrzynki:

    Napęd bramy przesuwnej na LOGO!
    Moduł LOGO! podłączony jest za pomocą złączki , dzieki której mogę go łatwo zdemontować w celu przeprogramowania.
    Napęd bramy przesuwnej na LOGO!

    W pobliżu znajduje się panel sterowniczy
    Napęd bramy przesuwnej na LOGO!
    Przewody miedzy bramą a skrzynką - ok 8metrów, włożone są do rury ''aluplex'' od ogrzewania podłogowego zasilikowanego z obu stron. Dzięki czemu wymiana przewodów nie stanowi problemu.Czujniki krańcowe są indukcyjne (na metal) zbliżeniowe o czułosci 5mm.
    Napęd bramy przesuwnej na LOGO!
    W tej chwili nie zainstalowałem jeszcze bariery laserowej-aktywnej tylko podzczas pracy bramy , stąd zwłoka ok 2sek. przed ruchem bramy. Nie mam pomysłu na wyłącznik przeciążeniowy - brama ma taką siłę że nie sposób nawet jej spowolnić trzymając ją rękoma- prąd wzrasta przy tym minimalnie. Czas otwierania/ zamykania bramy 12 sekund. przy długości 4metrów , i ciężarze ok 400kg.Zasięg sterowania radiowego to ok 40 metrów.W przypadku braku zasilania bramę można otworzyć ręcznie, co wymaga jednak sporego wysiłku.

    Napęd bramy przesuwnej na LOGO!
    Brama działa bez problemu już miesiąc, jednak czy to w pełni udana konstrukcja okaże się po zimie. A jak by co już mam kolejny pomysł - zainstalowanie kodera,co wyeliminowałoby czujniki zbliżeniowe przy bramie, lub zainstalowanie hamulca mechanicznego lub elektrycznego (prądem stalym).
    Jeżeli będą jakieś pytania to proszę pisać - chętnie odpowiem.


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • Relpol
  • #2 23 Sty 2012 11:14
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Witam
    Zrobiłem coś podobnego, sterownik na LOGO BA6 - w tym modelu można powiązać wartości liczników z długościami pętli opóźnień przekaźników czasowych LOGO i dzięki temu program umożliwia zmianę czasu ruchu bramy za pomocą przycisków kursorów na sterowniku, a także realizację spowolnienia bramy przed końcem ruchu.

    Napęd bramy przesuwnej na LOGO!

    Schemat jest nieco prostszy niż przedmówcy, poza tym zrezygnowałem z panelu sterowania ręcznego (sterowanie wyłącznie pilotem w logice EE czyli OPEN-STOP-CLOSE-STOP) a wzorując się na napędach FAAC dodałem zwalnianie pod koniec ruchu i ograniczony czas suwu bramy na wypadek niezadziałania którejś krańcówki.

    Użyłem drogi radiowej ELMES - z racji sporego zasięgu, keeloq a także nie ukrywam - niskiej ceny.

    Sterownik i droga radiowa są zabudowane w hermetycznej plastikowej puszce na słupku bramy (obawiałem się o wilgoć i mróz, sprzęt złożyłem minionego lata, teraz już połowa mokrej zimy i jak na razie wszystko chodzi bezawaryjnie, zobaczymy co będzie do wiosny) a zasilacz 12V transformatorowy własnej konstrukcji i przekaźniki silnika są w hermetycznej obudowie przy silniku.

    Krańcówki są mechaniczne, pracujące jako NO do masy - więc (nie uwzględnione na schemacie - zapomniałem o tym na etapie projektu i poprawiłem w ostatniej chwili) dorzuciłem bramki NOT na wejściach, a wejścia LOGO są podciągnięte do stanu H opornikami 4,7 kohm z plusa zasillnia a zadziałanie krańcówek wymusza stan L na wejściach.

    Podstawowa różnica między moim projektem a projektem kolegi to użycie jednofazowego rewersyjnego silnika z pralki automatycznej (starego Polara 636 BIO - tak naprawdę to 3 osobne silniki synchroniczne trójfazowe z dwoma fazami zwartymi kondensatorem we wspólnej obudowie i o wspólnym wirniku) sprzeżonego z przekładnią ze szlifierki kątowej. Zwalnianie pod koniec ruchu uzyskałem odpinając przekaźnikiem jeden z kondensatorów symulujących fazy (są 2 połaczone równolegle), sterowanie silnikiem zrobiłem na dwóch miniaturowych przekaźnikach zwierno-rozwiernych 10A/240V. Slnik ma idealny moment - można bramę z trudem zatrzymać rękami a jednocześnie napęd radzi sobie ze śniegiem i lodem na prowadnicy. Jeszcze jedna zaleta zastosowania takiego silnika - podobnie jak silniki w fabrycznych bramach jest bardzo odporny na przegrzanie na skutek zablokowania i ma wbudowany termik. Teraz jestem w trakcie dopasowywania wyłącznika amperometrycznego.

    Druga różnica to zastosowanie zamiast wózków stałej prowadnicy rurowej na całej długości bramy powiązanej z gruntem (brama ma tylko 2 rolki o półokrągłym wykroju pasujące do w/w rury) i napędu z pętli łańcucha rowerowego - brama jest blisko dużych drzew co niestety wykluczało zastosowanie klasycznych wózków i prowadnicy z profilu - nie miałem możliwości zastosowania w korzeniach odpowiednio dużych stóp fundamentowych pod 2 wózki i zrobiłem 4 mniejsze z regulacją śrubową na wypadek wzrostu drzew.

    Tak w ogóle to zastanawiam się nad celowścią samodzielnego konstruowania napędu. O ile zestawienie centrali ze sterownika LOGO (ok. 180 - 220 zł za używany starszego typu + droga radiowa w okolicy 80 zł) ma pewien sens, bo przy cenie porównywalnej z dedykowanym sterownkiem mam możliwośc dowolnej zmiany oprogramowania centralki i jednak LOGO jest dużo bardziej odporny mechanicznie i elektrycznie od włoszczyzny spod znaku Nice, FAAC i in. to napędy konstruowane "domowymi "metodami w porówaniu do fabrycznych napędów z rozsprzęglaniem, samoblokującą przekładnią i niemal hermetyczną obudową wypadają blado. Przy cenach fabrycznych napędów w okolicy 500 -600 zł konstruowanie własnego napędu, zwłaszcza jak trzeba i tak nabyć za 150-300 zł przekładnię z silnikiem trochę mija się z logiką. (no chyba że posiadamy takowy ze złomu).

  • Relpol
  • #3 19 Paź 2012 15:43
    neoswat
    Poziom 14  

    Witam! Czy po zimie czujniki indukcyjne sprawdziły się przy bramie? Czy podczas polskich mrozów nie zawieszały się? Ja właśnie kończę swoją bramę i zastosowałem krańcówki mechaniczne ponieważ czujniki indukcyjne, które kupiłem nie pracowały poprawnie przy -18 stopniach, kiedy je zamroziłem w zamrażarce :D Pozdrawiam

  • #4 19 Paź 2012 18:21
    krzyś5
    Poziom 11  

    Witam.Czujniki działają bez zarzutu , nigdy nie miałem z nimi problemu. Brama działała bez problemu przy najwiekszych mrozach zeszłej zimy.
    Może masz kiepskiej jakości te czujniki. Moje to TELEMECHANICA , uniwersalne , oczułosci min. 5mm. dość duże- gwint M15.Mogę podejrzeć jaki typ, jeśli potrzeba.
    Ostatnio'' wpadły mi w rękę '' kontrakrony z pamięcią. Przęłączają już z odległosci 25mm od zwykłego magnesu. Jakbym miał teraz budować bramę, to pewnie bym je zastosował. Nie musiałbym kombinować ze stabilizacją bramy- przypadkowa odległość od czujników.