Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podłączenie oraz rozpoznanie silnika

wolfar 08 May 2011 21:09 23558 34
  • #1
    wolfar
    Level 11  
    Witam. Mam problem z rozpoznaniem typu silnika oraz jego podłączeniem. Silnik posiada 6 zacisków oznaczonych X1, X2, Z1, Z2, U1 i U2. Na zewnątrz silnika umieszczone są dwa kondensatory C1 (100 uF) i C3 (nieopisany). Gabarytowo C1 jest większy od C3. Wnioski z pomiarów oraz sposób podłączenia w komorze zamieściłem na rysunku. Na czerwono zaznaczony jest sposób podłączenia wtyczki siłowej jednak nie próbowałem go uruchamiać – nie podoba mi się już na początku połączenie PE (różnicówka z pewnością poleci). Wydaje mi się to jest silnik jednofazowy (obecność kondensatorów, oraz brak wyprowadzeń trzech cewek). Proszę o pomoc.
  • #2
    sp3ots
    Level 38  
    Witam !
    Dodaj zdjęcie.
    A co to jest C2 1,5mm2
    W starych silnikach jednofazowych tam był wyłącznik odśrodkowy.
    Pozdrawiam. Stefan
  • #3
    wolfar
    Level 11  
    Cześć, wydaje się być kondensatorem - ładuje się przez ułamek sekundy i opór gwałtownie wzrasta do nieskończoności (1,5 mm2 - to przekrój przewodu). Ten element jest wewnątrz silnika więc nie mam pewności. Pomiary robię zwykłym multimetrem. Postaram się w jak najszybciej dodać zdjęcie (silnik ok 1,5 kW, obudowa żeberkowana, tabliczka nieczytelna). Pozdrawiam
  • #4
    sp3ots
    Level 38  
    Rozkręć silnik, dodaj zdjęcie.
    X1-X2 wyłącznik odśrodkowy, w stanie spoczynku - połączone.\
    Dodaję schemat silnika z jednym kondensatorem:
    Podłączenie oraz rozpoznanie silnika
  • #5
    wolfar
    Level 11  
    Jutro zabiorę się za rozkręcanie silnika, dziękuję za schematy

    Podłączenie oraz rozpoznanie silnika
  • Helpful post
    #6
    sp3ots
    Level 38  
    Silnik 1,1kW 220V 50Hz z wyłącznikiem odśrodkowym.
    EMA-Wiefamel Poznań
    Ten silnik po dołożeniu kondensatora 20uF równolegle do U1,X1 miał moc 1,5kW ale z kondensatorem rozruchowym 125uF. tu jest 100uF, ktoś go zmienił albo dodał 20uF.
    Dodaję oryginalny schemat silnika:
    1,1kW na bazie silnika 0,75kW i silnika
    1,5kW na bazie silnika 1,1kW
    Podłączenie oraz rozpoznanie silnika
  • #7
    wolfar
    Level 11  
    Rozkręciłem silnik, nie wiem czy dobrze zrobiłem ale wydaje mi się że łożysko było zbyt mocno wbite i nie reagował prawidłowo wewnętrzny łącznik. Obecnie jest prawidłowo obwód zamknięty przy wyłączonym silniku.

    Pozdrawiam
  • #8
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Kolego wolfar, zaczynasz kombinować. Jakie trzy fazy? To jest silnik jednofazowy i tak ma zostać. Jeżeli chcesz się upewnić czy tam ma być jeden czy dwa kondensatory, to podaj średnicę wewnętrzną i długość rdzenia stojana.
    Na tym schemacie wyrzuć wszystkie czerwone kreski, żeby potomnych w oczy nie raziły, czarne możesz jeszcze zostawić. :D
  • #9
    wolfar
    Level 11  
    Kolory przewodów w komorze przyłączeniowej:
    U2 i U1 – czerwone, Z1 i Z2 – zielone, X1 i X2 – fioletowe
    Co do rysunku z podłączeniem silnika z jednym kondensatorem to podanie w dwóch miejscach napięcia 230V (o tym samym potencjale) raczej nie spowoduje przepływu prądu, chyba że się mylę.
    Co do schematu przyłączenia w wersji dla trzech faz to tak podłączony silnik otrzymałem i chciałem się dowiedzieć czy takie podłączenie ma jakis sens. Długosci zmierzę i podam niebawem.
  • #10
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Quote:
    Co do rysunku z podłączeniem silnika z jednym kondensatorem to podanie w dwóch miejscach napięcia 230V (o tym samym potencjale) raczej nie spowoduje przepływu prądu, chyba że się mylę.

    Tak, mylisz się. Zamiast jednego (230) wstaw sobie L, a zamiast drugiego (230) wstaw sobie N. Teraz już będzie płynął prąd. :D
    Quote:
    Co do schematu przyłączenia w wersji dla trzech faz to tak podłączony silnik otrzymałem i chciałem się dowiedzieć czy takie podłączenie ma jakis sens.

    Nie ma żadnej wersji dla trzech faz, już Ci to pisałem, chyba że zależy Ci na spaleniu tego silnika, ale wtedy bezpieczniej byłoby go wrzucić do ogniska.
  • #11
    wolfar
    Level 11  
    Podłączyłem równolegle do U1 i U2 (uzwojenia pracy) mały biały kondensator o nieznanej pojemnosci. Szeregowo połączyłem wyłącznik odsrodkowy, kondensator 100uF i uzwojenie rozruchowe (Z1, Z2) i wpiąłem tak samo równolegle pod zaciski U1 i U2. L i N podałem na U1 i U2. PE wiadomo pod obudowę, Silnik ładnie się zrywa, nie grzeje, wydaje mi się ze działa poprawnie (bez obciążenia, próba ok. 10-15 min.). Pobiera w stanie jałowym ok. 4,5 A. Wyłącznik działa poprawnie (tzn. otwiera przy podaniu napięcia i zamyka przy bardzo wolnych obrotach po wczesniejszym wyłączeniu silnika). Czy poprawnie podłączyłem silnik?
  • #12
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Quote:
    Podłączyłem równolegle do U1 i U2 (uzwojenia pracy) mały biały kondensator o nieznanej pojemnosci.

    Co Ci daje tak podłączony kondensator? Przecież w Twoim poście z 18 Maj 2011 21:49 masz schemat, gdzie ten kondensator jest dołączony prawidłowo, jeśli przyjąć, że jest to silnik z dwoma kondensatorami. Oczywiście pomijając te czerwone kreski, no i trzeba dołożyć mostki w takim układzie jak na schemacie kolegi sp3ots.
  • #13
    wolfar
    Level 11  
    Dołożyłem jak kolega sp3ots radzi kondensator równolegle do U1 i U2 (ten nieznany, domyślam się ze mniejszej pojemności w myśl reguły którą gdzieś znalazłem 22uF/1kW). Mostki R1 - U1 oraz X1 i R2 mam. Poza tym zachowane są jak na schemacie dla silnika z jednym kondensatorem kolegi sp3ots wszystkie połączenia.
  • #14
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Quote:
    Dołożyłem jak kolega sp3ots radzi kondensator równolegle do U1 i U2 (ten nieznany, domyślam się ze mniejszej pojemności w myśl reguły którą gdzieś znalazłem 22uF/1kW).

    Cóż, tego stwierdzenia nie doczytałem się wcześniej w poście Stefana, było już późno więc pewnie był śpiący, pomylił się w pisaniu literek. :D
    Ten kondensator powinien być tak jak na Twoim schemacie, pomiędzy U1 i X1.
    Dobrze by było, gdybyś zmierzył pojemność tego kondensatora, zbyt duża pojemność może uszkodzić uzwojenie silnika przy takim podłączeniu.
  • #15
    wolfar
    Level 11  
    Na schemacie kolegi spo3ts uzwojenie pomocnicze jest wyłączane po rozruchu, tym się sugerowałem łącząc silnik. Czy ten schemat podłączenia silnika jest poprawny? Tutaj uzwojenie rozruchowe pracuje razem z silnikiem tylko dodatkowy kondensator jest wyłączany podczas pracy.

    Podłączenie oraz rozpoznanie silnika
  • Helpful post
    #16
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    W silnikach z jednym kondensatorem, uzwojenie rozruchowe było po rozruchu odłączane. Później zastosowano drugi kondensator włączony tak jak opisałem i w ten sposób podczas pracy wykorzystano uzwojenie rozruchowe jako uzwojenie pomocnicze, dzięki temu wzrosła moc silnika.
    Schemat kolegi sp3ots jest prawidłowy dla silnika z jednym kondensatorem, Twój ostatni schemat jest prawidłowy dla silnika z dwoma kondensatorami.
    W ten sposób z silników 0,75 kW zrobiono 1,1 kW, a z silników 1,1 kW zrobiono 1,5 kW. Nie pamiętam dobrze ale zmian w uzwojeniach nie było lub były bardzo nieznaczne. Musiałbym zajrzeć do notatek.
  • #17
    wolfar
    Level 11  
    Dziękuję za zainteresowanie oraz pomoc. Silnik po prawidłowym podłączeniu po około 15 minutach na biegu jałowym lekko się grzeje, pobiera prąd 4,8A. Jeszcze raz ogromne dzięki.
  • #18
    donek901
    Level 13  
    Witam.
    Kupiłem silnik ale nie wiem gdzie połączyć zazilanie 230V.
    Będe wdzięczny za pomoc.

    Podłączenie oraz rozpoznanie silnika
  • #19
    donek901
    Level 13  
    Silnik podłączyłem pod 5 i 6 silnik działa, ale po chwili grzeje się górny (na zdjeciu) kondensator, czy to normalne?
    Silnik ma 2,2 kw 2800 obr/min.
  • #20
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Daj dokładniejsze zdjęcie, zdejmij mostki i zrób pomiar rezystancji pomiędzy poszczególnymi wyprowadzeniami.
  • #21
    donek901
    Level 13  
    Zrobiłem pomiary bez mostków:
    1 i 5 =1 Om
    2 i 3 =4 Om
    2 i 6 =4 Om
    3 i 6 =0 Om

    Pomiar z mostkami:
    3 i 4 =5 Om
    3 i 5 =4 Om
    4 i 5 =2 Om
    4 i 6 =5 Om
    5 i 6 =4 Om

    Podłączenie oraz rozpoznanie silnika
  • #22
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Wszystko wskazuje, że zasilanie tego silnika powinno być dołączone do zacisków 2 i 3. Jednak rezystancja uzwojenia rozruchowego 1Ω wskazuje, że jest ono najprawdopodobniej spalone, co mogło się stać podczas błędnego podłączenia zasilania do zacisków 5 i 6. To samo może się tyczyć kondensatora, który się grzał.
  • #23
    donek901
    Level 13  
    Jak można to naprawić ? Czy naprawią to na gwarancji ?
  • #24
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Na gwarancji to raczej wątpię czy naprawią, poza tym ja tylko przypuszczam że może być on uszkodzony, a być może się mylę. Interpretuję tylko Twoje pomiary rezystancji. Jeżeli to nowy silnik, to powinna być przy nim instrukcja jak go podłączyć.
  • #25
    donek901
    Level 13  
    Była mała karteczka ale dla mnie niezrozumiała. Jutro dam zdjęcie.
  • #27
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    To teraz wszystko jasne, zasilanie to symbole L1 i L2, dołączasz je według schematu po lewej stronie (według Twoich oznaczeń zaciski 1 i 5). Jednak moja interpretacja rezystancji była błędna, sugerowałem się dawnym sposobem podłączania ale obecni inżynierowie nie dopuszczą żeby mogło być to zbyt proste, cóż, takie czasy. Oznacza to, że silnik może być jednak sprawny. Podłącz go i zobaczymy.
  • #28
    donek901
    Level 13  
    Podłączyłem do 1 i 5, kondensator się nie grzeje ale zagrzał się wirnik, to normalne?
  • #29
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Jak długo pracował? Grzeje się tylko wirnik czy cały silnik?
  • #30
    donek901
    Level 13  
    Pracował 1 min, grzeje się tylko wirnik.