Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmodyfikowane zasilanie radia samochodowego

09 Maj 2011 16:44 5557 26
  • Poziom 12  
    Nastała wiosna, więc chciałem wymienić radio w samochodzie, a przy okazji zmodyfikować podłączenie zasilania radia tak aby nie wyłączało się po wyciągnięciu kluczyka za stacyjki i aby nie milkło na kilka sekund podczas rozruchu silnika.

    przekaźnik bistabilny, PL-12
    dioda prostownicza, 20A
    kondensatory 4700 mikroF – dwie sztuki

    Funkcjonalność
    Po przekręceniu kluczyka w pozycję „zapłon” jeżeli radio było włączone to zaczyna grać, nie milknie w trakcie rozruchu silnika.
    Nie wyłącza się samoczynnie po wyjęciu kluczyka ze stacyjki.
    Samoczynnie wyłącza się po uruchomieniu centralnego zamka (polecenia zamknij )
    jeżeli stacyjka jest wyłączona.

    Schemat jest banalny jak ktoś będzie potrzebował to proszę dać znać to go narysuję.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 43  
    Jeśli chcesz sprzedać pomysł to raczej go tu nikt za forsę nie wymieni publicznie ale jeśli chcesz pochwalić się rozwiązaniem to schemat połączeń raczej powinien być od razu, prawda?
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 12  
    Zamiast przekaźnika bistabilnego można zastosować zwykły , ale wtedy przekaźnik musi sam się podtrzymywać (trochę inne podłączenie) i każde zamknięcie centralnego zamka przy włączonym zapłonie wyłączy nam na chwilę radio

    Oczywiście odpowiem na każde pytanie.

    Należy wykorzystać styki które zostają połączone gdy jest spełniony warunek, stacyjka (+), zamek (-)

    Po wyłączeniu stacyjki cewka nie jest zasilana ale ponieważ jest to przekaźnik bistabilny styki przekaźnika nadal są zwarte i zasilają radio. Dopiero chwilowa odwrotna polaryzacja zasilania cewki rozłącza styki przekaźnika.

    Stany zasilania cewki

    Stacyjka ,,,, centralny zamek
    + -,, zasilanie, aktywacja zasilania radia
    - -,, brak zasilania cewki przekaźnika ,radio nadal jest zasilane
    - +,, impuls zamykający , wyłączenie zasilania radia
    + +,, brak zasilania cewki przekaźnika bez zmiany stanu styków

    Czerwony przewód zasilający radio (+ 12 po stacyjce) w większości przypadków jest tylko po to aby uaktywnić radio lub go wyłączyć.
    Żółty przewód (+12 V non stop) zasila całe radio i na tej gałęzi zasilania został zrobiony bufor z kondensatorów odseparowanych od reszty instalacji dwoma diodami schottkiego po 10 A (spadek 0,3V).
    Przekaźnik bistabilny zużywa około 5 mA tylko wtedy gdy jest włączona stacyjka.
    Po wyłączeniu stacyjki układ nie zużywa prądu.
    Układ przetestowano w samochodzie z silnikiem benzynowym 3 litry radio firmy Sony.

    W załączniku schemat i opis
    Ostatnio brak jest przekaźników bistabilnych na 12 Volt ale można zastosować
    na 5 Volt dokładając w szeregu rezystor 700 ohm
    Załączniki:
  • Poziom 23  
    Ciekawe rozwiązanie, pochwalam kolegę. :D Oby więcej takich postów. :D
  • Poziom 12  
    Jestem pod wrażeniem, bardzo ciekawy pomysł.
  • Poziom 19  
    Zjarasz radio i tyle. W momencie rozruchu w sieci pojawiają się co najmniej dziwne napięcia. Ja tak spaliłem sobie komórkę (podłączona do ładowarki).
  • Poziom 12  
    "mleczakm" co ty mówisz?
    Przecież ten układ działa i nic nie może się stać.
    Zaletą jest prostota .
  • Poziom 19  
    Mówię o napięciach w sieci samochodowej w momencie rozruchu. Mi one rozwaliły komórkę, może radia są odporne na wysokie napięcia, nie mam pojęcia. Powinny być - ale w rzeczywistości jest różnie.
  • Poziom 39  
    mleczakm napisał:
    ... może radia są odporne na wysokie napięcia, nie mam pojęcia. Powinny być - ale w rzeczywistości jest różnie.

    Raczej na obniżone napięcie i nagłe zmiany napięcia .
  • Poziom 12  
    Ładowarkę miałeś jakąś "trefną" bo to ona jest odpowiedzialna za zasilanie telefonu i obniżenie napięcia z 12 v do takiego jakie potrzebuje telefon.
  • Poziom 19  
    Tak, oryginalną Sony Ericssona. Nie tylko ja uwaliłem sobie tak sprzęt, więc wiem, co mówię.
  • Poziom 12  
    Tak się rodzą mity,
    W Twoim przypadku brak jest racjonalnego wytłumaczenia.
    ja tez korzystam z ładowarek samochodowych do GPS, komórek
    i nic podobnego mi się nie przytrafiło.
  • Poziom 19  
    Gdzieś to przeczytałem, nie potrafię teraz przytoczyć źródła, potem mi się zdarzyło to samo (bo nie wierzę, że komórka zepsuła się akurat wtedy, gdy zacząłem korzystać z ładowarki samochodowej przez przypadek, i przez przypadek nie działa właśnie ładowanie.

    Nie wiem, możliwe, że były to zupełne brednie - ale przeczytałem, że alternator w momencie rozruchu sieje w sieć - i to dość znacznie tak, że mogą się tam pojawić napięcia kilka razy za wysokie. Podkreślam - nie wymyśliłem tego, nie przyśniło mi się :) jak niektórym, nie wydaje mi się, że tak może być, tylko gdzieś to przeczytałem.

    Za niskie napięcie może cokolwiek uszkodzić? Chyba tylko przewody, niedostosowane do większego prądu mogą się spalić?
  • Poziom 12  
    Alternator owszem może wygenerować wyższe napięcie ale gdy odłączymy akumulator!!! czego nie wolno robić.
    Akumulator w instalacji samochodu pełni rolę stałego obciążenia
    które stabilizuje pracę regulatora napięcia.
  • Poziom 33  
    Naprawdę ciekawe teorie...
    Mam w aucie radio podłączone osobnym obwodem z bezpiecznikiem bezpośrednio pod zasilanie, z pominięciem wszelkich przekaźników, stacyjki (wkurzało mnie to wyłączanie się podczas rozruchu) od kilku lat.
    W poprzednich autach miałem tak samo i z tego samego powodu.
    I jeszcze mi się żadne radio nie posypało jakoś.
    V.
  • Poziom 12  
    i Twoje radio nie wyłącza się na chwilę podczas rozruchu
    przy zasilaniu bezpośrednim ?
  • Poziom 33  
    A jakim cudem? Jak akumulator jest sprawny i naładowany to napięcie nie siada zbytnio, mimo, że diesel na pokładzie, bo tylko takie posiadałem i posiadam.
    Nawet w zimie, chociaż fakt, że podczas mrozów nie włączam nic przed odpaleniem auta.

    Testowane na Philipsach, Sony, VDO, jakie tylko mi się do aut zaplątały :)
    V.
  • Poziom 12  
    Moje radio na prowizorycznej instalacji bezpośredniej, kable 2,5mm i próbie rozruchu
    wyłączało się na około 3 sek, dlatego zrobiłem taka modyfikacje
    i teraz jest o.k Radio sony, akumulator 80 Ah ,silnik 3 litry benzyna
  • Poziom 33  
    Sprawdź na innym radiu dla porównania.
    Mały szczegół- nie wiem jak z nowszymi modelami, ja mam raczej nienajnowsze, może lepiej tolerują spadki napięcia? Jak znajdę chwilkę, to podłączę pod zasilacz i zjeżdżając napięciem sprawdzę, przy jakiej wartości padnie. Mam kilka różnych gratów gdzieś po kątach.
  • Poziom 39  
    Mój stary Clarion wyłączał się podczas kręcenia rozrusznikiem pomimo bezpośredniego podłączenia pod akumulator . Troszkę młodszy Pioneer robi to samo :)
  • Poziom 11  
    Witam.
    A jest możliwość zmodyfikowania zasilania VAG-COM-em (żeby nie rozbierać i nie ciąć kabli dochodzących do kostek ISO, służących do podłączenia radia, bo u mnie są bardzo krótkie i ciężko się do nich dostać) tak, żeby zasilanie było cały czas po wyjęciu kluczyków ze stacyjki? Bo za każdym razem muszę ustawiać radio (equalizer) na nowo, co już mnie to męczy i mam powoli tego dość :(
  • Poziom 31  
    Nie rozumiem w jaki sposób dodanie Twojego układu eliminuje spadek napięcia na zaciskach zasilających radio podczas rozruchu silnika. Rozumiem, że może eliminować spadek napięcia na zacisku odpowiedzialnym za podtrzymanie pamięci, bo dodałeś tam kondensator. Ale samo zasilanie? No chyba, że chodzi o to, że na końcówce żółtego przewodu są mniejsze spadki wartości napięcia niż na końcówce czerwonego... ? Ale to już wydaje mi się kwestia konkretnego samochodu. W jakimś innym aucie spadki na wyjściu z czerwonego przewodu mogą być na tyle małe, że nie przygaśnie Ci radio.
  • Poziom 21  
    Na schemacie jest mały błąd, tzn. kabelek remote powinien wychodzić za diodami a nie przed nimi, wtedy napięcie remote też będzie zabezpieczone przed spadkiem.
    U mnie te 2x4700uF nie wystarczają i radyjko i tak przygasa przy rozruchu.
    Jak tylko znajdę kondensatory i czas spróbuje z większą pojemnością.
    Jeszcze jedna uwaga którą umieszczam na prośbę autora.
    Sygnał z zamka centralnego podłączamy pod drzwi kierowcy, ważne żeby to był właśnie ten sygnał z tych drzwi, ponieważ dużo aut ma centralny zamek "dwustopniowy" tzn. jedno naciśnięcie otwiera tylko drzwi kierowcy, dwa otwierają wszystko.
  • Poziom 11  
    a co z modyfikacją w vag-comie da się to zrobić, czy nie bardzo, proszę o odp.
  • Poziom 31  
    Ano chyba że tak. Dzieki za odpowiedź. Mc_majcher, a Ci co używają tego oprogramowania (czytaj serwisanci) nie będą wiedzieli? Ja bym spróbował przedzwonić do jakiegoś ASO i spytać. Ale na moje to mała szansa, żeby tego typu rzeczy można było zmieniać software'owo.
  • Poziom 15  
    mleczakm napisał:
    Zjarasz radio i tyle. W momencie rozruchu w sieci pojawiają się co najmniej dziwne napięcia. Ja tak spaliłem sobie komórkę (podłączona do ładowarki).

    Może nie zjarasz radia ale na pewno takie podłączenie nie wpływa pozytywnie na elektronikę radia, podczas rozruchu silnika.
    Codziennie przyjeżdżają do mnie radia, które grały, a po odpaleniu samochodu nie chcą się ponownie włączyć. Zazwyczaj pomaga reset lub odłączenie na chwilę zasilania ( w przypadku braku przycisku reset). Najbardziej wrażliwe są współczesne radia napchane elektroniką.
  • Poziom 11  
    witam
    dzięki za odp. Mukade ale nie sadze żeby serwisanci z aso zdradzili jak to się robi w vag-comie bo przecież oni zarabiają na tym. Więc podejrzewam ze da się to zrobić bo jeden koleś zmienił ustawiania świateł po przez kodowanie tutaj link:
    http://www.youtube.com/watch?v=sJmh8gYBy0E
    więc z radiem tez można raczej zrobić podobny manewr tylko ciekawe jak?