Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Micromaster440 - samopodtrzymanie?

10 Maj 2011 10:02 1399 9
  • Poziom 10  
    Witam,
    czy spotkaliście się z taką sytuacją:

    Silnik rozpędzony do 100% obrotów. Przed silnikiem jest MM440, przed MM440 jest zabezpieczenie nadprądowe. W momencie wyłączenia zabezpieczenia przetwornica dalej zostaje pod napięciem i hamuje silnik pomimo, iż nie ma źródła zasilania - jednie "się cofać może z silnika"?



    Pozdrawiam.
  • Poziom 17  
    balone napisał:
    Witam,
    czy spotkaliście się z taką sytuacją:

    Silnik rozpędzony do 100% obrotów. Przed silnikiem jest MM440, przed MM440 jest zabezpieczenie nadprądowe. W momencie wyłączenia zabezpieczenia przetwornica dalej zostaje pod napięciem i hamuje silnik pomimo, iż nie ma źródła zasilania - jednie "się cofać może z silnika???".



    pozdrawiam


    Po pierwsze przetwornica ma w środu spory kondensator z którego może czerpać energię, a po drugie każdy silnik może być prądnicą, a każda prądnica silnikiem. To tzw. zasada odwracalności maszyn elektrycznych. Resztę dopowiedz już sobie sam. ;-)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Spec od Falowników
    W ten sposób rozwiązuję wyłączenie BHP w maszynach, gdzie zostaje wmontowany falownik. Normy wymagają pewnego odcięcia energii (z reguły stycznikiem), natomiast wiadomo, że skuteczniejsze od wybiegu jest hamowanie falownikiem. Grzybek wyłącza więc stycznik, a styk NC stycznika daje sygnał hamowania dynamicznego albo DC na silnik. Energii wystarczy na tę akcję, zwłaszcza, że silnik hamowany dynamicznie generuje prąd.
    A czemu wylatuje to zabezpieczenie przed falownikiem?
  • Poziom 10  
    Nie wylatuje zabezpieczenie, tylko raz przy hamowaniu celowo wyłączyłem zabezpieczenie, a hamowanie mam ustawione na ok. 400s ( przetwornica przez ten czas pod napięciem pomimo zrzuconego zabezpieczenia). Pewnie macie rację z tym hamowaniem dynamicznym i generowaniem prądu przez sam silnik.


    PS. Jak rozumieć stop awaryjny. Mam PDF-a listy parametrów ale nie mogę się doszukać ustawienia tego stopu.

    pzdr
  • Użytkownik usunął konto  
  • Specjalista Automatyk
    Dajesz rady, a brak Ci wiedzy!
    Falownik jest także aby hamować i mieć nadzór nad silnikiem w tym czasie.
    Zatrzymanie wybiegiem to bardzo prymitywne zatrzymanie.
    Stop awaryjny wykonany wybiegiem dla pewnych urządzeń to całe wieki!
  • Użytkownik usunął konto  
  • Spec od Falowników
    Wszystko zależy czasami wybieg jest lepszy niż wyhamowywanie falownikiem.
    W każdym bądź razie należy dostosować się do odpowiedniej Kategorii Zatrzymania:

    Kategoria 0 - zatrzymanie niekontrolowane, poprzez bezzwłoczne odłączenie zasilania od napędów


    Należy stosować wtedy gdy:
    - natychmiastowe wyłączenie zasilania nie powoduje dodatkowego zagrożenia.

    Sytuacja taka występuje gdy:
    - napęd jest samohamowny posiada duży moment czynny, mały moment bezwładności
    - napęd posiada system sprzęgłowy
    - napęd posiada system hamujący mechaniczny, elektromechaniczny lub hydrauliczny

    Kategoria 1 - zatrzymanie kontrolowane, poprzez odłączenie zasilania od napędów, po uprzednim ich zatrzymaniu
    Należy stosować wtedy gdy:
    Awaryjne wyłączenie stwarza zagrożenie spowodowane niehamowanym wybiegiem.
    Należy wykonać procedury hamowania dynamicznego (aktywnego) a następnie odłączyć zasilanie.

    Kategoria 2 - zatrzymanie kontrolowane, z pozostawieniem zasilania

    Należy stosować wtedy gdy:

    pozbawienie zasilania stwarzałoby dodatkowe zagrożenie.
    Należy zagwarantować zatrzymanie osi napędowych, lub przejście do prędkości bezpiecznej.

    W takim przypadku należy wyeliminować możliwość niekontrolowanego przyspieszenia napędu !

    więcej pod linkiem