Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Chart 210 pali moduły GL133

13 Maj 2011 19:39 3472 26
  • Poziom 16  
    Witam,

    Mam problem z zapłonem w charcie. Kupiłem nowy moduł, ale niestety padł po kilku km, więc postanowiłem zrobić go sam wg. poniższego schematu:
    Chart 210 pali moduły GL133

    Zastosowałem takie elementy:
    D1 - 1N5408 3A/1000V
    D2, D3 - 1N4xxx 1A/400V
    R1 i R2 - wg. schematu
    T1 - BT151-800R
    C1 - MKP1839 - Foliowy 1uF/400V
    C2 - Tantal 10uF/25V

    Wczoraj chart jeździł na nim bardzo dobrze, dziś zalałem wszystko silikonem, odpaliłem też pojeździł trochę, zostawiłem go, a potem już się tylko odzywał, ale nie odpalił. Iskra jest mocna, ale niestety przy mocniejszym kopnięciu widać, że ją gubi.
    Jaki element mógł się spalić i na jaki go ewentualnie zmienić?
    Niestety muszę poczekać do jutra żeby silikon porządnie zastygł i dopiero będę mógł rozebrać ten moduł i sprawdzać elementy, ale czy nie sknociłem nic czasem przez zły dobór tych elementów?

    Z góry dzięki za pomoc,
    Marek
  • Poziom 16  
    Po przejechaniu wczoraj około 5-7km, wszystkie elementy były lekko ciepłe, można było je bez problemu dotknąć palcami, więc wątpię.

    PS. Przy tantalu nie ma zaznaczonej polaryzacji, podpiąłem plus od strony wyjścia "Wył". Czy to jest poprawne podłączenie?
  • Poziom 42  
    A jesteś pewien że to moduł uległ uszkodzeniu?
    Schemat jest trochę nietypowy. Szczególnie nie podoba mi się rezystor R2 (330 om)
    Czy coś zmieniałeś w cewce ładującej?
    Czy połączenia masy są OK.
  • Poziom 16  
    Cewek nie ruszałem, połączenia masy na pewno są ok, bo kilka dni temu wyciągałem iskrownik i sprawdzałem wszystko. Tak, to na pewno moduł, bo miałem już 3 oryginalne moduły i na wszystkich były takie same objawy jak na tym po spaleniu.
  • Poziom 39  
    Jeżeli ci 4 moduł pada to znaczy, że to nie moduł jest problemem a usterka w instalacji. Sprawdź masy! Jak nie masz 100% pewności to je przeczyść i popraw jak się tylko da.
  • Poziom 16  
    Niestety te moduły bardzo często się palą same od siebie nawet jeśli reszta instalacji jest ok, dlatego chciałbym go w jakiś sposób wzmocnić, tylko nie wiem jak.
  • Poziom 16  
    Zastosuj tyrystor bt151/600. I zamiast jednej diody D1 podłącz cztery szeregowo równolegle.
  • Poziom 16  
    BT151/600 przecież ma za małe napięcie, bo tylko 600V a potrzeba co najmniej 800.
  • Poziom 39  
    Piszesz, że iskra jest ale przy mocniejszym kopnięciu znika. Myślę, że gdyby padł tyrystor to by żadnej iskry nie dawał. Przy mocniejszym kopnięciu masz wyższe napięcie na cewce wysokiego napięcia lądującej kondensator C1. Problem wiec jest w takim uszkodzeniu, które ujawnia się przy wzroście tego napięcia. Myślę, że mógł paść kondensator C1. Zamiast kondensatora 1u/400V spróbuj dać tam 3 kondensatory 330n/630V.

    PS: D3 -> 1N4007
  • Poziom 16  
    To dlaczego kondensator tylko na 400V? Przecież pracuje on z takim samym napięciem jak tyrystor. Z zapłonu wychodzi napięcie około 200v AC więc tyrystor na 600v wystarczy. A to że jest iskra tylko przy słabym kopnięciu to prawdopodobnie przebicia dostała dioda D1.
  • Poziom 39  
    Czubeq15, gdyby przebiciu uległa dioda D1 to by w ogóle żadna iskra nie powstała, natomiast uszkodzony kondensator foliowy czasem się zachowuje właśnie tak jak to kolega marek19951 opisuje. Napięcia na cewkach WN są rożne w zależności od obrotów i mogą osiągać wartości przekraczające wytrzymałość elementów kiedy te są dobrane z małym zapasem. W takich układach margines bezpieczeństwa musi być b. duży jeśli to ma bezawaryjnie działać.
  • Poziom 16  
    A dlaczego miało by nie być? Przez diodę D3 kawałek prądu z cewek idzie na masę i na C2 dalej idzie prąd stały tyle że o małym natężeniu które nie wyrabia przy większych obrotach. Nie tak jest? Sprawdzenie tego to przecież 10 minut więc nie warte jest to kłótni :)
  • Poziom 21  
    Jeżeli uważasz że chart często pali moduły to się mylisz i zjadł w ciągu 3 lat 2 moduły z czego 1 był orginał i był już jak go kupiłem (a regenaracja orginalnego modułu - 5zł). A brałeś jeszcze dodatkowo pod uwage cewke WN i świece bo u mnie to jedno psuło drugie.
  • Poziom 39  
    Czubeq15 -> Przyznam, że nie rozumiem jaki związek ma dioda D3 i kondensator C2 z ładowaniem kondensatora C1. Czy mógłbyś mi wyjaśnić jak wg. ciebie działa ten układ?
  • Specjalista AGD
    Jakie częstotliwości wychodzą z wyjścia impulsatora przy niskich obrotach, a jakie przy wysokich obrotach silnika?
  • Poziom 16  
    Za chwilę jadę po resztę części i złożę drugi moduł, jeśli się uda kupić to na większych częściach.
    Rafik, niestety spotkałem się już z wieloma chartami gdzie moduły nie żyły zbyt długo.
    Marcin, w jaki sposób mogę to sprawdzić?
  • Poziom 16  
    Oczywiście, przez diodę D1 cewki iskrownika ładują kondensator C1 i w chwili podania impulsu z czujnika na bramkę tyrystora rozładowuję on kondensator przez cewkę wn. Ale przy przebiciu D1 istnieje szansa że będzie iskra tyle że słaba. A co do Twojej wersji z kondensatorem też jest jak najbardziej możliwa ;) Miałem kiedyś ten motorek i też problemy z zapłonem.

    MARCIN.SLASK Maksymalnie jakieś 100hz.
  • Poziom 16  
    A jeszcze co do C2 to w którą stronę ma być plus? Bo podpiąłem + w stronę "Wył", ale nie wiem czy prawidłowo.
  • Specjalista AGD
    C2 - plusem do wyłącznika, minusem do diody.
    Diody powinny być typu szybkiego (np. BA159). Zwykła prostownicza może być zbyt wolna.

    R1 spróbuj zmienić na 220Ω, a C2 na KSF 220 - 470nF
    C1 musi być na napięcie 630V i do pracy impulsowej. Pojemność 4.7-5µF.
  • Poziom 16  
    Ze sklepu już wróciłem, spróbuję złożyć na razie z tych części co mam, jak nie będzie działać to spróbuję złożyć tak jak proponujesz Marcin.

    Mam 2 typy kondensatorów:
    - Foliowy 1uF 400V
    - MPX275-X2 ~250V

    Który z nich zamontować w miejsce C1 lepiej?
  • Specjalista AGD
    250VAC to w sumie na to samo wychodzi co 400VDC.
    Z cewki mogą się indukować spore napięcia.

    Pojemność jego też jest istotna, bo to od niej zależy ile ładunku przeniesie kondensator.
  • Poziom 16  
    Sprzedawca mówił, że ma 1uF.

    Zmieniłem teraz D1 na nową i zaczął coś się odzywać, ale jeszcze nie pracuje prawidłowo, nie ma wysokich obrotów, spróbuję jeszcze podmienić ten kondensator. Czyli obojętne który dam?
  • Specjalista AGD
    marek19951 napisał:
    Sprzedawca mówił, że ma 1uF.

    Zmieniłem teraz D1 na nową i zaczął coś się odzywać, ale jeszcze nie pracuje prawidłowo, nie ma wysokich obrotów, spróbuję jeszcze podmienić ten kondensator. Czyli obojętne który dam?


    Na jaką diodę zmieniłeś?
    1µF może być mało.
  • Poziom 16  
    Na wejściu włączyłem w szereg drugą taką samą - 1N5408 i coś zaczął się odzywać.
  • Specjalista AGD
    Dziś już późno, ale w tygodniu kup jakieś szybkie diody (podawałem wcześniej) i pozamieniaj.
    Jedną diodą jest prostowane napięcie (tu częstotliwość zmienia się wraz z obrotami), przez kolejną przechodzą impulsy, trzecia zabezpiecza tyrystor.
  • Poziom 16  
    Założyłem nowy kondensator - taki sam jak wcześniej, ten foliowy, póki co jeździ, ma coś ciężko odpalać z kopa, ale to już raczej nie wina modułu, zobaczymy czy będzie teraz ok, czy znowu coś padnie...