Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Płynna regulacja obrotów wentylatora chłodnicy

15 Maj 2011 01:55 7197 7
  • Poziom 25  
    Witam,
    Jako, że w moim samochodzie uszkodził się regulator obrotów wentylatora chłodnicy chciałbym takowy układ zrobić samemu.
    Szukałem rozwiązań w necie - np takich układów do regulacji obrotów wentylatora procesora w kompie - można by taki układ przerobić np stosując większy tranzystor, ale prąd zasilający wentylator w tym układzie płynie przez rezystor - w przypadku silnika dużej mocy jaki jest zastosowany w układzie chłodzenia rezystor musiałby być bardzo duży - dlatego też szukam innego rozwiązania...

    Czy ktoś mógłby podesłać jakiś gotowy i sprawdzony układ?
    Czujnikiem temperatury może być termistor, który zamontuje w taki sposób by kontrolował temperaturę chłodnicy.
    Układ oczywiście musi mieć odpowiednią wydolność prądową i pracować przy napięciu 12V

    Czekam na jakieś propozycje...
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 25  
    vorlog napisał:
    Jest na forum gdzieś schemat z Radioelektronika nr 2/1996, z regulatorem PWM do wentylatora dmuchawy do Golfa- idealnie spasuje, tylko dorobić na wejściu układ progowy z termistorem.
    V.


    Jakoś nie mogę znależć tego tematu - mozesz pomoc w lokalizacji?
  • Poziom 39  
    Oczywiście marka samochodu oraz silnik pozostają w tajemnicy. Także ciekawie brzmi uszkodzenie regulatora obrotów wentylatora chłodnicy. Czym jest sterowany ten regulator? Warto widzieć, że wentylatory chłodnicy charakteryzuje moc rzędu 400 W, czyli ok 40 A obciążenia.
  • Poziom 25  
    Ależ to żadna tajemnica...
    Mercedes W210 z silnikiem 2.0 benzyna.
    Elektronika w tym samochodzie główne zrealizowana na szynie CAN.
    Dlaczego nie włączają się wentylatory od klimatyzacji - nie wiem, większość elektroników i elektryków samochodowych nie było w stanie mi pomóc.
    Dlatego chciałbym rozwiązać ten problem własnym pomysłem.
    Zasada będzie prosta i będzie spełniała swoją funkcję taką jak oryginał.
    Czujnik temperatury przytwierdzony do chłodnicy klimatyzacji (skraplacza) - wiadomo, że jak klima jest uruchomiona skraplacz się nagrzewa a co za tym idzie wentylatory będą się płynnie włączać i wyłączać w zależności od temperatury.
  • Poziom 35  
    Wystarczy termik i przekaźnik.

    Pozatym gdzie ty jezdziłeś skoro w małopolsce jest zagłębie dobrych zajebiście elektroników.
  • Poziom 25  
    kidu22 napisał:
    Wystarczy termik i przekaźnik.

    Pozatym gdzie ty jezdziłeś skoro w małopolsce jest zagłębie dobrych zajebiście elektroników.


    Opcja z termikiem i przekaźnikiem to mnie nie interesuje...
    Jeśli tak to proszę podaj jakiś namiar do gościa, który nie powiem mi, że nie potrafi tego naprawić...

    Opcja z termikiem i przekaźnikiem to raczej nadaje się dla kogoś kto lubi szum wentylatora z przodu i kojarzy mi się głównie z fiatem 125p ... ja chce profesjonalną płynną regulację - a nie włącz - wyłącz...