Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Synchronizacja dwóch silników 24V DC w podnośniku.

piot3r 15 Maj 2011 23:18 2604 11
  • #1 15 Maj 2011 23:18
    piot3r
    Poziom 9  

Buduję czterokolumnowy, śrubowy podnośnik samochodowy zabudowany na przyczepie ciężarowej. Kolumny są powiązane parami konstrukcyjnie i mechanicznie(napęd).
    W związku z powyższym zachodzi konieczność zastosowania do napędu dwóch silników 24V, jeden na prawą, drugi na lewą parę. Obawiam się, że pomimo ponad dwukrotnego zapasu momentu obrotowego może dojść do niejednakowej prędkości obu silników, co przy dużej sztywności konstrukcji będzie powodowało jej zakleszczanie się. W tym miejscu nasuwają się moje pytania, gdyż w zakresie automatyki jestem raczej zielonkawy, a od guglowania tematu już prawie oślepłem:
    Czy wystarczy układ na jakimś mikrokontrolerze powiązany z krańcówkami i enkoderami synrchronizujący silniki przez PWM?
    Czy zastosować jakiś PLC, oczywiście również z krańcówkami itd.?
    Dodam, że przewidywana czętotliwość pracy to 1(jeden) cykl na tydzień, dostępne zasilanie to 24V DC, jak to w ciężarówce i temperatury pracy ogólnie całoroczne.

0 11
  • Relpol
  • #2 16 Maj 2011 07:26
    bestler
    Admin DIY, Automatyka

Za pomocą krańcówek to możesz tylko wyzerować. W dolnym lub górnym (lub w każdym innym) położeniu. Pomysł jest dobry o ile zakleszczenie nie będzie występowało w czasie pierwszego cyklu od zerowania.

Rozwiązaniem mogłoby być zastosowanie enkoderów - ale to wyższa szkoła jazdy. Same krańcówki da się obsłużyć za pomocą przekaźników. Do enkoderów potrzebujesz PLC.

Najlepszym sposobem było by sprzężenie mechaniczne (łańcuch, wałek kardana). Sprzęgło nie musi być dużej wytrzymałości - chodzi tylko o wyrównywanie obrotów tak jak ma to miejsce w fabrycznych podnośnikach 4 kolumnowych.

0
  • #3 16 Maj 2011 08:42
    piot3r
    Poziom 9