Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wyświetllacz biegu do motocykla

zuraf 16 Maj 2011 21:03 9577 27
  • Wyświetllacz biegu do motocykla

    Witam.

    Pomimo że projekt ma już 2 lata, a jego "odbiorca" został już dawno sprzedany, postanowiłem go tutaj zaprezentować.

    Pomysł zrodził się niedługo po kupnie motocykla. Niewielka moc i osiągi, oraz 6-cio stopniowa skrzynia spowodowały, że często szukało się "siódemki".

    Był to mój pierwszy projekt elektroniczny. Musiałem nauczyć się podstaw elektroniki analogowej, cyfrowej i opanować bascoma. Do tego doszedł czas samej budowy, rzeźbienia w zegarach i usuwania błędów. Trwało to prawie pół roku.

    Zasada działania wyświetlacza opiera się na obliczaniu przełożenia (obr/prędkość) i przyporządkowywaniu i wyświetlaniu odpowiedniego wskazania. Pierwszy problem jaki należało pokonać to "wydobycie" sygnału cyfrowego z mechanicznych zegarów. Ułatwiła mi to zadanie ich budowa. Mianowicie, jak wiadomo we wszystkich zegarach tego typu jest wirujący magnes. U mnie dodatkowo, jego oś nie pokrywała się z osią wskazówki. Umożliwiło to wciśnięcie koło niego hallotronu TLE4905. Sygnały z nich, były kierowane na wejścia INT0 oraz INT1, a w przerwaniach mierzony był ich okres. Następnie te dwie wielkości były przez siebie dzielone i porównywane z wartościami zapisanymi w eepromie.

    W trybie programowania przełożenia były do niego zapisywane, by móc prawidłowo obliczać wskazania.

    Projekt po pewnym czasie użytkowania, doczekał się modernizacji. Zastosowany "ultra-hiper jasny wyświetlacz" w dzień sprawdzał się znakomicie, natomiast w nocy dość mocno raził. Modyfikacji dotyczyła dołożenia płytki, składającej się w kilku tranzystorów, rezystorów oraz fototranzystora, by dopasowywać poziom jasności do jasności otoczenia.

    Jeśli chodzi o źródła, to nie ma w nich nic godnego podziwu. Wygląda on tak, jak może wyglądać pierwszy w życiu program na uC. Nawet nie wiem, czy go mam.

    PS. Początkowo opis był znacznie dłuższy i bardziej szczegółowy, lecz padła przeglądarka, a drugi raz nie chce mi się pisać. Jeśli czegoś istotnego nie powiedziałem, to pojawią się pytania, na które będę odpowiadał.


    Link


    Wyświetllacz biegu do motocykla Wyświetllacz biegu do motocykla Wyświetllacz biegu do motocykla Wyświetllacz biegu do motocykla Wyświetllacz biegu do motocykla Wyświetllacz biegu do motocykla Wyświetllacz biegu do motocykla Wyświetllacz biegu do motocykla Wyświetllacz biegu do motocykla Wyświetllacz biegu do motocykla Wyświetllacz biegu do motocykla Wyświetllacz biegu do motocykla Wyświetllacz biegu do motocykla Wyświetllacz biegu do motocykla Wyświetllacz biegu do motocykla Wyświetllacz biegu do motocykla Wyświetllacz biegu do motocykla Wyświetllacz biegu do motocykla Wyświetllacz biegu do motocykla[/film]

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    zuraf
    Poziom 14  
    Offline 
    zuraf napisał 166 postów o ocenie 326, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Sieradz/Wrocław. Jest z nami od 2007 roku.
  • #2
    edenlubawa
    Poziom 15  
    Na filmie na tym wyświetlaczu praktycznie nic nie widać, chyba że ja jestem ślepy, moim zdaniem pomógł by tutaj czerwony filtr, poprawił by się kontrast.
  • #3
    matelektronik
    Poziom 17  
    Rzeczywiście trochę kiepsko z kontrastem, ale to jest kosmetyka. Należy wziąć pod uwagę, ile kosztują oryginalne urządzenia.
  • #5
    Kuniarz
    Moderator Projektowanie
    Troszkę dziwne jest to obliczanie prawdopodobnie załączonego biegu na podstawie obrotów i prędkości. Co będzie, jak postanowisz trochę odkurzyć tłumik i będziesz moto wkręcał na wyższe obroty i później przełączał ? Układ się w tym momencie pogubi chyba...
  • #6
    kidu22
    Poziom 35  
    Prędkość i obroty sa funkcją obliczenia prędkośći. Jak gazujesz a prędkość 0 to jest na luzie , itd.
    Też o tym myślałem.
  • #7
    Flaman11
    Poziom 17  
    A jak zachowa się sterownik gdy na biegu neutralnym dam trochę gazu i popchnę motocykl( czyli nadam mu jakąś prędkość) lub zacznę zbijać biegi do neutralnego w czasie jazdy? Jeszcze jedno pytanie: czy sterownik nie przekłamuje gdy zjeżdżamy z górki i pod nią podjeżdżamy? Przy podjeżdżaniu obroty będą inne niż przy zjeżdżaniu przy prędkości przykładowo 50km/h
  • #8
    web69
    Poziom 28  
    Przestańcie pisać pierdoły, od kiedy jadąć na tym samym biegu ze stałą prędkością pod górę mamy inne obroty niż w dół? To nie automat, zależność obrotów i prędkości jest stała, zmienia się tylko przełożenie (proporcja) I nie szukajcie dziury w całym, na tej samej zasadzie działają fabryczne wskaźniki biegu. Projekt fajny i funkcjonalny.
  • #9
    Koziol.88
    Poziom 9  
    Do wykrywania biegu neutralnego mogłeś wykorzystać kontrolkę 'Neutral'. Dało by to gwarancję, że układ będzie działał tylko po wrzuceniu biegu.

    Pozdrawiam.
  • #10
    Misiek1233
    Poziom 18  
    web69 napisał:
    I nie szukajcie dziury w całym, na tej samej zasadzie działają fabryczne wskaźniki biegu. .


    Oj nie zgodzą się z Kolegą. "Latam" głównie na wielkich turystykach i tam właśnie fabrycznie montowane są wskaźniki biegu (Yamaha Venture, Honda GL). Ich zasada działania jest zgoła odmienna i polega na odczytywaniu stanu czujników umieszczonych w skrzyni biegów.
  • #11
    c64club
    Poziom 18  
    Flaman11 napisał:
    A jak zachowa się sterownik gdy na biegu neutralnym dam trochę gazu i popchnę motocykl( czyli nadam mu jakąś prędkość) lub zacznę zbijać biegi do neutralnego w czasie jazdy?

    A jak zachowa się sterownik gdy na biegu neutralnym dam trochę gazu i popchnę motocykl( czyli nadam mu jakąś prędkość) lub zacznę zbijać biegi do neutralnego w czasie jazdy? Jeszcze jedno pytanie: czy sterownik nie przekłamuje gdy zjeżdżamy z górki i pod nią podjeżdżamy? Przy podjeżdżaniu obroty będą inne niż przy zjeżdżaniu przy prędkości przykładowo 50km/h


    A czy kogoś to boli? Zazwyczaj kiedy człowiek nie pamięta, jaki bieg ma wrzucony, to ma jakiś wrzucony i jedzie normalnie na biegu bez uślizgu, półsprzęgła itp. udziwnień mających na celu zmylenie "zgadywacza biegu". Takie wynalazki sprawdzają się i nie trzeba żadnych algorytmów idiotoodporności. Nie ma różnycy obrotów "z górki" i "pod górkę", bo by to oznaczało, że się sprzęgło ślizga. Np. jeśli na 4 biegu uzyskujesz 50km/h przy 7000 obrotów, to taką wartość trzeba wklepać do sterownika, i póki sprzęgła łapą nie wcśniesz, to się zgadywacz nie pomyli.

    Co do nazwy - jak już to MOTÓR :) a nie Motor. A tak na poważnie - lepiej byłoby wpisać "motocykl", łatwiej będzie odszukać projekt szukając akcesoriów do motocykla wśród DIY
  • #13
    zuraf
    Poziom 14  
    A więc po kolei:

    Cytat:
    Fajny projekt. W jakim motorze to zamontowałeś ???

    Suzuki RG80

    Cytat:
    Na filmie na tym wyświetlaczu praktycznie nic nie widać, chyba że ja jestem ślepy, moim zdaniem pomógł by tutaj czerwony filtr, poprawił by się kontrast.


    Na filmie może nie widać. Kręcone aparatem itp. W rzeczywistości było dużo lepiej. Nawet w środku lata, przy maksymalnym nasłonecznieniu nie było problemów z odczytem.

    Cytat:
    Jak ustaliłeś granice przełożeń? Metodą prób i błędów?


    W pewnym stopniu, tak. Nie pamiętam dokładnie, ale podczas programowania, po zmierzeniu i zapisaniu wartości przełożenia Px do pamięci, brany był pewien przedział Px +/- 0.08Px, i w zależności w który wpadnie aktualna wartość, wyświetlany odpowiedni bieg.

    Cytat:
    Troszkę dziwne jest to obliczanie prawdopodobnie załączonego biegu na podstawie obrotów i prędkości. Co będzie, jak postanowisz trochę odkurzyć tłumik i będziesz moto wkręcał na wyższe obroty i później przełączał ? Układ się w tym momencie pogubi chyba...

    Nie pogubi. Przecież stosunek obrotów do prędkości dla danego biegu jest taki sam. Czy ja jade na 6 100km/h, czy 20. Przy 100km/h mam przykładowo 8000RPM, a przy 20km/h 1600RMP. Obr/prędkość=const.

    Cytat:
    Prędkość i obroty sa funkcją obliczenia prędkośći. Jak gazujesz a prędkość 0 to jest na luzie , itd.


    Układ podpięty jest pod kontrolkę neutral. Na luzie, niezależnie od prędkości, wskazywane jest "n".

    Jeśli chodzi o zachowanie w czsie jazdy, to gdy wcisnę sprzęgło i przegazuję, to oczywiste jest że się pogubi. Należałoby wówczas dodać czujnik wciśnięcia sprzęgła. W trakcie jazdy wogóle to nie przeszkadzało. Zmiana biegu trwa ułamek sekundy, a bez sprzęgła jeszcze szybciej.

    Cytat:
    Do wykrywania biegu neutralnego mogłeś wykorzystać kontrolkę 'Neutral'. Dało by to gwarancję, że układ będzie działał tylko po wrzuceniu biegu.

    Dokładnie tak jest zrobione. Proszę zwrócić uwagę na grupę elementów, podpiętych pod PB1.


    Cytat:
    Oj nie zgodzą się z Kolegą. "Latam" głównie na wielkich turystykach i tam właśnie fabrycznie montowane są wskaźniki biegu (Yamaha Venture, Honda GL). Ich zasada działania jest zgoła odmienna i polega na odczytywaniu stanu czujników umieszczonych w skrzyni biegów.

    No tak, ale trzeba mieć taki czujnik seryjnie zamontowany, lub samemu sobie wyrzeźbić. Ja osobiście wolałem nie ingerować w silnik.

    Nie wiem też za bardzo, jaką różnicę widzicie w jeździe pod górkę, a z górki. Przełożenie jest nadal to samo. Jeśli chodzi o uślizg koła... Bez żartów... przy 100km/h?
  • #14
    sens
    Poziom 14  
    Kuniarz napisał:
    Troszkę dziwne jest to obliczanie prawdopodobnie załączonego biegu na podstawie obrotów i prędkości. Co będzie, jak postanowisz trochę odkurzyć tłumik i będziesz moto wkręcał na wyższe obroty i później przełączał ? Układ się w tym momencie pogubi chyba...


    Takie rozwiązanie czyli obliczanie rpm/v jest stosowane jest na wyświetlaczu w zegarach np w skodzie roomster dodatkowo pokazuje jeszcze info na jaki bieg się powinno zmienić aby było ekonomicznie za pomocą strzałki "góra" "dół".

    Kolego zuraf gratuluje konstrukcji w szczególności że widziałem już przeróżne próby zrobienia czegoś takiego za pomocą różnych przełączników osadzonych przy lewarku. Twoja konstrukcja jest przy takich "cudach" baardzo estetyczna. Jedno sprawa jednak zwróciła moją uwagę ale wyświetlacz nie jest szczelnie osadzony w obudowie co może przynieść fatalne skutki w wyniku działania wilgoci.

    PS. Gdybyś znalazł jednak tego kody to podeślij :)
  • #15
    zuraf
    Poziom 14  
    Obudowa była szczelna. Zauważ, że w złożonych zegarach jest szybka.

    Coś odkopałem. Kwestię optymalizacji proponuję przemilczeć. Jest (był) to na dobrą sprawę mój pierwszy program. I pomyśleć, że ja to pisałem kilka miesięcy...





    Regulamin wewnętrzny pkt. 3
    (joy_pl)
  • #16
    Qujav
    Poziom 21  
    Przydatna rzecz, zwłaszcza dla początkujących motocyklistów. Jest inna możliwość wykrycia biegu niż "rpm/v" ? Jak to jest zorganizowane w fabrycznych konstrukcjach ?
  • #17
    Paolo1976
    Poziom 24  
    Piszę drugi raz, gdyż nie wiedzieć czemu moderator usunął mój post. Też trochę jeździłem i najbardziej wiarygodnym i niezawodnym wskaźnikiem biegu, - zresztą montowanym przez najznamienitszych producentów - jest wskaźnik biorący sygnały aktualnych biegów z czujników w skrzyni biegów. Proste i nie do zdarcia.
  • #18
    zuraf
    Poziom 14  
    Seryjnie owszem. A co w przypadku gdy nie posiada się seryjnego czujnika? Wiem że np w GS500 można przerobić zwykły neutrala. U mnie ten czujnik wyglądał podobnie, lecz zdecydowałem się na moje rozwiązanie z względów o których pisałem. Pozatym działało i spełniało swoją funkcję. Może moja konstrukcja nie odgadywała biegów na postoju i działała w bardziej skomplikowany sposób, ale czy to znaczy, że była gorsza od innych? Dla mnie stanowiła nieokreślone źródło wiedzy. Dzięki niej zmobilizowałem się, by poznać mikrokontrolery. Tak mnie to pochłonęło, że później poczyniłem kilka mniejszych i większych konstrukcji, a obecnie studuję Automatykę i Robotykę. Tak więc, projekt miał niebagatelny wpływ na moje zycie:D
  • #19
    web69
    Poziom 28  
    Kolego Misiek1233 pisałem o fabrycznych (tuningowych), a nie montowanych seryjnie wskaźnikach. Takie sprzedaje np. firma koso, montowałem kilka klientom i wszyscy byli zadowoleni. Rozwiązania stosowane przez producentów motocykli wymagałyby ingerencji w skrzynię biegów (jakiś czujnik położenia wybieraka) a nie wszyscy są w stanie coś takiego wykonać. Układ elektroniczny jest prostszy i nie wymaga gmerania w silniku...
  • #20
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany
    Hmmm po co aż tak komplikować układ skoro można by to było zrobić za pomocą 2 czujników hala wykrywających położenie dzwigni biegów w górę i w dół i układ zliczający impulsy z czujników... Więc tak reasumując wybierasz większy bieg to układ dodaje a zmniejszasz bieg to odejmuje o stałą n=1. Trochę układ oszukańczy bo po ciśniesz na wyższych obrotach na niższym biegu i zmieni ci się wskazanie że zamiast np: na 2 to jedziesz niby na 3 biegu a znając życie czasem trzeba przy np: wyprzedzaniu przyśpieszyć redukując 2 biegi w dół i ?.... Jednakże jak kolega pisał że jest to jego pierwsza konstrukcja a zważywszy na problemy przy pisaniu programu a konkretnie algorytmy przeliczeń prędkości obr. oraz prędkości jazdy to należą się mu pochwały :-)
  • #21
    c64club
    Poziom 18  
    cooltygrysek napisał:
    Hmmm po co aż tak komplikować układ skoro można by to było zrobić za pomocą 2 czujników hala wykrywających położenie dzwigni biegów w górę i w dół i układ zliczający impulsy z czujników... Więc tak reasumując wybierasz większy bieg to układ dodaje a zmniejszasz bieg to odejmuje o stałą n=1.

    Owszem. Dopóki zawsze właczasz "pokazywacz" kiedy jest ustawiony bieg "neutralny". Jednak w moto zdarza się, że wracasz na parking, a jakiś dzieciak "chciał se tylko motóra dotknąć" i wbił Ci jedynkę lub dwójkę. Licznik "góra-dół" zgłupieje. Musiałbyś wbić "N" i ponownie uruchomić zgadywacz

    cooltygrysek napisał:
    Trochę układ oszukańczy bo po ciśniesz na wyższych obrotach na niższym biegu i zmieni ci się wskazanie że zamiast np: na 2 to jedziesz niby na 3 biegu

    Nie ma możliwości takiej pomyłki. Na jeśli na dwójce jedziesz 20 km/h, to masz 5 tysięcy obrotów, "przydzidujesz" do 10 kRPM, to jedziesz np. 40 km/h. (strzelam, nie znam RG80, ale zasada ta sama) I masz w liczniku 2x tyle obrotów silnika a w mianowniku 2x tyle obrotów koła. Stosunek RPM do km/h jest dla danego biegu zawsze stały.

    Cytat:
    a znając życie czasem trzeba przy np: wyprzedzaniu przyśpieszyć redukując 2 biegi w dół i ?
    Wtedy? jak zredukujesz z 5 do 3, to procek automatycznie zgadnie, że 3, jak tylko do końca zapniesz sprzęgło na trójce.
    Jedyną sytuacją, w której rzeczywiście procek się może pogubić, jest szybka redukcja kilku biegów na światłach, bez przejechania choćby metra. Ale wtedy świadomie znajdujesz N. A jak tylko wrzucisz "1" i zapniesz sprzęgło, pokazywacz natychmiast wyświetli 1, bo mu się będzie proporcja zgadzała z zapisaną jako "1".
  • #22
    Misiek1233
    Poziom 18  
    Drodzy Koledzy, zadajmy sobie jedno pytanie :
    "Po co jest komu wiedza na jakim jedzie biegu"?
    Zwłaszcza nieco bardziej doświadczonym bikerom wiedza ta na nic.
    Może się przydać owszem w trakcie zmieniania biegu na niższy/wyższy, zwłaszcza o kilka pozycji. Czym może się skończyć redukcja przy ostrym dohamowaniu z 4 na 1 jeśli planowaliśmy zredukować tylko do dwójki...

    No i tu mamy "psa pogrzebanego"..... Opisywany pseudo wskaźnik w takim przypadku zgłupieje zupełnie. Jeśli coś ma mi wskazywać wynik zależny od wystąpienia lub nie wielu czynników zakłócających to do bani taki wynik. Jeśli dodać do tego że prawidłowa redukcja w motocyklu powinna być robiona z tzw. przegazówką to dopiero robi się ciekawie...
  • #23
    c64club
    Poziom 18  
    Owszem, na międzygazach ten "zgadywacz" zgłupieje zupełnie. Ale to powstało np. po to, żeby autor nie szukał siódmego biegu. Po pół roku jazdy człowiek nie myśli o tym, na jakim biegu jedzie, prędzej się na obrotomierz spogląda, żeby nie zatłuc silnika za niskimi lub nie przepiłować za wysokimi, jak ktoś za dobrego słuchu nie ma.
    Ale w korkach wiedza o aktualnym biegu się przydaje, żeby np. nie zgasić grata próbując z dwójki ruszać.
  • #24
    Misiek1233
    Poziom 18  
    BoBeR/Apidya napisał:
    Ale w korkach wiedza o aktualnym biegu się przydaje, żeby np. nie zgasić grata próbując z dwójki ruszać.


    No i w trakcie takiej jazdy "manewrowej" kiedy często operuje się klamką sprzęgła to ustrojstwo zgłupieje całkowicie ;)))
    Dlatego uważam że jego uzyteczność jest co najmniej wątpliwa.
  • #25
    Smoku74
    Poziom 13  
    Albo za długo juz prowadzę, albo jestem za stary. Jak masz jeździdło co najmniej tydzień to nie potrzebujesz żadnych wskazywaczy, chyba, że ci słoń na ucho nadepł. Zanim ruszysz i tak masz zwykle N, a potem nie widzę potrzeby, nawet przy szybkiej redukcji. Zresztą jak szybko zredukujesz i Ci nie wyjdzie (za dużo w dół) to dowiesz się o tym za późno, kiedy puścisz sprzęło. Ale wtedy to już usłyszysz/poczujesz, że przesadziłeś. Nie rozumiem ponadto dlaczego mówisz, że mało koni i szukasz 7 biegu. Tak by było, gdybyś miał naprawdę dużo mocy; znam z autopsji.
  • #26
    zuraf
    Poziom 14  
    Widzę, że drążony jest temat samej przydatności takiego ustrojstwa. I wszyscy mają w większym lub mniejszym stopniu rację.

    Przy zapiętym sprzęgle, układ nie ma prawa się pogubić. Międzygaz? Automatycznie pojawia się "1" lub "2". Zrobiłem tym motocyklem raptem 6000km. Wyświetlacz założyłem po ok 1000km i co racja, z czasem coraz mniej był potrzebny. Z motocyklami mam do czynienia od 10-tego roku życia, a i na słuch też nie narzekam:)

    Wbrew pozorom, w takim małym gówienku, co koni deficyt, można się szybciej w biegach pogubić niz w czymś większym. A to dlatego, że są one bardzo krótkie. W większym moto, przykładowo, na "1", przy 5000RPM mamy 40km/h, na "2" 70km/h. U mnie, było to odpowiednio 10 i 20km/h. Nie mówię tutaj o myleniu jedynki z dwójką, bo byłaby to przesada, lecz podczas jazdy na wyższych biegach.

    Jeśli chodzi o jazdę po mieście. Zarzucacie projektowi jego absolutną nieprzydatność w cyklu miejskim. Faktem jest, że jeśli będziemy zbijać co kilka biegów, układ będzie wyświetlał niewłaściwe wskazanie do momentu puszczenia sprzęgła. Ale czy aby, w dobrym zwyczaju nie jest redukcja biegów co 1, puszczając sprzęgło po każdym?

    Jeszcze odnośnie pomysłu z kontaktronami przy dźwigni. Różne argumenty przemówiły za jego porzuceniem. Między innymi zawodność układu, która byłaby większa od tego prezentowanego tutaj. Jednak te dwa sposoby odgadywania biegów, mogłby by wzajemnie się uzupełniać. Ale do tego potrzebny jest odpowiedni algorytm, którego w tamtym czasie napewno bym nie napisał.

    Pozatym, przyświecał mi jeszcze jeden cel podczas budowy: podbicie atrakcyjności, a co za tym idzie, ceny podczas sprzedaży.
  • #27
    Smoku74
    Poziom 13  
    To nie miała być krytyka, tylko ocena przydatności w systemie "moim zdaniem".
    Co do atrakcyjności to OK, podniesiona. Nie miałem przyjemności jeździć takim sprzętem więc może nie jestem tu autorytatywny. Niemniej wykonaie jest godne pochwały. Pozdrawiam.
  • #28
    c64club
    Poziom 18  
    Co do "deptania po uszach" przez słonie. Brat ma takie "nadepnięte ucho", że w podstawówce, kiedy miał się nauczyć wygrywać "Wlazł kotek" na flecie, musiał sobie dziurki ponumerować i pamiętać numery + rytm. Dla niego wyświetlacz biegów jest zbawieniem. Kiedy dostał ode mnie motorower, czyli urządzonko 3-konne, gdzie tymi biednymi czterema biegami trzeba machać jak wariat, miał spore problemy i co chwilę robił "dentystę" biednej skrzyni biegów. Teraz dałem mu mój stary motocykl (też 80cc jak maszyna autora) z wyświetlaczem biegów i problemy się skończyły.

    Potwierdzam słowa autora - mimo dobrego słuchu, obycia z motocyklami i świadomości pracy Twoich zaworów przy każdym obrocie silnika, na sprzęcie z krótkimi biegami czasami szuka się tego nadbiegu lub w mieście w końcu się coś człowiekowi pomiesza. Twoim głównym zajęciem jest orientacja na kolejnych rondach i uniknięcie zderzenia z kolejną puszką, pomyłka o jeden (krótki w końcu) bieg może się zdarzyć.

    Co do puszczania sprzęgła między każdą redukcją - mocny pomysł... Zgodnie ze sztuką, masz tylko wyrównać nieco mechanizm, a nie całkowicie go sprzęgać. Rozprzęgnięcie->międzygaz->redukcja->"ćwierćsprzęgło"(tak, aby się tarcze tylko liznęły)->rozprzęgnięcie->międzygaz... I tak od 6. biegu do N, przy czym zrzucenie w ten sposób z 5 czy 6 na N potrwa max. sekundę. Nie ma potrzeby całkowicie sprzęgać, na mocniejszym moto musiałbyś chyba pół kilometra przed światłami zacząć biegi zrzucać.