Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zapłon CDI do kosiarki schemat

16 Maj 2011 23:57 14923 6
  • Poziom 11  
    Witam.
    Mój problem polega na tym, że kosiarka Honda HR21 nagle odmówiła współpracy.
    Winę za to ponosi moduł CDI zintegrowany z cewką zapłonową, ładowany i wyzwalany pojedynczą cewką znajdującą się pod kołem magnesowym.
    Znalazłem w necie schemat takiego rozwiązania, tyle że z osobną cewką zapłonową ale mam wątpliwość co do jednego połączenia na schemacie (ma być połączone czy nie)
    Zapłon CDI do kosiarki schemat
    i czy to ma szanse zadziałać.
    Z góry dziękuję za pomoc.
  • Poziom 43  
    Coś tu nie tak, Drogi Kolego......To działać nie może(dziwna kombinacja diod w ukladzie wyzwalania tyrystora i brak diody Zenera poziomu napiecia bramkowania tyrystora?). Robi sie inaczej - kupić cewkę od chinskiego skutera ale z wbudowanym CDI (są takie i to niewiele droższe od zwykłych). Dodatkowo są te moduły wyposażone w mikroprocesor sterujący kątem wyprzedzenia zapłonu w funkcji obrotów, i podłączyć go do cewki w ,,magneto". I tyle. Pozdrawiam
  • Poziom 11  
    Teoretycznie zakup nowego chińskiego cewkomodułu wydaje się najprostszy, jednak podłączenie go do istniejącej cewki ładującej w magneto będzie chyba niemożliwe są tylko dwa przewody, bez połączenia z masą kosiarki a impuls wyzwalający następuje po przejściu magnesu przez cewkę w momencie zmiany kierunku przepływu prądu. Nie ma tu miejsca na jakąkolwiek regulację konta wyprzedzenia zapłonu (w połówce dodatniej ładowanie kondensatora, a w ujemnej rozładowanie). Cewka jest tak ustawiona względem ZZ, że całość zapewnia stały kąt wyprzedzenia zapłonu. Można by wprawdzie próbować zamontować cewkę ładującą dostosowaną do cewkomodułu ale pociągnie to za sobą dosyć poważne przeróbki mechaniczne co całkowicie wykluczam. Wracając do schematu dołożę opis jaki zamieścił autor.

    "Oto schemat bardzo prostego modułu zapłonowego CDI, współpracującego z cewką ładująco - wyzwalającą (bez impulsatora). Podane nazwy/wartości poszczególnych elementów nie są krytyczne; celowo zawyżyłem ich parametry - cena ich nie jest wysoka, a "nadwyżka" możliwości będzie wskazana przy cewce własnej roboty. Nie znamy po prostu dokładnie jej wydajności i lepiej dać elektronikę mogącą wytrzymać ewentualne przepięcia. Co ważne, wartości oporników trzeba dobierać w takim wypadku doświadczalnie, zachowując jednak proporcje w wielkości ich rezystancji - tj. 1:5. Wiele zależy tutaj od napięcia progowego, którego potrzebuje do uruchomienia tyrystor (na swojej bramce). Temu z serii BT, wystarczy 0,1V..."

    i ponowię moje pytanie czy w zaznaczonym miescu na schemacie ma być połączenie czy nie ? Rysunek jest mało wyrazisty i trudno stwierdzić.
    Dzięki za zainteresowanie
    Pozdrawiam.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    [quote="domana1"] Nie ma tu miejsca na jakąkolwiek regulację konta

    Bo konta to domena księgowości a nie motoryzacji i elektroniki ;)

    domana1 napisał:
    i ponowię moje pytanie czy w zaznaczonym miescu na schemacie ma być połączenie czy nie ? Rysunek jest mało wyrazisty i trudno stwierdzić.


    Bez tego połączenia nie ma nadziei na to by ujemny impuls z cewki wyzwolił tyrystor.
  • Poziom 16  
    witam.
    Ten układ nie dziala mimo paru modyfikacji już to ćwiczyłem.
    Zrób według tego schematu to działa.
    Zdjęcie zamieściłem na serwerze elektrody.
  • Poziom 13  
    Witam
    Być może w środku sezonu koszenia trawy, jest sporo użytkowników kosiarek spalinowych którym padł moduł zapłonowy (cewka zintegrowana z "elektronicznym" układem zapłonowym).
    Ja jestem posiadaczem od kilku lat kosiarki spalinowej "MTD". Po pewnym czasie zaczęła coraz gorzej palić, aż po kilku latach, dzisiaj, odmówiła współpracy.

    Diagnoza: Brak iskry z aparatu zapłonowego.
    Panaceum: Zakup za 140-200 zł "modułu" zapłonowego + koszty + marża pośrednika.

    Toż to prawie połowa ceny kosiarki zaraz wyjdzie !

    Noszę się z zamiarem "reanimacji" w/w po zerowych kosztach z tego co mam.
    (A się nazbierało, teraz trzeba będzie segregować :)
    Cewka wykazuje jakieś rezystancje, 600ohm, 8 kohm ale iskry nie daje.

    I tu właśnie przetrząsnełem internet, niestety nie znajdując alternatywy.
    Wszelkie przeróbki układów zapłonowych "prostych napędów" odnoszą się raczej do jednośladów wyposażonych w akumulator.

    Stąd pozwoliłem sobie przerysować schemt kol: domana1
    aby był bardziej czytelny i dochodzę do wniosku że jednak powinien działać.

    I tu sedno sprawy!

    Czy wykorzystując impulsy z cewki (mniejsza o dopasowanie poziomów i polaryzacji) ten układ ma szansę działać z zewnętrzną cewką zapłonową, np. od Fiata 125, która to mi się wala po strychu :D

    Cała sztuka to nie wyrzucić "oryginalnej cewki", bo kąty zapłonu są zawarte na sztywno w jej konstrukcji, a komputera samochodowego raczej nie chcę instalować do kosiarki :D

    Schemat jednak wydaje się poprawny, kwestia wyzwalania tyrystora, pojemności kondensatora (zgromadzonej energii, indukcyjności ...)

    Proszę o ponowne przeanalizowanie, dość prostego schematu.
    Chodzi o zgromadzenie energii w momencie nasuwania się magnesu, i oddanie jej (wyzwolenie iskry) przy odsuwaniu od cewki "zasilającej". :|

    I przerysowany "czytelniejszy" schemat :
  • Poziom 10  
    Cześć,
    Czy udało Ci się uruchomić wyzwalanie tyrystora w/g tego schematu.

    Zastanawiam się również nad przewinęciem cewki, bo koszt nowej cewki do mojej kosiarki to 350pln w sklepie wysyłkowym.

    Pozdrawiam
    Adam