Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kompresor śrubowy airpol 11kW nie uruchamia się ponownie

krzychooxxx 17 Maj 2011 00:27 9967 17
  • #1 17 Maj 2011 00:27
    krzychooxxx
    Poziom 9  

    Witam szanowne grono.
    Nabyłem kompresor który jednak nie działa tak jak powinien, a problem wygląda następująco:
    Przychodzę rano do warsztatu, włączam sprężarkę którą startuje normalnie po czym po uzyskaniu obrotów nominalnych załącza się jakieś sprzęgiełko na rotor i zaczyna się sprężanie.
    dochodzi tak sobie do tych 10 bar bardzo szybko, po czym sprzęgiełko rozłącza sprężanie a silnik dalej sobie pracuje jeszcze z 2-3 minuty po czym następuje wyłączenie urządzenia. niby wszystko ok ale po spadku ciśnienia nawet do zera sprężarka nie uruchamia się ani automatycznie ani manualnie.

    Podam kilka szczegółów które zaobserwowałem, zapewne będą pomocne w postawieniu trafnej diagnozy:

    1. Dobicie zbiornika 400l od 0 do 10 bar trwa około minuty, przy czym chłodnica jest tylko minimalnie ciepła, następuje rozsprzęglenie silnika od kompresora, jednak silnik wciąż chodzi jak pisałem wczesniej, po około jednej minucie chłodnica staje się gorąca a po około 2 kolejnych sprężarka się wyłącza i nie można jej ponownie uruchomić. tak jakby rozsprzęglenie spowodowało niepoprawną pracę i opór i jakieś zabezpieczenie termiczne wyłączało sprężarkę na jakiś czas, zostaje ona wciąż oczywiście na standby.

    2. Po wyłączeniu kompresora i upuszczeniu powietrza w trybie standby nic się nie dzieje i sprężarka nie startuje, jednak po około 20 minutach gdy temp opadnie włącza się sama, nabije zbiornik znów bardzo szybko, znów chodzi jałowo kilka minut, wyłącza się i problem się powtarza.

    3. Presostat mam wyskalowany ze załącza sprzęgiełko przy 6,5 bara i jeśli nadążam odbierać powietrze jeszcze podczas pracy sprężarki to wszystko działa poprawnie. tj. osiąga 10 bar, sprzęgiełko wysprzęgla kompresor, silnik działa, ja upuszczam powietrze poniżej 6,5 bara, następuje zasprzęglenie ponowne i znów nabija do 10 bar.

    W tym co opisałem widać ze presostat steruje tylko praca sprzęgiełka miedzy silnikiem a kompresorem a powinien wyłączac/włączac również sam silnik.

    Gdzie siedzi diabeł?
    Pozdrawiam

    Proszę używać przycisku "Pisownia" przed wysłaniem postu. [retrofood]

    0 17
  • Relpol
  • #2 17 Maj 2011 02:20
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    Sprawdź działanie przepustnicy na ssaniu, przy wzroście cisnienia w zbiorniku, powinna się zamykać. To po pierwsze. Ten kompresor ma sterowanie PLC, więc jakie błędy pokazuje sterownik ?

    -1
  • #3 18 Maj 2011 00:07
    krzychooxxx
    Poziom 9  

    Niestety nie wiem o czym mówisz do mnie z tym plc,
    przepustnica na ssaniu zamyka się gdy ciśnienie osiąga wartość Pmax zadaną na presostacie, jednak silnik wciąż chodzi przez następne 3 minuty po czym wyłącza się i nawet po spadku ciśnienia do zera nie załącza się ponownie przez bardzo długi czas (około pół godziny).
    Sprzęt jest prawie nowy, był to obiekt laboratoryjny, ma wylatane raptem 260 motogodzin i w tym czasie miał 6 serwisów.

    0
  • #4 18 Maj 2011 20:17
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    Przecież masz w tym kompresorze sterownik PLC (Programable Logic Controller) czyli to ,,coś" z przyciskami i wyświetlaczem. Tam wszystko widać, i powinno sie w takiej sytuacji wyświetlić np. Error12 i wtedy poszukać w instrukcji kodu błędu. Osobiscie stawiam na ,,sklejanie" sie styków stycznika silnika, lub uszkodzenie jednego z czujników cisnienia. Nie znam tego typu kompresora, ale zasady sterowania sprezarek srubowych tak. Sprawdzalem w Necie i jednak widać, że posiada on PLC do sterowania, jak wiekszość zresztą tego typu kompresorów.

    0
  • Relpol
  • #5 18 Maj 2011 20:32
    krzychooxxx
    Poziom 9  

    Witam.
    Po kolejnym dniu walki problem został odnaleziony.
    Doczytałem wczoraj w nocy o PLC i moja sprężarka nie ma takowego sterowania.
    Problem nie startowania sprężarki wywiązał się z tego, że w karterze narasta ciśnienie.
    Odkręcenie korka wlewu oleju sprawia że ciśnienie uchodzi z bloku sprężarki a ta natychmiast startuje. :)
    Olej jest biały i spieniony. Nalany pod korek, nigdzie nie ma żadnego wskaźnika poziomu, natomiast jest informacja "dbaj o właściwy poziom oleju".

    No tak, odnaleźliśmy przyczynę ale jak temu zaradzić...?
    Dzięki

    0
  • #6 18 Maj 2011 20:50
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    Czyli poprostu ,,przeolejony" :D Tylko wydaje mi się, byś sprawdził co z odpowietrzeniem karteru, a i moze być także wada simeringów na śrubach.
    Pozdrawiam i chyba zamykamy. ?

    0
  • #7 18 Maj 2011 21:20
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 19 Maj 2011 00:27
    krzychooxxx
    Poziom 9  

    Zdaję sobię sprawę z tego że tam powinno być ciśnienie bo współpracujące śruby wytwarzają takowe, nie wiem czemu jednak narasta ono zbyt mocno i czy w tym przypadku można zastosować odpowietrzenie...
    a znawcą nie jestem to fakt, dlatego bez pomocy nie dam rady tego naprawić, dlatego tu właśnie jestem...

    Dodano po 1 [godziny] 40 [minuty]:

    Zakładając ze w chwili sprężania ciśnienie wewnątrz bloku równa się ciśnieniu tłoczenia i mając na uwadze to że mimo wszystko uniemożliwia ono ponowne włączanie się kompresora można dojść tylko do jednego rozsądnego wniosku:
    sprężarka takowa powinna mieć zawór odprężny sterowany sygnałem z wyłącznika prądowego, tj. w chwili wyłączenia się silnika następowałoby otwarcie zaworu odprężnego. Wszystko wtedy byłoby jak należy.

    0
  • #9 19 Maj 2011 22:40
    norbert4104
    Poziom 12  

    Witaj
    W sprężarkach firmy Airpol nie ma możliwości przelania oleju a spieniony olej to normalna rzecz po paru minutach gdy sprężarka nie pracuje i się rozpręży wszystko wróci do normy jeżeli ten model nie ma sterowania PLC to problem może być tylko w presostacie bądź w jakiś elementach pośrednich jak przekaźnik styki przyciskowy itp.

    pozdrawiam

    0
  • #10 20 Maj 2011 21:35
    theshu
    Poziom 10  

    witaj.
    Jestem serwisantem autoryzowanym Airpola jeśli masz kłopot ze sprężarką moge Cię odwiedzić i sprawę rozwiązać. Po łepkach wiem czego szukać po tym co piszesz. Poziom oleju sprawdza sie po rozhermetyzowaniu... i właśnie powinno go być tyle... jak napisałeś pod korek. Podpowiedz czy masz sterownik czy przyciski z napisami start stop.
    W razie pytań proszę o kontakt na priv

    0
  • #11 21 Maj 2011 01:42
    krzychooxxx
    Poziom 9  

    Witam, mam przyciski start/stop. Rozmawiałem z serwisem z Poznania i kolega powiedział że wiesza się zaworek, bądź jest do wymiany, ten który jest pod białym filtrem powietrza (tym który wygląda jak typowe filtry olejowe). Jutro go rozkręcę i zobaczę co w nim siedzi, zdam relację. Dzięki za pomoc Panowie.

    1
  • #12 21 Maj 2011 23:40
    bonanza
    Spec od Falowników

    Osłony muszą być pozakładane, inaczej wiatrak pracuje na darmo, a chłodnica i tak nie chłodzi.

    0
  • #13 31 Maj 2011 22:00
    luke-z
    Poziom 16  

    theshu napisał:
    witaj.
    Jestem serwisantem autoryzowanym Airpola jeśli masz kłopot ze sprężarką moge Cię odwiedzić i sprawę rozwiązać. Po łepkach wiem czego szukać po tym co piszesz. Poziom oleju sprawdza sie po rozhermetyzowaniu... i właśnie powinno go być tyle... jak napisałeś pod korek. Podpowiedz czy masz sterownik czy przyciski z napisami start stop.
    W razie pytań proszę o kontakt na priv

    A jak jest zawór minimalnego ciśnienia, to wcale nie trzeba rozhermetyzowywać...

    0
  • #14 19 Maj 2012 18:18
    airpol 11kw
    Poziom 1  

    witam mam pytanie odnosnie sprezarki srubowej airpol 11kw, wszystko jest ok poza tym ze po osiagnieciu ustawionego cisnienia np 8bar sprezarka pracuje dalej nie rozlacza sie co moze byc przyczyna moze wystarczy tylko regulacja?Prosze o pomoc

    Na tym forum nie ma aprobaty na zdziczałą polszczyznę! Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych- popraw ten post! [Akrzy]

    0
  • #15 19 Maj 2012 22:07
    matekogon
    Poziom 22  

    Kolego u mnie w firmie był ten sam problem że kompresor normalnie pracował i po spadku ciśnienia się nie załączał brak błędów . Dzwoniłem do serwisu to powiedzieli że do wymiany sterownik PLC bo taki ten kompresor posiada w przypadku moim. Ale jak przyjechał serwisant to się okazało że nie działa albo źle działał czujnik który zabraniał aby kompresor nie zaczął się obracać w drugą stronę. Dodam że po wyłączeniu i ponownym załączeniu kompresor sprężał powietrze aż osiągnął zadaną wartość i już się nie włączył. Po wymianie tego czujnika chodzi jak złoto. Tak wyglądała sytuacja u mnie może masz ten sam czujnik i ten sam problem.

    0
  • #16 21 Maj 2012 19:18
    bonanza
    Spec od Falowników

    krzychooxxx napisał:
    Witam, mam przyciski start/stop. Rozmawiałem z serwisem z Poznania i kolega powiedział że wiesza się zaworek, bądź jest do wymiany, ten który jest pod białym filtrem powietrza (tym który wygląda jak typowe filtry olejowe). Jutro go rozkręcę i zobaczę co w nim siedzi, zdam relację. Dzięki za pomoc Panowie.


    Czy ktoś może przybliżyć temat naprawy tego zaworka? Mam podobny problem - kompresor nie włącza się po wyłączeniu, przerwa jest na stykach czujnika ciśnienia na dolocie. Po całkowitym spadku ciśnienia w instalacji załączy się. Wnioskuję, że chodzi o zawór zwrotny bądź jakiś zaworek sterowany ciśnieniem (nie elektrozawór, bo nie ma w schemacie takiej cewki). Na co trzeba uważać i czy jest to do zrobienia przez elektryka z kompletem inbusów i kluczem nastawnym?

    0
  • #17 30 Wrz 2012 13:56
    kosag
    Poziom 10  

    bonanza napisał:
    krzychooxxx napisał:
    Witam, mam przyciski start/stop. Rozmawiałem z serwisem z Poznania i kolega powiedział że wiesza się zaworek, bądź jest do wymiany, ten który jest pod białym filtrem powietrza (tym który wygląda jak typowe filtry olejowe). Jutro go rozkręcę i zobaczę co w nim siedzi, zdam relację. Dzięki za pomoc Panowie.


    Czy ktoś może przybliżyć temat naprawy tego zaworka? Mam podobny problem - kompresor nie włącza się po wyłączeniu, przerwa jest na stykach czujnika ciśnienia na dolocie. Po całkowitym spadku ciśnienia w instalacji załączy się. Wnioskuję, że chodzi o zawór zwrotny bądź jakiś zaworek sterowany ciśnieniem (nie elektrozawór, bo nie ma w schemacie takiej cewki). Na co trzeba uważać i czy jest to do zrobienia przez elektryka z kompletem inbusów i kluczem nastawnym?


    Ten biały filtr to separator, pod nim w aluminiowym kielichu znajduje się zawór zwrotny/minimalnego ciśnienia. Do wykręcenia potrzeby jest klucz 36 (oczywiście wcześniej spuszczamy cale powietrze ze zbiornika sprężarki). Odkręcamy ostrożnie, wewnątrz jest sprężyna która napiera na gwint kielicha. Najczęściej uszkodzeniu ulega oring który zaprasowany jest w górnej części grzybka zamykającego. Część jest do wymiany. Kompresor śrubowy airpol 11kW nie uruchamia się ponownie

    0
  • #18 30 Wrz 2012 15:37
    bonanza
    Spec od Falowników

    Dzięki za wskazówkę. Tak właśnie zrobiłem. Jednak oring wymienia się z całą oprawą, i chyba ta część trochę kosztowała.

    0