Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej.

lodzik1990 17 Maj 2011 16:35 23845 38
  • Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej.

    Witam.
    Dziś w dziale DIY pragnę przedstawić sprężarkę jednofazową, którą napędza silnik o mocy ponad 1 kW. Nie wiem, od czego pochodzi ten silnik - bodajże od pompy wodnej. Włączanie sprężarki odbywa się za pomocą stycznika, układ ''załącz - wyłącz''. Kompresor przydaje mi się, gdy chcę coś przedmuchać z kurzu lub do napędzania narzędzi pneumatycznych. Kompresor pochodzi od ciągnika URSUS.
    Do zbiornika zamontowałem szybko złączkę, aby można było odłączyć wąż spiralny i szybko zmieniać pistolet do powietrza. Brakuje tu jeszcze odolejacza, którego zapomniałem zamontować; w wolnej chwili to zrobię. Myślę, że ciśnienie o wysokości 6 barów to spokojnie osiąga. Napisałem "myślę", bo nie wiem, czy zegar poprawnie wskazuje. Zbiornik pochodzi od samochodu ciężarowego marki Star. Wyłącznik ciśnieniowy jest wyregulowany tak, aby gdy ciśnienie w zbiorniku spadnie, to żeby silnik mógł wystartować, gdyż rozruch silnika oparty jest na automacie, który znajduje się na ośce wirnika. Miałem taką sytuację, że gdy ciśnienie w zbiorniku było zbyt duże, to silnik nie był w stanie wystartować, tzn. zbyt niskie obroty silnika nie pozwoliły na to, by na automat zadziałała siła odśrodkowa i przełączyła go z rozruchu na uzwojenie robocze. Więcej nie będę się rozpisywał, gdyż wszystko widoczne jest na zdjęciach.
    Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    lodzik1990
    Poziom 18  
    Offline 
    STOP CETA-TTIP
    lodzik1990 napisał 413 postów o ocenie 156, pomógł 7 razy. Mieszka w mieście LUBLIN. Jest z nami od 2009 roku.
  • #2
    gts1991
    Użytkownik obserwowany
    Zabezpieczanie silnika jest ?
  • #3
    lodzik1990
    Poziom 18  
    Zabezpieczenie jest w postaci eSa C16 A. W planach przewidziany był Termik, którego nie dałem bo nie miałem pomysłu na jego umiejscowienie.
  • #4
    gts1991
    Użytkownik obserwowany
    szkielet-s1 napisał:
    Zabezpieczenie jest w postaci eSa C16 A. W planach przewidziany był Termik, którego nie dałem bo nie miałem pomysłu na jego umiejscowienie.

    Przykręca się do stycznik termiki.
  • #5
    lodzik1990
    Poziom 18  
    gts1991 napisał:
    szkielet-s1 napisał:
    Zabezpieczenie jest w postaci eSa C16 A. W planach przewidziany był Termik, którego nie dałem bo nie miałem pomysłu na jego umiejscowienie.

    Przykręca się do stycznik termiki.

    Wiem jakie istnieją sposoby na zabezpieczenie silnika lecz w tym przypadku wyszło inaczej. Termik tak jak pisałem zamontuję w wolnym czasie.
  • #6
    skalsky5000
    Poziom 20  
    Czemu nie zamontowałeś osłony paska ?.
  • #7
    lodzik1990
    Poziom 18  
    Osłony nie było nawet w planach, gdyż sprężarka stoi pod stołem w mojej pracowni i elementy ruchome skierowane są w stronę ściany.
  • #8
    _milcek_
    Poziom 19  
    Mógłbyś podać czas nabicia butli do 6 bar nawet na tym niepewnym zegarze? Byłby to jakiś parametr porównawczy do chińskich produktów dość często dostępnych na naszym rynku. Próbowałeś coś tym malować, czy nie przeszkadza po dłuższym czasie ciepłe powietrze?
  • #9
    lodzik1990
    Poziom 18  
    _milcek_ napisał:
    Mógłbyś podać czas nabicia butli do 6 bar nawet na tym niepewnym zegarze? Był by to jakiś parametr porównawczy do chińskich produktów dość często dostępnych na naszym rynku. Próbowałeś coś tym malować, czy nie przeszkadza po dłuższym czasie ciepłe powietrze?

    Hmm sprężarka osiąga ciśnienie 6 barów w czasie około jednej minuty.
  • #10
    _milcek_
    Poziom 19  
    Trochę się zagapiłem, ale nie podałeś pojemności butli :D Biorąc silnik za punkt odniesienia to wygląda na ok 75 litrów.
  • #11
    Jarosx9
    Poziom 35  
    Wygląda bardzo podobnie jak mój pierwszy kompresor kiedyś zrobiony.
    Silnik pewnie ze 3 takie sprężarki by uciągnął? :D Tu akurat nie mam zarzutów, się wykorzystuje to co się ma.
    Trochę żenująca jest ta rurka od baterii/zlewozmywaka, założę się (pomijając średnicę), że jak trochę ją olej pomęczy i temperatura, to się rozpadnie, weź zainwestuj kilka zł w rurki miedziane albo stalowe ocynkowane, grosze ci to wyjdzie a i jeszcze oddadzą trochę temperatury do otoczenia.
    Jeszcze jedna uwaga - ten wężyk niebieski na wyjściu, co jest na zdjęciu, to się nadaje do wszystkiego tylko nie do narzędzi pneumatycznych i pistoletów lakierniczych.
  • #12
    lodzik1990
    Poziom 18  
    Pojemność butli wynosi około 30L.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Jarosx9 napisał:
    Wygląda bardzo podobnie jak mój pierwszy kompresor kiedy? zrobiony.
    Silnik pewnie z trzy takie sprężarki by uciągnął :D
    Trochę żenująca jest ta rurka od baterii/zlewozmywaka, za?o?? si? (pomijając średnicę), że jak trochę ją olej pomęczy i temperatura, to się rozpadnie, we? zainwestuj kilka z? w rurki miedziane albo stalowe ocynkowane, grosze ci to wyjdzie a i jeszcze oddasz? trochę temperatury do otoczenia.
    Jeszcze jedna uwaga - ten wężyk niebieski na wyjściu co jest na zdjęciu to się nadaje do wszystkiego tylko nie do narzędzi pneumatycznych i pistoletów lakierniczych.

    Przewód łączący sprężarkę z baniakiem o dziwo znosi wysoką temperaturę. Myślę, że jego zbrojenie dobrze oddaje do otoczenia ciepłe powietrze. A co do węża spiralnego to nie narzekam na niego.
  • #13
    benpot
    Poziom 10  
    Bardzo zgrabna konstrukcja, bardzo podobna do mojego kompresora posiadam identyczny silnik i sprężarkę i tu pojawia się kilka moich pytań: jakiej pojemności jest ten kondensator na silniku, bo nie wiem jaki powinienem zastosować u siebie, oraz czy masz tu zrobiona przekładnie 1:1? Czy przy takich obrotach (1400) bez chłodzenia sprężarka nadmiernie się nie nagrzewa. Z góry wielkie dzięki.
  • #14
    _milcek_
    Poziom 19  
    Jarosx9 napisał:

    Jeszcze jedna uwaga - ten wężyk niebieski na wyjściu, co jest na zdjęciu, to się nadaje do wszystkiego tylko nie do narzędzi pneumatycznych i pistoletów lakierniczych.

    Masz na myśli jego przepustowość czy może to, że się plącze, ciągnie i ociera o nieodpowiednie elementy? Klucza pneumatycznego to nie zasili, ale do amatorskiego malowania elementów na stole to czemu nie.
  • #15
    lodzik1990
    Poziom 18  
    benpot napisał:
    Bardzo zgrabna konstrukcja, bardzo podobna do mojego kompresora posiadam identyczny silnik i spr??ark? i tu pojawia si? kilka moich pyta?: jakiej pojemno?ci jest ten kondensator na silniku, bo nie wiem jaki powinienem zastosowa? u siebie, oraz czy masz tu zrobiona przek?adnie 1:1? Czy przy takich obrotach (1400) bez ch?odzenia spr??arka nadmiernie si? nie nagrzewa. Z góry wielkie dzi?ki.

    Kondensator ma pojemno?? 170uF na 375V.
    Przek?adnia to 1:1.
    Przy krótkim czasie dzia?ania cylinder jest nawet do?? ciep?y.

    Dodano po 16 [minuty]:

    _milcek_ napisał:
    Jarosx9 napisał:

    Jeszcze jedna uwaga - ten w??yk niebieski na wyj?ciu, co jest na zdj?ciu, to si? nadaje do wszystkiego tylko nie do narz?dzi pneumatycznych i pistoletów lakierniczych.

    Masz na my?li jego przepustowo?? czy mo?e to, ?e si? pl?cze, ci?gnie i ociera o nieodpowiednie elementy? Klucza pneumatycznego to nie zasili, ale do amatorskiego malowania elementów na stole to czemu nie.

    Przepustowo?? w??a to 10mm. Mnie przewód w niczym nie przeszkadza.
  • #16
    _milcek_
    Poziom 19  
    Trochę się sugerowałem, że to jakiś najmniejszy 7/5mm a to jednak już 12/10mm przekroju.
  • #17
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    Nawet to nienajgorzej wygląda jak na domowy kompresor tylko : osłona paska oczywiście, odwadniacz na wyjściu, i zamiast tej straszliwej tablicy rozdzielczej dać wyłącznik typu PKZM (czyli termik i Twe ,,ulubione guziczki start-stop" ) w jednym.
    Pomaluj silnik i sprężarkę, bo ohydnie wyglądają na tle tego niebieskiego zbiornika i masz zupełnie miły kompresorek.

    Pozdrawiam
  • #18
    Jarosx9
    Poziom 35  
    Niebieski przewód wyglądał na 6-8mm a do pneumatycznych narzędzi to trochę mało.
  • #19
    buliz
    Poziom 12  
    Też zrobiłem identyczną sprężarkę z takich samych elementów tylko nowy silnik mam 1,1 kW 1410 obr/min. przekładnia była 1:1,5, czyli na sprężarce ok 1000 obr/min i tu zonk. Silnik przeciążony. Znamionowy prąd 7,4 A a po zmierzeniu pobierał prawie 11 A. Niestety trzeba było zmienić przekładnię na 1:2 teraz jego prąd w końcowej fazie nabijania butli ok 7,6 A. Może kolega napisze jak to u niego wygląda. bo wydaje mi się że przy takiej przekładni, tak przynajmniej u mnie było, silnik przy ciśnieniu 5 Atm nie ruszy.
  • #20
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #21
    arek431
    Poziom 18  
    Na moje oko z silnikiem trochę przesadziłeś, masz spory zapas mocy, ale możesz to wykorzystać i dodać jeszcze jedną pompę i kompresor będzie nabijał się 2 razy szybciej.
  • #22
    drewniany80
    Poziom 15  
    Wszystko niby ok ale z tego co widać brak układu który spuszcza powietrze z nad tłoka kiedy sprężarka się załącza co może powodować wybijanie zabezpieczenia spowodowane zatrzymaniem silnika, czy kolega konstruktor myślał nad rozwiązaniem tego problemu??
  • #23
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #24
    _milcek_
    Poziom 19  
    Przecież "nad tłokiem" w głowicy masz zawory jednostronne które oddzielają fizycznie zbiornik ciśnienia od komory sprężania. Bez tych kluczowych elementów sprężarka by nie pompowała powietrza do butli. Ciśnienie w komorze sprężania i butli jest takie samo tylko w momencie górnego martwego punktu tłoka gdy zawory się otwierają potem gdy tłok opada wraz z nim zamyka się zawór wyjściowy, ponieważ ciśnienie w komorze sprężania także spada a sam kompresor może już ruszyć bez problemu. Gdyby nawet był zatrzymany w czasie sprężania to sam poprzez ciśnienie w komorze cofnie wałem i tłok cofnie się w dolny martwy punkt. Jedynym problem rozruchu to ciśnienie w butli, ponieważ z tym silnik może już nie dać rady.
  • #25
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #26
    phanick
    Poziom 28  
    No proszę, mam identyczny silnik, identyczny zbiornik i identyczną sprężarkę :)
    Ale jednak zamocowanie zawortu zwrotnego się przydaję. Pamiętam że gdy sprężarka pompowała bez zaworu, to wskazówka na manometrze strasznie drgała (w górę i w dół). Po zastosowaniu zaworu zwrotnego sytuacja ta nie występuję.
  • #27
    _milcek_
    Poziom 19  
    krzysztof_326 napisał:
    Coś wiesz że dzwonią ale nie wiesz w którym kościele. Po pierwsze ciśnienie działające na tłok równe ciśnieniu w zbiorniku nie pojawia się tuż w GMP. Gdyby tak było to wydajność sprężarki = 0 ! :D

    Fakt zamotałem trochę oczywiście zawór zwrotny otwiera się gdy ciśnienie w komorze jest większe niż w butli.
  • #28
    nabial
    Poziom 11  
    Sprężarka bardzo fajna. Ale z tego co czytałem na temat sprężarek to przełożenie 1:1 nie jest dobrym rozwiązaniem .


    P.s Mam pytanie do znających się trochę na takich samoróbkach. Co to za kompresor?

    Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej.
  • #29
    paol2
    Poziom 12  
    dziwne trochę no ale... zawór zwrotny by sie przydał między sprężarką a butlą, chłodnica powietrza i oczywiście wiatrak beż tego ani rusz

    U mnie to tak wygląda sprężarka Jelcz (przerobiona), 2,2kW silnik, i ciut ponad 500L powietrza nax 7bar
    Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej.
  • #30
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto