Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej.

lodzik1990 17 Maj 2011 16:35 22891 38
  • #1 17 Maj 2011 16:35
    lodzik1990
    Poziom 18  

    Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej.

    Witam.
    Dziś w dziale DIY pragnę przedstawić sprężarkę jednofazową, którą napędza silnik o mocy ponad 1 kW. Nie wiem, od czego pochodzi ten silnik - bodajże od pompy wodnej. Włączanie sprężarki odbywa się za pomocą stycznika, układ ''załącz - wyłącz''. Kompresor przydaje mi się, gdy chcę coś przedmuchać z kurzu lub do napędzania narzędzi pneumatycznych. Kompresor pochodzi od ciągnika URSUS.
    Do zbiornika zamontowałem szybko złączkę, aby można było odłączyć wąż spiralny i szybko zmieniać pistolet do powietrza. Brakuje tu jeszcze odolejacza, którego zapomniałem zamontować; w wolnej chwili to zrobię. Myślę, że ciśnienie o wysokości 6 barów to spokojnie osiąga. Napisałem "myślę", bo nie wiem, czy zegar poprawnie wskazuje. Zbiornik pochodzi od samochodu ciężarowego marki Star. Wyłącznik ciśnieniowy jest wyregulowany tak, aby gdy ciśnienie w zbiorniku spadnie, to żeby silnik mógł wystartować, gdyż rozruch silnika oparty jest na automacie, który znajduje się na ośce wirnika. Miałem taką sytuację, że gdy ciśnienie w zbiorniku było zbyt duże, to silnik nie był w stanie wystartować, tzn. zbyt niskie obroty silnika nie pozwoliły na to, by na automat zadziałała siła odśrodkowa i przełączyła go z rozruchu na uzwojenie robocze. Więcej nie będę się rozpisywał, gdyż wszystko widoczne jest na zdjęciach.
    Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej.

    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • #2 17 Maj 2011 16:38
    gts1991
    Użytkownik obserwowany

    Zabezpieczanie silnika jest ?

  • #3 17 Maj 2011 16:45
    lodzik1990
    Poziom 18  

    Zabezpieczenie jest w postaci eSa C16 A. W planach przewidziany był Termik, którego nie dałem bo nie miałem pomysłu na jego umiejscowienie.

  • #4 17 Maj 2011 16:47
    gts1991
    Użytkownik obserwowany

    szkielet-s1 napisał:
    Zabezpieczenie jest w postaci eSa C16 A. W planach przewidziany był Termik, którego nie dałem bo nie miałem pomysłu na jego umiejscowienie.

    Przykręca się do stycznik termiki.

  • #5 17 Maj 2011 16:52
    lodzik1990
    Poziom 18  

    gts1991 napisał:
    szkielet-s1 napisał:
    Zabezpieczenie jest w postaci eSa C16 A. W planach przewidziany był Termik, którego nie dałem bo nie miałem pomysłu na jego umiejscowienie.

    Przykręca się do stycznik termiki.

    Wiem jakie istnieją sposoby na zabezpieczenie silnika lecz w tym przypadku wyszło inaczej. Termik tak jak pisałem zamontuję w wolnym czasie.

  • #6 17 Maj 2011 18:48
    skalsky5000
    Poziom 20  

    Czemu nie zamontowałeś osłony paska ?.

  • #7 17 Maj 2011 18:55
    lodzik1990
    Poziom 18  

    Osłony nie było nawet w planach, gdyż sprężarka stoi pod stołem w mojej pracowni i elementy ruchome skierowane są w stronę ściany.

  • #8 17 Maj 2011 18:57
    _milcek_
    Poziom 19  

    Mógłbyś podać czas nabicia butli do 6 bar nawet na tym niepewnym zegarze? Byłby to jakiś parametr porównawczy do chińskich produktów dość często dostępnych na naszym rynku. Próbowałeś coś tym malować, czy nie przeszkadza po dłuższym czasie ciepłe powietrze?

  • #9 17 Maj 2011 19:00
    lodzik1990
    Poziom 18  

    _milcek_ napisał:
    Mógłbyś podać czas nabicia butli do 6 bar nawet na tym niepewnym zegarze? Był by to jakiś parametr porównawczy do chińskich produktów dość często dostępnych na naszym rynku. Próbowałeś coś tym malować, czy nie przeszkadza po dłuższym czasie ciepłe powietrze?

    Hmm sprężarka osiąga ciśnienie 6 barów w czasie około jednej minuty.

  • #10 17 Maj 2011 19:19
    _milcek_
    Poziom 19  

    Trochę się zagapiłem, ale nie podałeś pojemności butli :D Biorąc silnik za punkt odniesienia to wygląda na ok 75 litrów.

  • #11 17 Maj 2011 19:20
    Jarosx9
    Poziom 35  

    Wygląda bardzo podobnie jak mój pierwszy kompresor kiedyś zrobiony.
    Silnik pewnie ze 3 takie sprężarki by uciągnął? :D Tu akurat nie mam zarzutów, się wykorzystuje to co się ma.
    Trochę żenująca jest ta rurka od baterii/zlewozmywaka, założę się (pomijając średnicę), że jak trochę ją olej pomęczy i temperatura, to się rozpadnie, weź zainwestuj kilka zł w rurki miedziane albo stalowe ocynkowane, grosze ci to wyjdzie a i jeszcze oddadzą trochę temperatury do otoczenia.
    Jeszcze jedna uwaga - ten wężyk niebieski na wyjściu, co jest na zdjęciu, to się nadaje do wszystkiego tylko nie do narzędzi pneumatycznych i pistoletów lakierniczych.

  • #12 17 Maj 2011 19:29
    lodzik1990
    Poziom 18  

    Pojemność butli wynosi około 30L.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Jarosx9 napisał:
    Wygląda bardzo podobnie jak mój pierwszy kompresor kiedy? zrobiony.
    Silnik pewnie z trzy takie sprężarki by uciągnął :D
    Trochę żenująca jest ta rurka od baterii/zlewozmywaka, za?o?? si? (pomijając średnicę), że jak trochę ją olej pomęczy i temperatura, to się rozpadnie, we? zainwestuj kilka z? w rurki miedziane albo stalowe ocynkowane, grosze ci to wyjdzie a i jeszcze oddasz? trochę temperatury do otoczenia.
    Jeszcze jedna uwaga - ten wężyk niebieski na wyjściu co jest na zdjęciu to się nadaje do wszystkiego tylko nie do narzędzi pneumatycznych i pistoletów lakierniczych.

    Przewód łączący sprężarkę z baniakiem o dziwo znosi wysoką temperaturę. Myślę, że jego zbrojenie dobrze oddaje do otoczenia ciepłe powietrze. A co do węża spiralnego to nie narzekam na niego.

  • #13 17 Maj 2011 19:30
    benpot
    Poziom 10  

    Bardzo zgrabna konstrukcja, bardzo podobna do mojego kompresora posiadam identyczny silnik i sprężarkę i tu pojawia się kilka moich pytań: jakiej pojemności jest ten kondensator na silniku, bo nie wiem jaki powinienem zastosować u siebie, oraz czy masz tu zrobiona przekładnie 1:1? Czy przy takich obrotach (1400) bez chłodzenia sprężarka nadmiernie się nie nagrzewa. Z góry wielkie dzięki.

  • #14 17 Maj 2011 19:35
    _milcek_
    Poziom 19  

    Jarosx9 napisał:

    Jeszcze jedna uwaga - ten wężyk niebieski na wyjściu, co jest na zdjęciu, to się nadaje do wszystkiego tylko nie do narzędzi pneumatycznych i pistoletów lakierniczych.

    Masz na myśli jego przepustowość czy może to, że się plącze, ciągnie i ociera o nieodpowiednie elementy? Klucza pneumatycznego to nie zasili, ale do amatorskiego malowania elementów na stole to czemu nie.

  • #15 17 Maj 2011 19:55
    lodzik1990
    Poziom 18  

    benpot napisał:
    Bardzo zgrabna konstrukcja, bardzo podobna do mojego kompresora posiadam identyczny silnik i spr??ark? i tu pojawia si? kilka moich pyta?: jakiej pojemno?ci jest ten kondensator na silniku, bo nie wiem jaki powinienem zastosowa? u siebie, oraz czy masz tu zrobiona przek?adnie 1:1? Czy przy takich obrotach (1400) bez ch?odzenia spr??arka nadmiernie si? nie nagrzewa. Z góry wielkie dzi?ki.

    Kondensator ma pojemno?? 170uF na 375V.
    Przek?adnia to 1:1.
    Przy krótkim czasie dzia?ania cylinder jest nawet do?? ciep?y.

    Dodano po 16 [minuty]:

    _milcek_ napisał:
    Jarosx9 napisał:

    Jeszcze jedna uwaga - ten w??yk niebieski na wyj?ciu, co jest na zdj?ciu, to si? nadaje do wszystkiego tylko nie do narz?dzi pneumatycznych i pistoletów lakierniczych.

    Masz na my?li jego przepustowo?? czy mo?e to, ?e si? pl?cze, ci?gnie i ociera o nieodpowiednie elementy? Klucza pneumatycznego to nie zasili, ale do amatorskiego malowania elementów na stole to czemu nie.

    Przepustowo?? w??a to 10mm. Mnie przewód w niczym nie przeszkadza.

  • #16 17 Maj 2011 20:16
    _milcek_
    Poziom 19  

    Trochę się sugerowałem, że to jakiś najmniejszy 7/5mm a to jednak już 12/10mm przekroju.

  • #17 17 Maj 2011 20:58
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    Nawet to nienajgorzej wygląda jak na domowy kompresor tylko : osłona paska oczywiście, odwadniacz na wyjściu, i zamiast tej straszliwej tablicy rozdzielczej dać wyłącznik typu PKZM (czyli termik i Twe ,,ulubione guziczki start-stop" ) w jednym.
    Pomaluj silnik i sprężarkę, bo ohydnie wyglądają na tle tego niebieskiego zbiornika i masz zupełnie miły kompresorek.

    Pozdrawiam

  • #18 17 Maj 2011 21:00
    Jarosx9
    Poziom 35  

    Niebieski przewód wyglądał na 6-8mm a do pneumatycznych narzędzi to trochę mało.

  • #19 17 Maj 2011 21:49
    buliz
    Poziom 12  

    Też zrobiłem identyczną sprężarkę z takich samych elementów tylko nowy silnik mam 1,1 kW 1410 obr/min. przekładnia była 1:1,5, czyli na sprężarce ok 1000 obr/min i tu zonk. Silnik przeciążony. Znamionowy prąd 7,4 A a po zmierzeniu pobierał prawie 11 A. Niestety trzeba było zmienić przekładnię na 1:2 teraz jego prąd w końcowej fazie nabijania butli ok 7,6 A. Może kolega napisze jak to u niego wygląda. bo wydaje mi się że przy takiej przekładni, tak przynajmniej u mnie było, silnik przy ciśnieniu 5 Atm nie ruszy.

  • #20 17 Maj 2011 21:50
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #21 17 Maj 2011 22:46
    arek431
    Poziom 18  

    Na moje oko z silnikiem trochę przesadziłeś, masz spory zapas mocy, ale możesz to wykorzystać i dodać jeszcze jedną pompę i kompresor będzie nabijał się 2 razy szybciej.

  • #22 17 Maj 2011 23:22
    drewniany80
    Poziom 15  

    Wszystko niby ok ale z tego co widać brak układu który spuszcza powietrze z nad tłoka kiedy sprężarka się załącza co może powodować wybijanie zabezpieczenia spowodowane zatrzymaniem silnika, czy kolega konstruktor myślał nad rozwiązaniem tego problemu??

  • #23 18 Maj 2011 00:54
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #24 18 Maj 2011 07:13
    _milcek_
    Poziom 19  

    Przecież "nad tłokiem" w głowicy masz zawory jednostronne które oddzielają fizycznie zbiornik ciśnienia od komory sprężania. Bez tych kluczowych elementów sprężarka by nie pompowała powietrza do butli. Ciśnienie w komorze sprężania i butli jest takie samo tylko w momencie górnego martwego punktu tłoka gdy zawory się otwierają potem gdy tłok opada wraz z nim zamyka się zawór wyjściowy, ponieważ ciśnienie w komorze sprężania także spada a sam kompresor może już ruszyć bez problemu. Gdyby nawet był zatrzymany w czasie sprężania to sam poprzez ciśnienie w komorze cofnie wałem i tłok cofnie się w dolny martwy punkt. Jedynym problem rozruchu to ciśnienie w butli, ponieważ z tym silnik może już nie dać rady.

  • #25 18 Maj 2011 09:39
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #26 18 Maj 2011 10:12
    phanick
    Poziom 28  

    No proszę, mam identyczny silnik, identyczny zbiornik i identyczną sprężarkę :)
    Ale jednak zamocowanie zawortu zwrotnego się przydaję. Pamiętam że gdy sprężarka pompowała bez zaworu, to wskazówka na manometrze strasznie drgała (w górę i w dół). Po zastosowaniu zaworu zwrotnego sytuacja ta nie występuję.

  • #27 18 Maj 2011 14:44
    _milcek_
    Poziom 19  

    krzysztof_326 napisał:
    Coś wiesz że dzwonią ale nie wiesz w którym kościele. Po pierwsze ciśnienie działające na tłok równe ciśnieniu w zbiorniku nie pojawia się tuż w GMP. Gdyby tak było to wydajność sprężarki = 0 ! :D

    Fakt zamotałem trochę oczywiście zawór zwrotny otwiera się gdy ciśnienie w komorze jest większe niż w butli.

  • #28 18 Maj 2011 16:55
    nabial
    Poziom 11  

    Sprężarka bardzo fajna. Ale z tego co czytałem na temat sprężarek to przełożenie 1:1 nie jest dobrym rozwiązaniem .


    P.s Mam pytanie do znających się trochę na takich samoróbkach. Co to za kompresor?

    Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej.

  • #29 18 Maj 2011 18:06
    paol2
    Poziom 12  

    dziwne trochę no ale... zawór zwrotny by sie przydał między sprężarką a butlą, chłodnica powietrza i oczywiście wiatrak beż tego ani rusz

    U mnie to tak wygląda sprężarka Jelcz (przerobiona), 2,2kW silnik, i ciut ponad 500L powietrza nax 7bar
    Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej. Sprężarka (Kompresor) produkcji domowej.

  • #30 18 Maj 2011 18:42
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto