Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Prosz, dodaj wyj徠ek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzi瘯i temu, 瞠 ogl康asz reklamy, wspierasz portal i u篡tkownik闚.

FIAT Panda 999Fire IAW6F.SH SPI - wypadanie zap這n闚

moonchild 18 Maj 2011 01:22 4771 5
  • #1 18 Maj 2011 01:22
    moonchild
    Poziom 14  

    Witam!

    Na wst瘼ie dane auta:

    Fiat Panda 1993r.
    999 Fire na monowtrysku IAW 6F.SH
    Przebieg 50tys. km od nowo軼i.
    Przy przebiegu 30tys. za這穎na instalacja LPG II gen Landirenzo LC-01.

    Samoch鏚 jak to zwykle bywa przed monta瞠m LPG by niemal jak nowy. LPG za這穎ne w celu wiadomym. Serwisowany u Fiata i w "gazowni" kt鏎 naprawd z czystym sercem mog dalej poleca. Pocz徠kowo my郵a貫m 瞠 to wina "gaziarzy" 瞠 z造 monta itd.. Auto by這 jednak na przegl康zie we w這skiej sieci Landirenzo i wszystko jest naprawd OK.

    Co do problemu....

    Na ja這wym biegu niezbyt r闚no pracuje silnik. Moc ma, osi庵i w normie.
    Wypadaj mu zap這ny, popurkuje z rury wydechowej. Wkurza mnie to strasznie, bo podczas postoju np na 鈍iat豉ch trz瘰 mi si nogawki od spodni albo i 造dki..
    Oczywi軼ie da si z tym 篡, ba..., nawet dwie d逝gie wycieczki po 10tys km ka盥a odby貫m i nic si nie popsu這, ale....
    Nie o to jednak tu chodzi ale o zasad. O to, 瞠 mia貫m nowe auto i chc je mie nadal. O ciekawo嗆, co i dlaczego przede wszystkim.

    A wi璚 po kolei:

    Jak pisa貫m wy瞠j auto u篡wane tylko w okresie letnim, wi璚 na zim idzie spa do gara簑. LPG zak豉da貫m w 2009r w czerwcu. Autko po za這瞠niu instalacji mia這 problemy z obrotami, tj wiesza這 si na 1500rpm czasem nawet na 2000.
    Zacz掖em d逝ba.
    Gaziarz wstawia jak捷 blaszk z dziurk w dolot powietrza do krokowca benzynowego. Gwizda這 toto i jako tak mi na druciarstwo wygl康a這 wi璚 wyj掖em. Jeszcze gorzej...
    Wymieni貫m ca造 monowtrysk na taki sam (jak my郵a貫m) od CC/SC 900.
    By這 lepiej ale dalej dzia造 si jakie jaja na LPG.
    Kto podpowiedzia i wyj掖em wtyczk z krokowego na pracuj帷ym silniku przy 900rpm.
    Jak r瘯 odj掖! Sko鎍zy造 si problemy z wieszaniem obrot闚 itd.
    Tak pojecha貫m w d逝uug tras po Europie. Wr鏂i貫m pod koniec wrze郾ia i zacz窸y si problemy z porannym odpalaniem auta... C騜.. bez krokowca nie chcia pali..
    Jak go z powrotem wpi掖em to zn闚 zacz窸y si jaja z obrotami i ich schodzeniem.
    Posypali potem sol i autko posz這 na zimowe spanie do gara簑.
    Zim wyplot貫m ca趾owicie system LPG i wyj掖em mikser LPG z monowtrysku. Wr鏂i貫m do stanu sprzed monta簑 LPG celem wyeliminowania przyczyny wieszania si obrot闚. Tak te si sta這. Autko bez LPG pracowa這 OK, schodzi這 豉dnie z obrot闚 itd.. Pojawi si natomiast inny problem.. Mianowicie na ja這wym biegu dosta這 czkawki... wypadaj zap這ny.
    Zdoby貫m oryginaln serwis闚k (1000stron) od Pandy. Po niemiecku ale znam techniczny niemiecki wi璚 da貫m sobie rady.

    Wymieni貫m:
    1. 安iece zap這nowe (NGK a teraz BOSCH Itrium) - bez zmian
    2. Kable zap這nowe (na Magneti Marelli a teraz na NGK) - bez zmian
    3. MAP sensor na u篡wany - bez zmian
    4. Zaw鏎 EGR na u篡wany ale 100% sprawny - bez zmian.
    5. Czujnik temp p造nu ch這dz帷ego do MW - bez zmian
    6. Sond lambda (oryginalna Bosch) - bez zmian




    7. Czujnik po這瞠nia wa逝 (te na nowy oryginalny) - bez zmian
    8. Kompletny nowy monowtrysk Weber Marelli orygina do tej Pandy - bez zmian.
    9. Katalizator wraz z dwururk i reszt wydechu (cho ma豉 modyfikacja bo mam na ko鎍u t逝mik od Micry 1,0), wszystko nowe - bez zmian.
    10. Centralna steruj帷a (ECU) IAW 6F.SH - 3 sztuki u篡wki z W這ch - bez zmian.

    Latem zesz貫go roku by貫m na testerze u FIAT'a i Pan kt鏎y mierzy wszystko powiedzia , 瞠 parametry s jak w nowym silniku.
    Cho jest nieco za bogato... ale to pono norma...
    Pono jednak Fiat Examiner nie poka瞠 nic ciekawego...
    Nie da貫m temu do ko鎍a wiary i pojecha貫m do kolegi, kt鏎y zada sobie trud i sp璠zi kilka godzin, wzd逝 i wszerz sprawdzaj帷 to auto Euroscanem Visa.
    I nic... Wszystko OK...
    A silnikiem jak telepa這 tak telepie...
    Raz mniej raz wi璚ej ale telepie.
    W "Fiacie" polecono mi tankowa Verv albo co podobnego...
    Faktycznie nieco mniej telepa這 ale to ni o to chodzi!
    Co ciekawe, na LPG telepie sporo delikatniej ni na benzynie. Z rury wydechowej purkanie jest na s逝ch takie samo.
    Aha...
    W Fiacie go嗆 zdj掖 pokrywk zawor闚 i szczelinomierzem sprawdzi przy mnie luz zaworowy i stwierdzi 瞠 jest "cacy", cho mnie si wydaje, 瞠 zaworki s do嗆 g這郾e. Mam inn Pand z silnikiem 1,1 Fire i tam jest ciszej... ale mo瞠 si czepiam. W jeszcze innej mojej Pandzie maj帷ej 190tys przebiegu zawory graj jak Diesel ale silnik pracuje r闚niutko bez 瘸dnego wypadania zap這n闚.

    Min窸a zima. Wyci庵n掖em Pand z zimowego snu licz帷, 瞠 mo瞠 jej si w tym roku poprawi.. ale niestety nie...
    Dalej telepie.

    W tym roku zaobserwowa貫m (cho mo瞠 by造 wcze郾iej!) dwa nowe objawy:

    Objaw dodatkowy nr 1:
    Silnik odpalany na zimno pracuje 豉dnie. Telepanie i wypadanie zap這n闚 zaczyna si po kilku minutach pracy i stopniowo nasila si do osi庵ni璚ia pe軟ej temperatury.
    Jak silnik jest nagrzany to jeszcze jest takie co:
    Wprowadzam silnik na 3000rpm, puszczam gaz i obroty swobodnie spadaj. Przu ok 1200rpm i dalej w d馧 do 900rpm w silniku s造cha d德i瘯 jakby lata造 wewn徠rz metalowe kulki. Po zej軼iu poni瞠j 900rpm d德i瘯 znika. Na wy窺zych obrotach te go nie ma. Pojawia si tylko przy schodzeniu z obrot闚.

    Objaw dodatkowy nr 2:
    Odpalam rano zimny silnik. Pi瘯nie zapala, wchodzi na jakie 1200rpm (jakby na ssaniu - krokowiec go ci庵nie) pracuje r闚niutko. Po chwili obroty zaczynaj zje盥瘸 w d馧 do 950 / 1000rpm i silnik zaczyna pracowa jakby na jednym garze. Podrzuca nim na kilkana軼ie milimetr闚 w g鏎 z cz瘰totliwo軼i pracy silnika 126p. Odg這s paszcz : brymbrymbrymbrymbrym...!
    I tak sobie brymba kilkana軼ie sekund, coraz s豉biej i s豉biej a to brymbanie zanika.
    Im cieplejszy tym s豉biej brymba.
    Potem idzie niby normalnieale przy pojawia si zaczynaj wypadanki zap這n闚.
    Ciekawe, 瞠 je郵i si silnik mocno przegazuje na samym poczatku tego "brymbania" to ono znika niemal natychmiast.
    Czy to ma co wsp鏊nego z wypadaniem zap這n闚 nie wiem...

    Z moich przer鏏ek:
    1. T逝mik ko鎍owy od Micry 1,0 (niemal identycznej pojemno軼i jak orygina ale o innym kszta販ie aby zmie軼i si ko這 zbiornika LPG), kt鏎y chyba nie wadzi bo auto chodzi這 dobrze jeszcze kilka miesi璚y po jego monta簑.
    2. Zbiornik benzyny - wykonany z 4mm stalowej blachy, ocynkowany, pomalowany epoxydem, podwieszony z ty逝 pod zderzakiem jako rezerwa (12L benzyny) na dojazd do najbli窺zej stacji LPG z zakresem ok. 200km.
    Wewn徠rz kryje oryginaln pompk paliwa oraz przerobiony z maluchowego p造wak z miernikiem poziomu paliwa. Zachowane s nawet odpowietrzenia zbiornika do filtra w璕lowego i EGR. Wszystko pi瘯nie chodzi i pokazuje.
    Jedyna zmiana do orygina逝 to po陰czenie masy pompki paliwa z mas auta poprzez sam zbiornik. W oryginale baniak by plastikowy i mia osobn mas prowadzon z wi您ki. Czy to mo瞠 by przyczyn wypadania zap這n闚...???
    3. Zegary oryginalne zast徙i貫m podobnymi z Ritmo (bo maj obrotomierz i s ciekawsze wizualnie a obudow maj tak jak w Pandzie i pasuj idealnie cho trzeba by這 przerobi kostki i pod陰cza wszystko na kabelki).
    Montowane to by這 zim w gara簑 - teoretycznie mo瞠 mie wp造w bo problemy z nier闚n praca zacz窸y si wiosn... Zacz窸o si od tego, 瞠 nie mog貫m wy陰czy silnika. Dopiero w陰czenie np d逝gich 鈍iate roz陰cza這 obw鏚.
    By elektryk, spec magik, pokombinowa i doszli鄉y, 瞠 w tym zegarze nie by這 jakiej diody kt鏎a by豉 w zegarze Pandy. Wlutowa diod w kabelek od kontrolki 豉dowania i problem znik. Schematy elektryki Pandy i Ritmo wyja郾i造 t r騜nic. To moja by豉 wina.. ja 幢e pod陰czy貫m.
    Wtedy te zauwa篡貫m to wypadanie zap這n闚 na biegu ja這wym.
    By mo瞠 by這 wcze郾iej... nie pami皻am. Zaaferowany by貫m schodzeniem z obrot闚 na LPG itd...
    Na 1000% nie by這 tego przed zim. Nawet jak auto je寮zi這 na LPG czy Pb z wyj皻 wtyczk od krokowego benzyny to by這 super.


    Zosta造 chyba tylko jeszcze takie mo磧iwo軼i (tak po mojemu).
    Pierwsza to cewki WN (takie jak w SC 900 czy 1100) cho je podmienia貫m ale na inne u篡wane, wi璚 nie mam gwarancji 瞠 s OK...
    Druga to wypalone zawory (ale czy po 8tys na dobrze wyregulowanej instalacji mog造 si wypali..??)
    Trzecia to UPG. Zim przy odpalaniu w gara簑 bia造 dymek z rury z ty逝 niby leci... i pryszcze tak czarn wod... cho mas豉 na korkach nie ma.



    Czy kto z Szanownych Koleg闚 mo瞠 mnie naprowadzi na trop..?
    O co mo瞠 temu silnikowi chodzi...??????

    CO TO MO浩 BY....??????

    Prosz o pomoc w rozwi您aniu tego problemu.

    POMIARY KOMPRESJI I ANALIZA SPALIN:

    Oto pomiar kompresji cylindr闚 (przyrz康 r璚zny z gumk na ko鎍u) w Dekrze:

    Cyl. 1 -- 12,5
    Cyl. 2 -- 12
    Cyl. 3 -- 10,5 --- ci篹ko si by這 dosta do 3 cyl. mo磧iwe ma貫 przek豉manie.
    Cyl. 4 -- 11

    鈍iece 2, 3, 4 - idealne - br您owy d馧, izolator i elektroda ceglastosiwe
    鈍ieca 1 cyl. nieco okopcona - ciemnobr您owy d馧, izolator ciemnoszary, elektroda ja郾iejsza.


    Analiza spalin (DEKRA) na benzynie PB95.

    Temperatura silnika 92*C - po 3 krotnym w陰czeniu si wentylatora i przejechaniu 10km.

    Bieg ja這wy:

    Olej - temp 15 *C
    Lambda 1,105
    CO 0,002 %obj
    CO2 14,10 %obj
    HC 11 ppm vol
    O2 2,11 %obj
    COkor 0,002 %obj

    Propan faktor 0,540


    3000rpm

    Olej - temp 15 *C
    Lambda 1,009
    CO 0,004 %obj
    CO2 15,41 %obj
    HC 11 ppm vol
    O2 2,21 %obj
    COkor 0,004 %obj

    Propan faktor 0,540

    0 5
  • #2 18 Maj 2011 22:26
    daro197
    Poziom 10  

    Nie polecam auta. same problemy nawet z nowym

    0
  • #3 18 Maj 2011 23:37
    moonchild
    Poziom 14  

    Eee tam! Sorki ale bzdura....
    Mam kilka Pand i w wersjach z monowtryskiem Boscha lub ga幡ikowej nie ma
    瘸dnych najmniejszych problem闚. Kwestia traktowania auta, jego uczciwej konserwacji (nie polskimi mazid豉mi), zmiany oleju i dbania.
    Je盥輳 Pandami od wielu lat. Pokona貫m po kilkaset tysi璚y na auto niemal ca趾owicie bezawaryjnie. Ta jedna jest jaka dziwna, cho i z tymi objawami dwa razy pojecha貫m w tras ok 9tys km, na Ba趾any i do W這ch. Jedzie i wraca i tak w k馧ko.
    Ma 50tys przebiegu i nic w niej ani nie klekocze (w zawieszeniu) ani nie rdzewieje.
    Druga 1100 z aut skrzyni bieg闚 ma ju niemal 270tys i spisuje si r闚nie dobrze.
    Teoria wyssana z palca. Zapewne nadzia si pan na trefny egzemplarz skatowany przez jakiego m這dziana lub naprawiany cha逝pniczo.
    Po stokro wol Pand ni jaki w霩 drabiniasty zza zachodniej granicy.

    Czy poza niecelow opini o Pandzie mog liczy na bardziej fachowe porady..???

    0
  • #4 19 Maj 2011 10:03
    carrot
    Moderator Samochody

    Ja bym sprawdzi luzy na zaworach, by mo瞠 gaz nieco je podpali i si "podpieraj"

    0
  • #5 19 Maj 2011 10:39
    kakazek
    Poziom 10  

    Witam
    Przechodz to samo tylko z Citroenem ax 1,1. monowtrysk bosch.
    Opr鏂z MAP sensora i zaworu EGR kt鏎ych u mnie niema wymienia貫m wszystko. Obroty wiesza造 si na gazie ok. 3200 i zauwa篡貫m 瞠 silnik krokowy pod捫a za przepustnic i tam zostaje. Nie pomaga豉 regulacja potencjometru przepustnicy (jak masz fabrycznie nie ruszaj). Pomog這 wymiana ECU na bosch motronic MA3.0 od peugeota 306. kt鏎y nie ma opcji pod捫ania krokowca za przepustnic. Wiem 瞠 to nie rozwi您anie ale mam spok鎩. Natomiast pyrkanie z rury jast tak w... 瞠 po鈍i璚i貫m temu mn鏀two czasu. Przerobione wszystkie tematy nieszczelno軼i. Puszcza elektrozaw鏎 od opar闚 pb - za郵epi貫m rurk , ma豉 poprawa.
    Mam wariator zap這nu (rewelacja) i moje podejrzenia sz造 w kierunku wypadania zap這n闚. Pu軼i貫m czujnik wa逝 bezpo鈔ednio do ECU przewodami i to samo. Jest natomiast wielka poprawa jak przytkam palcami wlot do filtra powietrza. 安iadczy to 瞠 nie wina iskry tylko ssania. Jednak 瘸dnej zw篹ki nie b璠 robi bo ma chodzi bez niej. Gdy dorw czasu rozkr璚 wszystko i sprawdz wszystko na szczelno嗆 mo瞠 z silikonem. My郵 瞠 mamy to samo. Je郵i wykryj pierwszy dam zna.

    0
  • #6 29 Maj 2011 09:52
    kakazek
    Poziom 10  

    Witam
    Po pyrkaniu.Najpierw wykluczy貫m wszystko zwi您ane z pr康em badaj帷 oscyloskopem wszystkie przebiegi. Porozkr璚a貫m wszystko i posk豉da貫m na silikonie i g... Przypomnia貫m jednak sobie 瞠 w zimie zamarza豉 mi oryginalna odma ( taka z okr庵陰 puszk) i wywali貫m j , i da貫m w篹a 15mm. To by b陰d. Podczas wolnych obrot闚 drastycznie spad這 podci郾ienie na zw篹ce i dlatego auto pyrka這 jak "syrenka" . Teraz m鎩 bolid na 鈍iat豉ch 豉dnym g這sem oznajmia 2-litrowym kr闚kom 瞠 nie maj szans.

    0