Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lenovo IdeaPad Y550 - zepsuty dysk?

18 Maj 2011 15:57 3807 5
  • Poziom 2  
    Witam, opiszę problem od początku:

    Kupiłem laptopa w październiku 2009, jednak już w styczniu/lutym 2010 musiałem oddać go do serwisu, objawy: komputer w trakcie pracy(niezależnie czy przeglądanie www, czy odtwarzanie audio/video) zawieszał się całkowicie i pomagał tylko twardy reset przez odłączenie zasilania. Jeżeli akurat słuchałem muzyki, to w głośnikach było mega głośne, jednostajne buczenie.

    Po paru takich zwieszkach system całkowicie odmówil posłuszeństwa - nie dało się włączyć windowsa, nie dało się włączyć narzędzia naprawy systemu. Odpalałem wtedy bootowalne narzędzie diagnostyczne dysku(ze strony lenovo), wg którego dysk miał uszkodzone procedury odczytu. Komp poszedł do serwisu, po 2 tyg odesłali go z przeinstalowanym systemem i notatką 'software error'.

    Przez parę miesięcy(w trakcie których wykorzystywałem niewielki procent pojemności dysku) wszystko było OK, jednak wraz z przybywaniem danych na dysku problem powrócił z identycznymi objawami. Dodatkowo przy uruchamianiu komputera windows wyświetla mi komunikat o nadchodzącym uszkodzeniu dysku(predicted HDD failure), oraz w trakcie używania systemu podobny komunikat w postaci wyskakującego okienka błędu.

    Co mogę zrobić? Jest może jakieś narzędzie które definitywnie pomogłoby mi rozstrzygnąć czy to dysk nadaje się do wymiany, czy może faktycznie coś z systemem nie tak? Do serwisu odsyłać znów nie chcę, bo problem jest identyczny jak ostatnio więc pewnie i rozwiązanie byłoby identyczne - zainstalowanie nowej kopii systemu i usunięcie wszystkich danych. Dysku mi raczej nie wymienią, a że gwarancja ma się ku końcowi to jestem w stanie sam kupić nowy dysk jeśli będzie trzeba.

    Pozdrawiam
  • Admin grupy audio
    Ja bym ich męczył, tym bardziej dlatego, że gwarancja ma się ku końcowi. Pamiętaj, że jest określona liczba napraw gwarancyjnych, jeśli sprzęt wyląduje w serwisie więcej razy niż przewidziano w umowie gwarancyjnej, to przysługuje Ci wymiana na nowy, lub zwrot pieniędzy.
  • Poziom 29  
    Artur k. napisał:
    Ja bym ich męczył, tym bardziej dlatego, że gwarancja ma się ku końcowi. Pamiętaj, że jest określona liczba napraw gwarancyjnych, jeśli sprzęt wyląduje w serwisie więcej razy niż przewidziano w umowie gwarancyjnej, to przysługuje Ci wymiana na nowy, lub zwrot pieniędzy.


    Szanowny panie Artur k. ilość napraw nie jest określana w gwarancji Lenovo , możliwość wymiany owszem jest na inny naprawiany/regenerowany , gwarancja może być wystawiona jak by był on nowy , ale niekoniecznie . O zwrocie pieniędzy można raczej zapomnieć .
  • Poziom 36  
    Zgadza się:
    "Produkt lub część użyte do wymiany i dostarczone przez Lenovo mogą nie być nowe, ale muszą prawidłowo funkcjonować i być co najmniej równoważne funkcjonalnie wymienianemu produktowi lub części. Produkt lub część przeznaczone na wymianę będą objęte gwarancją przez okres, jaki pozostał do wykorzystania dla produktu oryginalnego."

    Jednakże nadrzędne dla gwarancji jest ustawodawstwo co zaznacza nawet Lenovo w umowie:

    "NIEZALEŻNIE OD PRAW WYNIKAJĄCYCH Z NINIEJSZEJ GWARANCJI KLIENTOWI MOGĄ PRZYSŁUGIWAĆ RÓWNIEŻ INNE PRAWA, W ZALEŻNOŚCI OD OBOWIĄZUJĄCEGO W DANYM KRAJU USTAWODAWSTWA. KLIENTOWI MOGĄ RÓWNIEŻ PRZYSŁUGIWAĆ PRAWA WYNIKAJĄCE Z PISEMNEJ UMOWY ZAWARTEJ Z LENOVO. ŻADNE POSTANOWIENIA NINIEJSZEJ GWARANCJI NIE WPŁYWAJ Ą NA BEZWZGLĘDNIE OBOWIĄZUJĄCE PRAWA, W TYM PRAWA KONSUMENTA NA MOCY KRAJOWYCH PRZEPISÓW REGULUJĄCYCH SPRZEDAŻ ARTYKUŁÓW KONSUMPCYJNYCH, KTÓRE NIE MOGĄ BYĆ UCHYLONE ANI OGRANICZONE NA MOCY UMOWY."

    Tutaj można powołać się na niezgodność towaru z umową i żądać usunięcia wad, a w przypadku powtarzania się podnieść wniosek o wydanie nowego sprzętu lub odstąpienie od umowy.

    Podstawa prawna: art. 13 ustawy z dnia 27 lipca 2002

    Błąd zrobiłeś za pierwszym razem, skoro usterka wystąpiła w stosunkowo krótkim okresie od zakupu podnieść mogłeś wniosek o roszczenie właśnie z powodu niezgodności towaru z umową (wady ukryte).
  • Poziom 2  
    Problem w tym, że potrzebuje tego laptopa a nie bardzo mam dostęp do innego... Dlatego średnio mi się chce przepychać z serwisem i czekać na naprawę miesiącami.

    Na razie najbardziej zależy mi na określeniu, czy faktycznie dysk zdycha, czy może coś z instalacją jest nie tak.

    Jest jakiś program diagnostyczny, który pomógł by mi to jednoznacznie określić?
  • Poziom 36  
    To jest komunikat nie samego systemu, a wbudowanego w dysk S.M.A.R.T. dysk ewidentnie do wymiany.

    Programów jest masa, chociażby HDTune.

    W kwestii dysku nie spotkałem się jeszcze z montażem przez serwis używanych dysków w przypadku innych części różnie bywa.