Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Indukcyjny czujnik prędkości Yamaha - jak działa?

18 Maj 2011 22:24 10695 16
  • Poziom 22  
    Czy ktoś z grona szanownych kolegów wie jak to działa? Z czujnika wychodzą 3 kable podejrzewam że są to zasilanie masa i sygnał. Nie chciał bym uszkodzić więc może ktoś wie jakie tam występuje napięcie zasilania - ewentualnie jak rozkłada się podłączenie po kolorach. Dodam że czujnik współpracuje z otworami w przedniej tarczy hamulcowej.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 33  
    Jesli to indukcyjny to nie ma tam ,,zasilania,, jak piszesz.Taki czujnik to rodzaj małej elektrowni.Metal poruszający sie przed czujnikiem indukuje zmienne pole magnetyczne(prąd)który dekoduje elektronika..Mała prądnica prądu zmiennego.Czestotliwosc zmienia sie zaleznosci od obrotów tarczy metalowej z otworami.To tak na chłopski rozum powiedziane.
  • Poziom 42  
    A z czym te trzy kable wychodzące z czujnika maja być połączone?
    Przydałby się schemat.
    Daj zdjęcia czujnika.
    Jak ma więcej niż dwa przewody to nie jest to prosty czujnik indukcyjny.
    Wg mnie jest coś bardziej skomplikowanego. Pewnie zawiera jakiś układ kształtujący impulsy.
  • Poziom 22  
    Te trzy kable sa podłączone wg schematu bezpośrednio do licznika - mam schemat tylko od xt 125 w wersji 2005 - sa pewne różnice - np nie posiada czujnika neutral tak jak moja czujnik jest raczej taki sam. Więcej info nie mam może ktoś z was wiej jeśłi to czujnik Halla jak on działa w sensie jakie napięcia, czy musi być magnes do halla? Czy jednak jest to zwykła indukcja z zasilaniem i jakimś fajnym przebiegiem na zewnątrz.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Walker żeby była elektrownia to musi byc pole magnetyczne a sama tarcza hamulcowa magnesów na sobie nie ma.
  • Poziom 33  
    Ale czujniki mają magnesy w sobie(wiekszaśc)Tarcza metalowa zblizając się zmienia pole magnetyczne. Tak jak na przykład bocznik, zwora w starych spawarkach...Jest kilka typów takich czujników.Zobacz np. Wikipedia ;)Fizyka na poziomie szkoły podstawowej. (starej).Ten trzeci kabel to nie przypadkiem ekran ?


    A może prędkościomierz to miernik analogowy(voltomierz)i mierzy tylko napięcie indukowane w cewce czujnika.Dlatego nie ma demodulatora(elektroniki).Volty jako km/h.Ale to raczej nie w japonczykach.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 22  
    No właśnie Jack63 nie opisałem sedna sprawy w tym temacie - Czujnik pochodzi z Yamaha xt 125 i tam jest zamontowany są tak jak napisałem 3 kable żaden z nich to nie jeste ekran. Nie mam oryginalnego licznika gdybym miał nie było by problemu z pomiarami (oscyloskop też się znajdzie), zamiast niego adoptowałem licznik z motoroweru CPI Gtr 50. W innym poście pisałem że obrotomierz pasuje bez zarzutu. Natomiast prędkościomierz w tym motorowerze pracuje na kontaktronie z jednym - (chyba) magnesem na kole, tego na 100 % nie wiem. Mając zatem oryginalny czujnik jamaha można go adoptować do prędkościomierza CPI - cyfrowego więc potrzebny jest tam impulsator.

    Dopdam jeszcze że ten prędkościomierz mozna w szerokim zakresie kalibrować więc nie powinienem mieć problemów z własiwą częstotliwością impulsów.

    Aby rozwiać wątpliwości związane z montażem kontaktronu do Yamahy powiem tylko że popiersze nie ma jak zamontować kontaktronu bo jest blisko widelca tarcza a na drugim widelcu nie ma jak przyczepić po drugie - marnie widzę magnes przy rozgrzanej tarczy.

    Idei czujnika z magnesem w środku i zmiennym polem od tarczy poprostu nie znam i jakoś nie czuję żeby taka zmaina pola - nikła mogła wystąpić pomimo że na fizyce w podstawówce - 20 kilka lat twemu uważałem na lekcjach.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Czujnik ma kształt walca o długości około 15 mm plus kontakty i średnicu około 8 mm.

    Dodano po 3 [minuty]:

    POdstawa walca oddalona około 2-3 mm od tarczy hamulcowej
    .
  • Poziom 43  
    Zwykły Hall, zasilanie, masa i sygnał, sygnał to impuls masowy a zegary robią całą robotę- zasilają czujnik i odczytują prędkość z impulsów czujnika
  • Poziom 22  
    A jednak ma magnes w środku tak jak pisał wal-ker - zwracam honor czy jeśli ma to jest to czujnik halla? Jakie powinno byc jego napięcie zasilania?

    Na razie podpiąłem się do 5 v wychodzących z mojego licznika i na wyjściu mam 1,8 v na stałe i impulsy ujemne raczej bo jak kołem kręce to napięcie odczytywane z cyfrowego multimetru spada.

    Czujnik ma kable w kolorach czerony niebieski czarny - na pałę przyjąłem żer czerwony - sygnał, czarny - masa, niebieski - plus zasilania.
  • Poziom 33  
    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem ale licznik który posiadasz był sterowany kontaktronem. Jeśli tak to kup kontaktron z magnesem. Niestety nie pamiętam jak to się nazywa ale koledzy z elektronicznego na pewno pomogą. Taki kontaktron ma w obudowie słaby magnes i jak się zbliży jakikolwiek metal magnetyczny (stal) to rozłącza lub złącza. Jeżeli ta tarcza ma otwory ok 2-3cm to powinno działać. Tylko jak otworów za dużo to pewnie za dużo będzie impulsów... Te kontaktrony z magnesem produkowano tez w Polsce. Na 100 procent bo miałem takie.A to co masz na pewno nie jest czujnikiem Halla.A poza tym ten licznik jak wynika z Twojego opisu jest sterowany tzw wypełnieniem impulsami.To znaczy im więcej impulsów w jednostce czasu to zmienia się napięcie. To tak jakby szybko pstrykać wyłącznikiem.
    Takie impulsatory są stosowane w ciągnikach New Holland do pomiaru prędkości wału przekaźnika i wałków skrzyni biegów.
  • Poziom 43  
    Prędzej czerwony i czarny-zasilanie a niebieski to sygnał. Spotykałem halle 5,8 i 12 woltowe
  • Poziom 22  
    Na bank nie jest to wypełnienie tylko poprostu impuls do czasu inaczej mówiąc odległość między dowolmą parą zboczy. W moim czujniku który nie wiem czy juz nie zepsułem złym podłączaniem jest jak w przedszkolu czerwony zasilanie niebieski masa czarny - sygnał wtedy mam odczyty na dziurze tarczy 0,7v bez dziury 0,2 v - czy jest to prawidłowe nie wiem , może ktoś z was mi powie. Wygląda to bardzo stabilnie - odczyty z miernika cyfrowego. Jednak dla bezpośredniego podłączenia do licznika na kontaktronie niestety się nie nadaje - potrzebny będzie układ formowania impulsów tylko na czym? Aż tak dobrym elektronikiem żeby sobie zaprojektować to raczej nie jestem.
  • Poziom 39  
    Zacznijmy od tego że prędkościomierz od skutera nie będzie pokazywać prawidłowej prędkości (różnica obwodu kół).
    Czujników jest kilka rodzajów, różne sposoby wyzwalania (śruba z magnesem albo na zwykłe śruby), różne sposoby podłączenia. Z doświadczenia wiem, że to istna udręka dla mechaników motocyklowych.
    Nie prościej byłoby zastosować licznik Sigma?
  • Poziom 22  
    Banan - napisałem żę ten prędkościomierz ma duuży zakres kalibracji - pozatym to chyba jednak powalczę z zamontowaniem magnesu i kontaktronu tak jak było w oryginale cpi ( tak na marginesie i skuter od którego mam licznik i xt 125 mają 17 " koła )
    Zamontowanie magnesu do koła i kontaktron nie będzie jednak wyglądało ładnie i oryginalnie jak z fabryki ale widzę że wyjścia nie mam.
  • Poziom 42  
    Szkoda, że nie napisałeś o magnesie w czujniku. Trudno.
    Zrób ostatnią próbę. Zasilanie (+) - czerwony. Zasilanie (-) - czarny.
    Sygnał - niebieski podłącz przez 10k do plusa zasilania i mierz napięcie na niebieskim przy powolnym obracaniu kołem.
    Coś dziwny ten czujnik. Po co czujnikowi Halla magnes? Z reguły magnes mają czujniki indukcyjne reluktancyjne. Sygnał napięciowy uzyskiwany jest przez zmianę oporu magnetycznego (reluktancji), ale im wystarczą dwa kable.
  • Poziom 33  
    To nie jest czujnik Halla. Wystarczy poczytać zasadę działania takiego czujnika...

    Dodano po 1 [godziny] 17 [minuty]:

    Przede wszystkim trzeba pomierzyć oporność na wyjściu. Jeden z tych kabli to ekran. Nie taki jak oplot wokół kabli, ale wewnętrzny wokół cewki, lub jako dodatkowe uzwojenie o przeciwnych zwojach.
    http://www.imc.pcz.czest.pl/imtits/pliki_PiSEZS/Czujniki_predkosci_obrotowej_silnika.pdf
    Może tu coś mądrego poczytasz. Zwróć uwagę na rys 10. Szukaj w necie w tym kierunku.
    Z ciekawości rozebrałem dwa czujniki od kombajnu i maszyny cnc. Oba miały ekrany, choć każdy inny.
  • Poziom 22  
    Niestety walker ma rację jest to czujunik opisywany w linku i jako taki potrzebuje dość skomplikowanego i drogiego ( układ scalony) układu formowania impulsów. Rozwiązanie z kontaktronem okazało się prostsze i dział bez zarzutu. Zauważylem tylko że im mniejszy kontaktron tym odczyty stabilniejsze.