Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Szukam map zasięgu stacji TV nadawanych w PRL na kanałach R1, R2, R3, R4, R5.

19 Maj 2011 11:18 2136 5
  • Poziom 24  
    Witam,

    Poszukuję map użytecznego, gwarantowanego zasięgu, m.in.:

    R1 - TVP1 - Bydgoszcz / Trzeciewiec, polaryzacja H
    R1 - TVP1 - Siedlce / Łosice / Chotycze, polaryzacja V

    R2 - TVP1 - Warszawa / PKiN im. J. W. Stalina - Warszawa, pol. H
    R2 - TVP2 - Kraków, polaryzacja V
    R2 - TVP1 - Wałcz / Rusinowo, polaryzacja H

    R3 - TVP1 - Kielce / Święty Krzyż, pol. H
    R3 - TVP1 - Zielona Góra / Jemiołów, pol. H

    R4 - TVP1 - Rytro, pol. H

    R5 - TVP2 - Kielce / Święty Krzyż - polaryzacja H
    R5 - TVP1 - Suwałki / Góra Krzemieniucha - polaryzacja H

    Ktokolwiek kto mógł by mi jakkolwiek pomóc Bardzo o to Proszę.

    Zamiast map zasięgu mogą być też informacje gdzie najdalej od poszczególnych RTCN stabilnie bez tropo lub z jego niewielkim udziałem odbierano na np wieloelementowych Yagach na poszczególne kanały R1-R5 sygnał z w/w RTCN na w/w kanałach.

    Pozdrawiam,

    -Adam-
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Map zasięgu możesz nie znaleźć, ale niedawno gdzieś na elektrodzie ktoś mówił, że na pomorzu używano "anten bydgoskich". Czyli sygnał z RTCN z Trzeciewca musiał mieć taką siłę, że odbiór był możliwy na antenach (były generalnie tylko 3elementowe) nawet w okolicach Gdańska. Przypomnę jeszcze, że na sporadycznych ES'ach można było ten sygnał odbierać nawet 500km od Polski (ale strasznie falował). Dowodem może być ten film: http://www.youtube.com/watch?v=W1rsGA5GbLc (Przepraszam jeśli filmy z youtube są niedozwolone na forum)
  • Pomocny post
    Moderator
    Adek: dopisz sobie do tej listy R2 - Rusinowo i R3 Jemiołów. Oba nadajniki w polaryzacji H.
    To z obiektów dużej mocy.

    Anteny trzyelementowe w Gdańsku i Gdyni były używane do przemienników lokalnych.
    Ten w Gdyni chodził na R3 a w Gdańsku na R5, dlatego były stosowane takie anteny.

    Przemiennik TVP1 na kanale R5 w Rzeszowie wyłączono dopiero w marcu 1995 roku (na jakieś dwa tygodnie przed uruchomieniem nadajnika RH na 96,4 MHz. Wówczas w pasmie od 92 do 100 MHz na całym terenie obecnego woj. rzeszowskiego nie pracował żaden nadajnik.

    Sygnał z Trzeciewca na kanale R1 docierał do Tczewa, z jakością obrazu było jednak dość tragicznie, latem był w zasadzie beznadziejny..
    Pamiętam że orientacyjne zasięgi nadajników były publikowane w niektórych książkach z lat 70tych.
    W sumie w Polsce pracowało kilkadziesiąt nadajników i przemienników małej mocy na kanałach R1 do R5.

    A PKiN ma za patrona Józefa W. Stalina

    A obraz z Youtube był najwyraźniej nagrywany na magnetowidzie VCR Philipsa, któraś z odmian znanych w Polsce jako MTV20 (z kasetą o piętrowym ustawieniu rolek z taśmą). Widać bardzo typowe zniekształcenia błędów taśmy.
  • Poziom 24  
    irekr napisał:
    Adek: dopisz sobie do tej listy R2 - Rusinowo i R3 Jemiołów. Oba nadajniki w polaryzacji H.
    To z obiektów dużej mocy.

    Anteny trzyelementowe w Gdańsku i Gdyni były używane do przemienników lokalnych.
    Ten w Gdyni chodził na R3 a w Gdańsku na R5, dlatego były stosowane takie anteny.

    Przemiennik TVP1 na kanale R5 w Rzeszowie wyłączono dopiero w marcu 1995 roku (na jakieś dwa tygodnie przed uruchomieniem nadajnika RH na 96,4 MHz. Wówczas w pasmie od 92 do 100 MHz na całym terenie obecnego woj. rzeszowskiego nie pracował żaden nadajnik.

    Sygnał z Trzeciewca na kanale R1 docierał do Tczewa, z jakością obrazu było jednak dość tragicznie, latem był w zasadzie beznadziejny..
    Pamiętam że orientacyjne zasięgi nadajników były publikowane w niektórych książkach z lat 70tych.
    W sumie w Polsce pracowało kilkadziesiąt nadajników i przemienników małej mocy na kanałach R1 do R5.

    A PKiN ma za patrona Józefa W. Stalina

    A obraz z Youtube był najwyraźniej nagrywany na magnetowidzie VCR Philipsa, któraś z odmian znanych w Polsce jako MTV20 (z kasetą o piętrowym ustawieniu rolek z taśmą). Widać bardzo typowe zniekształcenia błędów taśmy.


    Witam,

    Dziękuję Sz, Przemówcy za gro przydatnych informacji i uwag.
    Mam pytanie i prośbę, w jakiej konkretnie książce z lat 70.tych XX wieku są podane m.in. orientacyjne mapki zasięgu stacji TV pracujących na kanałach: R1, R2, R3, R4, R5? Można podać konkretne tytuły i autorów w/w książek ?
    Bardzo o to Proszę.

    Pozdrawiam,

    -Adam-
  • Pomocny post
    Moderator
    Adek: nie pamiętam tytułu, ostatnio miałem ją w rekach ze 35 lat temu. Na pewno była to pozycja WKiŁ, okładka w kolorze szarym lub niebieskim, w tytule było coś o technice odbiory TV i UKF.
    Ale nie była to mapa oficjalna, raczej orientacyjne zobrazowanie zasięgów na zasadzie inwencji twórczej.

    Miałem w rękach oficjalne mapy pokrycia z lat 74 - 78 ale nie były one publikowane. Przynajmniej nic o tym nie wiem. W latach 70tych Państwowa Inspekcja Radiowa prowadziła akcję pomiarową "1000 kwadratów" podczas których (po raz pierwszy chyba w historii) dokonano pomiarów rzeczywistych wielkości pola wykonanych wg standardów ITU czyli natężenie pola na wysokości 10 m n.p.z. Wyniki naniesiono na mapy z dość dobra dokładnością. Mapą tą posługiwaliśmy się bardzo często podczas zgłoszeń o występowaniu zakłóceń w odbiorze TV. Mając dane z pobliskiego punktu pomiarowego można było bardzo łatwo określić czy instalacja antenowa zgłaszającego była sprawna czy nie. Pomiar wartości sygnałów w antenie zgłaszającego był obligatoryjny podczas realizacji zgłoszenia.
    Wiele lat później dokonując zupełnie innych pomiarów do zupełnie innych celów, wielokrotnie porównywałem wyniki z aktualnymi i byłem mocno podbudowany precyzja wykonanych pomiarów w latach 70tych. Sprzęt pomiarowy był wówczas naprawdę bardzo prymitywny, chociaż był bardzo dokładnie kalibrowany i wzorcowany. Dokładność pomiarów nie była gorsza niż 1 dB.

    Z tym że ten poglądowy rysunek w książce był bardzo zbliżony do realnych zasięgów jakie miały miejsce. Trochę pamiętam z tych mapek, niektóre zasięgi mógłbym odtworzyć.
  • Poziom 24  
    Witam,

    OK, Dziękuję za gro informacji powyższych. Proszę za tym o odtworzenie niektórych zasięgów z poszczególnych RTCN-ÓW na K.R1, R2, R3, R4, R5, na podstawie tych mapek oficjalnych, które Pan widział i które Pan pamięta. Bardzo o to Proszę i Czekam na to z niecierpliwością.

    PS: Jaki był w 4 kierunkach świata zasięg użyteczny 90 kW ERP TVP1 na kanale R2 z PKiN w Warszawie w pol. poziomej H ?

    PS 2: PS: Jaki był w 4 kierunkach świata zasięg użyteczny 35 kW ERP TVP1 na kanale R1 z Trzeciewca k.Bydgoszczy w pol. poziomej H ?

    PS 3: Jaki był w 4 kierunkach świata zasięg użyteczny 35 kW ERP TVP1 na kanale R1 z Chotycz koło Łosic w pol. poziomej V ?

    Proszę o wszystkie informacje o zasięgach z mapek, które Pan pamięta. Proszę o ich otworzenie z Pana pamięci.

    Pozdrawiam,

    -Adam-