Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Passat B4 TDI 1Z - Frezowanie czoła wału silnika

21 Maj 2011 19:33 13300 20
  • Poziom 8  
    Witam. Jakieś pół roku temu zauważyłem dość mocno gibające się koło pasowe na wale korbowym, jednak zignorowałem to i jeździłem aż do dziś. Postanowiłem udać się z tym do mechanika-diagnoza: czoło wału do frezowania i koła pasowe i rozrządu do wymiany. Postanowiłem to zrobić jednak przy odbiorze auta zauważyłem, że po zrobieniu tego wszystkiego koło nadal się gibie choć ZNACZNIE mniej-a ja chciałem prosto! Odpowiadając na moje zastrzeżenia co do naprawy mechanik stwierdził, że za długo jeździłem z krzywym kołem pasowym i wał się skrzywił i jedyne co można było zrobić to splanować czoło wału. Zapłaciłem 450 zł i odjechałem niezadowolony. Zacząłem drążyć temat. Na forum znalazłem tekst jak ktoś frezował czoło wału i postanowiłem spróbować sam poprawić po mechaniku. Kupiłem frez, zamazałem czarnym markerem czoło wału aby widzieć efekty pracy i zacząłem ręczne frezowanie. Widać było że frez sciągał bardziej materiał z jednej strony wału co świadczyło o spartaczonej robocie przez mechanika. Po 2,5 godz. obracania frezem miałem czoło przeszlifowane-będzie super-pomyślałem.Składam wszystko do kupy i niestety bije nadal choć znacznie mniej niż po mechaniku. Sporo się poprawiło ale do ideału jeszcze brak. Co zrobiłem źle? Czy zastosowałem złą technikę frezowania? Bo słyszałem od mechanika, że do frezowania na samochodzie trzeba zdjąć wałek rozrządu aby "odprężyć" silnik-tylko po co? Czy faktycznie wał może być krzywy i frezowanie nic nie da? Proszę o porady i dziękuję cierpliwym za doczytanie do końca.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    A czym umocowałeś ten frez? Jakie pomiary i czym przeprowadziłeś?
  • Poziom 8  
    Kupiłem na allegr taki przyżąd: http://xxxxxxxxxxxx. Najpierw wkręciłem szpilkę prowadzącą w środek wału, potem na to frez, potem łożysko kulkowe i wszystko to dociśnięte do wału nakrętką. I tak zamocowanym frezem obracałem. Pomiarów niestety żadnych nie przeprowadziłem bo nie wiem czym i jak się to robi.

    Moderowany przez Błażej:

    3.1.13. (10.9, 15) Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.
    3.1.18. (10.11) Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).
    To weź przywal jeszcze młotkiem z boku i na oko będzie dobrze.

  • Moderator na urlopie...
    Czy o takim kółku piszesz?
    Passat B4 TDI 1Z - Frezowanie czoła wału silnika
    Jeśli tak, to ja zacznę od początku. Mianowicie, napisz mi proszę w jaki sposób zostało stwierdzone (metoda pomiaru), że należy wał szlifować. Po drugie wał można szlifować bez "rozbierania" silnika, ale należy go do tej operacji przygotować w ten sposób, aby podczas "zabiegu" wał się obracał (rozrusznikiem).
  • Poziom 8  
    Tak, wymieniałem to kółko i jeszcze duże koło pasowe do niego przykręcone. Stosowałem taki przyrząd :
    Passat B4 TDI 1Z - Frezowanie czoła wału silnika
    Obracałem frezem a nie wałem, wału nie przygotowałem. Proszę pana w miarę możliwości opisać metodę szlifowania wału z obracaniem wału rozrusznikiem. Nie jestem mechanikiem ale sam robię wszystko przy samochodzie i dąże do tego aby wszystko było zrobione jak należy.
    To, że wał jest do szlifu stwierdził mechanik, ponieważ wymienił to kólko zębate ze śrubą oraz koło pasowe do niego przykręcone ale bicie nie ustąpiło.
  • Moderator na urlopie...
    Cóż tu dużo pisać. Trzeba zdemontować wałek rozrządu, odprężyć silnik (np. demontaż wtryskiwaczy), no i tak jest silnik przygotowany do szlifu. Wszystko działa jak zwykła tokarka, gdzie wał obrabiany wykonuje ruch obrotowy. Ja używałem (jako narzędzia skrawającego/noża) wiertarki i starego statywu, który przykręcałem do silnika na sztywno, tak by frez wykonywał ruch dokładnie pod kątem prostym (a nawet minimalnie do wewnątrz osi wału obrabianego). To wszystko. Jeden kręci rozrusznikiem, a Ty "zabielasz" powierzchnię do odpowiedniego momentu (cała powierzchnia zabielona). Ja wiem, że trochę to upierdliwe i czasochłonne, ale tylko w taki sposób można to zrobić na 100% dokładnie (bez demontażu wału). Jesteś "złotą rączką" to sobie poradzisz - kwestia cierpliwości i dokładności. Pozdrawiam.
  • Poziom 8  
    Ok, czyli mojego frezu już nie wykorzystam?
  • Moderator na urlopie...
    Nie, przynajmniej nie do tej roboty.
  • Poziom 8  
    Nagrałem też film jednak telefon nie zdołał złapać bicia koła-za mało klatek na sekundę:
    http://www.youtube.com/watch?v=tQDC9ddeHhw

    Ja zauważyłem, że po frezowaniu zmalały gibania koła na boki ale pozostały w kierunku przód-tył (kierunek chłodnica-kabina).
  • Moderator na urlopie...
    I tak będzie, bo bazą był wał, a nie blok silnika. Narzędzie skrawające/szlifujące musi być przymocowane do bloku silnika. W tej chwili zrobiłeś owal i to jeszcze nie w osi, stąd te bicia przód-tył. Niestety, nie jestem w stanie przez neta zobaczyć, czy to się da jeszcze wyprowadzić, czy tylko wymiana wału. Zanim cokolwiek zrobisz, bierz przyrządy pomiarowe i główkuj, inaczej nic z tego nie będzie. Odkręć koło pasowe i czujnikiem zegarowym pomierz to małe kółko paska rozrządu z obydwu stron, póżniej taki sam pomiar wału. Zobaczysz ile jest bicia i gdzie, i po zmierzeniu kółka, będziesz widział, czy jeszcze można coś z tym zrobić. Pozdrawiam.
  • Poziom 39  
    Napiszę krótko robię to frezem takim jak autor postu tylko sprawdzam osiowość ustawienia trzpienia prowadzącego i zawsze jest prosto. Jeżeli przefrezowana powierzchnia jest prostopadła do osi wału to musi być dobrze.
  • Poziom 8  
    Ma pan rację, tylko jak końcówka wału nie jest prosta to szpilka prowadząca nie będzie równoległa do osi wału a tym nie będzie prostopadła do bloku i będzie bicie koła choć samo koło będzie przylegać do całej powierzchni czoła wału. U mnie pewnie tak było. Myślę że ten frez jest dobry tylko tam, gdzie wał jest prosty.
  • Poziom 39  
    Jak sobie wyobrażasz skrzywienie wału na tak krótkim odcinku, jeżeli wiesz o czym piszę.
  • Moderator na urlopie...
    trans-serwis, masz absolutną rację, że można to takim narzędziem zrobić, ale nie może być grama luzu, ani na trzpieniu prowadzącym (gwint), ani na samym frezie. Co do skrzywienia wału - nie ma takiej opcji - szybciej pęknie, niż się wygnie ;) . W "tutejszym" przypadku może jedynie już pomóc (jak wyżej pisałem) jedynie "metoda tokarki" - czyli narzędzie skrawające przymocowane do bloku silnika (stary statyw od "ruskiej" wiertarki się doskonale sprawdza, mała wiertarka z frezem i zabielanie do momentu uzyskania odpowiedniej powierzchni).
  • Poziom 8  
    O skrzywieniu wału powiedział mi mechanik , który przedemną frezował czop wału.
  • Moderator Samochody
    PIOTR_FOTO napisał:
    O skrzywieniu wału powiedział mi mechanik , który przedemną frezował czop wału.

    Obawiam się że miał rację, dobrze myślał, tylko źle się wyraził. Przy uszkodzeniu deformacji ulega czoło wału, a także jego końcówka czopa - ten półcentymetrowy kawałek na którym siedzi kółko. Stąd samo szlifowanie czoła nie wystarczy, wał należało by wyjąć i zregenerować poprzez napawanie i ponowną obróbkę na wymiar jego końcówki. Inaczej zawsze będzie biło, co konsekwencji zawsze doprowadzi do ponownego poluzowania kółka.Próbowałem ratować się specjalistycznymi klejami, lepszymi śrubami i nigdy nie przynosiło to zadowalającego efektu.
  • Poziom 10  
    Witam wszystkich , chciałbym uzyskać typ tego freza i po przewróceniu neta nic nie znalazłem a takie coś jest mi potrzebne , z góry dzięki za pomoc


    Moderowany przez zeimp:

    Przewróciłeś cały internet? To taka sama bzdura jak to, że są problemy z odszukaniem w/w narzędzia - co widać post niżej (pewnie koledze zabrało to 2min. czasu). Jeszcze jeden taki wpis i będzie ostrzeżenie!

  • Poziom 9  
    Najlepsza i najpewniejsza metoda to; wyciągnąć wał, napawać przetoczyć i przefrezować pod małe koło.
  • Poziom 14  
    Ciekawe sztuki okopowe !!! Napawanie wału i stoczenie a gdzie szlifowanie??
    A czy te koła co mają bicie nie są wulkanizowane(szala wewnętrzna mocująca oddzielona jakby gumą od szli zewnętrznej w celu redukcji drgania) ?? możne problem tkwi w kole pasowym??
    Może mechanik nie wymienił tylko umył koło??
  • Poziom 9  
    O jakim tu szlifowaniu mowa, napawać i przetoczyć powierzchnię tą, na którą nakłada się koło zębate.