Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik wycieraczek - podłączenie

Jakub_Elektronik 22 Maj 2011 17:05 19341 12
  • #1 22 Maj 2011 17:05
    Jakub_Elektronik
    Poziom 10  

    Witam.

    Potrzebuję wykonać napęd do małego taśmociągu. Silnik za zadanie będzie miał wprawiać w ruch rolkę o średnicy 60mm. Punkt na taśmie ma pokonać dystans 1m w ciągu 30s-10min. Z obliczeń wychodzi, że silnik musi mieć regulację obrotów w zakresie ok. 0,53-10,6 obr/min.

    Dobrym wyborem wydaje się być silnik do napędu wycieraczek samochodowych + regulator PWM z soft startem (dostępny na aukcjach internetowych) + zasilacz ATX 400W (akurat taki mam, trzeba tylko dać obciążenie na +5V).

    Pozostaje teraz kwestia, który silnik byłby najlepszy do tego celu. Nie chcę nic dodatkowo w nim przerabiać. Problemem będzie dla mnie odnalezienie przewodów zasilających silnik, tak by można go bezpośrednio podłączyć do zasilania. Wiem, że silniki mają 2 biegi, więc trzeba będzie podłączyć pod ten wolniejszy (ze względu na wymagane niskie obroty).

    Czy możecie doradzić jakiś konkretny silnik, który się sprawdzi oraz podpowiedzieć, pod które przewody podpiąć zasilanie ?

    Pozdrawiam

    0 12
  • #2 22 Maj 2011 23:59
    kybernetes
    Poziom 39  

    Obawiam się, że nikt tutaj taśmociągu nie robił więc nie jest w stanie ci doradzić, sam będziesz musiał to rozgryźć.

    Bierz jakikolwiek silnik z przedniej wycieraczki i próbuj.

    Sterowanie silnika PWMem w granicach 1:20, jest, jak sadzę, trudnym zadaniem, wiec lepiej sobie ten 2 bieg zostaw. I tak będziesz tam musiał dać przekładnię.

    Silnik ma zazwyczaj 4 kabelki - masa, stały plus (powrót ramienia do pozycji zerowej), 1 bieg, 2 bieg.

    0
  • #3 23 Maj 2011 01:18
    Zico63
    Poziom 37  

    Można na początek z Fiata 126p - tani i dostępny; czarny to masa a niebieski to stały plus. Niebiesko-biały to styk hamowania a niebiesko-czarny "dojście" do dołu szyby czyli pozycji zerowej, spoczynkowej.

    kybernetes napisał:

    Silnik ma zazwyczaj 4 kabelki - masa, stały plus (powrót ramienia do pozycji zerowej), 1 bieg, 2 bieg.

    Wówczas ma 5 kabelków; stały plus a powrót to nie to samo!
    4 kabelki ma 1 biegowy.

    1
  • #4 23 Maj 2011 01:26
    kybernetes
    Poziom 39  

    Nie sprzeczajmy się o terminologię, użyłem tej nazwy by kolega Jakub_Elektronik zrozumiał w czym rzecz.

    2
  • #5 23 Maj 2011 14:57
    Zico63
    Poziom 37  

    Nie chodziło mi tak bardzo o definicję (nie ma ścisłej, są różnie określane), lecz o wskazanie przewodu o który mi chodziło.
    Na rysunku jest szkic silniczka z Fiata 126p z zaznaczonymi kolorami i ich funkcjami. Styk hamowania jest dołączany do masy w przełączniku pod kierownicą, w chwili przełączenia na poz. STOP.
    Silnik wycieraczek - podłączenie

    0
  • #6 23 Maj 2011 19:32
    kybernetes
    Poziom 39  

    Mam na myśli taki silnik:
    Silnik wycieraczek - podłączenie

    1
  • #7 23 Maj 2011 20:22
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    kybernetes napisał:
    Mam na myśli taki silnik:
    Silnik wycieraczek - podłączenie


    No to zasilanie podłączasz między zacisk 1 (-) a 2 lub 4 (+).

    Dodano po 41 [minuty]:

    Zico63 napisał:
    Nie chodziło mi tak bardzo o definicję (nie ma ścisłej, są różnie określane), lecz o wskazanie przewodu o który mi chodziło.
    Na rysunku jest szkic silniczka z Fiata 126p z zaznaczonymi kolorami i ich funkcjami. Styk hamowania jest dołączany do masy w przełączniku pod kierownicą, w chwili przełączenia na poz. STOP.
    Silnik wycieraczek - podłączenie


    Na powyższym rysunku są błedzne opisy przewodów - "stałe zasilanie" zamienione z "dojściem".

    1
  • #8 23 Maj 2011 20:23
    kybernetes
    Poziom 39  

    Zgadza się - to są zasilania poszczególnych biegów, natomiast styk oznaczony POWRÓT jest podłączony do stałego plusa (a raczej plusa po zapłonie).

    0
  • #9 23 Maj 2011 21:25
    Zico63
    Poziom 37  

    jdubowski napisał:


    Zico63 napisał:
    Nie chodziło mi tak bardzo o definicję (nie ma ścisłej, są różnie określane), lecz o wskazanie przewodu o który mi chodziło.
    Na rysunku jest szkic silniczka z Fiata 126p z zaznaczonymi kolorami i ich funkcjami. Styk hamowania jest dołączany do masy w przełączniku pod kierownicą, w chwili przełączenia na poz. STOP.
    Silnik wycieraczek - podłączenie


    Na powyższym rysunku są błedzne opisy przewodów - "stałe zasilanie" zamienione z "dojściem".


    Nie! Rozważ proszę Kolego przepływ napięć: Niebieski oznaczony jako zasilanie stałe doprowadza napięcie z przełącznika (manetek) cały czas gdy wycieraczki są włączone (stąd napisałem "stałe" ale można to opisać jeszcze na kilka sposobów); natomiast niebiesko-czarny, "dojście" jest podłączony do bezpiecznika zasilania i po wyłączeniu zasilania manetkami na niebieskim - poprzez styk wewnętrzny zasilany jest silnik tak długo (mimo odłączenia ręcznie zasilania!) aż krzywka w silniczku nie odłączy niebiesko-czarnego od zasilania a przerzuci na styk hamowania (w tej chwili w manetkach połączony z masą) co daje natychmiastowe zatrzymanie szyby w wymaganej pozycji.
    Naprawdę, Kolego!
    O przewodzie "dojście" nie napisałem "stałe", gdyż w pewnym momencie jest automatycznie odłączane. Można się spierać o użyte słowo, ale zasada jest jasna?

    0
  • #10 24 Maj 2011 06:29
    kybernetes
    Poziom 39  

    Zico63, tu już przeginasz. Stałe zasilanie to jest zasilanie stałe a nie sterowanie urządzenia wykonawczego, jak w twoim przypadku. W samochodzie "stałe zasilanie" ma jeszcze inne znaczenie - jest to taki obwód elektryczny, w którym napięcie utrzymuje się niezależnie od pozycji stacyjki.

    Ja użyłem terminu "stałe zasilanie" wobec przewodu na którym to napięcie tak całkiem stałe nie jest - występuje tylko po przekręceniu kluczyka w stacyjce a to dlatego, aby lepiej zobrazować koledze Jakub_Elektronik fakt, że ten przewód jest zasilany przez cały czas, niezależnie od tego czy jest podane napięcie sterujące na silnik czy nie.

    To "stałe zasilanie" służy do powrotu ramienia w pozycje spoczynkową - kiedy wyłączymy wycieraczki np. w połowie ruchu to silnik nadal będzie zasilany przez ten obwód - póki styki na metalowej tarczy tarczy nie trafia na wycięcie, puste miejsce, czyli w pozycje spoczynkową.

    Chciałbym jeszcze zauważyć, że wycieraczki mogą być zasilane na rożne sposoby.

    0
  • #11 24 Maj 2011 08:28
    Zico63
    Poziom 37  

    He! he! Widzę, że Koledze zależy by było "na moim". Ale nie będzie, tak całkiem.
    *Po pierwsze, opis był bardziej pod kątem tego taśmociągu, gdzie dając stale zasilanie na niebieski - uzyskujemy zamierzony efekt; dając na pozostałe - nie i je opisałem.
    *Po drugie, fakt że tak naprawdę stałego nie ma, ale nigdzie na tym obrazku: nawet to zasilanie nazywane przez Kolegę stałe, też jest rozłączane w momencie przełożenia manetki na poz. "Praca", inaczej następowałoby zwarcie (to temat oddzielny). Kolega pisze, cyt.: "...że ten przewód jest zasilany cały czas" - nieprawda, bo TYLKO w położeniu manetki w poz. STOP.
    *No i ostatnia sprawa, ale niepodlegająca dyskusji. Cytat z podpisu pod mym rysunkiem: "Zostały zamienione stały z dojściem". Tu już zupełnie nie! Zamienione nie zostało NIC. Dojście jest na niebiesko-czarny.
    Systemy są różne, omawiamy 126p. I gdybym napisał tylko: "zasilanie stałe, włączane manetką" - pewnie sprawy by nie było.
    I nie róbmy zamętu Koledze Jakub_Elektronik, bo jeszcze zrezygnuje... Kropka. Pozdrawiam. :sm9:

    0
  • #12 26 Maj 2011 06:50
    kybernetes
    Poziom 39  

    Miałbym jeszcze drobną uwagę w kwestii przełożenia. Kolega Jakub_Elektronik pisze o obrotach 0,5 - 10/min. Te silniki mają przełożenie na ślimaku rzędu np. ~1:80 co daje na osi ~60-120/min. Wobec tego będzie potrzebna jeszcze na wyjściu przekładnia ~1:10-12. W ten sposób dwoma biegami obejmiemy wymagany zakres obrotów.

    0
  • #13 14 Lut 2019 22:41
    wic1
    Poziom 14  

    Witam,
    Szanowni, ja również staram się odpalić silniczek wycieraczki acz w celu stworzenia bujawki do wózka dziecięcego.

    Teraz pytanie... czy taki silnik kręci się nieustannie czy raczej dochodzi do pewnego momentu i staje?

    Inne pytanie to czy da się by wracał samoczynnie do pozycji startowej bez układu elektrycznego czy Tak to nie działa?

    Jeśli nie silnik z wycieraczki to jaki inny możecie polecić by byl mały, mało energii jadl(pradu) A zarazem miał dość siły by upchnąć wózek z dzieckiem?

    Mechanizm jaki planowałem zainstalować przypomina nieco ten od lokomotywy. Z tym że nie chce pełnego obrotu w wózku A jedynie pół obrotu i powrót;)

    Wstępne pomysły to silnik od wkrętarki lub od wycieraczki. Czyli wolne obroty A spora siła.

    Pozdrawiam!

    0