Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
MetalworkMetalwork
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sterowanie obrotami silnika komutatorowego od pralki + sterownik

31 May 2011 23:21 7609 2
  • Level 9  
    Witam,

    Mam silnik od pralki taki jak na zdjęciu
    Sterowanie obrotami silnika komutatorowego od pralki + sterownik

    I mam pytanko czy taki układ sterujący obrotami silnika będzie dobry i wystarczający:
    Link

    Do tego mam jeszcze pytanko jak podłączyć ten sterownik do silnika żeby było dobrze i żeby nie zjarać czegoś.

    Rozumiem, że podłączam pod 0 układu masę, silnik pod 230 i szeregowo do RL układu... nom.. ale który styk do czego, bo rozumiem, że styki 543 to cewki a 2 i 1?

    Obwód T to układ pomiaru temperatury, jeśli dobrze mniemam.

    Proszę o jakąś sugestie jak to podłączyć.
  • MetalworkMetalwork
  • Level 43  
    Pomierz rezystancje uzwojeń to po pierwsze. Zobaczymy, czy bedzie to silnik szeregowy, czy też równoległy. Co do regulatora, to może zostać użyty bez problemu do tego silnika. Foto naklejki ze schematem beznadziejne, gdzie są szczotki podłączone ? Sprawdź to i opisz. A silnik to raczej od odkurzacza lub suszarki, sądząc po jego znamionowej prędkości obrotowej.
  • Level 10  
    Dodaję jedynie gdyż powyższa odpowiedź sprzed 1 + 1/12 roku była dość mylna, a ostatnio rozkminiałem.

    Quote:
    I mam pytanko czy taki układ sterujący obrotami silnika będzie dobry i wystarczający:

    Wrzucony układ do kit na U2008, który ma zawierać softstart i detekcję przeciążeń, oraz maksymalna moc urz. to 2,5 kW zatem to układ który swoje zadanie POWINIEN SPEŁNIĆ. Edit: Niżej napisałem czemu NIE SPEŁNIA.
    (nie wiem - nie używałem) (a Ty Przyjacielu, nie czytasz noty - nie szukasz wiedzy).

    Quote:
    Do tego mam jeszcze pytanko jak podłączyć ten sterownik do silnika żeby było dobrze i żeby nie zjarać czegoś.

    Sprawdziłem notę sterownika, stwierdza że DLA MOCY POWYŻEJ 300W NALEŻY TRIAK ZAMONTOWAĆ Z RADIATOREM. Widać że kolega nie popatrzył na opis producenta (bardzo nieładnie :) )
    Ponadto, nota stwierdza także że jeżeli prąd przekracza ok. 2 A (czyli nawet jeżeli jest bliski) trzeba zamontować go na innej płytce bądź pogrubić ścieżki (masę) bo tylko taki graniczny prąd może przewodzić ta ścieżka.

    Na schemacie widać, że 2 styki szybkozłączki ARK4 (tego ze śrubkami gdzie pisze faza, rl, zero) opisane przez FAZA są zwarte. Do jednego przewodzik z urządzenia sterowanego (nie ma znaczenia który faza, który zero w podłączeniu 1fazowym jeżeli nie ma zerowania...), a drugi KONIECZNIE DO FAZY W GNIAZDKU! Należy to SPRAWDZIĆ urządzeniem zwanym fazówką (u mnie faza z prawej strony, nie polecam metod domowych tj. podłączania żarówki i szukania drugim stykiem po rurach szczęścia, bo można odwiedzić kostnicę we własnej sprawie.) Jeszcze prąd uzna że jesteś lepszy niż kabelek - po co Ci to.

    Na ostatniej stronie noty - rezystory zamiast kW itp powinny mieć kOhm - pierwsza wartość to rezystancja, krasnal im się wkradł do czcionek.

    Więcej błędów nie zauważyłem.

    Quote:

    Obwód T to układ pomiaru temperatury, jeśli dobrze mniemam.


    Prądnica tachometryczna, plz... o.o

    Zresztą, duży byłby ten termometr, na końcu wału... ciekawe co by mierzył. Bardziej myśleć. Mocniej. Albo przynajmniej logiczniej, i zacząć.

    Quote:
    Rozumiem, że podłączam pod 0 układu masę, silnik pod 230 i szeregowo do RL układu... nom.. ale który styk do czego, bo rozumiem, że styki 543 to cewki a 2 i 1?

    Hmm, a jakbyś sprawdził ten wtyk co ma zwarte ? ;) (tzn. tego co wkładasz na gniazdo silnika...) tak też można rozkminic.

    Już wiemy że dwa wychodzą do do TACHO, pozostaje 5 styków, z czego 3 zwarte.

    Podobny silnik, podobna historia : https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1579582.html

    U Ciebie jest 3 zwarte i 2 jakieś...
    Ja mam w swoim "2" zwarte (początek stojana) do którego podłączasz L
    następnie zwierasz z 2 gą szczotką. a 1 wtyk łączysz z N.

    Po więcej teorii i pewność że tak u Ciebie działać powinno (pisze bardziej gdyby ktoś w przyszłości tego szukał, bo pewnie autor tematu jakoś sobie poradził ;P ) do książek i fachowców w celu wyjaśnienia.

    Quote:
    A silnik to raczej od odkurzacza lub suszarki, sądząc po jego znamionowej prędkości obrotowej.

    1. Nigdy nie widziałem takiej dużej suszarki.
    2. Miałby zamknętą obudowę, turbinę (w obudowie) gdyż wymagałby mocnego chłodzenia... i oporu w postaci tej turbiny.
    Nie wiem czemu wszyscy boją się o silniczki z pralek, działa normalnie bez sterowania obrotami (oczywiście nie w pracy ciągłej - ale na luziku da się go spokojnie sprawdzić)
    3. silniki z wałem do przekładni pasowej wieloklinowej przynamniej u mnie miał i = 17, tzn że np. pralka mająca 800 obr w wirowaniu, ma ok. 14 000 na silniczku.
    Suszarka to zwykle wiatraczek, przed grzałką, z ewentualnym jej wyłącznikiem.

    chyba że chodziło o suszarkę do ubrań.

    Wszystko widoczne na filmiku (wiem że nie wolno z YT ale nie moge ściągnąć, film nie mój, jest jedynie dodatkiem) http://www.youtube.com/watch?v=XrYBAVG5dT4
    wyraźnie mówi że L i N idą jedno do szczotki drugie do cewek, i potem drugą szczotkę łączymy z cewkami.

    Pozdrawiam! :)