Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie wskaźnika z licznika samochodowego

jakosek 01 Cze 2011 14:41 1650 0
  • #1
    jakosek
    Poziom 13  
    Chciałem wykorzystać wskaźnik ładowania z licznika samochodowego do własnych celów - ale nie wiem jak on jest sterowany.

    Licznik pochodzi z audi A6 2000rok, ale podobne szły w wielu autach grupy VAG. Wskazówki prędkościomierza, obrotomierza, temp. płynu i wskaźnik paliwa są na silniczkach krokowych, a wskaźniki temperatury oleju i ładowania są to starszej generacji wskaźniki.

    silniczek ma 3pin i nie mam do końca pewności jak działa. Po podaniu napięcia na dwa piny (mniejsza rezystancja uzwojenia) wskazówka się wychyla, po podaniu odwrotnej polaryzacji szybko wraca, bez napięcia powoli opada. W zależności od napięcia - wskazówka leci szybciej lub wolniej ale zawsze wędruje na koniec.

    Tu pytanie - jak to wysterować? Czy jakiś PWM trzeba? Do czego służy 3 pin?

    Planuję zrobić z tego wskaźnik doładowania, MAP mam elektroniczny i z niego planuję podebrać sygnał. Nie chcę szpecić sobie samochodu dodatkowym wskaźnikiem, a ładowania rzadko się używa - w przypadku problemów i tak zapali się kontrolka.



    PS. Po chwili badań - 2 uzwojenia silniczka, po podaniu napięcia na środkowy pin i któryś z zewnętrznych wskazówka zachowuje się tak samo - tylko z różną prędkością - rezystancja jednego to po 25Ω a drugiego 276Ω. Mierząc na zewnętrznych pinach jest 302Ω ale podanie napięcia nie powoduje ruchu wskazówki.
  • Testo