Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Majówkowy projekt - modelarski silnik odrzutowy

panmechanik 02 Jun 2011 18:40 24469 23
Computer Controls
  • Witam.
    Dzisiaj będzie prezentowany projekt czysto mechaniczny (taka mała odskocznia od elektroniki) a mianowicie modelarski silnik turbinowy, który został wykonany w okresie majówkowym.
    Prezentowany silnik jest to kompilacja dobrze znanego silnika KJ-66 oraz GTM-70 z moimi poprawkami. Silnik osiąga ok. 120tys obr/min, które są mierzone przez otwór wykonany w kielichu a elementem pomiarowym jest fototranzystor. Pomiar ciągu jest zrealizowany przez wagę hakową jednak ze względu na to, że w czasie pomiaru wyczerpały się baterie, nie powiem ile silnik osiąga maks ciągu ale przewidywany ciąg ok. 13-15kg.
    Wszystkie elementy (no prawie wszystkie) wykonałem w pracy.
    Ze względu na wysokie obroty i temperaturę zastosowałem łożyska ceramiczne. Cały silnik jest napędzany mieszanką propan/butan temperatura na wylocie spalin ok. 680 stopni.
    Silnik na dzień dzisiejszy stoi na półce. Może kiedyś do czegoś go zastosuję.
    W weekend postaram się wrzucić filmik z pracy silnika.
    Jednak ze względu na zbliżającą się sesję czasu coraz mniej.
    Majówkowy projekt - modelarski silnik odrzutowy Majówkowy projekt - modelarski silnik odrzutowy Majówkowy projekt - modelarski silnik odrzutowy Majówkowy projekt - modelarski silnik odrzutowy Majówkowy projekt - modelarski silnik odrzutowy Majówkowy projekt - modelarski silnik odrzutowy Majówkowy projekt - modelarski silnik odrzutowy Majówkowy projekt - modelarski silnik odrzutowy Majówkowy projekt - modelarski silnik odrzutowy

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    panmechanik
    Level 23  
    Offline 
    panmechanik wrote 800 posts with rating 109, helped 50 times. Been with us since 2003 year.
  • Computer Controls
  • #2
    wzagra
    Level 33  
    Sprężarkę i turbinę też robiłeś sam? Jak rozwiązałeś kwestię wyważenia? Z jakiego materiału jest turbina? Czym uruchamiasz tego "potwora" ;)) ? Jaka jest jego waga?
    Swoją drogą WIELKI SZACUN!
    Czekam na filmik...
  • #3
    panmechanik
    Level 23  
    Kompresor jest ze starej turbosprężarki samochodowej natomiast projekt i wykonanie turbiny to moja zasługa.
    Na dyfuzor turbiny i samą turbinę została zastawana stal żaroodporna (lepsza była by z gatunku INCONEL) ale jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma.
    I właśnie z uwagi na zastosowanie gorszego materiału musiałem zwiększyć "prześwit" pomiędzy turbiną a obudową aby w czasie pracy rozgrzane łopatki przy wydłużeniu nie uderzyły w obudowę a tym samym niszcząc silnik
    Uruchomienie silnika jest banalnie proste odkręcam gaz a rozkręcam go przez sprężone powietrze z kompresora. Z uwagi na hałas lepiej robić to w dzień już miałem nieprzyjemności podczas uruchamiania w nocy.
    Co do wyważenie mam zrobioną własną wyważarkę do wirników więc parę modyfikacji i można było wyważać cały podzespół kompresor+wał+turbina
    waga całego silnika ok 1500gram.
    Pozdrawiam.
    Tutaj jest uruchomienie podobnego silnika efekty wizualne i dźwiękowe jak u mnie


  • #4
    RitterX
    Level 39  
    Jakie jest zużycie paliwa? Jaki, jest jeśli, jest mechanizm zabezpieczający przed rozbieganiem?
  • Computer Controls
  • #5
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    RitterX wrote:
    Jakie jest zużycie paliwa? Jaki, jest jeśli, jest mechanizm zabezpieczający przed rozbieganiem?

    Jeżeli jest pomiar obrotów (a jak Konstruktor pisze -że jest) to zabezpieczenie przed rozbieganiem to banalna sprawa - elektrozawór tylko.
    Konstrukcja niezła - to też fakt, bo to jest silnik turbowałowy, a nie pulsacyjny :D
  • #6
    wzagra
    Level 33  
    Ale chyba konieczne będzie dodanie dyszy wylotowej, bo "wektor ciągu" jakby nie w osi silnika, chyba, że w Twoim to zjawisko nie występuje...

    I raczej jest to silnik turboodrzutowy (turbowałowy przekazuje swoją moc do śmigła) - moc uzyskiwana jest ze zjawiska odrzutu gazów. Zasada działania jest identyczna, a różnią się konstrukcyjnie.
    Oczywiście, nie jest powiedziane, że Kolega panmechanik nie wyprowadzi wału na jakiś reduktor i nie napędzi tym np. batmobil ;))
  • #7
    panmechanik
    Level 23  
    Dysza wylotowa została zdjęta na czas prób aby po zatrzymaniu gorącego silnika sprawdzić stan turbiny.Na próbę można silnik uruchomić manualnie samemu kontrolując dawkę gazu ręcznie przez zawór jedynie uważać aby nie przekroczyć obrotów krytycznych.
    Robię do silnika mały kontroler ECU który będzie robił pomiar obrotów,temperatury gazów załączał wysokie napięcie do świecy zapłonowej i sterował 2 elektro-mikrozaworami
    Silnik jest najpierw odpalany na gazie propan następnie po rozgrzaniu i osiągnięciu minimalnych obrotów pracy silnik przejdzie w tryb pracy na paliwie
    Majówkowy projekt - modelarski silnik odrzutowy

    Za czasów liceum też zrobiłem silnik pulsacyjny
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic527224.html
  • #8
    syntetyczn dran
    Level 12  
    A te elementy to kolega wyfrezował z palca, czy jakiś CAM do tego użył???
  • #9
    panmechanik
    Level 23  
    Wszystko projektowane i generowane w programie I-deas
  • #10
    tuptek
    Level 15  
    Jakie były koszty budowy tego "cuda"?
  • #11
    Railox
    Level 11  
    Konstrukcja świetna! Jak szybko silnik się rozgrzewa i przechodzi na paliwo? Przy jakich obrotach mniej więcej? Sprawdzał kolega, czy przy dłuższej pracy się np. nadmiernie nie nagrzewa?
  • #12
    panmechanik
    Level 23  
    Witam koszt silnika był praktycznie zerowy ponieważ większość materiałów do obróbki miałem u siebie.Jedynie łożyska ceramiczne i sprężyna napinacza została zakupiona(a kompresor wymontowany ze starej turbosprężarki)
    co do nagrzewania sie turbina i dyfuzor nagrzewa sie do czerwoności w ciągu kilkunastu sekund ale obudowa zewnętrzna jest chłodniejsza ponieważ ciągle jest tam przepływ świeżego tłoczonego powietrza które chłodzi obudowę zew.
    Póki co uruchamiam go wyłącznie na gazie ale mimo wszystko brakuje mi ręki do nagrania filmu (rozkręcanie sprężonym powietrzem wirnika,regulacja dawki gazu i jeszcze zapłon mieszanki)ale gdyby ktoś chciałby zobaczyć silnik na żywo to zapraszam:)
  • #13
    KJ
    Level 31  
    Projekt wręcz niesamowity. Zawsze chciałem taki silnik zobaczyć w akcji na żywo. Kiedyś nawet miałem plan aby taki zbudować. Niestety zabrakło samozaparcia i wiedzy. Co do stopów INCONEL to obróbka tego materiału jest podobno bardzo trudna ale jeżeli ktoś ma dostęp do takiego parku maszynowego ze zrobił taki silnik :D to chyba i to nie jest problemem niemniej jednak ceny tych stopów są niestety kosmiczne :(. jaki byłby orientacyjny koszt zrobienia takiego silnika na zamówienie ?
  • #14
    victoriii
    Level 18  
    Dołączam się do pytania o cenę. A czy jest może w planach wersja turbowałowa?
  • #15
    panmechanik
    Level 23  
    Niestety nie wykonuje silników na zamówienie obecny z uwagi na to że większość materiału miałem kosztował maks 500zł
    Powoli przygotowuje się do następnego projektu silnika ale tym razem ze sprężarką osiową w stylu jak na poniższych zdjęciach
    Majówkowy projekt - modelarski silnik odrzutowy Majówkowy projekt - modelarski silnik odrzutowy
  • #16
    kaziul
    Level 11  
    Taki silnik to idealna sprawa do modelu f16 .

    Pozdrawiam.
  • #17
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    komatssu
    Level 29  
    codename_47 wrote:
    ... ciekawi mnie w jaki sposób realizuje się rozruch silnika w na lotnisku ?

    Sprężonym powietrzem z butli.
  • #19
    wonz
    Level 11  
    Hej! I co z tym filmikiem? Ten silnik co zrobiłeś jest genialny chciałbym zobaczyć jak działa.
  • #20
    nanab
    Level 27  
    komatssu wrote:

    Sprężonym powietrzem z butli.


    Lub wbudowanym "rozruszniko-wentylatorem".
  • #22
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    komatssu wrote:
    codename_47 wrote:
    ... ciekawi mnie w jaki sposób realizuje się rozruch silnika w na lotnisku ?

    Sprężonym powietrzem z butli.


    Albo prądnico rozrusznikiem z akumulatora pokładowego, z prądnicy drugiego silnika lub zasilania lotniskowego APU.
  • #24
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Dokładnie! Facet jest mistrzem, jeśli chodzi o szczegóły, dopracowanie, wykonanie, CZYSTOŚĆ.
    Choć osobiście rozwiązałbym inaczej sprawę zazębienia tego rozrusznika z wałem turbiny - zrobiłbym to na skośnej zapadce, co zapobiegło by całkowicie możliwości zakleszczenia.