Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ducato 2001r, 2.8D - nie działa obrotomierz

04 Cze 2011 20:42 9493 19
  • Specjalista - Instalacje Elektryczne
    Witam.

    Przejrzałem forum, ale nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie.

    Przedwczoraj kupiłem ducato z 2001r, silnik 2.8D wolnossący. Na tablicy wskaźników mam obrotomierz [niebieskie zegary] ale nic nie pokazuje.

    Większość diesli, jakie miałem okazję oglądać / naprawiać miało sygnał do obrotomierza brany z alternatora, a w tym przypadku tak nie jest.

    Po wstępnych oględzinach obstawiam czujnik, który jest w bloku silnika koło alternatora i podłączony jest pojedynczym przewodem, który wchodzi w wiązkę alternatora, ale gdzieś na forum czytałem coś o czujniku w skrzyni biegów...

    Mam więc pytanie, w którym miejscu znajduje się czujnik obrotów do obrotomierza?

    Może banalne pytanie, ale nie daje mi spokoju leżąca wskazówka, a skoro już jest, to niech chociaż działa :)

    A może jest jakaś typowa usterka, na co zwrócić uwagę przy obdukcji?

    Z góry dziękuję za podpowiedzi.
    Pozdrawiam.
    Miwhoo.
  • spec od auto-elektro
    Miwhoo napisał:





    A może jest jakaś typowa usterka, na co zwrócić uwagę przy obdukcji?


    .


    Zobacz czy masz cienki żółty przewód podpięty do minusa akumulatora.P
  • Specjalista - Instalacje Elektryczne
    Do minusa? A on nie ma masy na obudowie? :|
    Zgłupiałem już całkiem, konstrukcja silnika 2.8 to dla mnie nowość, choć jest prosty, jak budowa cepa ;)

    W poniedziałek sprawdzę, bo nie mam kanału u siebie, a możesz rąbka tajemnicy uchylić, po co na nim masa?

    EDIT:

    Właśnie wracam z kolejnych oględzin i znalazłem czujnik po drugiej stronie, od skrzyni biegów, 3-pinowy z ok 30cm czarnym przewodem zakończonym wtyczką [w sieci opisywany jako czujnik obrotomierza IVECO Daily - Link ], to o tym mowa była? Bo na skrzyni tylko włącznik świateł cofania namierzyłem.

    To jeszcze raz na spokojnie:
    - który to czujnik obrotomierza?
    - po co na tym żółtym przewodzie masa?
    - do czego jest ten czujnik z żółtym przewodem w bloku koło alternatora?


    :)
  • spec od auto-elektro
    Miwhoo napisał:


    - po co na tym żółtym przewodzie masa?



    :)


    To jest masa deski z obrotomierzem.P
  • Specjalista - Instalacje Elektryczne
    AAAaaaaa :)

    Ten koło alternatora w bloku silnika? [tak dla pewności]
    Sprawdzę i napiszę, co i jak.

    A ten czujnik do obrotomierza to ten od strony skrzyni ? Ten z linku? :)
  • Poziom 15  
    naprawiłeś to kolego? Bo ja mam to samo ale rocznik 2000r. Nie działa mi także podświetlanie zegarów i kontrolka ropy.
  • Specjalista - Instalacje Elektryczne
    Nie naprawiłem, nie miałem czasu podejść do tematu. W wolnej chwili przypnę oscyloskop pod czujnik, wrzucę zrzuty ekranu i napiszę, co mi wyszło..
  • Poziom 15  
    o super. Ja gdzieś czytałem o żółtym kablu przy aku. Odbieram po południu auto to sobie zajrzę o co chodzi. Bo u mnie nie ma w ogóle żadnego podświetlania więc mogę czasem nie mieć masy w liczniku.
  • Specjalista - Instalacje Elektryczne
    Gmerałem dziś przy aucie, bo chwila wolna się przytrafiła po całym tygodniu zawalonym.
    Nie znalazłem w okolicy aku żadnego żółtego przewodu. Dopięta jest tylko gruba masa i nic więcej. Czy gdzieś jeszcze można ten przewód namierzyć? Mam rozebrane pół środka, bo zachciało mi się alarmu i centralnego zamka :) Przy okazji mógłbym zerknąć na tą masę, ale nie wiedząc gdzie szukać, to może i cały dzień zejść.
    W poniedziałek zrobię drugie podejście, będę wyciągał licznik, bo podświetlenie jest niekompletne.

    Odezwę się w poniedziałek :)
  • Poziom 15  
    mi póki co działa wszystko oprócz obrotomierza. Więc to nie będzie raczej wina masy. A czy ktoś wie skąd bierze się ten sygnał? Na skrzyni biegów jest jakiś czujnik czy coś?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Jest trzy pinowy czujnik obrotów wału.
  • Poziom 15  
    ktoś może coś więcej napisać o tym urządzeniu? Jak zbadać jego sprawność? Czy podaje on jakiś prąd który idzie do obrotomierza?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    W trzecim poście masz link do tego. Jest nawet zdjęcie. Sygnał możesz sprawdzić oscyloskopem.
  • Poziom 15  
    mam tylko miernik:) Nic więcej nie posiadam. Jestem tylko nie praktykującym informatykiem który obecnie bawi się w kierowcą busa:)
  • Specjalista - Instalacje Elektryczne
    W poniedziałek będę się zabierał za obrotomierz. Z tego, co się dowiedziałem, to czujnik ma dwie cewki, dlatego 3 przewody [masa i 2 sygnały]. Co do przebiegów, to należy się raczej spodziewać szpilek, miernik powinien pokazać skoki napięcia, ale da się tylko określić, że czujnik "coś nadaje" natomiast z określeniem jakości trzeba się zabrać do tematu z oscyloskopem.
  • Poziom 15  
    a więc czekam na twój efekt... mi pozostaje w ogóle poszukać tego w silniku i "przedmuchać" :)
  • Specjalista - Instalacje Elektryczne
    Jak na razie efektów nie ma :( z czujnika obrotów wału zamiast spodziewanych szpilek idą same śmieci poniżej 10mV, więc raczej nie nadaje się do użytku... Odezwę się, jak kupię czujnik :)

    EDIT 18.07.2011.:
    Czujnik nabyłem. IC sprzedał za 70PLN brutto. Czekam teraz na dogodną okazję żeby wymienić, ale na razie pogoda nie pozwala...

    EDIT 25.07.2011.:
    Czujnik zmieniony, obrotomierz działa. Cała operacja to 15 minut [z demontażem rur od dolotu powietrza, bez kanału].
    Jak się pogoda poprawi, to zabiorę oscyloskop do auta i wrzucę przebiegi z czujnika, może komuś się nadadzą..
  • Poziom 11  
    Witam,
    mam pytanie do autora tematu. Czy ma możliwość prześledzenia drogi przewodów idących z czujnika w skrzyni? Jestem ciekaw jak połączony jest obrotomierz z czujnikiem.

    Dziękuję i Pozdrawiam
  • Specjalista - Instalacje Elektryczne
    Z tego, co się orientuję, to wtyczka czujnika obrotów wchodzi w cienką wiązkę przy skrzyni biegów [tą samą, co czujniki temperatury], przechodzi przez ścianę grodziową i wychodzi przy tablicy wskaźników. Głowy nie dam, bo kolory przewodów przynajmniej 2 razy się zmieniają...

    Na początku myślałem, że mam nie podłączony czujnik obrotów, bo po kolorach przewodów doszedłem do pustej wtyczki pod tablicą wskaźników [fioletowy, czerwony, biały].
    Mam tylko nadzieję, że fiat dawał takie same kolory przewodów, bo np. w peugeocie zgadzało się tylko miejsce wpięcia w kostkę a nie kolor przewodu...