Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mega prostownik do kwasowych akumulatorów

West 13 Lis 2004 16:59 6928 14
  • #1 13 Lis 2004 16:59
    West
    Poziom 14  

    Właśnie dzisiaj po 4 godzinnej walce z wózkiem widłowym padła mi do niego ładowarka. No i muszę se taką zrobić :).
    Z tego co widziałem da się z niego wydłubać jeszcze diody no i może transformator jeżeli to on buczał bo nie jestem pewny(choć dzisiaj w 3 godzinie niestety przestał buczeć).
    Bateryjka jest złożona z 12 odniw kwasowych i daje napięcie 24 V.
    Pojemność okoł 1500Ah. Zasilanie do ładowarki było 3 fazowe i wózek ładował się przez noc.
    Czy ktoś ma jakieś pomysły jak używając nazwanych powyżej (no i może innych które wydłubie) części zbudować własną ładowarkę.

    Dzięki za pomoc!

    0 14
  • #2 13 Lis 2004 17:02
    janek1815
    Poziom 38  

    a co tam jeszcze bylo poza trafkiem i diodami bo bez regulacji pradu ladowania to mozesz sobie akumlatorki zalatwic. nie da sie tego naprawic tylko budowac od nowa?

    0
  • #3 13 Lis 2004 23:21
    West
    Poziom 14  

    Była tam jeszcze skrzynka której niestety nie rozbierałem oraz gniazdo na 3 bezpieczniki 10 A no i włącznik. Myślę , że i tak będę musiał to ustrojstwo rozebrać lecz raczej z tego nic nie będzie bo to stary wózek więc przydać nię może trafo i diody. może ktoś zna jakieś układy sterujące na takie prądy?
    Części i tak będę musił jakieś kupić.

    0
  • #4 14 Lis 2004 16:19
    waldekel
    Poziom 28  

    Proponuję naprawić (odtworzyć istniejącą) ładowarkę. Po co tworzyć coś co było już zrobione. Jeżeli padł transformator to należy go przewinąć, a w przypadku innych uszkodzonych elementów to wymienić na nowe.

    0
  • #5 14 Lis 2004 19:09
    West
    Poziom 14  

    Witam rozkręciłem dzisiaj tą skrzykę no i czas na wnioski:

    1.Znalazłem tabliczkę informacyjną
    okazało się iż jest to zespół prostownikowy BESTER BSB 24/100 z 1982 r
    Zasilanie 3x380V 3x6,2A 50 Hz
    Prąd znamionowy 100 A !!
    Moc znamionowa 2,4 kW
    sprawność znamionowa 80%
    typ zaworu D00-100/2
    do ładowania 12 ogniw
    Masa 56 kg!!!

    Pierwsze pytanie co to za typ zaworu ??
    Drugie pytanie Gniazdo do tego było 5 bolcowe.
    w tym połączone tylko N, R1, S2 i T3.
    Ja w chacie miałem tylko 4 bolcowe gniazdo z R1, S2, T3 i masą,
    połączyłem masę z N i odpowiednio dalej R1 z R1 itd.
    Czy dobrze zrobiłem ? miało być 3x380 V a było 3x220V ?
    Chyba, że trzeba było inaczej podłączyć te gniazda ??

    2. płytka sterująca
    Składa się z 5 układów TESLA MH7493A (do czego służą?) i UCY7400(ten brązowy)
    oraz UL1111(ten pomiędzy kondensatorami a opornikami) do tego kilka kondensatorów,
    tranzystor IW 30 (chyba) i przekażnik.

    3. Coś co nie wiem co to jest.
    Napisane jest na tym PSM 1 16A 500V i podpięte pod to TSM 1.
    Może ktoś wie :) (zdjęcia)??

    4. Płytka z 3 diodami (D00-100-06 012)i sporym radiatorem.

    5. Trafo
    Potęrzne jeszcze takiego nie widziałem, nie mogłem wyjąć
    (trzeba by było rozciąć takie metalowe szyny a czasu już nie miałem).
    Składa się z 3 potężnych słupów, na które jest nawinięte dużaaa ilość zwojów.
    z trzech słupów odchodziły jakieś duuuże kable i one dochodziy do akku.
    masa akku była podłączona z diodami i może z trafem.
    Bester TB 47

    Jak to wszystko było połączone..
    1.Gniazdo na podłączenie zasilania
    2.Bezpieczniki
    3.coś co nie wiem co to jest (może przełącznik)
    4.z tego czegoś odcodziło do trafa sterownika.
    5. od trafa 3 diod i spowrotem do trafa ?

    Dokładnie nie wiem jak to miało działać,
    myślę że coś w stylu przetwornicy impulsowej z trafem na końcu (w końcu sprawność 80 %).
    no i ta płytka sterująca.


    Uff ale się napisałem mam nadzieję że ktoś wyjaśni mi jak to działało zastąpił bym tą płytkę jakąć z uP,
    lecz muszę wiedzieć co ona miałaby robić.
    Na koniec kilka zdjęć i WIELKA prośba o POMOC :( ni wim o co chodzi (może ktoś ma schemat tego czegoś, albo czegoś podobnego ??).

    0
  • #6 14 Lis 2004 20:43
    k3048
    Poziom 37  

    witam,jeżeli jeszcze nie porozłączałeś wszystkiego w drobiazgi spróbuj ustalić czy do trasformatora dochodzi zasilanie 3 fazy,nie podłączaj do napięcia,posługuj się tyko omomierzem,sprawdż czy bespieczniki są dobre,sprawdż czy obwód sterowania cewki stycznika[PSM 1 ] nie ma przerwy, czy styk przekażnika termobimetalowego[to urządzenie podpięte zaraz do stycznika] nie jest rozwarty,czy nie ma przerwy w uzwojeniach pierwotnych transformatora,czy po stronie wtórnej diody[zawory],nie mają przerwy lub zwarcia,jeżeli nie będziesz w stanie sam tego sprawdzić co napisałem,to daj sobie spokój z samodzielną naprawą,bo możesz sobie zrobić krzywdę.pozdrawiam

    0
  • #7 15 Lis 2004 12:37
    West
    Poziom 14  

    Dostęp do wózka będę miał dopiero w piątek więc proszę o wskazówki.
    W piątek przetestuje i napisze wyniki na forum.
    Trochę już to rozłożyłem ale mam wszystko opisane i wrazie czego mogę złożyć.

    Do K3048. Mógłbym to zrobić gdybyś napisał trochę dokładniej o co chodzi ( miernik mam )

    Ale jak działa ta płytka sterownika?

    0
  • #8 15 Lis 2004 19:09
    karo33333
    Poziom 14  

    ta płytka elektroniczna wyłącza baterję akumulatorową gdy jest naładowana bateria, od prostownika.Jest wpięte sterowanie przez nią do stycznika,poprostu gdy bateria uzyska odpowiednie napięcie to wyłącza sie stycznik.

    0
  • #9 15 Lis 2004 21:17
    leszek_w
    Poziom 18  

    Ja spotkałem się z nieco bardziej zaawansowanym rozwiązaniem.
    Trafo sieciowe miało odczepy przy uzwojeniu pierwotnym.
    Napięcie wtórne było uzależnione od tego czy trafo jest zasilane
    z końców uzwojeń czy z odczepów. Płytka sterowała dwoma stycznikami.
    W przypadku stwierdzenia silnego rozładowania akumulatorów było
    podawane 24V, natomiast gdy się podładowały do 26V, trafo było
    zasilane z 28V. Zasilanie płytki sterującej brane jest z akumulatorów (dla bezpieczeństwa)
    Płytka oprócz sterowania mierzy napięcie i wyświetla stan naładowania
    oraz prąd ładowania, a także umożliwia sterowanie ładowaniem, tzn
    włączenie , wyłączenie i szybkie ładowanie. To tak w skrócie. Nie jest
    to skomplikowany układ, ale żeby to dobrze zrobić, trzeba będzie chyba stracić parę dzionków, no i potem modlić się żeby nadzór techniczny
    czegoś nie wykrył.

    Leszek

    0
  • #10 16 Lis 2004 11:16
    k3048
    Poziom 37  

    witam,płytkę sterownika zostaw narazie w spokoju,może okazać się dobra[przynajmniej na zdjęciu wgląda przyzwoicien jak na swój wiek,co nie znaczy że nie może być uszkodzona]. zacznijmy od początku nic nie piszesz jakie były objawy uszkodzenia??,[brak ładowania,brak zasilania transformatora,czy stycznik załanczał czy nie,czy było napięcie na stronie wtórnej transformatora,i za diodami],a teraz po kolei do gniazda o kórym piszesz powinno dochodzić 3-fazy i N tak zwane zero[dawniej oznaczane RST ,teraz L1,L2,L3],z gniazda na wyłącznik[nic nie piszesz,czy jest,może nie ma go w tym urządzeniu],z ewentualnego wyłącznika na bezpieczniki,z bespieczników na styki robocze stycznika psm1,z drugiej strony styków jest wpięty przekażnik termobimetalowy[ zwany termikiem] ,z termika 3-fazy na transformator[zazwyczaj połączony w gwiazdę,końce uzwojeń połączone ze sobą].po stronie wtórnej[jak wynika ze zdjęcia są tyko 3 diody 100-amperowe] napięcie wtórne prostowane jest w jednopołówkowym prostowniku trójfazowym[odpowiednie schematy można znależć w każdej książce z elektrotechniki],wyprostowane napięcie ,przez ewentualny amperomierz zasila baterię akumulatorów.to są obwody główne,uszkodzenie transformatora,diód,stawia pod znakiem zapytania opłacalność naprawy urządzenia.na sucho tj.bez podłącznia napięcia ,sprawdzić prawidłowość polączeń,bespieczniki,stycznik ,termik ,transformator,diody.teraz w obwodzie sterowania cewką stycznika[cewka 220v],wpięty jest styk termika[normalnie powinien być zwarty,rozłącza jeżeli urządzenie pobiera za dużo prądu],wyłącznik [zał , wył],i styk sterownika[styki przekażnika MT]układy w sterowniku
    UL 1111-5 tranzystorów
    UCY 7493-czterobitowy licznik binarny
    UCY 7400- cztery bramki nand
    niewiem czy znajdziesz schemat tego sterownika,ale nic nie stoi na przeszkodzie by go zrysować z płytki,pdf w/w układów znajdziesz choćby na elenocie.spróbuj u producenta
    www.bester.pl
    pamientaj z napięciem nie ma żartów,co byś nie robił robisz na swoją odpowiedzialność.pozdrawiam

    0
  • #11 16 Lis 2004 12:43
    West
    Poziom 14  

    Objawy uszkodzenia były takie:
    - Brak ładowania
    - Brak jakiegokolwiek napięcia na klemach
    - Następnie brak buczenia które było na początku
    Wszystkie uwagi jak mówiłem sprawdzę piątek sobota i obiecuję napisać więcej.

    Narazie i dzięki

    0
  • #12 16 Lis 2004 15:37
    karo33333
    Poziom 14  

    charakterystyczne buczenie występuje gdy jest uszkodzona dioda,(sprawdz diody}

    0
  • #13 16 Lis 2004 16:47
    leszek_w
    Poziom 18  

    "Objawy uszkodzenia były takie:
    - Brak ładowania
    - Brak jakiegokolwiek napięcia na klemach
    - Następnie brak buczenia które było na początku "

    Bo tak ma być!
    Gdybyś miał napięcie na klemach i niechcący by się zwarły
    to popłynąłby tak wielki prąd, że nie wiadomo dokąd uciekać !
    Napięcie na klemach jest załączane przez stycznik gdy płytka
    stwierdzi że został podłączony akumulator o napięciu ok 24V
    I wtedy pojawi się "charakterystyczne buczenie"
    Proponuję podłączyć akumulator i wtedy sprawdzić czy płytka
    ma zasilanie i czy się zachowuje prawidłowo

    Leszek

    0
  • #14 19 Lis 2004 23:41
    West
    Poziom 14  

    No dzisiaj dopiero wróciłem do domku i jutro około 10 zabieram się do składania rozbebeszonej ładowarki na sucho. Przeczyszczę najpierw wszystkie wtyki, potem posprawdzam to co napisaliście. No i ciekaw jestem co z tego będzie.
    Obiecuję napiszę jeżeli jeszcze będę żył :).
    Pozdrowienia

    0
  • #15 20 Lis 2004 17:42
    West
    Poziom 14  

    Witam!!
    Dzisiaj postanowiłem rozłożyć to coś.
    Porozcinałem szyny mocujące i wydłubałem ważące 53 kg trafo.Następnie przeciściłem wszystkie styki i złożwyłem ponownie wszystko do kupy. Trafo znów burczy i na wyjściu mierząc miernikiem jest 60 V bez podłączana akumulatora. W poniedziałek zrobię jakąś obudowę na kółkach i będę miał przenośną(60 kg :)) ładowarkę.
    Musiałem jedynie przelutować jednego tranzystora bo jak go dotknąłem to mu nóżka odpadła. Za tydzień złożę wszystko w obudowę, zrobię zdjęcia no i zobaczyumy czy będzie ładoało. Dzięki wszystkim za dotychczasową pomoc (Już kumam jak to wszystko działa:))

    0
  Szukaj w 5mln produktów