Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Alternator własnej produkcji do Junaka

motosznapa 09 Jun 2011 07:02 13586 37
  • #31
    Leszek Augustyniak
    Level 19  
    Kolega kidu22 ma zupełną rację.
    Przykład, na naszym forum jest temat, w którym jeden z kolegów wykonał, samochodową spawarkę z alternatora. Gdzie alternator normalnie pracujący w instalacji 12 V, poprzez zmianę prądu wzbudzenia, przy 2000 obr/min silnika, 3000 obr/min alternatora, osiąga 60 woltów i spawa elektrodą 3,25 mm².
    Oczywiście nie jest to pokręcanie ręką, ale chcę podać skalę porównawczą.
    Link.https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1053350.html
  • TermopastyTermopasty
  • #32
    kidu22
    Level 35  
    Wystarczy paskiem klinowym przeciągnąć po szajbie , tak jakby piłe motorową odpalać i żaróweczka zaświeci.
    Ale to nieważne . Bo coś sknocone nie chce ładować. SAm przezwajam tylko od ETZ alternator bo reszta jest nieopłacalna, no czasami od tdi po rozlecianym łozysku- ale to juz u gościa od przezwajania.
    I ma maszynce też widze co alternatory wydziwiają przy różnych napięciach.
  • TermopastyTermopasty
  • #33
    mczapski
    Level 39  
    Usiłuję wyciągnąć jakieś wnioski z dyskusji i bez efektów. Właściwie nie mogę znaleźć stałego zaczepienia. Ale rozwiązywanie problemu zacząłbym od wirnika. Czytam mało wyjaśniające informacje o przerabianiu i nie wiadomo z jakim efektem (wymiary, parametry). Nie podoba mi się oporność wirnika. Tutaj jest ograniczenie strumienia magnetycznego i rozwijanie większej mocy może nastąpić tylko w funkcji obrotów. Oporność 4 Ohmy uważałbym za maksymalną. Trochę nie rozumiem o zmniejszeniu jakiej szczeliny dyskutujecie. Jeśli tej miedzy kłami to nie pojmuję dlaczego i w jakim zakresie. Tyle, że jest to trudniejsza część działań w warunkach amatorskich aby przewinąć wirnik. Skoro kolega wziął się za eksperymenty to może i warto zbudować wirnik z magnesami trwałymi. Lepsze efekty dla wirnika zewnętrznego, ale tutaj też coś da się uzyskać. Zasady jak dla prądnic amerykanek.

    Zajrzałem ponownie do zdjęcia i albo złudzenie, albo informacja o wielkości szczeliny wirnik - stojan nierzetelna. Ze zdjecia oceniam na kilka mm (przynajmiej średnica drutu). A może to wcale nie musi być prądnica trójfazowa?
  • #34
    motosznapa
    Level 10  
    no Panowie muszę przyznać że przeszedłem poważne zaskoczenie:D okazało się że mój projekt nie jest zrobiony z alternatora z malucha tylko z ...(nie mam pojęcia, po prostu nie pamiętam, chodzi mi po głowie zastawa ale pewny nie jestem). tak że na nic mi się zdały dzisiejsze 2 alternatory z malucha które dopadłem na złomie:/ tyle tylko że przemierzyłem jednego z nich no i co prawda takiego czegoś charakterystyką nazwać nie można bo prędkość obrotowa była zadawana za pomoca tokarki i tylko jedna seria pomiar ale wygląda to następująco
    Alternator własnej produkcji do Junaka
    napięcie wzbudzenia 12,33V prąd 2,7A
    co mnie zaskoczyło to liniowość tego wykresu co prawda tylko mamy 4pkt pomiarowe ale zawsze to coś
  • #35
    czesiu
    Level 34  
    Co oznacza wykres "obciążenie 60W" ? Jeśli to że był obciążony żarówką o mocy nominalnej 60W i napięciu znamionowym 12V, to taki wykres w zasadzie nic nie pokazuje, bo przy 2V żarówka pobierała zaledwie kilka watów, a sam alternator "pożerał" 33W na wzbudzenie.
    Poniżej 1000obr/min altek nie zrekompensuje nawet energii przeznaczonej na wzbudzenie.
  • #36
    motosznapa
    Level 10  
    zgadza się, ten wykres pokazuje tylko że oryginalna konstrukcja alternatora nie da nam nigdy zadowalającego efektu przy ścisłym reżimie wymiarów jakie musi spełnić konstrukcja wiec wniosek jest jeden ten temat upewnił mnie w przekonaniu że nie dostane przy 1200obr/min 120wat z tego alternatora. Jeszcze było kilka innych spraw które negatywnie wpływały by na sprawność tej konstrukcji mi.in. temperatura, ale to już nie ważne;) zrobię to inaczej:)
    mniej więcej tak jak Panowie opisali to na forum http://www.sfm-junak.pl/
    alternator Wulkana
  • #37
    kidu22
    Level 35  
    Dzisiaj przemierzyłem alternator TICO i ładowanie osiągał 12,8V przy 900obr a 14,5 v przy 1200obr.
    Mniejszych raczej nie ma alternatorków.

    Czym większy tym wcześniej osiąga możliwość produkcji prądu.
    Więc pchanie sie w 126p jest nieprzemyślane.
  • #38
    kortyleski
    Level 42  
    A czy nie warto przezwoić na jedną fazę? Duża moc, napięcie też a pulsacje akumulator załatwi.