Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Alternator własnej produkcji do Junaka

motosznapa 07 Cze 2011 21:05 12224 37
  • #1 07 Cze 2011 21:05
    motosznapa
    Poziom 10  

    Witam
    Jakiś czas temu zrobiłem alternator do junaka na bazie alternatora z fiata 126p i mam tu pewien problem a mianowicie alternator w maluchu swoje pełne parametry osiąga przy 13000obr/s a w junaku napięcie ładowania na poziomie 14V było by mile widziane przy 1200obr/s skąd też moje pytanie czy da się to osiągnąć przy tej konstrukcji stojana i wirnika? Ktoś kiedyś mi powiedział żeby dowinąć jeden zwój, tak też uczyniłem ale nic to nie dało:/ A no i należy podkreślić że w junaku nie potrzebuje takiej mocy jak mamy w maluchu, zadowoli mnie koło 120W z takiego alternatorka.

    Alternator własnej produkcji do Junaka

    0 29
  • #2 07 Cze 2011 21:14
    kortyleski
    Poziom 41  

    gdzie Ty masz podpięte wzbudzenie tego alternatora? W maluchu na wolnych ładował więc biorąc wolne koło 800 i przekładnię fiacika to przy 1200 powinien te 100 W dać

    0
  • #3 07 Cze 2011 21:27
    motosznapa
    Poziom 10  

    wzbudzenie jest na czołowym pierścieniu ślizgowym, muszę tu dodać ze wirnik jest lekko zmodyfikowany tzn odchudzony i odrobinę bardziej ściśnięty co zmniejsza trochę szczeliny między zębami biegunów ale nie znacznie.

    a co do malucha to własnie nie tych 100W, jeżeli mam załączone światła to żeby ładowanie miał z 1A na plusie to muszę kręcić motor niemal że do pełnych obrotów, bez świateł to i może mi tam ładuje tymi 2A ale przekładając to na jazdę to jednak obroty musza być wysokie, a junak takich nie lubi:/

    Alternator własnej produkcji do Junaka

    0
  • #4 07 Cze 2011 21:43
    robokop
    Moderator Samochody

    Skopałeś sprawę. Alternator z założenia jest maszyną synchroniczną trójfazową - u ciebie nie. Uzwojenie stojana powinieneś nawinąć jako trójfazowe, cieńszym drutem, za to więcej zwojów.

    0
  • #5 07 Cze 2011 21:54
    motosznapa
    Poziom 10  

    Uzwojenie stojana jest trójfazowe (połączone w gwiazdę)
    Powiedz proszę co znaczy nawinąć cieńszym drutem i więcej bo jak już wcześniej wspomniałem stojan już raz był przewijany co prawda nie przeze mnie ale gość który mi to robił własnie dowinoł po jednym zwoju.
    Co do drutu to oryginalny stojan ma drut o średnicy 1,25mm opór między fazami (mierzony takim tanim miernikiem 0,9ohm). Niestety nigdzie nie znalazłem ani nikt kto przewija silniki nie umiał mi przybliżyć żadnych wzorów ile powinno być zwojów itp. Na studiach na elektromechanice były różne wzory ale też jakoś żaden mi nie pomógł wiec liczę na waszą pomoc (tylko tak na chłopski rozum:))
    Jeszcze pytanie takie czy przy takiej konstrukcji wirnika i stojana jest w ogóle możliwy efekt jaki chce uzyskać bo z tego co już doszedłem sam to największy wpływ ma szybkość zmian pola magnetycznego?

    0
  • #6 07 Cze 2011 22:05
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 07 Cze 2011 22:18
    robokop
    Moderator Samochody

    Czy mi się wydaje, czy ty masz jednak tych cewek zbyt mało?
    Oryginał PF125P:
    Alternator własnej produkcji do Junaka
    Dodatkowo końce uzwojeń co 120° powinny być wyprowadzone, a nie koło siebie.

    0
  • #8 07 Cze 2011 22:28
    motosznapa
    Poziom 10  

    O przepraszam, na pewno chodziło mi o obr/min to raz, a dwa, ta wartość wzięła mi się z jakiejś tabelki, ale patrze tu na jakąś charakterystykę alternatora z lublina
    (taka akurat jest w tej książce) to jest to taka intercja która stan ustalony osiąga na poziomie 45A przy obrotach 6500obr/min a zaczyna się z około 1100obr/min, ja niestety nie mam przyrządów żeby wyznaczyć taką charakterystykę ale mogę tylko zmierzyć napięcie na akumulatorze (do 14V dochodzi przy max obrotach) i prąd ładowania i ten prąd przy załączonych światłach żeby skoczył do 1A na plusie to muszę motor kręcić do obrotów "krytycznych" jak na junaka.

    Więc w czym może być problem?

    Dodano po 4 [minuty]:

    Panowie w gwoli ścisłości testowałem to na dwóch stojanach oryginalnym z malucha i przewiniętym(o jeden zwój więcej) i efekt jest taki niemal że taki sam. Ja jeszcze raz podkreślę że chodzi mi o to żeby uzyskać moc przy obrotach 1200 taką jakby miał np przy 4000, jeżeli chodzi o konstrukcje to wszystko jest tak jak powinno być i cewek czy też żłobków w stojanie nie jest za mało jest dokładnie tyle co w oryginalnym stojanie malucha

    0
  • #9 07 Cze 2011 22:33
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #10 07 Cze 2011 22:39
    robokop
    Moderator Samochody

    W "dziapańskich" motocyklach pracują alternatory samowzbudne, z wirnikiem na magnesach stałych, z bodaj regulatorami szeregowymi.

    0
  • #11 07 Cze 2011 22:49
    motosznapa
    Poziom 10  

    Motronic napisał:
    Wydaje mi się, że to twoje cudo pracuje zanurzone w oleju. Źle-olej dochodzi do pierścienia i tworzy się film olejowy i szczotka traci kontakt.


    z całym szacunkiem ale ja nie o tym, jak już powiedziałem pod względem czysto technicznym rozwiązanie jest prawidłowe i fakt pracuje w oleju, ale wg mojej wiedzy nie ma to znaczenia, a jeżeli chodzi o pierścienie i szczotki to są dobrze odizolowane od oleju i gwarantuje że żadna mgiełka film ani inne zjawiska olejowa tam nie zachodzą.
    Dlatego proszę skupmy się na moim pytaniu co zrobić aby podnieść napięcie ładowania?
    Dodam jeszcze że bez obciążenia napięcie jakie uzyskuje to na całkiem wolnych obrotach jakieś 5-6V ale już nie wielkie dodanie gazu(niestety nie mam obrotomierza) podbija napięcie spokojnie do 18V bez regulatora ale zmienia się to pod obciążeniem gdzie jak mówię nie ma mowy osiągnąć żądanego 14,4V na akumulatorze

    Dodano po 4 [minuty]:

    robokop napisał:
    W "dziapańskich" motocyklach pracują alternatory samowzbudne, z wirnikiem na magnesach stałych, z bodaj regulatorami szeregowymi.


    tak wiem o tym i żałuje że nie dopadłem od razu takiego alternatora, ale skoro zrobiłem już ten to liczę że może jednak ktoś zna się na tym na tyle aby mi pomóc. Swoją droga myślałem też żeby zrobić taki wirnik na magnesach neodymowych do mojego rozwiązania ale znowu nie wiem jak mają być usadzone te magnesy (podobno pod kątem 24stopni i powinny być trójkątami) wiec też nie jest to takie oczywiste i już całkiem pomijam sprawę regulatora bo to inna bajka i jak mniemam bardzo bardzo skąplikowana (no chyba że oryginalne nie tani regulator z motora)

    0
  • #12 07 Cze 2011 22:51
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 07 Cze 2011 22:57
    motosznapa
    Poziom 10  

    Motronic napisał:
    Napięcie ładowania jest zależnie m. innymi od pola magnetycznego wytwarzanego przez wirnik. Nie za małe? Jaki prąd pobiera wirnik?
    Poza tym nie widziałem tej konstrukcji na oczy to trudno coś oceniać. Jakie napięcie jest na wyprowadzeniach faz? Na każdej jednakowe?


    A więc z tego co już wspomniałem wcześniej od o ile od pola magnetycznego co od szybkości jego zmian to ważne, ale jak pisałem wirnik jest trochę odchudzony przez co szczeliny są mniejsze co z pewnością trochę zmiejsza pole mag, o ile tego nie potrafię zmierzyć, jeżeli chodzi o prąd to wirnik pobiera 1,95A przy 12V przy 6V odpowiednio mniej 0,9A, próbowałem też zwiększyć napięcie na wirniku podnosząc je do jakiś 24V nie pomogło, zatem doszedłem do stwierdzenia że zwiększenie pola mag. nie daje rządanego efektu, Na każdej fazie mamy napięcie jednakowe mostek prostowniczy zrobiony na nowych diodach zatem tu stwierdzam że też wszystko jest ok.
    Dodam jeszcze że ten alternator dobrze spisywałby się w instalacji 6V bo to dziś zbadałem. Ale ja chce 12!!!:P

    0
  • #14 08 Cze 2011 07:23
    czesiu
    Poziom 33  

    Podłącz bezpośredno wyjście z mostka alternatora do kilku żarówek, sprawdź czy przy wymaganych obrotach osiągana moc czerpana przez żarówki (U*I) jest dla ciebie wystarczająca, jeśli tak to wystarczy przewinąć stojan zwiększając liczbę zwojów (nowa liczba zwojów określona na podstawie napięcia jakie ustali się na żarówkach).
    Jeśli napięcie zbyt siądzie i nie uzyskasz wymaganej mocy, oznacza to, że obroty alternatora są za małe i wtedy pozostaje przerobić wirnik na większą liczbę biegunów i prawdopodobnie przewinąć też stojan.

    0
  • #15 08 Cze 2011 11:48
    mpietras
    Poziom 17  

    Żeby alternator ładował dobrze na wolnych obrotach musi mieć dużą liczbę par biegunów na stojanie i kłów na wirniku. W te parametry nie jesteś wstanie ingerować. Jedyne co możesz zrobić to stojan nawinąć drutem 0,5mm^2 zwoi ile tylko zmieści się w żłobku i ewentualnie przewinąć wirnik grubszym drutem. Znacząco spadnie moc znamionowa alternatora ale prąd na wolnych obrotach powinien też znacząco wzrosnąć.

    P.S. Gdzie jest mostek i regulator?

    0
  • #16 08 Cze 2011 16:01
    motosznapa
    Poziom 10  

    a więc odnośnie tego co napisał czesiu to pomiar mamy następujący przy 55W na zadowalających obrotach mamy koło 4A co daje nam 13,75V(żarówka świeci zadowalająco) natomiast przy 115W już jest dużo gorzej przy wysokich obrotach daje rade te 8A ale przy takich zadowalających obrotach nie ma mowy. (używam słowa zadowalające obroty bo nie mam obrotomierza)
    Proszę wytłumacz mi dokładnie jak określić nową liczbę zwojów bo tego nie rozumiem

    co do tego co napisał mpietras to powiedz na jakiej podstawie dobrać średnice druta i znowu ta ewentualna liczbę zwojów są na to jakieś wzory jakieś zależności?

    jeszcze żeby bardziej rozbudzić wyobraźnie szukam odpowiedzi również w gotowych rozwiązaniach jak np mamy w MZtach gdzie wirnik ma np 8 kłów (podczas gdy ja mam 12) i stator też ma mniej żłobków
    wirnik mz
    stojan MZ

    ale co prawda może MZ nie jest tak nisko obrotowa no ale mamy jawe 350
    wirnik jawa
    stojan jawa 350
    i co mnie bardzo dziwi alternator z jawy jest już bardzo podobny do mojego i drut nie jest znacznie cieńszy, nie jest go też znacznie więcej(są to oczywiście oceny wizualne) więc gdzie może tkwić szkopuł??
    (uprzedzę jeszcze pytania są ciut większej średnicy i nie zmieściłyby mi się pod pokrywę)

    0
  • #17 08 Cze 2011 17:55
    Leszek Augustyniak
    Poziom 19  

    Witam.
    Piszesz że, zmodyfikowałeś wirnik i zmniejszyłeś szczeliny pomiędzy kłami, i tu może być przyczyna.
    Po pierwsze, zbyt blisko siebie bieguny N i S będą powodowały że ich pola magnetyczne będą się znosiły i zwiększanie napięcia wzbudzenia, co się wiąże ze zwiększeniem prądu wzbudzenia, nic nie pomoże.
    Po drugie, gdy ustawisz tak aby jeden kieł (N) znajdował się na przeciwko jednej z cewek stojana, prawdopodobnie przeciwległe kły (S), będą zachodziły na rdzeń tej samej cewki, lub będą zbyt blisko aby zapewnić odpowiednią histerezę przemagnesowania rdzenia.
    Jedyne wyjście to zwiększyć szczelinę, po przez powrót do poprzedniego rozstawu, lub sfrezować kły aby zwiększyć ową szczelinę.

    0
  • #18 08 Cze 2011 18:03
    robokop
    Moderator Samochody

    Co innego tu będzie - doprowadzenie prądu tylko jedną szczotką jest winne.

    0
  • #20 08 Cze 2011 18:40
    motosznapa
    Poziom 10  

    robokop napisał:
    Co innego tu będzie - doprowadzenie prądu tylko jedną szczotką jest winne.

    jaką jedną szczotkę? są dwie wszystko jak powinno być nie w tym rzecz aczkolwiek

    odnośnie tego co pisał Leszek Augustyniak to faktycznie może być problem w wirniku ale teraz tak jeszcze go przemierzyłem i widzę że mam opór 8ohm podczas gdy na dwóch innych alternatorach mam po 4ohm, nie wiem czy ten kto nawijał ten wirnik czegoś nie pomieszał i nie wiem czy cieńszym drutem tego nie nawinoł:/ no nic muszę sprawdzić

    ale powiem też przy okazji że mam alternator z chyba z Tico i zadaję mu 1200obr/min (w tokarce:P) to muszę przyznać że też nie osiąga takich parametrów jakbym chciał:/

    Dodano po 2 [minuty]:

    WojcikW napisał:
    Zmień instalację na 6V.

    w przyszłym roku mam zostać inżynierem wiec uciekanie w najprostsze rozwiązania gdy się czegoś nie umi albo nie rozumi raczej mnie nie interesują :P

    0
  • #21 08 Cze 2011 18:47
    wmalczewski
    Poziom 14  

    Jeżeli alternator pracuje wg. Ciebie prawidłowo przy 6V,to logicznym było by podniesienie napięcia o drugie tyle.
    Aby to uzyskać trzeba nawinąć podwójną ilość zwojów.
    Drut na stojanie to 1,25mm tj.ok. 1,2 mm#.
    Drut 0,9mm daje nam przekrój ok.0,6mm# i takim drutem bym przewinął ten alternator.
    Resztę załatwi regulator napięcia (stabilizacja na poziomie 14,4V).
    Z opisu wynika że pomiary były robione bez reg. napięcia,czy dobrze myślę.

    Pozdrawiam.

    0
  • #22 08 Cze 2011 19:21
    kidu22
    Poziom 35  

    Jak stojan i wirnik nie są dobrane to nie będzie sin. generowania pola i takie jaja sie będą dziać.
    Zatem z czego jest wirnik a z czego stojan.
    Szerokośc zęba wirnika określa , podziałka stojana.
    A tu widze jakoś koślawo nazwojone stojany--PRIMO.

    Secondo-- skoro przy 12V wirnik pobiera 1,9A to ma 6,3 om - skąd taki opór ????
    Też nawijany wirnik?

    Po 3 na oscyloskopie zobaczysz coś nawywijał na stojanie.

    0
  • #23 08 Cze 2011 19:38
    motosznapa
    Poziom 10  

    Dwa powyższe posty już brzmią dość konkretnie aczkolwiek dopytam jeszcze o drut w stojanie bo teraz jeszcze spróbowałem i na oryginalnym i na przewijanym o rzecz jest niemal że taka sama, a w przewijanym stojanie jest drut o średnicy 0,9mm jakbym miał to przewijać to ile wiecej tych zwojów nawinąć, aczkolwiek nie powiedziałem jeszcze innej istotnej sprawy że alternator bez obciążenie spokojnie wyskakuje sobie na obrotach nawet do 30V.
    teraz dalej i wirnik i stator pochodzą z jednego alternatora ale sądzę że ten wirnik jest spieszony tak ja juz pisałem był przewijany, jest lekko stoczony i ma ciut mniejsze szczeliny i ten opór ewidentnie jest za duży na co zwrócił uwagę kidu22 o czym pisałem też wyżej powinien mieć 4ohm i to pewnie wpływa na siłę pola magnetycznego:/

    Dodano po 4 [minuty]:

    jeszcze fotka całości zdemontowanej własnie przed chwilą ;)
    Alternator własnej produkcji do Junaka

    0
  • #24 08 Cze 2011 19:45
    kidu22
    Poziom 35  

    Co do oporu wirnika to zadaj 24V i powinno prądowo mu dogodzić.

    Inna sprawa to ta że alternator jest maszyną nasyconą prądową, czyli czym wyższe napięcie wyjsciowe tym wyższy można prąd z niego wydobyć.

    Trzeba by dwa pomiary zrobić,
    Jeden to wpięty mostek pod akumulator i 24V na wzbudzenie.
    Drugi to żarówka 12V 55W a wzbudzenie zasilać z zasilacza regulowanego.
    Zciągnąć charakterystyki .

    I jeszcze jedno jaka jest średnica wew stojana i zew wirnika?

    0
  • #25 08 Cze 2011 19:58
    motosznapa
    Poziom 10  

    ja niestety nie mam w domu żadnych laboratoryjnych przyrządów żeby zdjąć cokolwiek i móc nazwać to charakterystyką:D ale co do zwiększania napięcia na wzbudzeniu to tak robiłem i powiem że bardzo mały wpływ na zwiększanie napięcia na wirniku ma otrzymane napięcie i tu akurat robiłem doświadczenie na oryginalnym altku z tico gdzie zadałem obroty stałe z tokarki 1200 i zadałem na wzbudzenie to 6V to 12V to 24V i różnica na poziomie +/-1,5V tak że tu nie o napięcie chodzi:( tak przynajmniej mi się wydaje

    ja ponowie jeszcze pytanko czy ktoś może widział lub wie gdzie znajdę jakiś model matematyczny alternatora to bym sobie zasymulował w matlabie i było by wszystko czarne na białym:)

    Dodano po 3 [minuty]:

    kidu22 napisał:
    I jeszcze jedno jaka jest średnica wew stojana i zew wirnika?


    rozumiem że pytasz czy zmieniłem coś odnośnie oryginału a wiec co prawda wirnik jest lekko przeszlifowany ale nie więcej jak 0,3mm

    0
  • #26 08 Cze 2011 20:47
    kidu22
    Poziom 35  

    Nie da rady.
    Pozatym widze uzwojenie faliste :o .

    Po siódme- duża szczelina właśnie tak wpływa na napięcie alternatora.

    Dodano po 48 [minuty]:

    Dobra , skąd jesteś.

    0
  • #27 08 Cze 2011 21:09
    wmalczewski
    Poziom 14  

    Głównym powodem takiego zachowania się alternatora są zbyt niskie obroty (1500-2500).
    Jak sam nadmieniłeś , stan ustalony osiąga on przy 6500 obr./min.
    Ilość impulsów napięciowo-prądowych jest min.3-krotnie mniejsza od w/w. stanu.
    Z tego powodu wynika niestabilne praca (brak tzw. sztywności).
    Podwojenie ilości zwojów powinna sytuację poprawić ,przy braku możliwości zwiększenia obr.
    Dobrze by było obciążyć alternator stałą mocą ok. 20W (np.dodatkowa lampa do jazdy dziennej) co obniżało by impulsy napięcia występujące bez obciążenia.
    Co do nawinięcia cieńszym drutem szczególną uwagę należy zwrócić na ilość zwojów kosztem zmniejszenia przekroju drutu nawet do 0,5mm#(fi-0,8) 150W powinien wytrzymać.

    Pozdrawiam.

    Ps.Ten stojan uzwojony cieńszym drutem chyba nie ma podwójnej ilości zwojów.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Moc pola magneycznego spada do kwadratu w stosunku do odległości , szlifowanie to był błąd.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Cz te próby były robione z regulatorem nap. czy bez.

    0
  • #28 08 Cze 2011 22:29
    motosznapa
    Poziom 10  

    A więc tak, jutro dopadnę kolejny alternator z malucha i zrobię nowy wirnik (jak powstawał tamten jakieś 3 lata temu to jeszcze nie miałem tokarki dlatego musiałem to zlecić i teraz nie wiem co tam jest porobione, ale teraz mam wiec zrobię go o takich wymiarach i ilości zwojów jak w oryginale) i po zrobieniu tego wirnika już na pewno będziemy wiedzieć więcej, a potem ewentualnie wezmę się za przewijanie stojana.
    i co do stojana to mam jeszcze takie pytanko bo padło stwierdzenie

    Cytat:
    Pozatym widze uzwojenie faliste .

    i tu prosiłbym o rozwinięcie myśli bo kiedyś własnie na elektrodzie widziałem taki rysunek
    Alternator własnej produkcji do Junaka
    i domyślam się ze to są dwa sposoby nawijania w naszym wypadku jest sposób pierwszy a moje pytanie brzmi czy jest jakaś różnica jeśli tak to jaka?

    Cytat:
    Ps.Ten stojan uzwojony cieńszym drutem chyba nie ma podwójnej ilości zwojów.

    tam jest bodaj jeden lub dwa zwoje więcej i drut o średnicy 0.9mm

    Cytat:
    Cz te próby były robione z regulatorem nap. czy bez.

    próby były robione na wszelkie możliwe sposoby we wszelkich możliwych kombinacjach nawet na 6 diodowym prostowniku i tego starego typu regulatorze RC coś tam jak i bez żadnych regulatorów

    Cytat:
    Dobra , skąd jesteś.

    ze śląska a konkretnie z Orzesza:)

    Moderowany przez Błażej:

    Tą informację należy uzupełnić w profilu. Jak widać, przydaje się.

    0
  • #29 08 Cze 2011 22:48
    kidu22
    Poziom 35  

    Pany nie wprowadzac w błąd odnośnie obrotów , bo wiem że kręcąc reką alternator przy pełnym wzbudzeniu zaświeci żarówka 12V 21W.
    Zapraszam na pokaz.

    Mam prośbę żebyś nic pochopnie nie zmieniał.
    I tak od czego masz stojan to i od tego samego weź wirnik.
    Układ uzwojeń zdeterminowany jest kształtem i szerokością zęba wirnika oraz ilością pazurów.

    Przeważnie mają 6 a inne 7 oraz 4 , szerokość zęba wymusza kształt uzwojenia.

    0
  • #30 09 Cze 2011 06:58
    1078231
    Użytkownik usunął konto