Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie akumulatora żelowego z alternatora

08 Cze 2011 10:49 5884 9
  • Poziom 12  
    Witam, potrzebuję zbudować moduł elektroniczny umożliwiający ładowanie akumulatora żelowego 12V 9Ah z alternatora samochodowego lub motocyklowego wyposażonego w instalację 12V. Czy ktoś z Was próbował może coś takiego zrealizować lub widział gdzieś może gotowe rozwiązanie?

    Akumulator ma być akumulatorem dodatkowym do zasilania sprzętu elektronicznego, doładowywanie odbywać się ma tylko przy pracującym silniku, podczas postoju ma być w spoczynku. Domyślam się że można by wykorzystać LM317 i jakiś układ odłączający akumulator przy rozładowaniu akumulatora, aha no i dobrze by było aby akumulator pracował buforowo.

    Pozdrawiam
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    SirLEO napisał:
    Domyślam się że można by wykorzystać LM317 i jakiś układ odłączający akumulator przy rozładowaniu akumulatora, aha no i dobrze by było aby akumulator pracował buforowo.


    LM317 się nie za bardzo nada, predzej jakiś stabilizator LDO, ale trzeba będzie oprócz napięcia ograniczać również prąd, więc tu by się pewnie zdało jakiś mądrzejszy patent zastosować.
    BTW - akumulatory żelowe niechętnie znoszą warunki samochodowe (-25 do +60 stoni Celsjusza a do tego wstrząsy) - noie lepiej tam dać zwykły mały samochodowy/motocyklowy akumulator rozruchowy?
  • Poziom 12  
    Witam, no wiem że to dziwne rozwiązanie ale tak sobie klient wymyślił i już tego nie może za bardzo zmienić, natrafiłem na takie coś:

    http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT2309v2.pdf
    Cytat:

    Urządzenie przeznaczone jest do pracy przy prądzie ładowania 0,1A do 1A, co jest wartością wystarczającą do akumulatorów o pojemności do 1,2...20Ah.
    W wersji podstawowej układ przeznaczony jest dla akumulatorów o napięciu nominalnym12V, ale bez problemów można go dostosować do akumulatorów o napięciu 6V czy nawet 4V.

    Wybrane parametry:

    współpraca za akumulatorami o pojemności od1,2Ah do 20Ah
    regulowany prąd ładowania w zakresie od 0,1A do 1A
    wbudowany układ automatyki zapobiegającej przeładowaniu
    napięcie zasilania: 12V AC (transformator 12V min.2A)


    Zastanawiam się czy jakby wywalić mostek gretza, kondensatory i zamiast transformatora podać tam 12-13V po zapłonie to czy to zadziała?

    Pozdrawiam
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    SirLEO napisał:
    Zastanawiam się czy jakby wywalić mostek gretza, kondensatory i zamiast transformatora podać tam 12-13V po zapłonie to czy to zadziała?


    Policz spadki napięcia - raczej nie ma szans.
  • Poziom 12  
    Witam, ochronę akumulatora od zbyt niskiego rozładowania już rozwiązałem jakimś kitem z AVT, teraz mam pytanie jak najprościej ograniczyć prąd ładowania, potrzebuję 0,9A, napięcie po zapłonie jest w sam raz, około 14V, potrzebuję ładować akumulator żelowy 9Ah.

    Pozdrawiam
  • Poziom 12  
    Witam, znalazłem tutaj na forum takie rozwiązanie, https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic726571.html , czy rzeczywiście prąd ładowania można ograniczyć tylko rezystorem? Próbowałem zbudować coś na LM317 lecz był zbyt duży spadek napięcia, ma ktoś pomysł jak to rozwiązać, ograniczyć tylko prąd ładowania, ale nie zmieniając przy tym napięcia? pzdr
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    SirLEO napisał:
    Próbowałem zbudować coś na LM317 lecz był zbyt duży spadek napięcia, ma ktoś pomysł jak to rozwiązać, ograniczyć tylko prąd ładowania, ale nie zmieniając przy tym napięcia? pzdr


    Nie da się - bez różnicy potencjałów prąd nie popłynie - elektrony zbyt leniwe są. ;)
    Jedyne rozsądne rozwiązanie to przetwornica impulsowa z ograniczeniem prądu i napiecia na wyjściu.
  • Poziom 12  
    Witam, dziękuję za szybką odpowiedź, tego się spodziewałem, czy orientuję się Pan czy gdzieś są gotowe takie przetwornice, potrzebuję 10szt, zależy mi też na dość małych rozmiarach jeśli to możliwe, Pozdrawiam
  • Poziom 9  
    Witam,
    posiadam na łodzi żaglowej akumulator żelowy, który jak podaje producent powinien być ładowany przy pracy buforowej napięciem 13,8V , a przy pracy cyklicznej 14,2V. Alternator na łodzi daje 14,4V. Moje pytanie brzmi w jaki, najbezpieczniejszy sposób ładować akumulator żelowy poprzez alternator ?
    1) Pomiędzy alternatorem, a akumulatorem wstawić diodę prostowniczą, która spowoduje spadek napięcia ? Czy na dłuższa metę regulator napięcia nie ulegnie zniszczeniu ?
    2) Alternatorem ładować drugi, tradycyjny akumulator kwasowy, do którego będzie podłączoną przetwornica napięcia 12v - 220v zasilająca ładowarkę do akumulatorów żelowych ?
    3) Inne proste rozwiązania ?

    Pozdrawia,
    Maciej